Attraktionslagen

Jisses, jag tänker så här, vill jag något riktigt mycket så försöker jag ta reda på hur jag kan få det, bli det osv och undersöker sen vilket jobb som krävs för att det ska lyckas. Sen funderar jag på om det är värt det arbetet och om jag är beredd att försaka det som krävs. Jag har bekanta som numera har en mycket framgångsrik hantverksföretag. De har under åren drivit firman från olika delar av Europa och visst kan man luras att tro att de bara har haft en massa tur. Men det ligger enormt hårt arbete bakom, de jobbar periodvis nästan dygnet runt, de vågar ta chanser, har gått på en hel del nitar genom åren men också byggt upp ett kontaktnät med andra inom samma, liknande och helt andra branscher. Hjälpt andra när de har haft möjlighet, alltid tar sig tiden för ett samtal osv. Man skulle antagligen kunna hävda attraktionslagen för att de har lyckats med något som de verkligen vill lyckas med men då bortser man fullständigt allt arbete som ligger bakom framgången och alla gånger de har känt att de vill ge upp och bara skaffa sig ett vanligt 9-5 jobb. :)
 
En grupp på 4000 frivilliga mediterande människor satt ner i Washington som har en hög kriminalitet. De mediterade och fokuserade på fred och kärlek. En grupp forskare deltog också i projektet för att helt förutsättningslöst mäta olika variabler.

Resultatet var tydligt: under den månaden minskade brotten i staden med 25%, vilket definitivt visar att positiva tankar från en grupp människor kan påverka och förändra beteenden hos andra människor.
Den alltid återkommande svårigheten att skilja på samvariation och orsakssamband...

Jag undrar också hur man kommit fram till att dessa 4000 personers tankar skulle ha haft så enormt mycket större genomslagskraft än den övriga samlade populationen i staden?

Betyder det alltså att det är vissa sorters tankar (fred&kärlek-ish) som har genomsalgskraft men att andra eller negativa tankar inte väger emot dessa. Sätta 4000 pers på att meditera på heltid måste ju vara mycket billigare än att bygga en massa nya fängelser, kan inte någon tipsa Strömmer om det?
 
Snacka om att ta positivt tänkande några steg längre.

Jag tror att positivt tänkande har fördelar. Men det finns liksom gränser. Man kan inte sitta och fokusera på den där båten du skrev, eller hälsa, och så blir det uppfyllt, men jag tror att om man försöker tänka positivt ser man lättare möjligheter, och man påverkar människor i sin närhet positivt också. Men det här är ju en annan sak. Isbitar blir visst vackra av snälla tankar, och fula av elaka tankar. Så om jag tycker att jag är ful har jag tänkt att jag är ful då eller är det andra som tänker att jag är ful?
Ja exakt, så tror jag också. Det är klart att det bra att tänka positivt men det finns absolut gränser.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Äsch jag hade fel. Det funkar - på isbitar!

3. Vattenexperimentet

Det mest kända experimentet som visar kraften i våra tankar var utfört av Dr. Masaru Emoto. Han fotograferade frusna vattenkristaller efter tankar om kärlek och fred eller hat och rädsla hade skickats till dem. I vissa fall var tankarna och orden uttalade högt och i andra fall var de bara tänkta. Resultaten blev de samma. Tankar om hopp, fred, kärlek och lycka resulterade i vackra symetriska kristaller medan tankar om hat, ilska, ledsamhet blev trasiga och mörka kristaller. Hans experiment bevisade att våra intentioner och tankar kan fysiskt förändra världen runt oss.

🫶🫶🫶🫶🫶
Jag fattar ingenting här! Vilket var resultatet? Blev det fred på hela jorden? Eller smälte isbitarna?
 
Det fula är ju att de också säger att om du misslyckas är det ditt eget fel. Du var inte motiverad nog. Man bortser helt från individen, är du fattig eller sjuk har du inte ansträngt dig tillräckligt. Toxisk positivitet in absurdum.
 
Det fula är ju att de också säger att om du misslyckas är det ditt eget fel. Du var inte motiverad nog. Man bortser helt från individen, är du fattig eller sjuk har du inte ansträngt dig tillräckligt. Toxisk positivitet in absurdum.
Lite på samma tema finns det en mental tränare som är populär inom bl a ridsporten som har ett "mantra", GSHTGP. Det brukar friskt taggas av hans adepter i sociala media när det gått bra på tävlingsbanan, iaf för några år sedan. Det står för "Good shit happens to good people" och jag retar mig orimligt mycket på det. Som om att om det inte gått bra så är man en dålig människa då eller hur ska man tolka det???

Annars har jag hört honom säga många bra saker också men varje gång jag ser den där jäkla taggen i ett inlägg så blir jag irriterad.
 
Jag fattar ingenting här! Vilket var resultatet? Blev det fred på hela jorden? Eller smälte isbitarna?

Det blev vackrare is! Nästan lika fint som fred på jorden. ☮️🧊
Jag tror att MiaMia har rätt här. Resultatet blev helt enkelt vackrare iskristaller och jag skulle tro att den här sortens människor också förespråkar att man ska se skönheten i det lilla. Och nåt mindre än iskristaller går väl knappast att hitta.

Läser att Dr Masaru Emoto (varför är Dr en så vanlig titel i humbugbranschen?) skrev en bok om det här, Hidden messages in water. Den blev en "New York Times bestseller". Vilket mörker!
Och även i den rimliga formen förutsätter det att personen alls kan inta en positiv och konstruktiv inställning. Man styr ju inte sitt humör helt med viljan.
Nej, det är väl där det skuldbeläggande kommer in.
 
När jag var yngre hade jag kompisar som var med i en lite speciell kyrka. En gång tog de med mig på ett väckelsemöte (...). På scenen satt en man i rullstol, han var förlamad från midjan och ner. De hejade på honom, sjöng och ropade och bad och gång på gång försökte han resa sig ur rullstolen. Det lyckades aldrig. Jag minns det så väl; han måste ha trott att hans tro var för svag eller att han inte ville tillräckligt. Eller inte bad tillräckligt, eller att Gud hade andra planer eller nåt, jag vet inte. Ledsamt var det oavsett.....
 
Hamnade i en diskussion med en person om attraktionslagen. Min åsikt är att har man trott på att något kommer att fungera i rätt många år, men sen ändå inte gör det när man provat allt, bevisar att attraktionslagen är bullshit. Tycker också att den skuldbelägger.

Lämnar tråden här, men kommer att läsa vad ni tycker.
Att tro på det som en lag i linje med riktiga naturlagar verkar lika snurrigt och dumt som det amerikanska konceptet framgångsteologi. Skuldbeläggande om man misslyckas, och ger fri lejd åt framgångsrika att bete sig lite som de vill.

Däremot är det nog svårt att få bra saker att hända i livet om man är helt stängd för möjligheterna, eller tänker att det ger inget att försöka för det blir alltid bara pannkaka ändå.
 
Äsch jag hade fel. Det funkar - på isbitar!

3. Vattenexperimentet

Det mest kända experimentet som visar kraften i våra tankar var utfört av Dr. Masaru Emoto. Han fotograferade frusna vattenkristaller efter tankar om kärlek och fred eller hat och rädsla hade skickats till dem. I vissa fall var tankarna och orden uttalade högt och i andra fall var de bara tänkta. Resultaten blev de samma. Tankar om hopp, fred, kärlek och lycka resulterade i vackra symetriska kristaller medan tankar om hat, ilska, ledsamhet blev trasiga och mörka kristaller. Hans experiment bevisade att våra intentioner och tankar kan fysiskt förändra världen runt oss.

🫶🫶🫶🫶🫶
Så…. Han tog fina foton när han var på gott humör, och deppiga foton när han var låg? Stoppa pressarna!
 
kan du utveckla hur du menar?


Mitt svar:

Jag säger både ja och nej.
Ja- om jag har en positiv inställning går saker lättare och tex i kontakt med människor kommer jag i många fall få bättre bemötande tillbaka om jag behandlar andra väl. Tanken kan göra att även mina handlingar jobbar för något.

Nej- det spelar ingen roll hur mkt man tänker och jobbar för vissa saker. Vissa sjukdomar etc kommer ändå inte försvinna. Det kan då bli skuldbeläggande dvs du har inte tänkt tillräckligt positivt. Även vissa religiösa kan göra detta skuldbeläggande där det handlar om att du är sjuk eftersom du inte tror tillräckligt på gud.
nej jag utvecklar inte i sådana trådar då hela tråden är fylld med hån, förlöjligande och nära hat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 918
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 112
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp