Jag tror att det kan vara en del i det hela. Min upplevelse är dock inte på något sätt statistiskt vederlagd utan snarare anekdotisk, men jag har förmånen att i min bekantskapskrets ha några mycket kunniga, retoriskt skickliga och arga feminister som ofta får mig att tänka tre varv till när jag utsätts för deras argumentation. Just ordet "utsätts" är också noga valt, eftersom jag ofta känner att jag utgör just en sådan "fusk-feminist" som de med tämligen hög frekvens gillar att boxas lite på. Jag förstår deras frustration och varifrån behovet möjligen kommer, men jag har svårt att se nyttan.
Trots att jag är trygg i mina livsval, har en språklig förmåga som i vart fall är genomsnittlig, och universitetsstudier bakom mig så upplever jag ändå att språkbruk och debatt förs på ett sätt som snarare leder tankarna till härskartekniker än till en vilja att faktiskt öka förståelse och sprida kunskap, och som får mig att känna mig trampad på och exkluderad, för att inte säga stundtals demoniserad. Min upplevelse är att det sparkas mer på kvinnor som inte är tillräckligt mycket feminist, än vad det i dessa sammanhang fokuseras på att ena, lyfta och sprida evangeliet.
Även om jag förstår att det finns en poäng i att vi vita, välutbildade kvinnor med relativt mycket makt i form av både position, förtroendekapital och ekonomiskt kapital behöver tänka utifrån parametrar om att dela och kanske t.om. ge upp vissa privilegier så är det nog här den ideologiska skillnaden blir mest tydlig. Jag tror helt enkelt inte på att det är dags att börja slå på privilegierade kvinnor ännu - när jämställdheten strukturellt fortfarande haltar så mycket. Jag ser hellre fler kvinnor som tillskansar sig makt, pengar och höga positioner i samhället - på männens bekostnad - än att vi strävar efter så mycket jämlikhet hos oss kvinnor på fotfolksnivå att männen kan fortsätta glida fram under tiden som vi försöker fördela våra smulor oss kvinnor emellan och slåss om vem som är mest "true".