Det behövs en akademisk ingång om en teori ska kunna utvecklas. Feminism ser jag som en metod för att tolka maktordningar, och vilken makt som är i fokus beror på den som tolkar. Är det rösträtten som är målet? Eller är det den fria aborten, eller frihet från våld? Aint I a woman?
En stor skillnad mellan de olika inriktningarna är att olika delar av samhället ifrågasätts tänker jag. Poängen med radikalfeminism är hela "det personliga är politiskt". Dvs vi lever i en diskurs där vi reproducerar vissa mönster (nej inte Alla, men så pass många att det blir statistiskt mätbara skillnader), vilket konstruerar/rekonstruerar strukturella idee´r, typ "kvinnor är mer omhändertagande" / "män är mer logiska". Våra val är beroende av situationen och samhället där vi befinner oss. Konkret: Finns det inga dagis (som jag har råd med) så kan jag inte göra valet att yrkesarbeta 100%, vilket bevisar att kvinnor med barn inte vill yrkesarbeta.
Sedan flödar samtalet över i vad-är-vad-diskussionen med särartsfeministerna. Är kvinnor hemma med barnen för att det förväntas socialt, eller för kvinnor är biologiskt designade för att ta hand om barn? Alla har lusläst Ellen Key, någon tycker att kvinnor ska vara politiska ledare för att moderskapsinstinkten ger bättre samhällen, någon annan säger att hemmafru är det enda rätta och en karl måste ju ha sexuell tillgång till sin fru jämt, för se hur synd det är om incel:sen.
...och så ramlar jag (med mitt rödvinglas) in i kritik emot liberalfeminismen - att den gör det enkelt för sig genom att bara fokusera på siffror och lagar. Dvs ja kvinnor ska ha rösträtt. Men ingen analys över huruvida kvinnor har samma möjlighet att fysiskt ta sig till röstlokalen, om kvinnor får politisk skolning, eller möjlighet att engagera sig politiskt. (Ny)liberalismen förutsätter en bild av exakt lika människor med samma kapacitet, samma utgångspunkt, och samma möjligheter - så ser inte samhället ut.
Här någonstans brukar jag komma fram till att Trotsky hade mycket att tillföra, alla borde läsa Leon Larssons "En avgrundseld som sargar och förtär", och beklaga mig över hur lite det finns skrivet om funktionsrätt och feminism på svenska.
Lena Gemzöe har skrivit lättillgängligt om feminism och olika inriktningar, btw. De flesta finns inlästa också. Om nån vill ladda ned nåt lagom till kommande nyårshelg.
Makt är svårt tycker jag. Det finns många delar i sociala relationer och samhällsfunktioner som går in i varandra och det är inte sådär glasklart vad som är garnnystansänden och vad som bara är lösa snören. Jag hoppas på den intersektionella feministiska rörelsen men tycker att det finns problem även där ibland, ex det som
@Petruska var inne på med transfrågorna och att man återskapar roller som feminismen tidigare försökt bryta ned.