Auktion Margretetorp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Auktion Margretetorp

Delvis KL.

Vad händer om hästarna behöver behandlas och medicineras?
Detta ska dokumenteras i passet och är väl en av anledningarna till att passet alltid ska följa med hästen.

När jag skickat iväg hästar på foder och sålt på delbetalning så har jag givetvis skickat med passet. Betyder detta att jag inte hade behövt gjort det?
Isåfall är ju lagen om pass rätt värdelös. Man kan inte garantera att en häst är fri från preparat för under en del av sin livstid har den kanske inte haft passet med sig. :confused:

Det ska föras in i passet, men kan ombesörjas efteråt också vilket faktiskt även hästägaren är ansvarig för. Å andra sidan kan man ju också kommunicera med den som sitter på passet, så att det blir möjligt att föra in behandlingen som sker på hästen. De flesta som håller på med hästar förstår säkert detta bara man kommunicerar.

... vilket faktiskt även hästägaren är ansvarig för.

Men vem är hästägare i fallet i tråden då?
Transportören eller de som hade hästarna i sin vård?

Du skriver:
... hästen anses som speditörens egendom tills den är betald.
Vilket ju gör att det blir logiskt att speditören har passen.
Men det innebär ju också att speditören har ansvaret för hästarnas väl och ve.

Ägare = ansvar.

Det kan inte vara både ägare och inte ägare.
Inte samtidigt i alla fall.
Antingen så äger man hästarna - eller så gör man det inte.

Och man kan inte äga passen utan att äga hästarna också då de hör ihop.

Men du kan dunka pannan blodig om du vill, men hur du än argumenterar så är det en strikt juridisk fråga som är väl behandlad vi det här laget. Frågan har som sagt varit uppe förr, och då till fördel för just speditören.

Så Speditören är alltså fullständigt oskyldig till hästarnas öde även om speditören äger hästarna.

Märkligt?

Så Speditören är alltså fullständigt oskyldig till hästarnas öde även om speditören äger hästarna.

Märkligt?

Nu får du ge dig, en så intelligent person som du är kan enkelt ta reda på vem som äger hästen. Kvitto gäller.

Du svarade inte på frågan.

Det där med passen har jag inte lyckats att få någon reda i.
Och dina svar gör mig inte klokare.

Hur kom kvittot in i denna bilden?
Vad jag förstår så ägde de som anlitade speditören hästarna före resan.

Men vem är hästägare i fallet i tråden då?
Transportören eller de som hade hästarna i sin vård?

Du skriver:

Vilket ju gör att det blir logiskt att speditören har passen.
Men det innebär ju också att speditören har ansvaret för hästarnas väl och ve.

Ägare = ansvar.

Det kan inte vara både ägare och inte ägare.
Inte samtidigt i alla fall.
Antingen så äger man hästarna - eller så gör man det inte.

Och man kan inte äga passen utan att äga hästarna också då de hör ihop.

ENligt det jag hört så ägarna flyttade - med sina hästar - från Island till Sverige när krisen i princip kraschade Island. De anlitade en speditör. Speditören fick inte betalt, och behöll hästarnas pass i pant.

Att speditören har passen innebär INTE att speditören på något vis ägare hästarna, har minsta ansvar för hästarna etc. Han har passen i pant för en skuld helt enkelt. Varken mer eller mindre.

Det vet jag inte. Jag bara svarade på att innehav av pass i pant för en skuld aldrig kan snurras ihop till ett ägaransvar.

Sen om det inte är juridiskt rätt och riktigt att ta den sortens pant, det vet jag inte. Men det minskar INTE på något vis ägarens ansvar för sina hästar. Ägaren har samma ansvar oavsett om passen är i ägarens hand, har tappats bort, är stulna eller för den delen tagna i pant med juridiskt stöd eller ej.

Det du försökte var att förskjuta skulden, och det går inte med de argumenten.

Så grymt söt! Håller egentligen inte på med Isisar även om dom jag ridit och träffat har varit väldigt trevliga! Just ja, skulle bara säga att jag blev kär i din! Hoppas allt går bra i framtiden (även till er andra som köpte hästarna) :love:

hihihihi, tack såå mkt :)jaa hon e faktiskt riktigt söt och fin!

Ägaren har samma ansvar oavsett om passen är i ägarens hand, har tappats bort, är stulna eller för den delen tagna i pant med juridiskt stöd eller ej.

Om det är så att ägarna är ägare så är det ju så.
Men Boj skrev:
"... hästen anses som speditörens egendom tills den är betald."

Vilket är en annan sak.

Så frågan är väl egentligen vem som ÄR ägare till hästarna.

Märkligt?

Men nu måste jag fråga, eftersom det juridiska dras till sin spets.
Jag har för mig att jag någonstans hört/läst att den som har hästar installade har också ansvaret om det klassas som vanvård. Du får med andra ord inte stå bredvid och se på eländet om du är ansvarig för installningen.
Var det inte så som någon blev ansvarig när det gällde några stackars shettisar för en tid sedan? Han/hon kunde inte skylla ifrån sig genom att slå ifrån sig ägandet?

KL

Om man tittar i Worldfengur på en av dessa hästar som nämns så står följande under fliken hästägare:

ATTENTION: Change of ownership is not allowed without an Owner Certificate from Iceland if the horse was exported from Iceland after June 2002.

Vad betyder det? Har det något att göra med hela denna historia att göra?
Detta verkar stå med på fler av hästarna.

Det har precis med det att göra som precis har avhandlats, och som I_U hade så svårt att förstå. Hästarna var belagda med en skuld, och kunde inte säljas förrän skulden hade reglerats, detta kommer nu att ändras i WF när de nya ägarna tas upp i WF och speditören fått betalt.

Orsaken ligger också i att priset för resan på varje häst ligger på Island, speditören är inte den enda som vill ha betalt utan även exportstallet där hästarna stod före avfärd. Men för att hästen ska få reda över till Sverige, krävs att passen följer med varje häst med dessa blev alltså kvar hos speditören i avvaktan på att saken blev utredd.

Senast ändrad:

... och som I_U hade så svårt att förstå.

Tack för den passningen du.

Det var inte den delen som var mitt problem.
Du förstod inte frågan så det blev "Goddag - Yxskaft".
Morsan förstod frågan.

Dessutom - om hästarna i WF är markerade som belagda med kvarstad så behöver man ju inte hålla inne passen.
Det är ägarbeviset som man skall hålla i för att vakta sin egendom.

Det har precis med det att göra som precis har avhandlats, och som I_U hade så svårt att förstå. Hästarna var belagda med en skuld, och kunde inte säljas förrän skulden hade reglerats, detta kommer nu att ändras i WF när de nya ägarna tas upp i WF och speditören fått betalt.

Orsaken ligger också i att priset för resan på varje häst ligger på Island, speditören är inte den enda som vill ha betalt utan även exportstallet där hästarna stod före avfärd. Men för att hästen ska få reda över till Sverige, krävs att passen följer med varje häst med dessa blev alltså kvar hos speditören i avvaktan på att saken blev utredd.

Min väninna pratade med Asgeir, på Island, som fött upp dom flesta hästarna ( Tjarnarkoti), och sålt dom till kvinnan boende i Sverige, härom dagen. Han har heller inte fått betalt för de flesta av hästarna han skickade ut...
Det är inte bara speditören som skulle gilla att få pengar;)

Senast ändrad av en moderator:

Nu känner jag mig elak, men......
Tidigare har man inte låtit hästar lämna landet förrän hästen varit betalad hos säljaren. Varför användes inte det nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka