Att vila under arbetstid

Det har jag gjort.

Min fråga i tråden är ju hur NI hade resonerat (som chef, kollega eller vad som) i detta läget - inte hur jag ska resonera 🙂
Jag vet inte om det är så mycket att resonera kring?
Låter som att personen inte mår bra och jag hade förväntat mig att chefen hanterar frågan på lämpligt sätt.
Klart det inte är kul när ens belastning ökar för att någon annan mår dåligt, men det är ju bara att gilla läget.
 
Men snälla, det är inget som jag förväntar mig ska avgöras på ett internetforum. Att du ens tror att några användare på ett forum skulle kunna påverka känns ju befängt om något. Jag undrar hur NI HADE RESONERAT. Som kollega eller som chef tex.
Jag hade som medarbetare ansvarig för schemaläggning pratat med chefen om hur vi ska hantera detta schemamässigt, ska det bokas in extrapersonal under personens pass t ex?

Och om jag var chef så låter det som att man behöver ha ett samtal, hur det ser ut med läkarkontakt, ev sjukskrivning, osv. Kanske koppla in företagshälsovården om sådan finns.
 
Nja, du skrev faktiskt Är lite fundersam på hur man ska hantera detta rent schemamässigt; och sedan berättade du att det var du som lägger schema. Alltså låter det som en fråga, hur ska man hantera det. Och mitt svar var därefter.
”är det okej att vila på arbetstid?”
”Borde det gå under sjukfrånvaro?”
”Hur hade ni resonerat?”
Men du missade kanske det? 🙃

Vad random människor säger på nätet kommer knappast påverka hur det går i detta fallet 😅
 
Jag förstår nog inte hur du menar, resonera hur? Det är väll inget att resonera om alls.
Finns väl massor att resonera kring? Hade ni känt att det var orättvist att det skedde på betald arbetstid tex? Anser ni att det är okej med vila på betald arbetstid? Var går gränsen för vad som är ”rimlig” tid för att vila på arbetstid? Osv
 
Om personen sjukskriver sig ofta så hade jag antagit att det syns i något personalsystem och utgått från att chefen redan hanterar det enligt företagets rutiner för upprepad sjukfrånvaro. Så hade jag resonerat som kollega. Kanske hade jag också resonerat som kollega att jag hade frågat personen hur hen mår om det var någon som jag hade e närmare relation till.
 
Finns väl massor att resonera kring? Hade ni känt att det var orättvist att det skedde på betald arbetstid tex? Anser ni att det är okej med vila på betald arbetstid? Var går gränsen för vad som är ”rimlig” tid för att vila på arbetstid? Osv
För mig är orimlig tid när det påverkar mina kollegor. En sak att täcka ibland, men när man varje dag får täcka för en kollegas uppgifter för att hen mår dåligt, då blir det orimligt mycket.
 
Finns väl massor att resonera kring? Hade ni känt att det var orättvist att det skedde på betald arbetstid tex? Anser ni att det är okej med vila på betald arbetstid? Var går gränsen för vad som är ”rimlig” tid för att vila på arbetstid? Osv


Var gränsen går för vila på arbetstid går inte att uttala sig om utan att veta om personen har rätt till några anpassningar och vilken överenskommelse som finns mellan medarbetare och chef. Anpassningar kan man ha av flera olika anledningar utan att hen nödvändigtvis vill att det kommer fram till kollegor. Hade det gått ut över min arbetssituation hade jag tagit upp det med min chef om jag inte tycker att bemanningen är tillräcklig.,
 
Finns väl massor att resonera kring? Hade ni känt att det var orättvist att det skedde på betald arbetstid tex? Anser ni att det är okej med vila på betald arbetstid? Var går gränsen för vad som är ”rimlig” tid för att vila på arbetstid? Osv
Vad är det som är orättvist? Att någon mår så dåligt att denne behöver vila, ja sjukt orättvist att någon ska behöva må så dåligt. Jag bryr mig inte alls om vad andra gör på sin arbetstid så vidare det inte går ut över mig. Då tar jag det med chefen så får chefen hitta lösningar.
 
Finns väl massor att resonera kring? Hade ni känt att det var orättvist att det skedde på betald arbetstid tex? Anser ni att det är okej med vila på betald arbetstid? Var går gränsen för vad som är ”rimlig” tid för att vila på arbetstid? Osv
Tillägg: vad innebär vila? Är det t.ex okej att sitta och scrolla på telefonen under vilan?
 
Finns väl massor att resonera kring? Hade ni känt att det var orättvist att det skedde på betald arbetstid tex? Anser ni att det är okej med vila på betald arbetstid? Var går gränsen för vad som är ”rimlig” tid för att vila på arbetstid? Osv
Jag resonerar så här då: 1. jag har inte med det att göra det är mellan min kollega och dennes chef. 2. jag är glad att det inte är jag som ligger i det där rummet med migrän det verkar horribelt. 3. Om jag är missnöjd med arbetsbelastningen är det chefens uppgift att lösa inte min kollegas.
 
Det har jag gjort.

Min fråga i tråden är ju hur NI hade resonerat (som chef, kollega eller vad som) i detta läget - inte hur jag ska resonera 🙂
Finns väl massor att resonera kring? Hade ni känt att det var orättvist att det skedde på betald arbetstid tex? Anser ni att det är okej med vila på betald arbetstid? Var går gränsen för vad som är ”rimlig” tid för att vila på arbetstid? Osv
Det beror väl alldeles på orsakerna bakom att det sker? Och det antar jag vi inte vet något om i detta fallet?

Vad om är tillåtet och rimligt, beror helt på vad om är avtalat med ansvarig chef om saken.

AG är skyldig att göra anpassningar i viss utsträckning. Det kan också förekomma kompensationer i form av lönebidrag och liknande som vi inte vet om. Dock ska ju AG också se till att övrig personals arbetsbelastning inte blir orimlig som en följd av det.
Men visst kan det också vara någon om gör detta helt under radarn. Då bör väl en chef informeras, dels om det påverkar andras arbetsbelastning på ett ohållbart sätt, del om det behövs att personalvårdande insatser sätt in.

Men tycka och diskutera? Nej.
 
Som arbetare så beror det på om det påverkar mig eller inte.
Påverkar det inte mig och min arbetsbelastning så bryr jag mig inte.
Påverkar det mig så det ger mig en större arbetsbelastning så skulle jag ta det med chefen.
 
Vadå orättvist? Om jag inte behöver vila, så vilar jag inte heller. Om någon annan behöver vila, så är det väl jättebra om det går att lösa.

Möjligheten att vila kanske blir det som gör att kollegan kan slippa sjukskrivning och rehabilitering.

Om någon kollega sedan tycker att det är "orättvist" får väl hen ta upp det med chefen.

Om det hela ställer till det för dig med schemaläggningen, får ju du prata med din chef.

Jag ser absolut inget att resonera om.
 
Det finns ju många olika perspektiv på en sån här situation. Jag har haft en kollega som loggade in på morgonen och sedan gick till vilrummet och sov. Förutom att h*n sov på betald arbetstid vilket ledde till att kollegorna fick större arbetsbörda så var vilrummet upptaget för den som verkligen behövde det. Det fanns andra kollegor med större behov.
Det här togs senare omhand av chefer och hanterades på rätt nivå, vill bara föra fram att det kan missbrukas.

Om man däremot har behov av att vila på arbetstid av olika orsaker ska det vara något mellan anställd och arbetsledare. Själv hade jag förskräcklig mensvärk under nästan 40 år och behövde många gånger vila på jobbet i en timme för att värktabletterna skulle verka så att jag kunde jobba vidare alternativt ta mig hem. Det var jag öppen med men det var mitt eget val och inget som krävdes från arbetsledningen.
 
Jag är ansvarig för schemaläggningen. I detta fallet handlar det om nästan var och varannan dag som det vilas 30-90 minuter, ofta med resultatet att personen behöver gå hem sjuk från jobb. Nu har kollegor reagerat på att så pass omfattande vila förekommer på betald arbetstid och jag förstår dom, då dom blir lidande av detta och får ökad arbetsbörda (ej jag, vanligtvis).

(OBS! Jag lider själv av migrän.)
Nu vet jag inte exakt vad det rör sig om för jobb och vad som gör att kollegorna blir lidande av ökad arbetsbörda men:
I det fallet hade jag kollat med chefen om det finns något sagt om vilan och om det då hade kunnat finnas en poäng att prata med personen om att schemalägga vilan (med möjlighet till justering vid behov) för att minska belastningen på kollegorna. Jag tänker om de kanske kan planera dagen lite efter vilan för att minska belastningen då. Det beror ju såklart på om det går att se att behovet brukar komma på specifika tider eller om det varierar mycket, alternativt om det hade varit positivt för personen med schemalagd vila.

I övrigt anser jag att varken du eller kollegorna bör värdera personens behov av vila eller bry sig om vad den hamnar under för stämpel (arbetstid/flex/sjukning). Den eventuella överenskommelsen ska ligga på chefens bord.
 
Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta rent schemamässigt; är det okej att vila på arbetstid? Eller borde det gå under sjukfrånvaro? Hur hade ni resonerat?
Jag hade resonerat som så att om det är så ofta som du beskriver och andra blir lidande, hade jag dels vid något tillfälle såklart frågat personen hur den mår egentligen och om den får tillräckligt med hjälp och stöd.
Dels hade jag pratat med chefen och lyft min oro över att person X inte verkar må så bra och att chefen borde prata med X.

Jag har själv mått dåligt på arbetet tidigare och jag var faktiskt jätteglad att flera kollegor hade uppmärksammat detta och pratat med min chef om deras oro för mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
4 760
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 067
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 727
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp