Att vara blind

Sv: Att vara blind

Så, man är inte hjälplös som blind, men du imponeras över att din blinda vän klarar av att hämta sin egen häst i en hage, en syssla som i princip vem som helst som kan gå och knäppa en grimma skulle kunna göra? Lite motsägelsefullt om du frågar mig...
Hagen är på flera hektar och det är en hel del skog i den. Så ja, jag är imponerad av det eftersom att jag själv har problem att hitta min häst ofta. Alla har inte sina hästar i småhagar som tur är. Och som sagt, det är ofta hon hittar hästen och sen inte hittar tillbaka till grinden ifall inte pipgrejen fungerar som sitter där.
Ja, men du tänker inte på att hästar ser helt okej. En häst som oväntat möter något stannar upp och markerar det ganska tydligt. Om man då står still ett tag är det ju ganska rimligt att älgen rör sig något - dvs hörs, eller hur?
Eh, ja jag vet att hästar hör och känner lukter. Dock så är det så att blåser det ute eller liknande så nej, då är det inte säkert att hästen känner av vart älgen är. Många gånger jag och min häst gått förbi älgar som står tätt inpå stigar som min häst inte ens vinklat ett öra mot, han som annars är nervös för älgar i skogen. Sen är det långt ifrån alla gånger som älgar flyttar på sig även om man står still och väntar. Det ofta jag fått rida omvägar för att komma runt älgar.
Jag tror att problemet för dig är att du lite letar problem... Om jag ramlar av så har jag en telefon, så jag kan ringa någon och säga var jag är. OM jag mot förmodan inte själv skulle kunna orientera mig exempelvis att jag red hemifrån med solen i ryggen eller så och alltså kan gå mot solen tills vägen kommer...
Men om man är helt blind, inte ser något ljus ens. Nej då är det inte lätt att orientera sig om hästen flängt iväg eller om man har åkt kullerbyttor i luften ner mot marken. Då är det inte lätt att veta att hästen for åt det hållet och färdriktningen är däråt osv.
Jag letar inte problem, jag är bara realistisk och inte dum och riskerar hästen och det egna livet. Det finns en skillnad på att vara modig och att var dum. För vissa risker är dumma att ta. Alla risker är inte värda att ta.
Jag har för övrigt hoppat mindre terränghinder typ stockar med hästen också, ska vi ta den diskussionen också?;) För det är minsann jättefarligt, även om man ser, men ni seende gör det ändå!:D
Varför skulle vi göra det? Jag har inte nämnt att det inte går att göra allting med hästarna blind som man kan göra som seende mer eller mindre. Jag har inte ens nämt nånting som en blind inte kan göra som en seende kan. Förutom att det är väldigt oansvarigt och dumt att ge sig ut ensam som helt blind i skogar och på vägar med hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Att vara blind

Det kanske är en klen tröst, men AMD-patienter blir sällan helt blinda, det är det centrala seendet (det som gula fläcken/makula ser) som blir påverkat. Är det den torra varianten du drabbats av? Den utvecklar sig väldigt långsamt och det skulle inte förvåna mig om det snart kommer något läkemedel som åtminstone stoppar progressen, det forskas väldigt mycket på just AMD.

Nej det ar inte en klen trost ... det var precis vad jag behovde fa hora. TACK! Jag har googlat och last, men inte riktigt fatt grepp om det (kanske mest for att jag var radd for att veta) och da jag inte ar hemma blir det inte nagot besok hos en annan ogonlakare for att bekrafta (eller dementera) diagnosen forran om nagon manad eller sa. Igen, TACK!
 
Sv: Att vara blind

Visst ja, jag fick den har pa min FB sida i gar ... tankte pa den har traden da, men holl pa att glomma i hastigheten.

10477812173_741a9b2f57.jpg
 
Sv: Att vara blind

Jag förstår inte varför det skulle vara så himla mkt större risk för en blind ryttare att rida ut än vad det skulle vara för en seende ryttare?
 
Sv: Att vara blind

Ja, där spelar det nog ingen som helst roll om man är seende eller blind faktiskt.
 
Sv: Att vara blind

Man kan inte gå runt och vara rädd för alla "tänk om" även om man är blind. Blinda människor är oxå människor, och de vill vara ute och göra saker lika mkt som alla oss andra.

Och varför skulle det tvunget vara en väg som hästen känner? Det viktiga är väl att ryttaren kan vägen?
Ja ja, precis. Jag tycker det är otroligt oansvarigt iallafall. Sen kanske hon bara hittar på hon i stallet trots att hon vart totalt blind hela sitt liv, alltså ser inte ens ljus. Även ridit och hållt på aktivt med hästar hela sitt liv och ja hon skulle nog kunna rida ut själv men som sagt, det är inte ansvarsfullt att vara ute på vägen blind som ryttare. Den som möter ryttaren kan ju heller omöjligt veta att ryttaren är blind.
 
Sv: Att vara blind

Jag vet inte vad du håller på med för hästar, men för mig som håller på med araber som har växt upp i tält med stora familjer i flera tusen år så kan jag nog absolut säga att de har den omhändertagande instinkten som du pratar om. Nästan varenda människa som har haft araber kan vittna om det tror jag.

Hästen jag beskrev var en arab.
Min första häst var arab, andra angloarab. Så ja, jag har erfarenheter av dom också. Och ja, jag har kommit fram till att även araber är hästar och flockdjur och skiljer sig inte särskilt mycket mot andra hästar annat än att dom är snäppet kvickare.
 
Sv: Att vara blind

Vad menar du att man skulle behöva göra för skillnad när man möter en blind respektive seende ryttare?
Jag förstår inte? Mötet går ju till på exakt samma sätt, eller?
 
Sv: Att vara blind

kl

Känner att det håller på att spåra ur lite här. Eftersom det uppenbarligen finns de som vet mer om att rida som blind än vad jag som själv är blind och rider gör, så släpper jag ämnet nu. För så kul är det inte att bli kallad idiotisk och oansvarig för att man trots funktionshinder klarar sig mer eller mindre lika bra som andra i hästvärlden...

TS: om du har frågor eller vill prata så får du gärna göra det via pm!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 530
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp