Att vara blind

Sv: Att vara blind

När jag körde SL-buss så hade jag flera blinda passagerare.
Både med käpp och med hund.
De verkade klara sig bra.

När de klev på bussen så berättade de var de skulle av och så.
Så att jag kunde se till att det blev rätt.
De frågade efter ledig sittplats så att jag kunde berätta var det fanns.
Så genom att fråga och ta hjälp så verkade det att fungera bra.

Buss är ju lättare som tur är. Och det fins väl mer buss än tåg i min blivande stad ;)
(det är en minusgrej för staden :p)

Vad jag har funderat på är hur andra människor reagerar på hunden? Allergiska, hundrädda, bryr folk sig?
 
Sv: Att vara blind

En bekant är blind, och mycket hästintresserad. Hon har ridit lite grann på ridskola, där jag tror att det var en grupp för synskadade. När hon var med mig och red så höll vi oss på grusvägarna, och så fort hon hörde att det blev tyst förstod hon att hästen hade gått för långt ut från vägen (den gick då på gräs). Att rida ensam i skogen är otänkbart, skulle jag säga, då det är livsfarligt med grenar etc som hänger ned. Men under ordnade former går det fint, och det var härligt att se hur hon själv ledde hästen till hagen, då hon lade en hand på hästens manke, och hästen vägledde henne rätt.

Att ha med någon när man rider borde ju funka ok. Men tänk om jag inte kommer ha nån som vill vara med? Då blir man ju beroende av andra? Och då funkar det ju inte att ha häst. Det vore hemskt.

undrar om det finns fler hästar som är som min häst. Lika klok och tänker sig för och inte blir rädd för något! Hon är en klippa och med henne är jag trygg även när vi rider ut eller i miljö vi inte är vana vid. Hon har fått vägleda mig många gånger, både när jag suttit på och när jag ...hon har gått till hagen sedan. :) Hon vet var hon ska och jag har kunnat passa på att skicka sms och liknande på väg ut :D
 
Sv: Att vara blind

Var tittade han? Jag tittar ju på något, vilar ögonen på något, vad som helst, när jag tänker och lyssnar, men hur gjorde han? Var gör man av ögonen när de inte funkar? Å andra sidan "ser" jag ju inte det jag vilar ögonen just då.:confused:
Som blind slipper man ju det där med att bli beskylld för att vara oartig för att man inte glor folk i ögonen. Men han tittade på dig ändå kanske?

I går missade jag glaset när jag hällde upp mjölk till ena ungen. Bara att torka upp. När jag skulle sätta ner glaset igen satte jag det på gafeln så det trillade och andra ungen fick all mjölk i knät. Jag var inte speciellt omtyckt just då förstod jag. Inte heller när jag på kvällen råkade köra in min tandborste i hans hand när jag skulle skölja av den, var han speciellt road! :o:D

Folk är inte så förlåtande när misstag sker, som i torsdag när jag missbedömde avståndet och knuffade en person när jag gick förbi. En sur blick och "Se dig för!!!" eller när jag råkar knuffa ner något för att jag inte trodde det stod så nära som det gjorde.

De senaste två veckorna har ena ungen skrattat åt mina ögon för det ser så roligt ut när jag skelar och när jag tittar på honom eller något och båda ögonen inte gör det. :banghead::meh: Men det är inte lika roligt när jag missar när jag ska ta saker så det trillar i golvet, när jag missar när jag häller upp mjölk eller liknande :sneaky:
 
Sv: Att vara blind

Han tittade på mig eftersom rösten kom från mig.

Det där med att "klanta", jag har ju ett förflutet som yrkesdykare och i sjöarna ser man inte ett skit så man lär sig helt enkelt att se med händerna, dessutom är man i ett sånt media som direkt dödar om man tex. blir utan andningsgas eller klantar till det så det får bara inte ske.

Jag har ju hela livet skruvat på det mesta och det är inte alltid jag ser med ögonen vad jag gör så då måste man se med händerna.
 
Sv: Att vara blind

Folk har olika fördomar. Det finns en hel drös med människor som hävdar att blinda inte kan göra ditten eller datten, arbeta med X - "för jag träffade en gång en blind X och hen kunde minsann inte...", eller att som blind skulle du bli hjälplös och passiv helt plötsligt.

Du fortsätter ju vara den du är. Sedan är det viss skillnad på att vara barndomsblind, och att bli blind i vuxen ålder. Samt enormt stor skillnad på hur du som person hanterar motgångar och utmaningar i livet rent generellt.

Givetvis är det en omställning. Men är du intresserad så ta kontakt med synskadades riksförbund, www.srf.nu eller någon annan synskadeorganisation som finns i din närhet.

Är du intresserad av hjälpmedel så titta exempelvis på Iris Hadar eller Iris Media. Samt ta kontakt med din Syncentral som kan förklara vad som gäller i din kommun.

Ledarhundar är det lite olika med, Malmö är generellt är bra ledarhundstad då SLHF varit aktiv där. Stockholm och Göteborg är tuffare och inte lika tillgängliga. Många restauranger/affärer/offentliga lokaler vägrar ta emot hunden. Men du får med dig ett intyg som du kan visa, och du HAR rätt att ta med den - hunden räknas som hjälpmedel. SRF har också ett samarbete med Astma och Allergiförbundet om det här som du kan titta på.

Men börja med att faktiskt kontakta synskadegrupperna, där får du mer kunskap och information är såhär på ett forum från random folk som "träffat en blind en gång".
 
Sv: Att vara blind

Jag har börjat fota med min systemkamera igen, men när jag tittar i lilla hålet ser jag inte tillräckligt, ibland blir det lite på måfå och DET gör mig besviken, för så var det så klart inte förut! Jag har tagit många bra foton med kameran förut, älskar den ju, men nu får jag inte till det för jag kan inte se och ställa in skärpan och liknande mer. Och jag som verkligen hatar små plastiga digitalare.... :cautious: Det ska vara ordentliga grejer ju. Det är ju en förändring, som jag i dag inte riktigt vet hur jag ska hantera eller vad jag ska göra åt det. Har i dag tränat men fotona blir suddiga, och jag minns inte vilka inställningarna var förut. Förstoringsglas...? Men det gör väl inte att jag kan ställa in skärpan bättre, förstoringsglaset kanske stör skärpan? :meh:

Det ska gå att ställa in sökaren så att man ser även om man har synproblem, men det kanske inte hjälper ifall det är riktigt stora problem man har:(. Men du kan ju alltid prova om du inte har gjort det redan, brukar sitta en ratt bredvid sökaren. Finns även (som du kanske vet) systemkameror med live-view där lcd-skärmen funkar som sökare. Då blir det en liiite större bild iaf.
 
Sv: Att vara blind

Jag borde uppfinna någon smart infotavla till blinda så man slipper fråga varje gång man ska någonstans som blind :D.

Det finns sådana kartor på vissa stationer, tillkommer säkert vid renoveringar eller liknande.
tex: http://arskortguldsj.wordpress.com/2009/11/30/nya-stationsplaner-i-blindskrift-p-katrineholm-c/

Sen tror jag även det brukar finnas skyltar med tex spårnummer som även är i blindskrift, men lyckas inte hitta någon bild på det.
 
Sv: Att vara blind

Han tittade på mig eftersom rösten kom från mig.

Det där med att "klanta", jag har ju ett förflutet som yrkesdykare och i sjöarna ser man inte ett skit så man lär sig helt enkelt att se med händerna, dessutom är man i ett sånt media som direkt dödar om man tex. blir utan andningsgas eller klantar till det så det får bara inte ske.

Jag har ju hela livet skruvat på det mesta och det är inte alltid jag ser med ögonen vad jag gör så då måste man se med händerna.

Att se med händerna är något jag gör ganska ofta, tex när jag ska sätta i en nyckel och låsa upp en dörr, eller på nätterna när jag ska dricka vatten, ge katten mat eller gå på dass och gör det utan att slå igång lampan. Jag har alltid varit "pillig" av mig, alltid använt händerna när jag tittat på något. Det är rätt smidigt många gånger, men det funkar inte alltid och inte var som helst.

Men det är inte att känna mig fram som är problemet, utan det är avståndsbedömningen som är svårt ibland. Hur långt är det mella mjölkartongen och bordet,hur nära ligger gaffeln, hur högt ska jag lyfta benet osv. Det är där misstagen sker. Och det har ju blivit mer besvärligt än förut, speciellt när jag är trött och ögonen inte riktigt orkar fokusera.

Och jag gör ju inte så farliga saker som dykning :D
 
Sv: Att vara blind

Det finns sådana kartor på vissa stationer, tillkommer säkert vid renoveringar eller liknande.
tex: http://arskortguldsj.wordpress.com/2009/11/30/nya-stationsplaner-i-blindskrift-p-katrineholm-c/

Sen tror jag även det brukar finnas skyltar med tex spårnummer som även är i blindskrift, men lyckas inte hitta någon bild på det.

En liknande har jag sett vid en av stationerna i Malmö faktiskt. Har flera gånger känt på den, hur kan man låta bli! :o:D
 
Sv: Att vara blind

Det ska gå att ställa in sökaren så att man ser även om man har synproblem, men det kanske inte hjälper ifall det är riktigt stora problem man har:(. Men du kan ju alltid prova om du inte har gjort det redan, brukar sitta en ratt bredvid sökaren. Finns även (som du kanske vet) systemkameror med live-view där lcd-skärmen funkar som sökare. Då blir det en liiite större bild iaf.

Jag har en pentax k100d, men vet inte om man kan använda lcd.skärmen till det faktiskt. Men det är något jag skulle önska. Ska kolla lite igen efter inställningar och sånt. Annars kanske annat objektiv skulle funka? Har två olika, men ett tredje kanske inte är fel :D

Jag använder det dåliga ögat när jag fotar, det bättre ögat blir det fel vinkel på så jag ser sämre med det just i kameran.

Tack! Får ge mig ut och fota i det fina vädret nu, tänkte jag :D
 
Sv: Att vara blind

Annat objektiv tror jag inte hjälper så till vida att sökarbilden blir tydligare, men ska du investera i ny kamera så är en med live view att rekommendera just för att få en lite större bild:). I de nyaste kamerorna kan man även vinkla ut LCD-skärmen vilket gör det ännu lättare när man fotar i konstiga vinklar.
Du får ha en trevlig fototur, här hos mig ösregnar det så själv jag får vänta ett tag:p
 
Sv: Att vara blind

undrar om det finns fler hästar som är som min häst. Lika klok och tänker sig för och inte blir rädd för något! Hon är en klippa och med henne är jag trygg även när vi rider ut eller i miljö vi inte är vana vid. Hon har fått vägleda mig många gånger, både när jag suttit på och när jag ...hon har gått till hagen sedan. :) Hon vet var hon ska och jag har kunnat passa på att skicka sms och liknande på väg ut :D
det finns många kloka hästar...
Jag har en valack som hamnade hos mig via testamente när förra ägaren dog efter många års sjukdom. Hon var frisk när hästen köptes men blev successivt sämre och sämre. De sista åren satt hon i rullstol och var helt blind.
Hästen är egentligen ganska vrickad, men hon var "hans människa" till 100%, han gjorde ALLT för henne! (tog ner huvudet så hon kunde tränsa sittande i rullstolen - när jag ska tränsa leker han giraff...)

Sista gången hon satt på honom var knappt 3 veckor innan hon dog.
Och ja, hon fick givetvis ha medhjälpare, men det var värt varenda öre för henne att betala folk för det. Hennes sista önskan var att vi inte skulle göra något ägarbyte förrän hon var död, hon ville vara hans ägare så länge hon levde.
 
Sv: Att vara blind

Folk har olika fördomar. Det finns en hel drös med människor som hävdar att blinda inte kan göra ditten eller datten, arbeta med X - "för jag träffade en gång en blind X och hen kunde minsann inte...", eller att som blind skulle du bli hjälplös och passiv helt plötsligt.

Du fortsätter ju vara den du är. Sedan är det viss skillnad på att vara barndomsblind, och att bli blind i vuxen ålder. Samt enormt stor skillnad på hur du som person hanterar motgångar och utmaningar i livet rent generellt.

Givetvis är det en omställning. Men är du intresserad så ta kontakt med synskadades riksförbund, www.srf.nu eller någon annan synskadeorganisation som finns i din närhet.

Är du intresserad av hjälpmedel så titta exempelvis på Iris Hadar eller Iris Media. Samt ta kontakt med din Syncentral som kan förklara vad som gäller i din kommun.

Ledarhundar är det lite olika med, Malmö är generellt är bra ledarhundstad då SLHF varit aktiv där. Stockholm och Göteborg är tuffare och inte lika tillgängliga. Många restauranger/affärer/offentliga lokaler vägrar ta emot hunden. Men du får med dig ett intyg som du kan visa, och du HAR rätt att ta med den - hunden räknas som hjälpmedel. SRF har också ett samarbete med Astma och Allergiförbundet om det här som du kan titta på.

Men börja med att faktiskt kontakta synskadegrupperna, där får du mer kunskap och information är såhär på ett forum från random folk som "träffat en blind en gång".

Jag har inte träffat på några blinda, mer än de jag sett på håll eller i min närhet, och jag tycker de klarar sig bra av det jag sett. De är så självsäkra! Så hjälplösa verkar de inte vara av det jag sett.

Intressant att det just i Malmö är så bra för ledarhundar, det borde det ju vara i Stockholm och Göteborg också, de är så pass mycket större, borde vara fler blinda där.

Jag ska kolla in srf och det andra du nämnde också. Jag tycker dock att det är intressant med andras tankar också :)
 
Sv: Att vara blind

Annat objektiv tror jag inte hjälper så till vida att sökarbilden blir tydligare, men ska du investera i ny kamera så är en med live view att rekommendera just för att få en lite större bild:). I de nyaste kamerorna kan man även vinkla ut LCD-skärmen vilket gör det ännu lättare när man fotar i konstiga vinklar.
Du får ha en trevlig fototur, här hos mig ösregnar det så själv jag får vänta ett tag:p

Tusan också, nytt objektiv hade ju suttit fint kanske :p

Kameran byts inte ut i det närmaste taget, tycker alldeles för mycket om denna och är gräsligt snål av mig, så länge det är helt och funkar är det onödigt att byta. :D

Tack! Blev nog några bra kort, hoppas jag!

Ameo:

Jag har bara stött på min hästtant faktiskt, tycker det verkar ovanligt med hästar som tänker riktigt klokt. men jag har inte så mycket erfarenhet kanske :)

Men vilken härlig häst hon hade!! :)
 
Sv: Att vara blind

I min jobbstad (75000 invånare) finns det bussvärd på busstationen som bla hjälper men blind man med ledarhund.
Kanske det finns liknande med tåg?
 
Sv: Att vara blind

Det finns inte värdar på de stora stationerna, sådär generellt. Däremot så kan du boka ledsagning vid SJ, eller på flygplatserna. På flyget gäller samma regler kring ledsagning i hela Europa, det brukar fungera enormt bra faktiskt. Har hänt någon gång att de missat, men om du bokar så möter de upp direkt vid incheckning, följer med vid byten, och följer med ut från flygplatsen vid din slutdestination. Samma med tågen - du får normalt hjälp hela vägen från upphätmningsplats till avlämningsplats, sas.
 
Sv: Att vara blind

Det finns inte värdar på de stora stationerna, sådär generellt. Däremot så kan du boka ledsagning vid SJ, eller på flygplatserna. På flyget gäller samma regler kring ledsagning i hela Europa, det brukar fungera enormt bra faktiskt. Har hänt någon gång att de missat, men om du bokar så möter de upp direkt vid incheckning, följer med vid byten, och följer med ut från flygplatsen vid din slutdestination. Samma med tågen - du får normalt hjälp hela vägen från upphätmningsplats till avlämningsplats, sas.

Vad smart! Detta gäller även byten med tågen? Alltså när jag ska åka från Nyköping och hem tilll mamma i skåne? det är ju flera byten där.

Har inte tänkt på flyg, men jag planerar att åka till Australien minst en gång i mitt liv, jag ska bara skramla pengar först! Undrar hur det går? :D Australien är inte Europa, men borde deti nte kunna funka liknande där?
 
Sv: Att vara blind

Jag har inte träffat på några blinda, mer än de jag sett på håll eller i min närhet, och jag tycker de klarar sig bra av det jag sett. De är så självsäkra! Så hjälplösa verkar de inte vara av det jag sett.

Intressant att det just i Malmö är så bra för ledarhundar, det borde det ju vara i Stockholm och Göteborg också, de är så pass mycket större, borde vara fler blinda där.

Jag ska kolla in srf och det andra du nämnde också. Jag tycker dock att det är intressant med andras tankar också :)



Att det finns många blinda betyder inte att de som bor på respektive plats är särskilt socialt/politiskt aktiva. ;)

De flesta helt blinda idag är äldre (60+), de medfödda sjukdomarna försvinner i takt med att läkarvården utvecklas. Det finns en orsak till att medelåldern i SRF är så hög. Att födas blind är ovanligt, och de som föds med ögonsjukdomar får stödinsatser direkt.

Vill du prata med yngre politiskt engagerade synskadade/blinda så ta kontakt med organisationen Unga Synskadade, de är betydligt rivigare än SRF på den fronten.

SLHFs lokalorganisationer är också väldigt olika i sin aktivitet. Det krävs ofta några eldsjälar som drar igång arbetet. Finns dessa inte, så händer ingenting heller.

Jag har varit synskadad hela livet, och har också en nedsättning som stadigt försämras för varje år. Jag förstår att det är frusterande, men ta som sagt gärna kontakt med dem som faktiskt vet vad som gäller i ditt område. Både gällande SOL-insatser som du kanske kan vara intresserad av, hur lokaltrafiken fungerar (finns ex högtalare på stationerna och utrop på bussarna?), vilka hjälpmedel som din syncentral kan erbjuda (ex datakurs för att lära dig hantera JAWS och punktbräda), osv. SRF har återkommande (billiga) kurser i punktskrift på Almåsa Kursgård utanför Stockholm, rekommenderas varmt.

Att skela och ha svårt med avståndsbedömning är en sådana där trevliga bieffekter som man får anpassa sig efter. Jag spelade handboll som tonåring, nu - not so much. :D

Har både stött på "duktighetsvarianten" - alla blinda har skärpa sinnen och en magisk förmåga till både det ena och det andra. Respektive fått höra att jag givetvis inte kan ha det yrke jag har, eller de hobbysar jag har. Nähe svarar man då förvånat. Har gjort båda ett bra tag nu och det verkar ju gå bra. :p

Rena fördomar finns som sagt åt alla håll, hur man än vänder sig.
 
Sv: Att vara blind

Vad smart! Detta gäller även byten med tågen? Alltså när jag ska åka från Nyköping och hem tilll mamma i skåne? det är ju flera byten där.

Har inte tänkt på flyg, men jag planerar att åka till Australien minst en gång i mitt liv, jag ska bara skramla pengar först! Undrar hur det går? :D Australien är inte Europa, men borde deti nte kunna funka liknande där?


Om du ringer och bokar biljett på SJ så kan du boka ledsagning vid alla byten direkt vid bokningen. Då ska de (i den bästa av världar) hjälpa dig hela vägen, vid alla byten - men all ledsagning måste förbeställas innan, och ibland kan de krångla om du exempelvis behöver hjälp från tåg till buss. Då är de inte alltid säkra på om det är tåget eller bussbolaget som ska hjälpa dig... Likaså om du reser sent på kvällen/natten och stationen där du ska byta då är obemannad så det inte finns någon personal på plats. Men ring och boka, hör med SJ, oftast fungerar det utmärkt!

Flyg till Australien vet jag inte om hur det funkar med, om du byter ex i Hannover och sedan flyger raka vägen till Sydney är det troligen inga problem. Jag har flugit till USA en del och där funkar det på ungefär samma sätt som inom EU.

Men egentligen... rimligen borde det väl finnas någon form av ledsagning vid alla större flygplatser i hela världen? Det är ju inte enbart blinda/synsvaga som kan behöva hjälp, även äldre, folk med andra funk.nedsättningar, kanske ensamflygande barn...etc.
 
Sv: Att vara blind

Jag tror faktiskt att det går att rida i skogen tillomed.
På en valack jag hade så red jag jämt ut i skogen på kvällarna, även på vintern. Han sänkte sig när det kom en låg gren så att jag kunde ducka, han sänkte sig olika mkt beroende på hur låg grenen var. Jag red alltid utan pannlampa och ofta var det helt kolsvart och man fick lita på hästen.

Så det går nog, med rätt häst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 531
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp