Och nedanför fåtöljen framför en brasa på kvällen
Ja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och nedanför fåtöljen framför en brasa på kvällen
Då gissar jag att du inte gillar långhåriga hundar eller flera av spetsarna heller? De fungerar tämligen dåligt i södra delarna av Sverige många gånger. Jag har tex haft flera i min nära bekantskapskrets med finsk lapphund. På somrarna när jag var ute och gick långpromenader utan problem så fick de raka hundarna på magarna och sedan hålla sig ute de svalare tiderna på dygnet, annars blev det för varmt. Det är väl få hundar som klarar alla årstider i Sverige lika bra, oavsett om de är långt ner i söder eller långt upp i norr?Med "det där" menar jag kläder på hund. Jag fattar att det finns raser med så tunn päls att de behöver hjälp att hålla värmen vintertid, men då är de ju inte så funktionella längre. Eller inte så funktionella i vårt klimat i alla fall. Och som jag sagt gillar jag det funktionella, hundar som kan göra det de var tänkta att göra från början och mår bra av det. Och som inte är avlade mot något annat, mer estetiskt mål.
Skulle precis skriva det. En snygg, slank men kompakt dobermann är det snyggaste som finns i hundväg. Det tyckte jag även på den tiden jag aldrig någonsin kunde tänka mig att ha en egen. Jag kommer aldrig orka med en till även om jag drömmer om att plötsligt ha 200% mer energi och ork. Då hade jag köpt mig en tik.En lagom dobermann är ju det vackraste som finns i min värld. Lagom storlek, atletisk med kort blank päls så alla muskler syns men ändå robust och tål en del. Tycker däremot inte om alla dobbisar, särskilt inte de som drar åt molosshållet.
Ja! De fluffiga begriper jag mig inte på!Jag gillar också en härligt strävhårig ragghund, som exemplen i den andra tråden med varghund och hjorthund. Skägget är däremot inte så viktigt.
Förstår till exempel inte hur folk kan välja en krullig doodle istället för de där jättefina strävhåriga som kommer fram i samma korsning ibland.
Precis! Liksom den här varianten:Ja! De fluffiga begriper jag mig inte på!
Meh. Ett citat från en av mina favoritförfattare går ungefär ungefär så här, väldigt fritt översatt "En rottweiler ser ut som en galen vetenskapsman tagit en dobermann och sprutat den full med anabola steroider och sedan slagit in ansiktet på den med en stekpanna"...
Meh. Ett citat från en av mina favoritförfattare går ungefär ungefär så här, väldigt fritt översatt "En rottweiler ser ut som en galen vetenskapsman tagit en dobermann och sprutat den full med anabola steroider och sedan slagit in ansiktet på den med en stekpanna"...
Lätta smidiga rottisar kan vara fina.
Ja! De fluffiga begriper jag mig inte på!
Jämfört med den här:
Visa bifogad fil 111361
Fast du kan ju raka ned hunden så får du nog ungefär en likadan som i den första bilden. Jag förstår mest inte hur så många kan vilja ha det där extrajobbet när det finns ett val och att den sträv/rakhåriga varianten av korsningen är så mycket mindre poppis. Det är ju mycket mer funktionell!Alltså jag tycker de är direkt fula. Fattar inte att de kunnat bli en sån hajp. Funderar också på hur mycket skit de drar in efter en blöt skogspromenad. Smaken på utseende är uppenbarligen väldigt olika.
Om japansk spets och mittelspitz var korthåriga, skulle de passa in då?
Dansk spids verkar ha lite av samma temperament som norsk lundehund. Blev nyfiken på den själv.
En lagom dobermann är ju det vackraste som finns i min värld. Lagom storlek, atletisk med kort blank päls så alla muskler syns men ändå robust och tål en del. Tycker däremot inte om alla dobbisar, särskilt inte de som drar åt molosshållet.
Håller med! Det här är den allra vackraste rasen enligt mig, smälter varje gång jag ser en även vissa av vallhundsraserna. Tyvärr passar dom mig inte förövrigt så står i valpkö på en helt annan typ som jag också tycker är fin som tur är ibland tycker inte hjärna och hjärta samma om vissa saker
Jag tycker också att dobbisen har lite väl mycket bröst rent estetiskt. Jag föredrar en mindre dramatisk siluett, men då börjar jag vara petig.Jag håller med, verkligen en nordisk spets åt sällskapshållet! Den är populär som familjehund och är inte helt i "fluffmonster"-kategorin. Det inmönstras fortfarande en del nya in i rasen och är väldigt frisk. Vet inte om några finns i Sverige dock.
Jag tycker mig se en del dobermanns åt det kraftigare hållet med väldigt framåtstickande bröstkorg, eller är det mer en positionsgrej ute på utställning?