Auktion Margretetorp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Auktion Margretetorp

hur går de me alla hästarna nu? eller ni som har köpt dem :)

Tänkte visa en bild på Sólon :)

IMG_0160.JPG

Lookie lookie titta vad fin han blivit!
Underbara ögon :)

edit:haha nu märkte jag att det här ju inte var samma tråd som den om margaretehovs hsätar i gnägget! (som jag hade svarat i samma sak och tänkte att hmm vänd hände, jag måte glömt att trycka på posta knappen o sen gått in på nåt annat, men det var ju två trådar!)

Senast ändrad av en moderator:

Hej, tänk så mkt åsikter det finns kring dessa hästar!
Vi är den familj som köpte "Venus" med stoföl för "51.000 SEK, vilket vi inte ångrar en sekund, sto med föl är värt varenda krona. Idag är Venus både verkad flera gånger "har inte haft fång" och rör sig med mkt bra gång - hon har lagt på hullet rejält och haft en skön höst tillsammans med två andra ston med föl. Stofölet utvecklas mkt positivt och är idag välhanterad och mkt social.
Vi köpte också tre magra ungston som nog ingen ens skulle kunna gissa sig till hur de såg ut för några månader sedan. Dessa går idag i flock tillsammans med två äldre islänningar och idag är det endast en av dessa som fortfarande är lite skygg, de andra två kommer springande så fort man ropar i hagen.

Jag tycker att det verkar som alla dessa hästar fått bra hem och det vore jätteroligt att få kontakt med flera av er som köpt dessa hästar så att vi kan skicka bilder och se hur de utvecklas i framtiden.

Lookie lookie titta vad fin han blivit! Underbara ögon :) edit:haha nu märkte jag att det här ju inte var samma tråd som den om margaretehovs hästar i gnägget! (som jag hade svarat i samma sak och tänkte att hmm vänd hände, jag måte glömt att trycka på posta knappen o sen gått in på nåt annat, men det var ju två trådar!)

:eek: Du menar väl ändå Margaretetorp ! Torp, torp, torp i slutet av ordet, jag lovar, det är en himmelsvid skillnad ! :crazy:

Härligt hur som helst att höra att flera av dessa hästar nu fått det bättre i olika nya hem ! :banana: Solon är ju bara... :love: !

Ja jisses snacka om att jag var trött i huvet när jag skrev det haha!

Absolut felskrivning kan jag lova :)

Det var vi som köpte stoet med föl för "51.000 SEK och hon är värd varenda krona. Tänk så mkt åsikter om dessa hästar - hade du tyckt att det varit mer positivt om man reat bort alla dessa hästar till hästhandlare - eller?
Jag kan glädja er som har funderingar att vi som köpte henne har hästvana sedan över trettio år och har fött upp ett antal diplom och tävlingshästar. "Venus" har inte haft fång och ja hon var riden - naturligtvis utgick vi ifrån att hon inte var tävlad som det stod i beskrivningen då hon var såpass ung. Hon har utvecklats mycket positivt och kommer att bli efterträdare till en av mina andra ridhästar som börjar bli till åren.

Åhh, vad kul att veta om fler som köpt dessa hästar!
Jätte roligt att ni är glada för henne och att hon börjar bli finare, det var jag som köpte ett skäcksto på tre år, henne är vi också jätte förtjusta i och hon blir finare var dag som går:DJätte kul om man kan skicka lite bilder och så, få veta hur det går för era andra, vilka andra ungston köpte du?Hahha jag kan typ namnen på alla så vet nog i så fall vilka det är..
Någon som vet vem som köpte en färgväxlare,fyra år ,Randver hette han?

Va?! Jag har inte fått tillbaka passet en gång, men räknade med att det tar tid som det ju är känt att göra.
Enligt de på auktionen skulle ju allt vara fixat med SIF?

Asså jag förstår inte riktigt!!!..
Det är ju polisen som är inkopplad i det här, dom måste ju ha gjort detta bättre i så fall!Vi har ju betalt hästarna ,skulle inte de pengarna gå till allt det här?? låter vällidgt konstigt allafall!Men fick ni passen med när ni köpte hästarna, så ni har skickat de till SIF?? jag fick mitt med och allt skulle vara ordnat sa dom.Det måste ju vara något missförstånd,eller?:crazy:

Inte första gången polisen tabbar sig och de som har köpt har nog lite tur om ägarna är på island för när de har hänt med svenska ägare så har de kunnat hämta hästarna och haft lagen på sin sida. Passet är ju inget ägarbevis och jag håller verkligen tummarna att det ordar sig för de som köpte hästarna.

Frågan är vad som krävs? Betala hästarna igen men till de rätta ägarna och kräva tillbaka pengarna av polisen? Låta köpet gå till tillbaka?

Verkar ha varit mkt sjabbel runt händelsen överlag från alla håll och kanter. Det måste ha varit en ruskigt dyr och ej fungerande specialfoder om man får tro bilderna när hästarna ansågs vara i säljbart skick. Det som riktigt chockade mig var att de inte var veterinärbesiktade och kollade någon gång. Hur kunde de veta vad som var fel med hästarna om det var något utöver svält?

Jag mailade Sif och frågade helt enkelt och fick lugnande svar :)
Mitt mail:
Hejsan!
Jag köpte en av unghästarna från Margaretetorp auktionen för, var det två månader sedan? Och skickade in pass m.m. för ägarbyte som jag blev informerad om att göra.
Jag undrar hur det går? Har tänkt att ni hade lite mycket att göra och att det därför tar tid, blev ju informerad om att allt skulle vara ordnat med er.

Men så får jag läsa detta inlägg på ett forum och nu undrar jag hur det ligger till? Har jag blivit såld en häst som nu inte är min? Eller är det bara försening pga mycket att göra?

Citat:
"Hej, hur har det gått för alla er som köpt hästarna med passen och ägarbyte? Jag köpte tre stycken och har fått veta att hästarna ej ägs av mig eftersom polisen sålt dem utan ägarnas vetskap, ägaren är en helt annan än de som hade dem i Sverige. Ägaren lämnar inte ifrån sig ägarbevisen utan betalning för hästarna och pengarna som kom in via auktionen är slut, de gick åt till specialfoder under 7 veckor. Vill gärna ha kontakt med er som köpt de andra 33 hästarna. Jag har haft kontakt med både polisen och länsstyrelsen utan framgång. Kolla gärna upp med SIF hur det är med just eran häst, har någon fått ägarbevisen som alltid skall medfölja passen?"

Det gäller unghingsten Sólon frá Guðrúnarstöðum, som var nr 8 på auktionen.

För den som är intresserad har han gått upp fint i hull och mår bra.

MVH
Zabina (...)
(adress)

Svar från Sif:
Hej!

Vi kommer att börja göra ägarbyten på dessa hästar idag. Så du bör få ditt pass senast nästa vecka.

Med vänliga hälsningar

Magdalena Hoveklint
SIF´s Avelskansli

Åhh, vad skönt att höra, man blev ju lite orolig!!!
Då kanske gullskjonas pass också kommer i slutet av veckan.

Ja för dig är hon säkert värd 51 000kr vad jag menade var att för mig är inte en islandsimport utan veterinärbesiktning utan spattröntgen och främst utan provridning värd 51 000kr. Enligt mig får man idag i Sverige en välriden svenskfödd islandshäst med full besiktning och provridning för 51 000kr.

Kul att ni trivs med hästen och tycker självklart det är mycket bättre att hon får bo i en hästkunnig familj än att hon gått till hästhandlare.

Ja för dig är hon säkert värd 51 000kr vad jag menade var att för mig är inte en islandsimport utan veterinärbesiktning utan spattröntgen och främst utan provridning värd 51 000kr. Enligt mig får man idag i Sverige en välriden svenskfödd islandshäst med full besiktning och provridning för 51 000kr.

Kul att ni trivs med hästen och tycker självklart det är mycket bättre att hon får bo i en hästkunnig familj än att hon gått till hästhandlare.

Man får dito för 45000 kr med lite is i magen, självklart kan man ju då ha oturen att gå miste om köpet medan man väntar lite men 51000 kr för en import då får det vara något alldeles speciellt för att köpa den. Om 2 år är hästen inte ens värd hälften om man har otur, i de fall den drabbas av eksem.

Jag upplever faktiskt att de som nu köper importer är nyblivna hästägare, ofta väldigt naiva och förstår egentligen inte vad de har givit sig in på. Ofta tror de sig ha gjort ett kap, och blir oerhört frustrerade när det inte blir som de har tänkt sig.

Just dessa hästar var ju bra att "någon" ville köpa, däremot skulle jag inte vilja bli tredje ägare till en sådan häst om något år eller så. Vi får hoppas att de som köpt även har ambitionen att ha kvar hästen så länge som möjligt.

Jag hade kanske nån liten tanke att sälja Solon när han var inriden och ''klar'' om några år, åtminstonde efter impulsköpet (först tänkte jag behåla honom, sen undrade vad tusan jag ska med två töltare till, och sen..förälskade jag mig..:o ). men ta mig tusan om jag kan sklja mig från krabaten nu..xD
Får väl se det på andra hållet; när han är inriden och klar så har vi en häst till så att kompisarna kan följa med på långtur...har saknat springare till exempelvis min brors flickvän och min kompis pojkvän m.fl. Är ju kul att kunna rida ut tillsammans :P Sen kanske det kan bli en bra pack/reserv häst när vi ger oss ut på övernattningar... och så klart en kompis och ridhäst till mig till vardags.. så han får jobb här han också.. :3
Summan blir att Sólon fick åtminstonde ett livslångt hem oavsett hur jag en gång tänkte.
Men jag ska inte åka på hästauktion nån mer gång, åtminstonde inte om jag råkar ha några kronor på banken..

Blev lite nyfiken på hur man resonera om hästhandlare? Det har ju nämts lite grann här i forumet, det är ju facktist hästar som redan nu ska säljas vidare men pga ägar byte mm inte fastställts har detta inte kunats göra! Då har man köpt för att sälja vidare. Sen får var & en göra som man vill bara undra hur man resonera:confused: har man islandshästar kan man köpa & sälja utan att vara hästhandlare? Hoppas det går bra med era hästar som ni köpt. Och var rädd om dom till våren så dom inte utvecklar eksem,

Hej, tänk så mkt åsikter det finns kring dessa hästar!
Vi är den familj som köpte "Venus" med stoföl för "51.000 SEK, vilket vi inte ångrar en sekund, sto med föl är värt varenda krona. Idag är Venus både verkad flera gånger "har inte haft fång" och rör sig med mkt bra gång - hon har lagt på hullet rejält och haft en skön höst tillsammans med två andra ston med föl. Stofölet utvecklas mkt positivt och är idag välhanterad och mkt social.
Vi köpte också tre magra ungston som nog ingen ens skulle kunna gissa sig till hur de såg ut för några månader sedan. Dessa går idag i flock tillsammans med två äldre islänningar och idag är det endast en av dessa som fortfarande är lite skygg, de andra två kommer springande så fort man ropar i hagen.

Jag tycker att det verkar som alla dessa hästar fått bra hem och det vore jätteroligt att få kontakt med flera av er som köpt dessa hästar så att vi kan skicka bilder och se hur de utvecklas i framtiden.

Jag tycker det var fantastiskt roligt att se att folk verkligen öppnade sina plånböcker och hjärtan för dessa hästar:bow:

Vi var många där som egentligen inte tänkte köpa häst men som tänkte förhindra att hästarna hamnade hos hästhandlare. Jag var jätteglad när vi åkte hem därifrån, dels för att vi inte "behövde" köpa någon och för att hästarna gick för så pass höga priser. Köparna vill garanterat ha dem. Oavsett orsak...
Heder till er och lycka till med er sto!
Katrin

Köper man för att sälja vidare så är det ju hästhandel.
Personligen har ja inget emot det så länge man är seriös och noga med att hitta bra köpare, samt så klart att man lägger ner det arbete som krävs för att få hästen i fint, hälsosamt skick.
Så länge det är moraliskt ok att sälja levande varelser, så är det ju också ok att köpa, ''träna upp''/''göda'' och sälja vidare. Problemet är väl hur det hanteras.

Ja det som slog mig när jag hörde priserna hästarna gick för på auktionen var hur jag kan stå med ett eksemfritt svenskfött sto som är uppväxt under mycket goda förutsättningar inriden och supertrevlig för 40 000kr som inte en enda hör av sig på....

Jag tror som du att risken är stor att man i slutändan blir besviken på vad man köpt, kanske inte omedelbart men så småningom...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka