losgringos
Trådstartare
Jag har fått "pappa betalar väl allt" ungefär hela mitt liv.
För mig är det en sanning, dock med modifikation. Pappa HAR betalat mycket, han har även hjälpt oss ekonomiskt nu när jag är en bit över 30år. Men aldrig att han har betalat utan motprestation.
Jag fick en häst när jag var 14. Dock hade jag sparat pengar sen jag var nio. Alla födelsedagspengar, julklappspengar osv gick till sparkontot. Dock hjälpte pappa mig att spara. Satte jag in en hundring på sparkontot så satte han också in en hundring där.
Sen betalade han det hästen kostade att äga fram tills jag gick ut gymnasiet och fick ett jobb. Hade jag misskött skolan hade han sålt hästen utan att blinka.
Men för varje inköp till hästen krävde han en motivering från mig. Varför behövde hästen ett annat kraftfoder än det som ingick i stallhyran? Varför behövs ett täcke för 1500kr när det finns täcken för 300kr osv.
Det fanns inte heller på kartan att jag skulle köpa 700kr jeans till mig själv om hästen behövde något.. Då var det billiga byxor till mig OM det behövdes.
Pappa har aldrig skottat en hästbox. Han har aldrig packat en höpåse. Min häst mitt jobb inget att diskutera. Däremot har han skjutsat, följt med på träningar och tävlingar osv.
Men....... Jag hade hellre haft mer kvalitetstid med pappa än en massa saker....
Pappa har, så länge jag kan minnas, jobbat mer eller mindre dygnet runt. Ville jag träffa pappa på helger eller kvällar så var det bara att cykla till hans jobb. Så är det fortfarande, vill jag umgås med min far så är det på hans jobb.
Detta brukar jag tala om för folk som har "men det är väl inga problem med pengar för dig, pappa betalar ju"
Ja, när jag inte var myndig så hjälpte mina föräldrar också till ekonomiskt, även om det precis som du skriver, var efter noga överväganden och frågor. Även jag hade häst, och det gick ju inte att klara på enbart barnbidraget, utan krävde ekonomiskt tillskott. Likaså inköpet av hästen, även om jag precis som du sparat själv och gjort allt grovjobb själv. Det tror jag dock är det vanligaste hos de som har barn med egen häst, åtminstone var det så bland mina vänner (från olika ekonomisk bakgrund). Det är ju en dyr hobby..
Pappa jobbade extremt mycket när jag var liten, men när lillebror kom sålde han första företaget och slutade i princip att resa, eftersom hans nya jobb inte var en resande tjänst. Det gjorde också att han kunde vara mycket mer närvarande hemma, vilket jag tror att vi alla är tacksamma för. Han valde att lägga jobbtimmarna när vi gått och lagt oss t ex, för att kunna hämta på dagis/i skolan och umgås med oss efter skoltid.