Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Funktion. En ändamålsenlig stark rörlig kropp med tydliga kommunikationsmedel och en päls som tål de flesta väder utan en massa skötsel.

Alltså gillar jag ståöron, ordentlig svans, hud i ansiktet som tillåter en tydlig fin mimik, leder och proportioner som låter hunden röra sig effektivt och glädjefyllt och päls som inte blir dyblöt, tovig eller för varm.
Du har just beskrivit min isländska fårhund! :D Och - gissar jag - dina egna border collies?
 
En ras jag tycker är fruktansvärt vacker är siberian husky (och andra polarraser), troligen kommer jag aldrig äga en då de inte passar mitt liv men man vet aldrig...

Siberian-Husky-mit-Welpe-1.webp
 
Jag älskar raggiga och skäggiga hundar, men förstår att inte alla gör det. Tycker även om utseendet på Biewer Terrier i vardagsfrisyr väldigt mycket. Där är pälsen visserligen inte raggig men skägg har dom ändå 😝
 
Jag älskar raggiga och skäggiga hundar, men förstår att inte alla gör det. Tycker även om utseendet på Biewer Terrier i vardagsfrisyr väldigt mycket. Där är pälsen visserligen inte raggig men skägg har dom ändå 😝
Jag gillar också en härligt strävhårig ragghund, som exemplen i den andra tråden med varghund och hjorthund. Skägget är däremot inte så viktigt.
Förstår till exempel inte hur folk kan välja en krullig doodle istället för de där jättefina strävhåriga som kommer fram i samma korsning ibland. :heart
 
Jag gillar också en härligt strävhårig ragghund, som exemplen i den andra tråden med varghund och hjorthund. Skägget är däremot inte så viktigt.
Förstår till exempel inte hur folk kan välja en krullig doodle istället för de där jättefina strävhåriga som kommer fram i samma korsning ibland. :heart
Håller helt med!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är ju såklart svag för Mallarna (och ja, det är härligt att se dem i arbete men det är också fina att titta på bara sådär). Sen är det roligt att de ser så färdiga ut även när de är små 😆
 

Bifogade filer

  • 20220117_191006.webp
    20220117_191006.webp
    38,3 KB · Visningar: 48
Tycker spetsar är otroligt fina och speciellt Norrbottenspets och dom mindre Hedehundarna. Är ju lagom storlek, lagom päls, lätta som smidiga i kroppen.
Tycker även många av dom små eleganta råttfångarna så som Prazský krysarík och Russkiy toy är otroligt fina.
Eller dom eleganta stående fågelhundarna så som Weimaraner, strävhårig vorsteher och Munsterlander.
 
Hmmm.... Jag älskar ju funktionell päls, så måste erkänna att jag har lite svårt för det där! (men självklart ska hundarna täckas om de fryser)
Nu var det ju mest lite trams från min sida. Diskuterar gärna vidare om det lite mer seriöst, men då får du gärna utveckla vad du menar med ”det där” så det inte blir yxskaft och väderkvarnar :)
 
Nu var det ju mest lite trams från min sida. Diskuterar gärna vidare om det lite mer seriöst, men då får du gärna utveckla vad du menar med ”det där” så det inte blir yxskaft och väderkvarnar :)
Med "det där" menar jag kläder på hund. Jag fattar att det finns raser med så tunn päls att de behöver hjälp att hålla värmen vintertid, men då är de ju inte så funktionella längre. Eller inte så funktionella i vårt klimat i alla fall. Och som jag sagt gillar jag det funktionella, hundar som kan göra det de var tänkta att göra från början och mår bra av det. Och som inte är avlade mot något annat, mer estetiskt mål.
 
Jag ger för mig jag har läst att plattnosade hundar ser "bebisaktiga ut" och därmed attraherar många till att skaffa dom, också varför du brukar se dom uppklädda och bli "bebisad" med. I vissa länder som Kina och Japan var förfädrarna till pekingese och japanese chin väldigt populära som sällskapshundar.



Håller med :love: och tyvärr även att det är få sällskapsraser som har det utseendet. Raser som norsk lundehund är väl närmast, men det är en väldigt sällsynt ras så inte väldigt tillgänglig för den typiske hundköparen.
Om japansk spets och mittelspitz var korthåriga, skulle de passa in då? 😊
 
Perfekt illustration till vad jag menar med "funktionell päls"! @Nytant :D
Förstår vad du menar! Och jag förstår att man kan ha som önskemål att inte behöva täcka sin hund alls. Tycker också det är viktigt att skaffa rätt hund för sitt klimat.

Men i och med vintisarnas syfte så behöver ju många av dem täckas under vissa delar av året även i de regioner de kommer ifrån (beroende på hur långt tillbaka i historien man vill gå, men tänker t.ex. Whippet & Greyhound), just på grund av att de är funktionella, i allra högsta grad. Det handlar inte bara om päls utan underhudsfett. Nu kommer ju visserligen Azawakhen från Västafrika, och jag personligen skulle kanske inte skaffa en sådan om jag bodde t.ex. i Norrland. Men att ha vintisar såhär i södra Sverige och dra på dem ett täcke under vissa årstider har jag inga problem med.
 
Tycker spetsar är otroligt fina och speciellt Norrbottenspets och dom mindre Hedehundarna. Är ju lagom storlek, lagom päls, lätta som smidiga i kroppen.
Tycker även många av dom små eleganta råttfångarna så som Prazský krysarík och Russkiy toy är otroligt fina.
Eller dom eleganta stående fågelhundarna så som Weimaraner, strävhårig vorsteher och Munsterlander.
Norbottenspetsarna är verkligen fantastiskt fina hundar på så många sätt! Om jag kunde erbjuda jakt skule jag genast engagera mig i rasen som ju är på väg att försvinna. <3
 
Skotsk hjorthund är fantastiskt fina 😍
Skulle ha ett par stycken om jag bodde på en herrgård med en stooor väl inhägnad tomt 😁

Är väldigt nöjd med min ras ❤️
Vill ha en liten, social och följsam hund som kan följa med på allting, glad lättsam med mycket energi som tycker om att vara ute. Skitar inte ner, fäller inte är frisk och sund.
 
Jag har tydligt märkt min tendens till strävhåriga farbröder i den andra tråden :angel: och så bor jag ju med en kromis också :D
Men måste ändå säga att jag föredrar när hon är nytrimmad och kortklippt (annars blir hon för långhårig om det får växa fritt), dock misstänker jag att det beror på hunddoften. När hon är nytrimmad så är hon ju också nyduschad :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp