Jag tror mig förstå hur du tänker, men håller inte med. Jag har svårt att se nyttan i att föra i argumentation en linje som tenderar att söndra mer än ena, både i det privata rummet (vilket jag har lättare för att ta) och i det offentliga (t.ex. via bloggar, instagram och facebook). Det blir kontraproduktivt för mig att diskutera på ett sätt som endast de invigda förstår, men samtidigt skicka slängar mot övriga "grupperingar" (dumt ord, men kommer just nu inte på något bättre). Jag är kanske yrkesskadad som slaviskt följer t.ex. domstolarnas språkregler för att inte skriva på ett sätt som framstår som härskande, svårbegripligt eller exkluderande och har därför oerhört svårt att se varför det finns en poäng i att uttrycka sig så om man vill nå förändring. Kanske är det där jag fallerar dock, jag tenderar ofta att vara lite för resultatinriktad.
Debatten i dessa delar kanske inte syftar till att faktiskt nå ut och nå fram, utan till att piska upp känslorna hos de redan frälsta? Har inte funderat i de banorna innan, men visst kan det kanske vara så. Nyttighetsivern är kanske helt mitt eget kors att bära, och sannolikt en biprodukt av att jag yrkesmässigt aldrig skriver i annat syfte än att faktiskt uppnå något/få gehör för något/få någon att förstå och använda vad jag skriver. Jag har liksom inbillat mig att om någon skriver något "inom saken" så är det för att uppnå ett önskat syfte (och, jag medger, dessutom har jag tolkat syftet utifrån egna värderingar). Min mening är alltså inte att en "feminist inte får vara otrevlig mot en annan kvinna", eller att uppsätta höga ideal om ofelbarhet, utan att jag tänkte mig att när någon uttalar sig i själva kärnämnet så är det för att man vill nå en nytta med det. Vilket säkert illustrerar mitt oförstånd när det gäller den mer akademiska approachen. Jag har inte den bakgrunden och skolningen och känner mig inte alls hemma i det formatet.