Att vara blind

Enya

Trådstartare
Jag höll på att fråga om det finns några blinda här, men den tanken stoppade jag undan igen. Men är här någon som känner någon blind, eller jobbar med någon osv? Hur är det att leva som blind? Någon som har ledarhund? Vilket jobb? Går det att pendla till jobb och så som blind, alltså, som vanligt med tåg, jag gör nu tex?

Har funderat på det här några dagar nu när jag insåg att jag inte kan läsa alls utan glasögon längre. Jag kunde göra det förut, visserligen genom att anstränga ögonen , men nu går ju inte det längre. Jag har synproblem, något i ögonen som inte är utvecklat som det ska plus andra fel också. Min läkare har jag haft sedan jag var spädbarn och han har alltid pratat med mig om att jag tidigt riskerar att bli helt blind, så att det inte ska komma som en överraskning.

Men hur lever man sitt liv som blind? Hur knyter man ihop allt med jobb, barn, häst, hund och ...liv, typ?
 
Sv: Att vara blind

jag har en släkting som varit blind sedan tonåren. Hon jobbade lite med att stämma piano. Hon har haft ledarhund :) Hon klarade sig bra själv, lärde sig blindskrift, lagade mat , rest mycket. Det finns filmer som är anpassade för blinda (där dom berättar vad som händer typ) och även barnböcker med bilder men som är i blindskrift för dom som har seende ungar/släktingar. Hon skötte sitt barn själv på dagarna, inga problem. Gäller bara ha lite ordning;)

Man kan nog säga att det blir vad man gör det till. Det finns idag massa hjälpmedel. Tex kan man surfa på internet (där datorn läser upp vad det står, det finns även speciella blindskrifttangentbord (vet inte vad det heter riktigt) Finns program till mobiltelefon så man kan få sms upplästa osv.
 
Sv: Att vara blind

Men är här någon som känner någon blind, eller jobbar med någon osv? Hur är det att leva som blind?

Ja visst. Jag träffar många gamla i mitt jobb och det är ju inte helt ovanligt att man förlorar synen på äldre dagar, pga starr eller gulafläcken-degeneration eller andra synskador. Det är väldigt olika hur det påverkar. En del fortsätter att leva som vanligt så gott det går. Skaffar talböcker, taltidning mm för att kunna fortsätta hänga med, går ut på egen hand, träffar folk etc. Andra sörjer enormt, vågar inte gå ut, hittar inte alternativa sätt att göra det man vill.

Sen är det olika med synhinder - en del ser färger, en del har bara mörker och ljus, en del har syn i en begränsad del av synfältet - vet du vad det är du riskerar?

Om du vet att du riskerar att förlora synen tycker jag du ska göra vissa saker redan nu medan du ser. T ex strukturera ditt hem och dina saker så att det fungerar för dig att hitta utan att se. Ordning, saker på sin plats etc. Lär dig blindskrift! Lär dig orientera dig. Lägg märke till hur systemet med räfflor i gatsten är utformat vid övergångsställen. Du kan öva dig att käppa. Känn igen dina käras ansikten med händerna.

Ju mer du klarar utan att se desto mer kommer du att kunna vara självständig och leva ditt liv när du inte längre ser. Du bygger också upp en kunskap och en självtillit som kommer hjälpa dig.

Om du kan sköta ditt jobb när du inte ser vet inte jag, men om du inte kan använda dig av allmänna kommunikationsmedel är du berättigad till färdtjänst för att ta dig till jobbet och andra ställen.

En ledarhund är ett fantastiskt hjälpmedel. Även en "vanlig" hund kan hjälpa dig. Men vänta inte utan förbered dig.
 
Sv: Att vara blind

Min massör är helt blind. Han har en ledarhund och går oftast till jobbet, men han har också rätt till färdtjänst. Han sköter mottagningen på egen hand, klockan pratar, datorn pratar osv. Det jag märkt att han har problem med är sedlar, där är det svårt att känna skillnad på vad som är vad.
 
Sv: Att vara blind

Fast man kan ju bade rida och surfa pa webben som blind sa det var ju inte helt konstigt att fraga har :D
 
Sv: Att vara blind

Jag har en kompis som är blind. Han föddes med ca 8% syn som gradvis blev sämre och när det var dags att börja skolan var han helt blind. Han är oerhört strukturerad och driven, gick ut gymnasiet med toppbetyg, vann guld i paraolymic i störtlopp, bestigit något högt berg (kommer tyvärr inte ihåg vilket) och gjort en massa andra saker. Jag har svårt att se hur hans handikapp har hindrat honom från att göra det han vill. I dagsläget jobbar han som chef på en myndighet och promenerar eller åker kollektivt utan problem. Han har självklar en del hjälpmedel som talsyntes till datorn och en extra rad med blindskrift under tangetbordet typ. Han har inte ledarhund då han är allergisk.
 
Sv: Att vara blind

Jag har en kompis som är blind. Han föddes med ca 8% syn som gradvis blev sämre och när det var dags att börja skolan var han helt blind. Han är oerhört strukturerad och driven, gick ut gymnasiet med toppbetyg, vann guld i paraolymic i störtlopp, bestigit något högt berg (kommer tyvärr inte ihåg vilket) och gjort en massa andra saker. Jag har svårt att se hur hans handikapp har hindrat honom från att göra det han vill. I dagsläget jobbar han som chef på en myndighet och promenerar eller åker kollektivt utan problem. Han har självklar en del hjälpmedel som talsyntes till datorn och en extra rad med blindskrift under tangetbordet typ. Han har inte ledarhund då han är allergisk.
Då har vi en gemensam bekant.

Storslalom är det. :)
Jag och D gick i samma klass på gymnasiet.
 
Sv: Att vara blind

jag har en släkting som varit blind sedan tonåren. Hon jobbade lite med att stämma piano. Hon har haft ledarhund :) Hon klarade sig bra själv, lärde sig blindskrift, lagade mat , rest mycket. Det finns filmer som är anpassade för blinda (där dom berättar vad som händer typ) och även barnböcker med bilder men som är i blindskrift för dom som har seende ungar/släktingar. Hon skötte sitt barn själv på dagarna, inga problem. Gäller bara ha lite ordning;)

Man kan nog säga att det blir vad man gör det till. Det finns idag massa hjälpmedel. Tex kan man surfa på internet (där datorn läser upp vad det står, det finns även speciella blindskrifttangentbord (vet inte vad det heter riktigt) Finns program till mobiltelefon så man kan få sms upplästa osv.

Jag hade ingen aning om dator och telefon :D Det är just sådant jag tänkte att någon visste något om, vad bra :D

Är blindskrift svårt? Det verkar så svårt, inte precis som om de punktat bokstäverna så det verkar förvirrande för en seende.

Eftersom jag är förberedd sedan jag var liten så är jag i stort sett van vid tanken. Hellre blind än döv för jag älskar musik och det finns ljudböcker ju!

Min yngsta unge är 7 år så barnpassning slipper jag och om 5-10 år eller så så är de ju stora nog att slippa mitt ompysslande nästan :D

Läste om ledarhund, man kan få en kostnadsfritt om de bedömer att man behöver men det är ju bara schäfer och labbar jhuuuu, jag vill ha dobermann. :sneaky: :D
 
Sv: Att vara blind

Ja visst. Jag träffar många gamla i mitt jobb och det är ju inte helt ovanligt att man förlorar synen på äldre dagar, pga starr eller gulafläcken-degeneration eller andra synskador. Det är väldigt olika hur det påverkar. En del fortsätter att leva som vanligt så gott det går. Skaffar talböcker, taltidning mm för att kunna fortsätta hänga med, går ut på egen hand, träffar folk etc. Andra sörjer enormt, vågar inte gå ut, hittar inte alternativa sätt att göra det man vill.

Sen är det olika med synhinder - en del ser färger, en del har bara mörker och ljus, en del har syn i en begränsad del av synfältet - vet du vad det är du riskerar?

Om du vet att du riskerar att förlora synen tycker jag du ska göra vissa saker redan nu medan du ser. T ex strukturera ditt hem och dina saker så att det fungerar för dig att hitta utan att se. Ordning, saker på sin plats etc. Lär dig blindskrift! Lär dig orientera dig. Lägg märke till hur systemet med räfflor i gatsten är utformat vid övergångsställen. Du kan öva dig att käppa. Känn igen dina käras ansikten med händerna.

Ju mer du klarar utan att se desto mer kommer du att kunna vara självständig och leva ditt liv när du inte längre ser. Du bygger också upp en kunskap och en självtillit som kommer hjälpa dig.

Om du kan sköta ditt jobb när du inte ser vet inte jag, men om du inte kan använda dig av allmänna kommunikationsmedel är du berättigad till färdtjänst för att ta dig till jobbet och andra ställen.

En ledarhund är ett fantastiskt hjälpmedel. Även en "vanlig" hund kan hjälpa dig. Men vänta inte utan förbered dig.

Jag förstår att man sörjer att förlora sin syn. Speciellt om det har varit en viktig del av ens liv ju, vilket det är för de flesta. Jag tror många tar den för given. Jag har irriterat mig många gånger och kommer säkert göra det några gånger till, på att jag inte ser som andra, framför allt när folk inte tror att jag har så dålig syn som jag har. Jag är van vid att se dåligt, men tycker ju om att se, precis som andra uppskattar sin syn ju.

Däremot känner jag lite gran nu att det inte är hela världen ändå. Detta är något jag vetat om i flera år nu och har hunnit bearbeta det under tiden ju. Jag konstaterade i går bara att jag får gå till min läkare och kolla upp synen nu, jag kan inte läsa alls utan glasögon vilket ju är en stor nedgång, och så vill jag höra hans ord om hur det kan bli senare i livet för mig och vad som är fel. Jag har ingen aning vad som väntar men har förstått att det sker som det gör nu, jag ser mindre och mindre tydligt tills jag inte ser alls eller bara suddiga konturer på vissa saker. Min morfar var nästan blind tidigt i livet fast ändå pensionär när det skedde. Han sörjde sin syn och förbannade sina ögon. Fick några ögonsjukdomar också som var bidragande. Så jag vet ju vad som riskerar att vänta mig. Det är dock inte akut nu så att jag behöver memorera var mina saker är eller liknande :)

Vad jag däremot har tänkt på är det här med tåg, hur ska man veta vilket spår tåget går på om man inte har koll på det där man är? Det är irriterande känner jag, eftersom jag gärna vill klara mig själv som blind och väldigt gärna fortsätta med att åka tåg för det är en del av vad som är jag- att åka tåg. Jag har märkt hur räfflorna på asfalt och övergångsställen ser ut, brukar gå på dem, för "skojs skull" lite grann. :D Men samtidigt känner jag att samhället inte är riktigt blindvänligt. Skulle det gå att göra det mer så att även blinda kan leva så normalt det går?

Blindskrift blev jag också nyfiken på för en tid sedan, eftersom den är så annorlunda än vad man är van vid ju.

Det här med självtilliten förstår jag att den är viktig, och den får man ju inte om man blir blind bara så där, så jag har ju en fördel i det här, som jag är glad över att jag har. Just nu har jag förstorat texten och ikonerna på datorn lite mer (de var förstorade redan förut) och även på mobilen kan man ju ändra storlek när man ska läsa, tills viss del. Glasögonen jag har kan man använda som förstoringsglas, mamma brukar låna dem när hon glömt sina glasögon och behöver läsa på något, tex när vi handlar, dock funkar de ju inte så för mig.

Jag jobbar nu som städerska och kan städa där i sömnen, men jag vet inte om de skulle acceptera det, fast varför skulle man inte kunna testa egentligen, jag har jobbat där i 8 år och det är samma ställe som jag gick mellanstadiet på. Men jag ska byta jobb, går ju utbildning till hälso och sjukvårdsadministratör (medicinsk sekreterare, men med lite fler arbetsuppgifter än så) och det borde även en blind klara av till viss del anser jag.

Hur menar du att vanlig hund kan hjälpa? Jag har två redan och den ena tränade jag när hon var 2 år till att aldrig gå över en väg utan att få tillstånd av mig genom att hon ska titta på mig och vänta på varsågod innan hon går. Inte ens om jag går får hon gå över. Det satt då, men hon är 7 år nu, så det är nog inget som är kvar. Henne har jag ju inte sedan, men det var också en kul grej att göra, hon är jätteduktig till att hålla sig i närheten och att undvika att gå in i saker. Vissa hundar är så korkade, men inte hon när det gäller det. Hade passat som ledarhund för mig :)

Att förbereda mig redan nu kanske är lite tidigt då jag helt klart ser även om det är suddigt och att jag inte ser vissa saker, men samtidigt har jag förberett mig och levt med det hela livet, man skaffar sig alternativa sätt med olika saker, även om det skulle bli en stor förändring som blind, så klart.

hur funkar det med att gå till affären tex? Sådant vill jag ju klara utan hjälp helt och det är mest sådant jag kan knorra över, att vara beroende av andra så att säga. Att få hjälp någon gång är ju ok, men att gå till affären och handla min mat, eller att ta tåget till jobbet osv känns ju som en grej jag VILL klara själv.

Förbereda mig vill jag göra, är väldigt nyfiken på hur det funkar som blind eftersom det är ett annat liv än vad man är van vid som seende. :)
 
Sv: Att vara blind

pratande klockor, tänk så smart sådana saker är!

Det där med sedlar har jag inte tänkt på, måste känna och se om de känns olika!

Nu när vissa av dem tydligen ska bytas ut så får de ha blindskrift på dem! :D
 
Sv: Att vara blind

Fast man kan ju bade rida och surfa pa webben som blind sa det var ju inte helt konstigt att fraga har :D

Hur funkar det att rida, hur gör man, går det att rida ut? Behöver hästen vara utbildad på något vis? Min nuvarande häst lever inte om 5-10 år dock, en 20 år gammal söt-tant redan!:love:

Vet du hur man gör när man surfar? Visste inte att man kan det, tänkte att buke nog inte har någon blind som surfar runt bland trådarna här!
 
Sv: Att vara blind

Jag har en kompis som är blind. Han föddes med ca 8% syn som gradvis blev sämre och när det var dags att börja skolan var han helt blind. Han är oerhört strukturerad och driven, gick ut gymnasiet med toppbetyg, vann guld i paraolymic i störtlopp, bestigit något högt berg (kommer tyvärr inte ihåg vilket) och gjort en massa andra saker. Jag har svårt att se hur hans handikapp har hindrat honom från att göra det han vill. I dagsläget jobbar han som chef på en myndighet och promenerar eller åker kollektivt utan problem. Han har självklar en del hjälpmedel som talsyntes till datorn och en extra rad med blindskrift under tangetbordet typ. Han har inte ledarhund då han är allergisk.

Jag tror också att man kan göra så mycket som möjligt även som blind, det gäller bara att veta hur man gör och att känna att man klarar av det. Han har ju haft många år på sig att vänja sig medan många måste lära sig det som äldre. Jag har vetat om det, förbannat det många gånger, svurit högt över det och kan givetvis göra det ibland nu också, men samtidigt känns det ok för det mesta. Speciellt ledsamt är det dock när jag ju också gillar det här med bilar, är ett fan av Top Gear och skulle tycka det vore kul att testa bilar som de gör! :o Det går ju inte, vilket är skit. Skulle vilja passa på att köra en massa nu, men det får jag ju inte, men det hade varit roligt att "leka" lite. Visst är jag helt knäpp? :p

Är det inte så att man som blind utvecklar de andra sinnena mer? Jag är hörselskadad, men det har inte försämrats på 4 år nu och förhoppningsvis gör det inte det heller. Det skulle vara förödande att inte höra när någon talar med mig eller att själv kunna kommunicera på normalt vis och framför allt att inte kunna höra musik. Jag älskar musik, det är njutning för öronen att höra på bra och vacker musik. Överväldigas nästan dagligen av hur underbar viss musik är för öronen och hjärnan!
 
Sv: Att vara blind

Det är dock inte akut nu så att jag behöver memorera var mina saker är eller liknande :)

Inte memorera var du har saker men ha ett bra system som fungerar och är väl inarbetat. Hur du sorterar skivorna i hyllan, böcker etc. Att vara van vid att alltid ställa tillbaka en sak på rätt ställe. För om din syn blir sämre blir det många förändringar ändå i livet och då är det skönt om vissa rutiner redan finns på plats.

Vad jag däremot har tänkt på är det här med tåg, hur ska man veta vilket spår tåget går på om man inte har koll på det där man är?

Ledsagartjänst kan man få om man inte klarar att resa, men annars är det väl bra att fråga medpassagerare eller i informationsdisken. Den vita käppen är bra eftersom den berättar för folk att man inte ser. Ditt vanliga tåg kommer du väl att veta vilken perrong det går ifrån. Kanske man kan få en SMS-tjänst av något slag? Det kanske finns en tal-app?

samtidigt känner jag att samhället inte är riktigt blindvänligt. Skulle det gå att göra det mer så att även blinda kan leva så normalt det går?

Jag tror att ett samhälle som är bra för blinda nog är bra för alla men eftersom det är seende som bestämmer hur många saker ska utformas finns det nog mycket som kan bli bättre. Vore intressant att försöka klara sitt vanliga liv en dag med ögonbindel för att se var problemen finns. (fast i mitt liv ingår mycket bilkörning så då kanske ögonbindel är en dålig idé :D )


Hur menar du att vanlig hund kan hjälpa?

Jag menar att hundar klarar så mycket och det finns saker du kan lära din hund som du har nytta av i vardagen. Som att hämta dina nycklar eller säga till när det kokar över på spisen.


hur funkar det med att gå till affären tex? Sådant vill jag ju klara utan hjälp

Vissa saker fungerar säkert jättebra att handla utan hjälp, som att veta att vetemjölet står på den hyllan eller att lättmjölken är tredje mjölksorten från vänster. Svårare att välja den finaste entrecoten eller se vad som är på extrapris. Tackochlov finns ju matkassetjänster där du kan beställa det du vill ha och få det hemlevererat.

är väldigt nyfiken på hur det funkar som blind

Och jag tror att den inställningen kommer göra väldigt stor skillnad eftersom du är inställd på att fortsätta ha ett bra liv och kunna göra det mesta av det du gör idag. Säkert kommer du att stöta på svårigheter ibland men du kommer hitta vägar runt dem.
 
Sv: Att vara blind

När jag körde SL-buss så hade jag flera blinda passagerare.
Både med käpp och med hund.
De verkade klara sig bra.

När de klev på bussen så berättade de var de skulle av och så.
Så att jag kunde se till att det blev rätt.
De frågade efter ledig sittplats så att jag kunde berätta var det fanns.
Så genom att fråga och ta hjälp så verkade det att fungera bra.
 
Sv: Att vara blind

En bekant är blind, och mycket hästintresserad. Hon har ridit lite grann på ridskola, där jag tror att det var en grupp för synskadade. När hon var med mig och red så höll vi oss på grusvägarna, och så fort hon hörde att det blev tyst förstod hon att hästen hade gått för långt ut från vägen (den gick då på gräs). Att rida ensam i skogen är otänkbart, skulle jag säga, då det är livsfarligt med grenar etc som hänger ned. Men under ordnade former går det fint, och det var härligt att se hur hon själv ledde hästen till hagen, då hon lade en hand på hästens manke, och hästen vägledde henne rätt.
 
Sv: Att vara blind

För ett tag sen när jag var in på McDonalds fick jag en kille med ledarhund efter mig, vi började snacka lite och hunden fick tillåtelse att hälsa på mig och sen hjälpte jag killen lite vid drickaautomaten med dricka, servetter mm. och vi satte oss mitt emot varann vid ett bord. Vi hade jättetrevligt, åt våran middag och sen skiljde vi på oss när han klev in i taxin som kom och hämtade honom. Han verkade klara sig jättebra men som han sa, "det är skönt att få en pilot som styr flödet genom middan iallafall så man inte fyller stövlarna med cola och hunden snor pommissarna och resten." :rofl:
 
Sv: Att vara blind

Oj, jag har nog inte ens något riktigt uttalat system för sånt där. Vissa böcker av en viss författare ska ju stå ihop efter när de gavs ut och liknande :D I övrigt har jag ingen som helst koll på hur sådant står. Standardfrågan här hemma är "var är borsten?" och när jag lägger av glasögonen för att duscha så kan jag leta rätt länge utan att hitta dem för jag mins inte var jag lagt dem och de "försvinner" så att säga.:o

Jag åker ju till och från Malmö central, som är rätt stor och det kryllar av en massa folk och onödiga grejer överallt. Jag borde uppfinna någon smart infotavla till blinda så man slipper fråga varje gång man ska någonstans som blind :D.
Testa ögonbindel de tillfällen du inte kör bil, hade varit intressant att veta hur det gick! :p

Och matkassetjänst är ju rätt smart, det har jag inte tänkt på. Modernt ju ;)

Ja svårigheter finns alltid och kommer väl alltid att finnas. Jag är helt hundra på att jag kommer svära över saker jag inte klarar av, det gör jag redan i dag när synen sätter stopp. Jag är inte mer än människa. Men samtidigt känner jag att om det varit hörseln hade jag nog dött istället, det skulle jag aldrig fixa faktiskt. Livet förlorar genast mening då. Ögonen ser man bara med, man känner inte med dem, man hör inte vinden, löven, musiken, surrande, bilar, suckande osv. Du bara ser ju, med ögonen. Men musik, som döv, toner som skapar något som får hjärnan att njuta, öronen att njuta, sprider glädjekänslor, barns skratt eller prat, smarta coola frågor om allt och inget, nyfikenhet, röstförändring. Allt det finns kvar när man är blind. För mig, allt det viktigaste. Insidan så att säga.

Jag har börjat fota med min systemkamera igen, men när jag tittar i lilla hålet ser jag inte tillräckligt, ibland blir det lite på måfå och DET gör mig besviken, för så var det så klart inte förut! Jag har tagit många bra foton med kameran förut, älskar den ju, men nu får jag inte till det för jag kan inte se och ställa in skärpan och liknande mer. Och jag som verkligen hatar små plastiga digitalare.... :cautious: Det ska vara ordentliga grejer ju. Det är ju en förändring, som jag i dag inte riktigt vet hur jag ska hantera eller vad jag ska göra åt det. Har i dag tränat men fotona blir suddiga, och jag minns inte vilka inställningarna var förut. Förstoringsglas...? Men det gör väl inte att jag kan ställa in skärpan bättre, förstoringsglaset kanske stör skärpan? :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 530
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 068
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp