attackerad på stan :(

GotAsecret

Trådstartare
mitt första inlägg här på hund, men jag bara måste fråga er som har koll på vad vissa hundägare tänker med?!

var på stan igår och fick lov att springa några meter för att hinna med bussen hem, då började plötsligt en stor jäkla pudel skälla, o slet sig, sprang mot mig o högg efter mig. ingen ursäkt från ägaren heller utan bara "ja den blir lite stressad när folk springer!"

VARFÖR tar man med sig en sån hund på stan överhuvudtaget?
tänk om det hade råkat vara ett barn som kom ivägen för den?
ägaren hade inte ens vett att be om ursäkt, skulle såklart med min buss men stirrade bara på mig :mad::mad::mad:

vad kan ni som hundägare göra för att inte utsätta andra för detta?

Sv: attackerad på stan :(

Hålla hårdare i kopplet ?

Det finns rötägg till hundägare och så är det tyvärr, jag vet inte riktigt vad du hade tänkt på för svar till din fråga:

Jo, jag håller med föregående talare. Vad hade du tänkt dig för finurliga lösningar? En del hundägare har inte koll på sina hundar. Och ja, det är dumt - men vi får nog leva med att folk som inte har koll ändå köper hund, skaffar katt, blir p-lisor, jobbar i kassan på konsum...

Jag får hålla med Calazirya.
Dessutom tror jag att de som faktiskt läser det här och bryr sig är de som redan har koll på sina hundar - dvs, inte de som behöver skärpa sig.

som svar på "vad kan ni som hundägare göra för att inte utsätta andra för detta?"
"Vi hundägare" kan inte göra mer åt andras hundar än vad vilken människa som helst på stan kan göra. Möter man någon som har en hund som gör utfall, där ägaren inte bryr sig, så får man helt enkelt säga till ägaren - mer kan man nog inte göra.

Sedan tycker jag inte att man ska springa förbi hundar om man kan undvika det, då många hundar faktiskt upplever det som obehagligt. DOCK ska ju hundägaren (när någon faktiskt springer förbi) se till att hålla så bra koll på sin hund som möjligt..

VARFÖR tar man med sig en sån hund på stan överhuvudtaget?

1)För att den som alla andra hundar behöver få komma ut förmodligen.

2)Vi hundägare kan inte göra ett dugg åt andras hundar. Det kan endast den som äger hunden göra något åt. Ex.vis borde de hålla i kopplet ordentligt, träna hunden i att ignorera vad än den har problem med.

tack för svaren! :bow: jag menar naturligtvis inte alla hundägare - utan just dessa som faktiskt har hundar de inte klarar av, vet eg inte om nån av er kan säga så mkt om det men ni har mer erfarenhet av hundar än jag som mest varit hundvakt...

ja givetvis förstår jag att hundar måste komma ut! jag är inte dum, men på stan bland folk när man vet att den blir stressad i såna miljöer? folk får ju bråttom ibland.
om jag omformulerar frågan då:
- vad hade ni gjort om ni haft en sådan hund, som tydligen är stark nog för att slita sig ifrån er och attackerar människor?
- hur hade du reagerat om det var din hund? (eller hur tror du att du hade reagerat?)

det jag reagerade mest på ang henne var just "ja hon blir stressad när folk springer, varför vet jag inte" men om man vet med sig det bör man väl antingen göra nåt åt det eller ta hjälp av någon som kan ha hunden när ägaren är på stan, för både hundens och omgivningens skull :(

(ja jag förstår ju såklart att ni inte kan göra nåt åt andras hundar, det var inte så jag menade utan det blev nog ett formuleringsfel där)
om det är nåt mer formulerings fel eller att frågorna är jätteknepiga nånstans så ber jag om ursäkt, jag får inte fram det som jag vill riktigt - detta är ju inget jag skriver för att klaga på "alla" hundägare...utan mest kanske för att få höra hundägares reaktioner när sånt händer, förstår ni vad jag menar?

Senast ändrad:

Sedan tycker jag inte att man ska springa förbi hundar om man kan undvika det, då många hundar faktiskt upplever det som obehagligt. DOCK ska ju hundägaren (när någon faktiskt springer förbi) se till att hålla så bra koll på sin hund som möjligt..

fast jag sprang aldrig förbi den (skulle aldrig göra heller) o jag var kanske 5-10 m framför när den slet sig...

om jag omformulerar frågan då:
- vad hade ni gjort om ni haft en sådan hund, som tydligen är stark nog för att slita sig ifrån er?

det jag reagerade mest på ang henne var just "ja hon blir stressad när folk springer, varför vet jag inte" men om man vet med sig det bör man väl antingen göra nåt åt det eller ta hjälp av någon som kan ha hunden när ägaren är på stan, för både hundens och omgivningens skull :(

- hur hade du reagerat om det var din hund? (eller hur tror du att du hade reagerat?)

Jag skulle inte skaffa en hund som jag inte har möjlighet att hålla, men, låt oss säga att jag ändå skulle ha det... Då skulle jag helt klart se till att ta hjälp av någon person som är mer kunnig än mig och göra allt för att komma tillrätta med problemet.

Jag förstår inte heller varför hon inte försökt förstå varför hunden gör så. Vad du kunde gjort i den situationen är ju att föreslå (så vänligt det bara går) att man kan hitta en tränare, gå kurs eller liknande för att hjälpa hunden.

Jag har haft hemma en hund som i början blev väldigt osäker när människor sprang förbi, när hon kände sig trängd och i en mängd olika situationer. Hunden gjorde visserligen aldrig utfall, utan försökte istället att fly. Det jag gjorde var att se till att jag alltid befann mig mellan hunden och det skrämmande, då reagerade hunden inte alls lika starkt. Efter ett tag blev det lite bättre och sedan läste jag lite överallt i böcker och på internet om varför hundar reagerade som de gjorde och vad man kunde göra åt det. Sedan hade jag en vän som var mycket duktigare på hund än jag var. Hon hjälpte mig mycket och tack vare allt detta är hunden idag trevlig i nästan alla situationer. Springer någon förbi henne idag så kanske hon rycker till lite, om hon blir överraskad, men mer än så reagerar hon aldrig.

- vad hade ni gjort om ni haft en sådan hund, som tydligen är stark nog för att slita sig ifrån er och attackerar människor?

1) tränat hunden att klara av sådana situationer. Är det så att hunden verkligen biter och skadar, så hade den förmodligen blivit avlivad om det inte gick att träna bort och den i övriga livet var fullt pålitlig.

2) Jag hade nog skämts ihjäl för att jag inte hade bättre koll och håll i kopplet, skällt på hunden och bett om ursäkt ungerfär 100 gånger

Senast ändrad:

fast jag sprang aldrig förbi den (skulle aldrig göra heller) o jag var kanske 5-10 m framför när den slet sig...

Okay. Det var texten: "fick lov att springa några meter för att hinna med bussen hem, då började plötsligt en stor jäkla pudel skälla," som fick mig att tolka det som om du sprang förbi den.

På bussen sen satt hon o klappade om hunden, visst var synd om den som vart så stressad, så det kanske lugnade den lite.
Men på nåt sätt kändes det som ett "hån" typ att jag fick skylla mig själv o hunden var duktig som reagerade, eller nåt.
Speciellt när jag inte ens fick nån form av ursäkt utan hon bara satt och stirrade....:crazy:

På bussen sen satt hon o klappade om hunden, visst var synd om den som vart så stressad, så det kanske lugnade den lite.

Det hon gjorde var att förstärka hundens beteende och på så vis lära den att springande människor är farliga :crazy:

I och med det beteendet från mattes sida är det inte så svårt att förstå varför hunden är som den är..

Det hon gjorde var att förstärka hundens beteende och på så vis lära den att springande människor är farliga :crazy:

I och med det beteendet från mattes sida är det inte så svårt att förstå varför hunden är som den är..

Vad vi andra kan göra är att inte bli så upprörda om man korrigerar sin hund offentligt;) Min lilla "lurv" försökte mopsa upp sig och uppföra sig illa och fick en välförtjänat avhyvling av mig. Ni skulle hört reaktionerna:angel:
Har en bestämd känsla att de inte hade varit lika upprörda om det var rottisen. Å andra sidan så skriker han inte bara "för att han inte får som han vill".

Vad vi andra kan göra är att inte bli så upprörda om man korrigerar sin hund offentligt;) Min lilla "lurv" försökte mopsa upp sig och uppföra sig illa och fick en välförtjänat avhyvling av mig. Ni skulle hört reaktionerna:angel:
Har en bestämd känsla att de inte hade varit lika upprörda om det var rottisen.

Vaaa? Korrigerade du en GULLIG hund? Dom behöver man ju överhuvudtaget inte uppfostra vet du väl?

Vaaa? Korrigerade du en GULLIG hund? Dom behöver man ju överhuvudtaget inte uppfostra vet du väl?

Det värsta är att HAN tycker så han med. Han blir så enormt KRÄNKT om han får en tillrättavisning. Ett tag skrek han som en gris bara jag närmade mig tassen med klotången - och inte hade han blivit klippt i pulpan heller - han bara VILLE inte. :angel:

Jag hör ju till den hemska skaran som inte alls tycker det är hemskt om någon korrigerar sådana beteenden "offentligt" och jag räds inte att korrigera mina heller om det skulle behövas ;)

Var det en svart pudel?...

För i sånt fall råkade jag ut för samma hund idag,precis för en stund sen..
Skulle ta bussen:eek: hem,då jag lämnat in bilen på lite service,hade min hund med mig och stog där i godan ro vid busstation..min hund låg ner och då kom det en galen svart pudel och gjorde stans utfall..

ja, men jag tror inte den sprang 16 mil ;) (bor ju i uppsala nu) men det kanske var samma? :eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 323
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 358
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka