Hur upplever ni att det är?
Håller ni med om belastningen?
Märker ni samma utveckling?
Jag hoppas att användare som inte identifierar sig som feminister visar respekt i tråden. Alla är såklart välkomna, men då med nyfikenhet kring upplevelsen av hur det är att vara feminist.
Det här är inte en tråd för att diskutera vad jämställdhet eller feminism är för något.
Intressant tråd! Jag hoppas att den klarar sig tillräckligt länge för att jag ska hinna vara med på några av de relevanta spåren, tycker att bland andra du
@MiniLi har gjort ett bra jobb med att hålla tråden på ämnet, men jag börjar med ursprungsinlägget.
Jag vet inte om jag är någon som arbetar aktivt för jämställdhet (gör jag tillräckligt mycket för att kunna hävda det?), men jag är definitivt feminist. Att jag är feminist betyder förstås inte att jag håller med alla feminister och antagligen är det så för de allra flesta, man kan helt enkelt inte hålla med alla i en såpass bred rörelse. Beroende på sammanhang kan människor som förklarar att de är feminister faktiskt göra mig en aning misstänksam.
Det är svårt att vara feminist i en sexistisk värld men visst märker jag en skillnad både i samhället i stort och på forumet under årens lopp. Inte bara i hur andra är mer beredda att ta till sig feministiska resonemang, att sådana resonemang får ta större plats, att fler offentliga personer kallar sig feminister osv, även i att mina egna åsikter har utvecklats. Att fortsätta lära sig, att inte stagnera, att se att samhället kan förändras, det känns fantastiskt. Det går kanske inte åt rätt håll precis alla gånger, ibland går det åt helt fel håll, men jag försöker komma ihåg att i ett helhetsperspektiv har det hänt mycket positivt.
Det finns samtidigt en del välbekanta fenomen som stör mig alltmer, bl a i egenskap av feminist på det här forumet. Den antifeministiska väggen man fortfarande springer in i så fort man försöker föra en feministisk diskussion t ex är ju inte ett nytt problem, den har existerat länge och gårdagens antifeminister var inte bättre än dagens, så varför stör det mig mer? Jag tror det är en kombination av bristande ork, större medvetenhet om orättvisor i allmänhet samt min egen utveckling.
Förr kunde jag bemöta ganska simpla sexistiska argument och få nya tankar av det. Idag bevittnar jag snarare hur antifeminister m.fl. förutsägbart leder in ett ämne i en återvändsgränd för att döda det och oftast finns det inte längre något lärorikt att hämta i den processen för mig. Det har gjorts förr. Jag vill vidare till de resonemang som utmanar mig, där jag kan lära mig mer, förstå mer, men vi kommer sällan dit i sällskap av uttalade antifeminister, i vissa ämnen kommer man sällan förbi en specifik punkt. När det finns sexister m.fl. som lägger diskussionen på en nivå som inte är särskilt utvecklande för mig känner jag nästan att vissa ämnen är dödsdömda från start. Jag vet redan vad som kommer skrivas, innan det har skrivits.
Därför är det lite uppfriskande med den här tråden, det har rörts vid en del ämnen som mer sällan diskuteras här och skilda perspektiv har framförts på städade vis!
Ska läsa igenom den ordentligt ytterligare någon gång och försöka hinna ta tillfället i akt att diskutera en del spännande som nämnts.