Din teori stämmer alldeles utmärkt på mig (och på alla liberal-mitt-människor jag känner för den delen ).Det där tänker jag på ibland, eller rätt ofta. Personer som inte tycker som jag i valfri fråga (kan vara men måste inte vara feministisk, egentligen) talar om för mig att jag borde göra ditt eller datt för att "få fler på min sida". Jag förstår inte det där, riktigt. Jag är sällan ute efter att "få folk på min sida". Jag är ute efter att säga vad jag tycker. Vad andra sedan gör med det, lämnar jag åt dem. (Jag har en hemmagjord kvasipsykologisk/kvasisociologisk teori om att det där är en av skillnaderna mellan liberala och vänsterfeminister. Typ liberala vill alltid bli fler på ett framtidsinriktat och liksom tävlingsaktigt vis, vänsterfeminister vill klargöra sin ståndpunkt på ett analytiskt övertygande vis. Dvs, teorin går ut på att det finns ett samband mellan personliga (typ psykologiska) egenskaper och ideologisk hemmahörighet. Kvasi, som sagt, men en liten lek jag roar mig med. )
Om jag ska komma med en högst ogrundad spekulation om varför:
Den förändring vänsternänniskor vill åstadkomma politiskt, vill mitten/högern åstadkomma genom att med information och diskussion få människan att själv göra vettiga val. När diskussionen mer eller mindre ersätter politiska styrmedel blir det följaktligen mycket viktigare att den leder till faktiska resultat. Alltså är det primära syftet med en diskussion inte att säga vad jag tycker (det vet jag ju redan) utan att påverka världen åt ett i mitt tycke bättre håll.
Eller så är resultatinriktade människor bara mer benägna att vilja behålla sina privilegier.