Att tänka på...

Miiikaela_

Trådstartare
Vet inte om det finns en liknande tråd eller så men jag har letat och letat och inte hittat någon, så finns den än så länka gärna isf :)

Jag ska eventuellt ha en häst på foder nu och han är väl inte den modigaste när det gäller hoppning, när det blir för högt (över 1 -1,10 m), men det beror mest på orutin då han tycker att det är kul så länge han förstår. Min tanke är att om allt flyter på och han tycker det är kul och får lite mer självförtroende i hoppning så funderar jag på fälttävlan, bara lätta 0,90 m. Då han gillar mycket variation. Min fråga är egentligen vad man borde tänka på om man ska börja med fälttävlan då jag är helt grön. Har ingen koll alls. Så allt som man ska tänka på inför träning och tävling? Allt från utrustning till vad man ska ha med sig osv.

Tacksam för svar :)

Sv: Att tänka på...

Jag var också helt "grön" förra våren när jag provade lite på fälttävlan med min ponny. Vi var på trängingar och ett nybörjarfälttävlans läger för att komma igång, men till hösten sålde vi ponnyn och köpte en häst.

Den här sommaren har vi prövat på lite fälttävlan och min häst hade aldrig hoppat förut. Dock har hon hoppat mycket banhoppning och jag har ju varit på några träningar förut.
Men mina tips till dej om du ska pröva på fälttävlan med din häst är:
Första gångerna, rid ALLTID för en tränare som vet vad hon/han håller på med. Då undviker du att göra fel eftersom det finns nån där som berättar hur du ska göra och du och din häst får en mycket smidigare start på er fälttävlans karriär.
Hoppa mycket små fälttävlans hinder som med säkerhet inte skapar problem. Om det dyker upp problem, gå tillbaka till den nivå där du och din häst känner er trygga.
Ta det lugnt med vattnet om din häst är ovan med det! Du kan tex i slutet av träningen låta hästen plaska i vattnet som belöning. Då får den positiva upplevelser från vattnet och det blir mycket lättare att i framtiden bygga på med olika uppgifter som upp- och nerhopp i vatten. :)

Angående utrustning:
Av egen erfarenhet, använd silvertejp som du tejpar runt benskydden så att de sitter kvar efter ridturen ^^
Kolla att all utrustning, spännen etc är hela och sitter fast ordentligt. Det kan gå undan under terränghoppningspasset och du minimerar risken för skador genom att dubbelchecka utrustningen. Det är mindre roligt om tygeln går sönder i full galopp..!
Genom att sköta om utrustningen ökar du livslängen och hållbarheten på t.ex. tränset. Börja smörja, med andra ord!

Utan häst, ingen ridning! Den aldra viktigaste parten är ju hästen. Med en sjuk/skadad häst har man ingenting att göra på en fälttävlansbana (ingen ridbana överhuvudtaget!).
Fälttävlan sliter på hästens ben, rygg osv. Stå i lättsits mellan hindren på fälttävlans bana och använd en sadel som med säkerhet passar så minskar du slitningar på hästens rygg.
Kolla igenom hästen extra noga före och efter fälttävlans träningar/tävlingar. Använd benskydd/lindor och boots så minskar risker för skador.

Hoppas du fått några tips :D

Sv: Att tänka på...

Men mina tips till dej om du ska pröva på fälttävlan med din häst är:
Första gångerna, rid ALLTID för en tränare som vet vad hon/han håller på med. Då undviker du att göra fel eftersom det finns nån där som berättar hur du ska göra och du och din häst får en mycket smidigare start på er fälttävlans karriär.

En annan anledning till att använda tränare som kan sin sak är att du är i en grupp där du kan få draghjälp om det är ngt din häst tycker är läskigt första gången. Det är lätt att lära dem att en dumhet.

Men det allra VIKTIGASTE orsaken till tränaren är för din säkerhet. Träna ALDRIG terräng utan tränare. :laugh:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
44 45 46
Svar
915
· Visningar
28 409
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
4 083
Senast: Pilot
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 977
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar