Att välja hundras...bullterrier?

sockerdricka

Trådstartare
År och dagar sedan jag var aktiv på Bukefalos men kom och tänka på forumet nu när jag går i dessa tankar.

I lite research-syfte hade jag gärna velat veta hur ni som äger/träffar mycket bullterrier upplever dessa?

Är ute efter en hund jag kan känna mig trygg med när jag är ute och går ensam (dvs ingen galning som skulle våga hoppa på en). Vill att hunden ska orka gå långa promenader och springa. Går gärna kurser men ska också vara en bra och social sällskapshund. Har funderat lite på bullterrier.
Vill inte ha en för liten eller för stor hund utan "mellanstorlek".

Har ni erfarenheter/tankar så dela gärna :) Har aldrig ägt hund innan men har varit runt hundar hela mitt liv och ofta varit hundvakt åt flera olika typer av hundar.

År och dagar sedan jag var aktiv på Bukefalos men kom och tänka på forumet nu när jag går i dessa tankar.

I lite research-syfte hade jag gärna velat veta hur ni som äger/träffar mycket bullterrier upplever dessa?

Är ute efter en hund jag kan känna mig trygg med när jag är ute och går ensam (dvs ingen galning som skulle våga hoppa på en). Vill att hunden ska orka gå långa promenader och springa. Går gärna kurser men ska också vara en bra och social sällskapshund. Har funderat lite på bullterrier.

Har ni erfarenheter/tankar så dela gärna :) Har aldrig ägt hund innan men har varit runt hundar hela mitt liv och ofta varit hundvakt åt flera olika typer av hundar.
Vill du gå längre promenader/ springa och träna så är jag ganska övertygad om att Bullterrier inte är hunden. De brukar vara ganska ointresserade av det mesta som har med motion att göra. Strosa hemma på gården är lagom aktivering för den oridnäre Bullen.

Jag hade nog inte tänkt träna jättemycket i syfte att jogga med den men går gärna långpromenader och någon liten joggingtur då och då.

Senast ändrad:
Överfallslarm är effektivare, ytterst få hundar skyddar sin matte/husse i skarpt läge o den slags hund som gör det kräver sin förare, tänk tjänstehund hos polis o militär.
Menar såklart inte att den ska behöva attackera folk hejvilt. Tänker åtminstone att det är lite större chans att en bullterrier skrämmer iväg eventuella galningar jämfört med en chihuahua...:)

:D Jag skulle inte välja en bullterrier om jag vill jogga, för dom kallas inte betongsugga för inte ;) Vill inte en bullterrier gå, så sätter den sig ner och ja....då sitter den där. Har sett det allt för många gånger :p
Haha okej släpp det här med joggingen då...
I övrigt? Har ingen något positivt att säga om dessa krabater? :)

Följer flera på Instagram och där tycker jag ägarna verkar lyfta deras lekfulla och pigga sidor. Verkar väldigt aktiva.

Haha okej släpp det här med joggingen då...
I övrigt? Har ingen något positivt att säga om dessa krabater? :)

Följer flera på Instagram och där tycker jag ägarna verkar lyfta deras lekfulla och pigga sidor. Verkar väldigt aktiva.

Min enda egna erfarenhet av bullterrier är just att de är envisare än synden och helt sonika sätter sig ner och vägrar gå när de inte känner för att promenera mer.
Men jag vet att det finns åtminstone en tjej som kör drag med sina bullterrier, så visst finns det sådana som gillar aktivitet också. Kanske att det är skillnad på standard och miniatyren?

Jag har haft en bulle, heeeelt underbar (men lat, sålänge det inte var en boll eller en repknut inblandad, då var hon manisk ;)).
Gå raska promenader var inte hennes grej, men hängde gärna med mig i stallet och på alla andra möjliga upptåg.

Jag skulle nog fundera över vad jag verkligen ville ha ut av min hund innan jag fastnade för en ras. Känns trist att börja pruta på vad man vill ha hunden till för att rasen inte passar. De Bullterrierna jag träffat har inte varit ett dugg interesserade av varken långpromenader eller träning. Givetvis finns det sådana individer också, men om långpromenader, jogging och kurser är något man gärna vill roa sig och hunden med hade jag nog tittat på en ras som uppskattat sånt mer.

Jag känner en del bullterrier, inom rasen är det rätt vanligt med allergier som någon nämnt, så var noga med stamtavla, kennel och genetik när du väljer hund. Överlag så är det en trevlig hund som man ofta har roligt med eftersom dom har så mycket positiv energi och egna åsikter om saker.
En frusen hund som inte gillar dåligt väder generellt men älskar att vara ute på långa promenader eller bara sitta och sola på sommaren. Men man får vara försiktig om den har mycket rosa skinn på nos osv.

Hur envisa frågar du? Ja, alltså dpm har en terriers vilja, något urvattnad kanske. Vissa individer är dock oerhört lata, trots att dom ska vara alerta :P Jag tror att det beror lite på linjerna eftersom det varierar så mycket inom rasen.

Jag skulle nog fundera över vad jag verkligen ville ha ut av min hund innan jag fastnade för en ras. Känns trist att börja pruta på vad man vill ha hunden till för att rasen inte passar. De Bullterrierna jag träffat har inte varit ett dugg interesserade av varken långpromenader eller träning. Givetvis finns det sådana individer också, men om långpromenader, jogging och kurser är något man gärna vill roa sig och hunden med hade jag nog tittat på en ras som uppskattat sånt mer.

Ja fy på mig, hur kunde jag fastna för en ras! Jag fastnade för jag tycker de verkar ha mycket personlighet bland annat. Jag prutar inte, men jag förstod att folk missförstod lite...jag joggar inte ens idag. Jag tänkte mer att det kunde vara kul för min sambo som springer mycket men men för min del är det inget krav. Jag är i ett research-stadie, känns naturligt att bolla saker och under den tiden kunna prioritera och ändra om vad man vill :) Kom gärna med förslag på hundraser du skulle kunna tycka passade bättre! ÄR ju öppen för förslag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka