Att vila under arbetstid

Jag upplever i och för sig att det är ganska normalt att det pratas om frånvaro i en arbetsgrupp om det går ut över andra medarbetare. Jag förstår att man inte alltid vill diskutera anledningar eller sjukdomstillstånd, men det är självklart att människor runtomkring oroar sig, ojar sig eller helt enkelt skvallrar och undrar.
Jag är absolut inte oskyldig till att bli duktig irriterad när jag för femte gånger får lyfta en kollegas arbetsinsats för att hen är sjuk igen, och oavsett om denne har dialog med chefen eller inte spekuleras det ofta av olika anledningar. Jag tycker inte att det nödvändigtvis är en dålig arbetsplats, det är bara sådana människor är.
Blir du irriterad för att kollegan är sjuk eller för att arbetsgivaren inte ser till att täcka upp?
 
Jag upplever i och för sig att det är ganska normalt att det pratas om frånvaro i en arbetsgrupp om det går ut över andra medarbetare. Jag förstår att man inte alltid vill diskutera anledningar eller sjukdomstillstånd, men det är självklart att människor runtomkring oroar sig, ojar sig eller helt enkelt skvallrar och undrar.
Jag är absolut inte oskyldig till att bli duktig irriterad när jag för femte gånger får lyfta en kollegas arbetsinsats för att hen är sjuk igen, och oavsett om denne har dialog med chefen eller inte spekuleras det ofta av olika anledningar. Jag tycker inte att det nödvändigtvis är en dålig arbetsplats, det är bara sådana människor är.
Det är ju i stort sett för att människor är som vi är som arbetsmiljöproblem alls existerar. 🙃🙂 Och jag skrev just arbetsmiljöproblem, inte dålig arbetsplats.

Generellt skulle jag säga att sådana spekulationer bör man inte dela med varandra, och oro, skvaller och undringar tycker jag att var och en måste ta ansvar för. Man behöver ju kunna hantera att någon är tex sjukskriven utan att man får veta varför.
 
Blir du irriterad för att kollegan är sjuk eller för att arbetsgivaren inte ser till att täcka upp?
Om det är återkommande och kollegan inte sjukskriver sig utan bara "går och vilar", det vill säga utan att ge arbetsgivaren en chans att faktiskt planera och täcka upp genom att sjukskriva sig blir jag irriterad generellt. Antingen är man sjuk och kommer inte till jobbet eller också jobbar man hos oss - men det är inte en arbetsplats där det finns utrymme för en nittio minuters paus utan att någon annan måste lyfta de där nittio minuterna och därmed jobba 150%.
Det går bra vid enstaka tillfälle men inte frekvent, så där får både personalen och chefen ta ansvar tycker jag. Mår man dåligt får man ta samtalet om anpassning eller sjukskrivning.
 
Det är ju i stort sett för att människor är som vi är som arbetsmiljöproblem alls existerar. 🙃🙂 Och jag skrev just arbetsmiljöproblem, inte dålig arbetsplats.

Generellt skulle jag säga att sådana spekulationer bör man inte dela med varandra, och oro, skvaller och undringar tycker jag att var och en måste ta ansvar för. Man behöver ju kunna hantera att någon är tex sjukskriven utan att man får veta varför.
Absolut! Jag menar bara att det är en högst normal arbetsplats där kollegor börjar undra omkring anledningarna om en i arbetslaget plötsligt bryter ett mönster och ofta börjar må dåligt, inte dyka upp, gå hem tidigt eller vad det än vara månde. Det kanske inte är önskvärt, men jag har svårt att tro att det finns en enda arbetsplats där funderingar och spekulationer inte skulle förekomma i en liknande situation.
 
Jag upplever i och för sig att det är ganska normalt att det pratas om frånvaro i en arbetsgrupp om det går ut över andra medarbetare. Jag förstår att man inte alltid vill diskutera anledningar eller sjukdomstillstånd, men det är självklart att människor runtomkring oroar sig, ojar sig eller helt enkelt skvallrar och undrar.
Jag är absolut inte oskyldig till att bli duktig irriterad när jag för femte gånger får lyfta en kollegas arbetsinsats för att hen är sjuk igen, och oavsett om denne har dialog med chefen eller inte spekuleras det ofta av olika anledningar. Jag tycker inte att det nödvändigtvis är en dålig arbetsplats, det är bara sådana människor är.
I en välfungerande arbetsgrupp så berättar den som mår dåligt för kollegorna om hur man mår och kollegorna stöttar sen bäst de kan. Men man kan också som chef få informera andra om en viss persons mående under förutsättning att denna först gett sitt medgivande. Ser man förstås till att det finns dokumenterat någonstans... Ofta är det det enda sättet att göra någonting åt skitsnacket förutom att omplacera underpresterande och/eller täcka upp för tappad arbetskraft. Det sistnämnda är förstås viktigt eftersom även förstående och stöttande kollegor tappar humöret om de får dra ett för tungt lass.
 
I en välfungerande arbetsgrupp så berättar den som mår dåligt för kollegorna om hur man mår och kollegorna stöttar sen bäst de kan. Men man kan också som chef få informera andra om en viss persons mående under förutsättning att denna först gett sitt medgivande. Ser man förstås till att det finns dokumenterat någonstans... Ofta är det det enda sättet att göra någonting åt skitsnacket förutom att omplacera underpresterande och/eller täcka upp för tappad arbetskraft. Det sistnämnda är förstås viktigt eftersom även förstående och stöttande kollegor tappar humöret om de får dra ett för tungt lass.
Håller med.

Det behöver dock inte röra sig om skitsnack bara för att folk pratar och funderar, jag reagerade bara på att det vore ett arbetsmiljöproblem om det pratades om en kollegas sjukfrånvaro överhuvudtaget. Det är klart en undrar om någon vilar upp till nittio minuter om dagen under arbetstid - jag skulle kunna säga att det vore en märklig arbetsplats om kollegorna INTE lade märke till frånvaron och spekulerade.

...sedan håller jag med igen. :D
 
Det behöver dock inte röra sig om skitsnack bara för att folk pratar och funderar,

Fast jo. Skvaller om någon annans hälsa är absolut skitsnack.

Jag tycker att om man undrar över hur kollegan mår tar man det antingen med kollegan om man har taktkänsla att kunna göra det vettigt, eller så lyfter man det med chefen.

Att snacka med kollegor om en icke-närvarande kollegas hälsa är 100% skvaller och skitsnack.

Jag själv avskyr att få höra kollegor hålla på så, det gör mig otroligt obekväm. Det har inte vi andra med att göra, alls. Det borde vi ha lärt oss att inte hålla på med under skolåren, det gör mig otroligt illa berörd när vuxna gör så på en arbetsplats.

Och uppstår ojämn arbetsbelastning tar man med chefen, det är deras ansvar att fördela det på ett bra sätt.
 
Fast jo. Skvaller om någon annans hälsa är absolut skitsnack.

Jag tycker att om man undrar över hur kollegan mår tar man det antingen med kollegan om man har taktkänsla att kunna göra det vettigt, eller så lyfter man det med chefen.

Att snacka med kollegor om en icke-närvarande kollegas hälsa är 100% skvaller och skitsnack.

Jag själv avskyr att få höra kollegor hålla på så, det gör mig otroligt obekväm. Det har inte vi andra med att göra, alls. Det borde vi ha lärt oss att inte hålla på med under skolåren, det gör mig otroligt illa berörd när vuxna gör så på en arbetsplats.

Och uppstår ojämn arbetsbelastning tar man med chefen, det är deras ansvar att fördela det på ett bra sätt.
Då är vi inte ense om definitionen av skitsnack helt enkelt. Jag tycker att det är ganska naturligt att undra - och finns det ingen information KOMMER folk att spekulera, det är bara så folk funkar. Det innebär inte att intresset alltid är illasinnat.
 
En arbetsplats där kollegor har synpunkter på HUR andra vilar, låter för mig rätt rejält destruktiv. (För min del skulle någon kunna vila genom att springa en halvmil, det kan "rensa hjärnan". Eller sova. Eller vadsomhelst.)

Jag har aldrig arbetat på en arbetsplats där det varit tillåtet att gå och lägga sig och sova eller ta en paus och springa 5 km (bortsett från rast då givetvis).
Behöver man gå ifrån och vila dagligen för att orka med arbetsdagen så bör man nog vara sjukskriven. Åtminstone deltid. Annars känns det som man går på reserverna…
 
Jag har aldrig arbetat på en arbetsplats där det varit tillåtet att gå och lägga sig och sova eller ta en paus och springa 5 km (bortsett från rast då givetvis).
Behöver man gå ifrån och vila dagligen för att orka med arbetsdagen så bör man nog vara sjukskriven. Åtminstone deltid. Annars känns det som man går på reserverna…

Och jag har varit på flera arbetsplatser (inkl nuvarande) där det inte är något konstigt. Det är olika helt enkelt.
 
Jag har aldrig arbetat på en arbetsplats där det varit tillåtet att gå och lägga sig och sova eller ta en paus och springa 5 km (bortsett från rast då givetvis).
Behöver man gå ifrån och vila dagligen för att orka med arbetsdagen så bör man nog vara sjukskriven. Åtminstone deltid. Annars känns det som man går på reserverna…
Fast att få vila kan ju vara en arbetsplatsanpassning som görs istället för sjukskrivning. Det är ju inte alltid en sjukskrivning, ens på deltid är det bästa lösningen för individen. Utan för den kanske utrymme att få vila på jobbet är bättre.
 
Fast att få vila kan ju vara en arbetsplatsanpassning som görs istället för sjukskrivning. Det är ju inte alltid en sjukskrivning, ens på deltid är det bästa lösningen för individen. Utan för den kanske utrymme att få vila på jobbet är bättre.
Så kan det förstås vara där det fungerar, men blir det så att det svämmar över och påverkar andras arbete eller väcker spekulationer och prat måste ju ledningen kliva in och informera på något vis.
 
Jag har aldrig arbetat på en arbetsplats där det varit tillåtet att gå och lägga sig och sova eller ta en paus och springa 5 km (bortsett från rast då givetvis).
Behöver man gå ifrån och vila dagligen för att orka med arbetsdagen så bör man nog vara sjukskriven. Åtminstone deltid. Annars känns det som man går på reserverna…
I frågeställningen ingick ju just vila under arbetsdagen. Det är ju upp till berörda parter, inklusive chefen, att avgöra om det i något specifikt fall kan vara en bra strategi. Vad andra kollegor tycker om det, är nog ofta ganska ovidkommande (så länge det inte påverkar dem negativt).
 
Så kan det förstås vara där det fungerar, men blir det så att det svämmar över och påverkar andras arbete eller väcker spekulationer och prat måste ju ledningen kliva in och informera på något vis.
Men den infon kan bestå i att "nu gör vi så här för den personen" och egentligen inget mer. Man har ingen rätt till personlig information om sina kollegor.
 
Men den infon kan bestå i att "nu gör vi så här för den personen" och egentligen inget mer. Man har ingen rätt till personlig information om sina kollegor.
Absolut, men information viss är ändå nödvändig/önskvärd tycker jag. Det hade verkligen stuckit i ögonen på mig om jag upplevde att kollega x regelbundet "vilade" en stor del av passet utan att jag fick info om att det var så hens schema var upplagt och att det var okej från chefen.
Då skulle jag också förvänta mig att det drogs ifrån hens timmar faktiskt, som vi arbetar.
 
I frågeställningen ingick ju just vila under arbetsdagen. Det är ju upp till berörda parter, inklusive chefen, att avgöra om det i något specifikt fall kan vara en bra strategi. Vad andra kollegor tycker om det, är nog ofta ganska ovidkommande (så länge det inte påverkar dem negativt).
Men i detta fallet så tycks det påverka kollegorna som får göra mer. Har själv aldrig varit anställd på ett ställe där det inte påverkar andra i gruppen som får göra mer när någon inte är på plats.
 
Men i detta fallet så tycks det påverka kollegorna som får göra mer. Har själv aldrig varit anställd på ett ställe där det inte påverkar andra i gruppen som får göra mer när någon inte är på plats.
På en annan avdelning där jag jobbar så blir det produktionstopp om det så bara någon är borta 20 min så behöver chefen ersätta den som är borta för att inte få produktionsstoppet.
Förra jobbet fanns det balanserar där det behövdes avbytare så fort någon behöver gå på toa.
 
Men i detta fallet så tycks det påverka kollegorna som får göra mer. Har själv aldrig varit anställd på ett ställe där det inte påverkar andra i gruppen som får göra mer när någon inte är på plats.
Det får man ju då ta upp med chefen. Hen är ju den enda som kan hantera det. Att kollegor börjar "resonera" om rimlig mängd vila, hur någon vilar, osv kan ju bara vara dåligt för arbetsmiljön. Man måste ju lägga ansvaret där det hör hemma. Hanterar inte chefen det, så kritisera hen.
 
Japp, i klimatet på arbetsplatsen räknar jag in kvaliteten på chefen.
Jo, så klart.
Jag menade mer att att poängtera skillnaden mellan att chefen har ett arbetsmiljöproblem inom arbetsgruppen att hantera respektive att chefens chef har ett personal/ledningsproblem att hantera.
I sammanhanget vart man ska bolla ansvaret och problemformuleringen. Det tenderar ju att flyta ut och korsbefrukta så att säga, men om det finns en tydlig bakomliggande grundorsak är det bra att identifiera den.
 
Det får man ju då ta upp med chefen. Hen är ju den enda som kan hantera det. Att kollegor börjar "resonera" om rimlig mängd vila, hur någon vilar, osv kan ju bara vara dåligt för arbetsmiljön. Man måste ju lägga ansvaret där det hör hemma. Hanterar inte chefen det, så kritisera hen.
Är ju det många har skrivit, att ta det med chefen om det påverkar deras arbetsbelastning.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
4 760
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 067
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 727
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp