Auktion Margretetorp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Auktion Margretetorp

Ja får bara säga: grattis till de nya hästägarna som köpte hästar för mer än vad de var värda, ett stort hjärta finns hos er:) Och att hästarna kommer få det bra, betvivlar varken jag eller min syster som var där med....jippo eller inte, det finns en orsak till det som vi inte får glömma. och djuren kan nu bli omhuldade som de bör, var för sig:)

och sen fick sig hästhandlare och slaktare sig en knäpp på näsan!!!

Vad jag hört så trodde de att de skulle få tillbaka momsen på hästarna eftersom de hade ett företag

Oj, vad de trodde fel då. Alla som importerar måste betala moms (och i förekommande fall även tullavgift), oavsett om man är företagare elelr privatperson.

det som retar mig är att sådant kollar man väl upp INNAN man tar in djuren speciellt när det gäller så mycket pengar också, det är ju som att anta att man vinner på triss nästa vecka.

det som retar mig är att sådant kollar man väl upp INNAN man tar in djuren speciellt när det gäller så mycket pengar också, det är ju som att anta att man vinner på triss nästa vecka.

Och har man nu lyckats missa det ändå så säljer man hästarna när man inser att de inte håller längre, då tjänar de dessutom på det mer eftersom de hinner får iväg de innan de tappat hull och därav är de högre värderade. (Om inte annat väldigt mycket bättre för hästarna)

*kl*

Pratade med en kille jag känner igår och han och hans syster hade köpt 2 unghästar där iaf så jag har fått se lite foton på dem.
Tror de kommer få det bra där. :)

Ja får bara säga: grattis till de nya hästägarna som köpte hästar för mer än vad de var värda, ett stort hjärta finns hos er:) Och att hästarna kommer få det bra, betvivlar varken jag eller min syster som var där med....jippo eller inte, det finns en orsak till det som vi inte får glömma. och djuren kan nu bli omhuldade som de bör, var för sig:)

Jag tror faktiskt att min lilla polle är värd vart enda krona jag gav för henne :p
haft en islänning ute i dag som kollade på henne och han tyckte hon såg fin ut, inga muskler , men ite så mager , tror att hon kan bli en jätte bra häst ;)
Hon har visat bra gångarter i hagen också. (stora fina steg, faktiskt!)
Hoppas alla hästarna får det bra, så tror jag att dom kan bli bra hästar, även fast det kommer att ta tid!

Men jag förstår inte.... de kunde ju låtit hästarna gå ute i hagarna för här i Skåne finns det ju mat för det mesta om man har till räckligt stora hagar. Be om hjälp kan man också göra, innan det går så illa. Jaja.... det här kan vi ju svamla om så mycket vi vill. De anmälde sej själva, alltid något.

KL

Vad kostar en normal ettåring i dagsläget, btw? Kan ju vara kul att veta ;)

Sólon har visat både tölt och pass nu, har svårt att bedömma hur pass bra gångarterna är men de kommer iaf lätt och så vitt jag kan se ser de fina ut :)

spännande tråd detta...roligt att se hur det går för alla...
vad betalade ni för era hästar ni köpte?

såna överpriser var det väl inte? varför skulle en mager stackare vara mindre värd bara för att den fått för lite att äta det kan väl inte den rå för.
tycket det är bra om de såldes lite dyrare då blir de väl omhändertagna av folk som har råd med mat.

Det handlar väl om att unghästar som svultit kanske utvecklas sämre eller får sämre hälsa än sina mer välskötta likar. De kan bli mindre hållbara i framtiden.
När det gäller människor så kan i alla fall både fysiska och mentala utvecklingen påverkas av svält.
Men jag håller med om att det är bra att de blev så dyra att de inte kom till hästhandlare och dylikt.

8 500 för min unghingst (1 år) Sólon frá ..nånting ;) Femgångare tycker jag mig se, har inte sett flygande pass, men iaf en tvåtaktig, förhållandevis ren och snabb pass i hagen, trots underlaget.. och har töltat när jag lett honom. Fast 4 gångarter hade räckt bra för mig, Crow (vbl travaren) har redan en för mycket (han både töltar och passar han med, men ha töltar inte riktigt som en islänning utan mer som några av de merikanska töltraserna, naturligt nog. Iaf en jämn fyrtakt med höjd rygg, och passen undviker jag helt på honom, plus att han blandar trav-tölt-pass-galopp ibland, men det har blivit bättre), jag slipper helst problem med gångartsmix på den lille när det är dags. Fast islänningar är kanske lättare på det viset :)

___

Han var inte i så dåligt skick på auktionen, visst, en del under vad som är optimalt, men samtidigt så ska ju inte unghästar vara för tjocka första året heller, de lever längst om man kan se revbenen en aning då. (inte riktigt så mycket som nu förståss, och med tanke på att han varit ännu värre troligtvis så.. :/ ) Enligt gammal hästa-karl utsago åtminstonde.
Men det är klart, det har ju gått till överdrift hos de här stackarna.. Så länge det bara är storleken som hämmats, om något, och inget mer har tagit permanent skada så är jag glad i alla fall :) Men nån dm till borde han kunna växa tycker jag och då blir han lagom till mig. :P

___

Tänkte på passen, om ägaren inte fick ut passen så fick nog polisen det, för Sólons pass är isländskt, inte svenskt.. måste väl vara det han fick innan transport då? Eller? *för dålig på sånt*

Tänkte på passen, om ägaren inte fick ut passen så fick nog polisen det, för Sólons pass är isländskt, inte svenskt.. måste väl vara det han fick innan transport då? Eller? *för dålig på sånt*

Ja, de får alltid ett pass utfärdat på island innan export. Nu måste du skicka in det till SIF och ändra ägare, skicka pass + kopia på kvitto med rekommenderat brev.

Skickade i väg gullskjonas pass i går, så det kommer väl tllbaka om någon vecka.Antigen är det jag som e konstig eller så har hon faktiskt redan börjat gå upp i vikt :Dhon ser rundare o finare ut, avmaskade henne (igen) i går också.

Nej jag förstår inte heller, hört av vissa personer att hästarna gått i en kraftigt nerbetad hage utan extra stödfodring.
Och det där om att be om hjälp, varför varför varför anmälde de inte att de började få det svårt att ge sina djur mat? trodde de inte att de skulle få hjälp? jag kan nästan garantera att hade detta kommit ut här på buke så hade folk mer än gärna gjort en insats...

men är detta inte lite typiskt svenskt att vilja klara sig själv inte blanda in andra och skämmas när man inte fixar det själv?!

men det där har jag inte hört, det som berättades på auktionen var att de tog för givet att de skulle få tillbaka moms och denna momsen skulle de använda för att köpa foder till hästarna så ingen moms =ingen mat. Men gud vem vet egentligen vad som riktigt hänt...

I love svala - Ja det var väl bra stam på hästarna så du gjorde nog ett bra köp :)

Bra stam? På några kanske, de som faktiskt hade en hel stamtavla.
Var ju rätt så många där man inte visste vem mormor eller morfar eller farmor eller farfar var....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka