Attraktionslagen

Jag har en vän som bestämt hävdade att allt som händer en är för att man själv vill det. Fruktansvärt skuldbeläggande tankesätt i mitt tycke.

När hennes mamma fick cancer lät hon inte riktigt lika bestämd längre.
Just det där med att ens vilja, känslor och attityd styr vad som händer, är ju som att man vore den enda människan i världen.

Antag att du och jag har gjort upp om att ses. Vi har dock olika önskemål om umgänget. Hur förklarar den där teorin sådana väldigt vardagliga situationer, tro?

Den med starkast energi får som hon vill? I så fall vill ju ingen ha sådana vänner i längden.
 
Jag har en vän som bestämt hävdade att allt som händer en är för att man själv vill det. Fruktansvärt skuldbeläggande tankesätt i mitt tycke.

När hennes mamma fick cancer lät hon inte riktigt lika bestämd längre.
En annan person ur en annan ”kyrka” (Brahma) menade att man aldrig ska bry sig om tiggare, sjuka behövande etc eftersom de själva valt det livet för att lära sig av det. Jag sa att tänk om de placerat sig där för att VI ska practice compassion? (detta var i USA ) … Men det gick inte riktigt hem….
 
Just det där med att ens vilja, känslor och attityd styr vad som händer, är ju som att man vore den enda människan i världen.

Antag att du och jag har gjort upp om att ses. Vi har dock olika önskemål om umgänget. Hur förklarar den där teorin sådana väldigt vardagliga situationer, tro?

Den med starkast energi får som hon vill? I så fall vill ju ingen ha sådana vänner i längden.
Bra poäng. Jag föreställer mig hur det skulle fungera - ”Åh nej, nu blev det kaknästornet igen, jag som är höjdrädd. Jag måste skaffa mig andra vänner, det här går ju inte. Och min bil och lägenhet har hon redan fått också. Nä, den här vänskapen måste jag avsluta omgående!”
 
En annan person ur en annan ”kyrka” (Brahma) menade att man aldrig ska bry sig om tiggare, sjuka behövande etc eftersom de själva valt det livet för att lära sig av det. Jag sa att tänk om de placerat sig där för att VI ska practice compassion? (detta var i USA ) … Men det gick inte riktigt hem….
”This ”compassion” thing you keep mentioning, what is that? Never heard of it.”
 
Law of attraction är ett kommersiellt koncept som verkligen fördummar hela idén och drar till sig diverse tokskallar och ger upphov till pyramidspel.

Men om någon vill diskutera manifestation, metafysik och kaosmagi-teori på ett mer seriöst filosofiskt plan så skulle det kunna bli ganska spännande, lite ovanligt för buke då det är ett provocerande ämne som sällan får lov att gå förbi fördömande av dom här glättiga glittriga självhjälps/självhats-paketen.

Kanske en egen tråd för det i sådana fall, angående teorier om hur Universum/universa fungerar utanför det materiella.
 
När jag var yngre hade jag kompisar som var med i en lite speciell kyrka. En gång tog de med mig på ett väckelsemöte (...). På scenen satt en man i rullstol, han var förlamad från midjan och ner. De hejade på honom, sjöng och ropade och bad och gång på gång försökte han resa sig ur rullstolen. Det lyckades aldrig. Jag minns det så väl; han måste ha trott att hans tro var för svag eller att han inte ville tillräckligt. Eller inte bad tillräckligt, eller att Gud hade andra planer eller nåt, jag vet inte. Ledsamt var det oavsett.....
Låter som Livets Ord med pastor Ekman, Carola och Runar på 80-talet.
 
Äsch jag hade fel. Det funkar - på isbitar!

3. Vattenexperimentet

Det mest kända experimentet som visar kraften i våra tankar var utfört av Dr. Masaru Emoto. Han fotograferade frusna vattenkristaller efter tankar om kärlek och fred eller hat och rädsla hade skickats till dem. I vissa fall var tankarna och orden uttalade högt och i andra fall var de bara tänkta. Resultaten blev de samma. Tankar om hopp, fred, kärlek och lycka resulterade i vackra symetriska kristaller medan tankar om hat, ilska, ledsamhet blev trasiga och mörka kristaller. Hans experiment bevisade att våra intentioner och tankar kan fysiskt förändra världen runt oss.

🫶🫶🫶🫶🫶
Jag vet inte men något i det här får mig att tänka på en hyfsat känd person som håller på med naturliga "behandlingar" av häst 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 927
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 112
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp