Attraktionslagen

Fast den fungerar visst, det handlar dock mycket mer än att man bara ska tro på det man vill uppnå. Man måste agera och jobba mot det man vill ha. Det handlar mycket om att ändra om sig själv så att man blir mottaglig att kunna ta emot och se det som för en framåt.
Fast det är ju bara att jobba mot det man vill? Att jag vill köpa ett hus i framtiden och därmed lägger ned kraft och energi på att spara pengar så att det så småningom blir möjligt är bara logiskt. Det har ingenting med attraktionskraft att göra.
 
Min hjärna fick härdsmälta :meh:
Jag tyckte det var ganska roligt att läsa. Lite enkla fakta om radiovågor (och några ”fakta” som var rena felaktigheter) och sen den här vansinniga och helt obelagda teoribildningen kring hur dessa fakta har med människors liv att göra.

Pseudovetenskapligt dravel på hög (eller låg nivå) - på sina sätt rätt likt den totala kollapsen av logik och empiri som finns inom exempelvis homeopati .

Fast egentligen är det ju en härdsmälta av ganska stora mått och ledsamt att människor drabbas av kvacksalvare.
 
Jag tyckte det var ganska roligt att läsa. Lite enkla fakta om radiovågor (och några ”fakta” som var rena felaktigheter) och sen den här vansinniga och helt obelagda teoribildningen kring hur dessa fakta har med människors liv att göra.

Pseudovetenskapligt dravel på hög (eller låg nivå) - på sina sätt rätt likt den totala kollapsen av logik och empiri som finns inom exempelvis homeopati .

Fast egentligen är det ju en härdsmälta av ganska stora mått och ledsamt att människor drabbas av kvacksalvare.
Jag tycker knappt det lever upp till nivån för att kunna betecknas som pseudovetenskap. Ger liksom inte ens ett ytligt sken av att det skulle kunna hänga ihop.

Fast det är kanske för att det är en kommersiell presentation där det som ska säljas är just den informationen? Om det som ska säljas är en produkt, typ silvervatten, så skär de inte i presentationen av sin teoribildning på samma sätt.
 
Jag läste mer om det där tramset nu.

Det kan vara allt från ett nytt jobb som du drömmer om, mer pengar, kärlek, perfekt hälsa, vänner eller något föremål du vill ha. Allt går att uppnå och manifestera när du lär dig att använda attraktionslagen till din fördel. Du behöver bara lägga ca. femton minuter per dag på att sitta ner och fokusera på ditt mål.

Detta gör mig förbannad. Perfekt hälsa? Om jag är sjuk har jag alltså bara slarvat med de där 15 minuterna om dagen? Wille jag fattar inte att du lägger ens några sekunders energi på det där.

De stödjer sig på stabil vetenskaplig grund också:

1. The Summer of ’93 D.C. Meditation Experiment

En grupp på 4000 frivilliga mediterande människor satt ner i Washington som har en hög kriminalitet. De mediterade och fokuserade på fred och kärlek. En grupp forskare deltog också i projektet för att helt förutsättningslöst mäta olika variabler.

Resultatet var tydligt: under den månaden minskade brotten i staden med 25%, vilket definitivt visar att positiva tankar från en grupp människor kan påverka och förändra beteenden hos andra människor.


Om det finns ett orsakssamband där så måste det vara att de där 4 000 deltagarna i experimentet också var Washingtons mest frekventa vardagskriminella. Du kan inte göra inbrott medan du sitter och mediterar.

Alltihop låter som en extremtolkning av 2000-talets individualism där du kan bli allt du önskar, allt beror på dig själv, inget beror på strukturer och politik. Ett effektivt sätt att förhindra att människor ställer krav på samhället, hur de har det är deras eget fel/förtjänst.

Däremot: hur man tänker kan föra en fram mot ett mål om man agerar i tankens riktning. Säg att jag är skräckblandat förtjust i tanken på att köpa båt. Ett stort åtagande, ekonomiskt, kunskapsmässigt osv. Så det vågar jag inte ta på mig. Samtidigt går jag med i en massa båtgrupper på facebook. Jag följer båtkonton på insta. Jag startar ett sparkonto som heter Båt. Jag kollar var jag skulle ha råd att bo nära havet/sjön. Jag läser in allt jag hitta om olika båtmodeller. Alltihop det där är steg på vägen mot att köpa båt - men jag kan närsomhelst avbryta processen, så det känns helt ofarligt.

Till slut köper jag en båt. Och då beror det på allt jag gjort, inte på att jag suttit ner och fokuserat tills jag attraherade en båt. Eller så köper jag inte en båt. Jag kanske just fått sparken i en ful process där arbetsgivaren tog in en fräsch 22-åring och rundade LAS genom att hitta på arbetsuppgifter som jag inte klarade. Ska jag då börja lipa för att jag inte fokuserat ordentligt så att ingen båt kom, eller jag ska jag lägga ansvaret där det hör hemma, hos arbetsgivare, hos arbetsmarknaden som gör att det där gick att göra?

Varför i hela friden funderar du ens över detta?
 
Samma människor som brukar tjata om manifestation/attraktion brukar också vara en del av new age där man tror att själen är på jorden för att lära sig saker. Själen väljer därför sitt liv innan den föds på jorden (och i samband med födseln glömmer man allting som hänt innan)

Jag har så svårt att förstå hur man både kan tro att själen väljer detta livet, och designar det med både bra och dåliga erfarenheter, för att lära sig olika saker. Samtidigt som man tror att man genom att ”önska sig” saker ( obs på rätt sätt, med rätt attityd, utan att känna att det måste bli sant, bara att det liksom redan är sant) så ska det bli så.
 
Äsch jag hade fel. Det funkar - på isbitar!

3. Vattenexperimentet

Det mest kända experimentet som visar kraften i våra tankar var utfört av Dr. Masaru Emoto. Han fotograferade frusna vattenkristaller efter tankar om kärlek och fred eller hat och rädsla hade skickats till dem. I vissa fall var tankarna och orden uttalade högt och i andra fall var de bara tänkta. Resultaten blev de samma. Tankar om hopp, fred, kärlek och lycka resulterade i vackra symetriska kristaller medan tankar om hat, ilska, ledsamhet blev trasiga och mörka kristaller. Hans experiment bevisade att våra intentioner och tankar kan fysiskt förändra världen runt oss.

🫶🫶🫶🫶🫶
 
Äsch jag hade fel. Det funkar - på isbitar!

3. Vattenexperimentet

Det mest kända experimentet som visar kraften i våra tankar var utfört av Dr. Masaru Emoto. Han fotograferade frusna vattenkristaller efter tankar om kärlek och fred eller hat och rädsla hade skickats till dem. I vissa fall var tankarna och orden uttalade högt och i andra fall var de bara tänkta. Resultaten blev de samma. Tankar om hopp, fred, kärlek och lycka resulterade i vackra symetriska kristaller medan tankar om hat, ilska, ledsamhet blev trasiga och mörka kristaller. Hans experiment bevisade att våra intentioner och tankar kan fysiskt förändra världen runt oss.

🫶🫶🫶🫶🫶
Snacka om att ta positivt tänkande några steg längre.

Jag tror att positivt tänkande har fördelar. Men det finns liksom gränser. Man kan inte sitta och fokusera på den där båten du skrev, eller hälsa, och så blir det uppfyllt, men jag tror att om man försöker tänka positivt ser man lättare möjligheter, och man påverkar människor i sin närhet positivt också. Men det här är ju en annan sak. Isbitar blir visst vackra av snälla tankar, och fula av elaka tankar. Så om jag tycker att jag är ful har jag tänkt att jag är ful då eller är det andra som tänker att jag är ful?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 918
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 112
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp