Att välja stall

M

mapa

Vilken beslutsångest att välja stall till sina pållar. Hur tänker en häst? Är det viktigt att hagen är stor eller ser de bara gräset runt deras egna fötter? Är det skönare med ett mindre och lugnare stall eller bättre med ett större stall och mer spring och händelser? Vad uppskattar en gammal häst? Är skogen viktig bara för mig eller är stallmiljlön viktigare för hästens skull? Vad säger ni?

Sv: Att välja stall

Det mesta beror nog på hur hästen är som individ, och vad den trivs bäst med. Sedan tycker inte jag att man bara ska sätta hästen framför sig själv när det gäller stallet, utan du ska ju vara där i princit varje dag så det är ju viktigt att du tycker stallet är bra.
Jag tror nog inte att hästarna bryr sig speciellt mycket om hur stort det är, eller hur många andra hästar det finns runt dom.
Eller ja, vem vet?

Jag personligen tror iaf att de allra flesta hästar uppskattar lugnt stall, BRA luft, stora hagar, hagkompisar och bra fodringsrutiner mer än stora anläggningar med mkt spring (nåt att "se" på) och lite utevistelse i små hagar.

Sedan är det ju svårt att få ALLT man önskar, men jag brukar försöka se till hästen först och sedan mina önskemål. Men det är ju viktigt att du trivs också, vi står ju oftast så nära våra hästar att de inte trivs om vi själva vantrivs...
Men tänk såhär, du är där kanske 2-3 av dygnets 24 timmar. Viktigt att hästens har det bra alla dygnets timmar. De är ju gjorda för att äta nästan hela dygnets och röra på sig hela tiden och är flockdjur.

Lycka till! :banana:

Vad passar dig och din häst bäst?
Tänk på att du också ska trivas för att hästen ska trivas.

Det är ju individuellt vad som passar var och en...
Jag föredrar ett stall med trevlig stämning ( har stått i stall med både 5 & 25boxar och trivts bra i båda, likaså hästen)!
Utevistelsen ska vara lång, 7-20 tycker jag. Och stora hagar är ju ett + men inget måste, dock inga pyttehagar. Och gärna möjlighet att ha hästarna tillsammans!
Ridvägar SKA det finnas i nature och gärna en ridbana, ridhus el liknande...

Matte måste oxå trivas! Hur kul är det för din Pålle om du bara stressar för att komma ifrån stället eller är arg hela tiden för att någon stalltjej har sagt något dumt?

Ja skulle nog tänka var jag skulle trivas bra först och sen kolla hur det ser ut för hästens del..

Jag skulle ju aldrig flytta till ett ställe som itne hästen stog bra på bara för att ja gillade det dockl!

jag håller helt med veronican. kunde inte sagt det bättre själv!
:bow:

Att välja stall betyder ofta att hitta bästa kompromiss. Hästen mår bra av regelbundna tider, trygga rutiner, lugna människor och hästkompisar som är snälla och tydliga. Foder och strö av bra kvalitet, bra luft och gott vatten. Hagar gärna med träd för skugga och skydd, något att äta i hagen och tillräckligt mycket plats för antalet hästar. Utfodring minst fyra ggr per dag eller fri tillgång på grovfoder är en klar fördel. Men tre ggr per dag funkar ju för de flesta hästar, speciellt om de står på halmbädd.

Om hästen trivs med större eller mindre anläggning kan variera, en del hästar blir stressade om det är stort och mycket spring, andra bryr sig inte, på många större anläggningar är hagarna inte så stora. Lång utevistelse är ju bra men om hästarna inte får någon mat ute kan det istället bli för långt mellan måltiderna när det inte är betessäsong.

Men sen är det ju mer att ta hänsyn till också. Vad kostar stallet, kan du ta dig dit på rimlig tid, krävs det en rimlig arbetsinsats så ditt liv funkar i övrigt. Trivs du med folk, finns det någonstans att rida, kan du ta dig till träning (om du har det behovet). Vissa skulle aldrig välja ett stall utan ridhus, för andra är det inte viktigt alls.

Jag tycker inte man behöver skämmas för att man låter människans behov väga tungt i valet av stallplats. Så länge inte hästarna far illa är det väl inget fel att den som betalar kalaset också har det bra?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 624
Senast: ako
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar