Auktion Margretetorp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Auktion Margretetorp

Bra stam? På några kanske, de som faktiskt hade en hel stamtavla.
Var ju rätt så många där man inte visste vem mormor eller morfar eller farmor eller farfar var....

jaa ,jag vet, det var inte jätte många av hästarna som hade bra stam eller visste vem föräldrarna osv var.Men min lilla hade iallafall en förstaklass pappa och full stam. laddar snart upp lite mer bilder på henne, hon har fatiskt börjat få lite mage :D:)

Bra stam? På några kanske, de som faktiskt hade en hel stamtavla.
Var ju rätt så många där man inte visste vem mormor eller morfar eller farmor eller farfar var....

Vad händer om hästen inte har full stam???Kan man registrera den som vanligt???

Från Island kommer bara renrasiga islandshästar, stammen kan vara ett bekymmer ibland. Tittar du på WF så finns det många hästar utan full stam bakåt.

Från Island kommer bara renrasiga islandshästar, stammen kan vara ett bekymmer ibland. Tittar du på WF så finns det många hästar utan full stam bakåt.

Aha!!Jo jag har sett på WF att hela stammen inte funnits med och tänkt att dom är på island så kanske det inte spelar nån roll.

Men alla hästarna var väl registrerade , eller??
kommer en ny bild på min lilla tjej , från i dag :P

Ja, de får alltid ett pass utfärdat på island innan export. Nu måste du skicka in det till SIF och ändra ägare, skicka pass + kopia på kvitto med rekommenderat brev.
Redan gjort.

Skickade i väg gullskjonas pass i går, så det kommer väl tllbaka om någon vecka.Antigen är det jag som e konstig eller så har hon faktiskt redan börjat gå upp i vikt :Dhon ser rundare o finare ut, avmaskade henne (igen) i går också.

Pappa säger likadant om Sólon :)

men en sak som jag undrar är den som köpte rödskäck stoet med föl. jag tyckte hennes hovar såg konstiga ut, och någon som sett henne röra sig i hagen sa att hon rörde sig stelt. prata med några hästkunniga och dom trodde att hon hade haft fång ut.. hur kan man ge 51 000 för de stoet förstår jag inte.. de jag också tyckte va dumt är att man fick ju inte se hästarna röra sig, vet ju inte om dom är halta eller så. tycker synd om stoen :( hoppas dom får någon som är kunnig och vet hur man ska utfodra dem!

Det reagerade jag också över!

Alla hästar rörde sig mer eller mindre stelt och ingen hade fina hovar vad jag kunde se, med det menar jag att dom var i stort behov av hovvård/verkning.

Hur man övht kan köpa en häst utan veterinärbesiktning för dom pengarna fattar jag inte.

nej man fick knappt se dom röra sig. stona stod stilla i boxar.. och dom andra var i mindre hagar så man fick inte se rörelserna.

de jag också tyckte va lite kompiskt var de 3 åriga svarta stoet med bläs, stod väldigt trevlig att hantera, älskar att bli pysslad med, kommer alltid fram.. dom gick säkert runt i hagen i två timmar och försökte få på henne en grimma..

man undrar nästan vem som skrivit om hästarna, kan ju inte va kunnigt folk. ettåringa som var lätta att sko?? bra barnhästar? lätta att rida in?? de lurar säkert en hel del barnfamiljer som köper hästarna..

nej här snackar vi verkligen köpa grisen i säcken och det är väl okej om du köper en häst för under 10 000 men här snackar vi ett sto som ingen såg röra sig inte rida ingenting för 51000kr det är heeelt sjukt.

Ja någon mindre kunnig måste skrivit de utlåtandena, och varför stod de i alla tidningar att detta var fina hästar med bra stam? kanske för att locka folk....

Alla ni som köpte hästar därifrån... Vore jättekul om ni fortsatte uppdatera er om era små hästar :D. Jag tycker det är superhärligt att få höra hur det går med pållarna :D:D:D

sen stod de i en artikel att de fanns hästar där som va värda 6-siffriga belopp? :O stämde ju inte alls!

nej man fick knappt se dom röra sig. stona stod stilla i boxar.. och dom andra var i mindre hagar så man fick inte se rörelserna.

de jag också tyckte va lite kompiskt var de 3 åriga svarta stoet med bläs, stod väldigt trevlig att hantera, älskar att bli pysslad med, kommer alltid fram.. dom gick säkert runt i hagen i två timmar och försökte få på henne en grimma..

man undrar nästan vem som skrivit om hästarna, kan ju inte va kunnigt folk. ettåringa som var lätta att sko?? bra barnhästar? lätta att rida in?? de lurar säkert en hel del barnfamiljer som köper hästarna..

Men jag såg när ägarna till gården gick in till hingstarna, då kom de fram direkt och han stod och klappade dom.
Tycker inte alls det är konstigt om de inte ville bli fångade efter stått i fållor hela dagen med en massa folk runt omkring.
De har väl varit vana vid gårdsfolket.

Veterinären hade kollat hästarna, så ville man kunde man gå och prata med veterinären som var på plats.

Och kan man inte tänka lite längre själv, att man kanske skrivit fel när man skriver sko ang ett-åring. Kankse de menat verka, och att hästen överlag varit en snäll häst vid en sån hantering.

Och den som köpte stoet för ca 50 000. Kanske den ville hjälpa hästen, kanske den hade pengar så det spelade ingen roll, kanske den var mest intresserade av fölet som fanns vid stoets sida... Ja finna många anledningar som ingen mer än köparen vet, varför den gav 50 000 kr.

nej här snackar vi verkligen köpa grisen i säcken och det är väl okej om du köper en häst för under 10 000 men här snackar vi ett sto som ingen såg röra sig inte rida ingenting för 51000kr det är heeelt sjukt.

Kanske 50 tusen var en spott i havet för den som köpte.
Du tycker en häst för 10 tusen är ok, och den som köpte för 50 kanske tyckte det är ok.

När jag skrev som jag gjorde tänkte jag nog mest på köparen, jag hoppas innerligt att det är en kunnig köpare som har köpt en häst och verkligen uppskattar vad de fått för pengarna. Att en veterinär "kollat" hästarna hade jag inte förlita mig på alls...jag för min del hade iallafall blivit mer besviken om min häst för 50 000kr hade haft spatt än om min häst för 10 000kr hade haft det.

Gav 8500 för en av ettårshingsrarna, som jag skrivit :) För mig är det faktiskt mycket pengar, och visst är det en risk att göra så. Vet inte ens varför jag tog den, för jg tänkte på det. Men, jag är ändå glad att jag gjorde det och jag hade tur trots allt, han rör sig normalt och verkar vara en vettig häst.
Men vi måste lära hono att låta sig fångas i hagen.. vi har för stora hagar för hästar som springer iväg :O
(nåja.. efter en liten stund får man ju komma fram och kela så det löser sig säkert)

Men visst är det att köpa grisen i säcken.. ska jag vara ärlig visste jag inte ens vilken av hästarna jag bjöd på, kollade bara på de olika i den hagen och tänkte att där är ingen som jag inte kan tänka mig om de går för vad min budget klarar med inköp och vården efteråt. Oansvarigt kanske.. men vad tusan. Så länge man är beredd att lägga ner vad som krävs för att hästen ska få det bra och ha en god chans att bli en ny familjemedlem, så är det väl ok? Man fick ju inte direkt bekanta sig med någon av dem ändå, så det kunde väl kvitta om man inte var ute efter en speciell färg eller stam..

Den version jag har hört är att de inte kunde betala transportören, som på grund av detta behöll hästarnas pass. Utan pass kunde de inte sälja hästarna.

Men så korkat.
Då förstör ju transportören för sig själv genom att hindra kunden att skaffa pengar till att betala med.

Vilken gräslig historia.
Hur kan man låta det gå så långt?

Men så korkat.
Då förstör ju transportören för sig själv genom att hindra kunden att skaffa pengar till att betala med.

Vilken gräslig historia.
Hur kan man låta det gå så långt?

Fast det beror ju lite på hur man lägger upp det. Han lämnar ut passen mot att skulden betalas. Hon visar hästen för spekulant, förklarar att passet finns men är hos chauffören för en skuld, men att passet överlämnas i samma stund som köpesumman erläggs.

Då fungerar det, om priset för en häst täcker chaufförens skuld. Då får han sina pengar garanterat, hästen kan säljas, köparen får passet.

DÄREMOT jag som säljare skulle dra öronen åt mig om passen var tagna i pant av ngn pga obetald skuld. Om man inte haft råd att betala vissa utgifter, har man då haft råd att betala andra utgifter, t ex bra grovfoder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka