Jag utgår från att det finns en dialog mellan den som frekvent blir så nedsatt att den behöver gå och vila och dess chef. Men om du tror att det är så att den dialogen inte finns eller du känner att det här påverkar dig negativt är det ju chefen du ska prata med inte kollegorna. Det finns ju många tillstånd som gör att man då och då kan behöva gå och vila som en anpassning, migrän är väll en sådan där det i ett läge går att ta medicin och sedan vila en stund om man fångar det i tid och sedan kan man fungera igen. Det kan ju handla om yrsel eller andra liknande symptom som går att dämpa med en kortare stunds vila dvs 20-30 minuter. Det går ju inte att sjukskriva sig på permanent basis för att man har ett mer eller mindre kroniskt tillstånd som behöver regleras med vila. Det accepterar i varje fall inte försäkringskassan i Sverige.Om det är återkommande och kollegan inte sjukskriver sig utan bara "går och vilar", det vill säga utan att ge arbetsgivaren en chans att faktiskt planera och täcka upp genom att sjukskriva sig blir jag irriterad generellt. Antingen är man sjuk och kommer inte till jobbet eller också jobbar man hos oss - men det är inte en arbetsplats där det finns utrymme för en nittio minuters paus utan att någon annan måste lyfta de där nittio minuterna och därmed jobba 150%.
Det går bra vid enstaka tillfälle men inte frekvent, så där får både personalen och chefen ta ansvar tycker jag. Mår man dåligt får man ta samtalet om anpassning eller sjukskrivning.