Att tänka på inför en ev flytt

S

SummerBreeeze

Det är som så att jag känner att en flytt är ett absolut måste just nu för mig och min häst.
Jag har köpt honom av uppfödaren och han står nu i stallet han är född.
När jag köpte honom var allt tiptop och fungerade bra men under tiden jag haft honom så har stallägarna gjort allt för att krossa mitt självfötroende =(
Får blandannat höra ofta att han tappat allt, att han är ouppfostrad, att han beter sig på sätt jag absolut inte känner igen och efter våra tävlingar som jag vart nöjd med har jag bara fått hård kritik...
Men jag och många andra tycker däremot att han utvecklats positivt, blivit mer vuxen, väluppfostrad och mindre rädd för saker.
Såhär kan vi bara inte ha det!

När min kompis valde att byta stall så vart hon utfryst och portad från gården, därför räknar jag nästan med samma behandling.
Vad är då smartast? Jag funderar på att flytta i detta månadsskiftet och vet inte när jag skall säga det isf, säger jag det nu är risken att jag blir utkastad direkt, men jag vill ju inte säga det dagen före heller.
Vi har inget kontrakt på uppstallningen, bara ett papper där det står att jag skall betala en viss summa hela första året,
dock har de trots detta höjd min hyra - jag har inte vågat säga ngt emot detta...
Dessutom har stallägaren vid ett flertal tillfällen hyrt ut min box till andra på tävlingar och kurser, då har min häst fint fått stå ute med några andra hästar. För hästens skull är väl detta ok, men känns lite fel att hon bara hyr ut min box som jag faktiskt betalar för åt andra och tjänar pengar på det...

Vad är det annars man bör tänka på vid en flytt?
Han är vaccinerad så det är inga problem men han bör kanske avmaskas?
Sen tar jag ju med foder och så så att det blir en övergång på det.

Han är min första häst så jag känner mig fortfarande lite "grön" på vissa saker.

Några tips?

Sv: Att tänka på inför en ev flytt

Tänk inte så mycket, bara flytta. I detta läge hade jag lagt alla skruppler åt sidan och totalt struntat i vad stallägaren tyckt och tänkt. Ärligt talat, jag hade fixat stallplats, och bara tagit dit transporten och dragit. Har du ny stallplats ?

Ang avmaskning, inte maska innan du tagit träckprov.

:)Om du äger hästen, så gör du som du vill, ett sånt "tjafsställe" hade jag inte stannat på.

Ordna stallplats, flytta hästen, så skall nog allt lösa sig,

Har stallplats, tänker flytta honom efter en kurs som skall vara på gården han står på nu, iom att jag inte har ngn transport så blir det enklast om han står kvar över kursen...

Ang träckprov, är det sånt som går att köpa på apoteket, kolla masken?
Skickar man det då på analys och hur lång tid tar det?
Så jag vet hur snart jag skall göra det isf. :)

Jo tjaffsigare ställe får man leta efter :s
Hästarna tas in jättetidigt på eftermiddagen och man får inte vara i stallet efter de gått in = jag hinner sällan rida så mkt som han behöver iom att jag jobbar med oregelbundna tider.
Dessutom allt tjafs och skitsnack, vad man än gör så är det fel, om man köpt ett nytt schabrak ex så är det fel för jag har så mkt grejjer och blablabla... :s Men han är ändå min första häst som jag nu äntligen lyckats köpa när jag vart stor nog att kunna ta lån, är det då konstigt att alla "barndomsdrömmar" bubblar fram?
Har man längtat hela livet efter en häst så är det väl inte hela världen om man gillar att köpa grejjer nu när jag väl har honom?
Tror faktiskt inte han mår dåligt av det :p och jag har extremt bra ordning på mina grejjer så det är ju inte det som är problemet.

Mitt självförtroende har sjunkit enormt under tiden jag varit i detta stall så en flytt är nödvändig.

Ngt annat man borde tänka på?
Vaccinerad är han redan, funderar även på att vaccinera mot boutilism iom att han förmodligen kommer börja få hösilage.

Alla tips och pepp mottages tacksamt! :)

Jo det är jag som äger honom :love:

Sådär nu har jag pratat med stallägaren, jag flyttar 1 Oktober mao om en vecka. Känns skönt!
Jag skulle få åka med nya stallägaren på kursen med hennes transport, hon är så snäll :)

När jag berättade det för min nuvarande stallägare trodde jag att de skulle bli sura men de sa bara ok och sådär, jag förklarade att jag blandannat saknar ridkompisar och så vilket jag får i nya stallet.

Frågade även om jag kunde få köpa 2 balar hö av dem så att han skall kunna få en övergång till nya höt, de skulle tänka på det...
Nu fick jag ett sms om att jag inte får köpa höt eftersom jag valt att lämna stallet :cool: Jag hade det på känn så att säga...
Blir så less bara, jag har dessutom vart med och hjälpt till att bala allt hö och få in i logen, och då kan jag inte ens få få köpta 2 balar trots att de har hela logen full i hö :mad:

Hur "farligt" är det med byte från torrhö till torrhö utan övergång?
Han borde ju inte fara så illa av det ändå men ja, jag hade föredragit att få göra en övergång...

Du kan inte få lite hö från nya stallet innan du flyttar då, så du kan vänja in hästen redan innan flytt...

Smart! :idea:

Skall höra med hon i nya stallet om jag inte kan få lite hö av henne så att han kan börja käka det blandat med det han har idag.

Fång är ju ngt man absolut inte vill ha :cool:

Så irriterad på ägaren bara, att vara så tjurig, jag hade ju kunnat betala 100-200:- för 2 balar hö men nejdå.
Tur att hon nya stallägaren verkar enkel att ha att göra med iaf :)

Du gör rätt som flyttar. Ush en sån surskata den gamla ägaren verkar vara, inte ens sälja eller ge med två balar hö...

Nej det är faktiskt lite tjurigt, speciellt när jag faktiskt hjälpt till att slå/bala och få in alla balar i logen med :mad:

Men men det blir skönt att flytta, sen blir det ju spännande i framtiden, vi är ju fortfarande med i samma klubb där de har en rätt hög post om man säger så.
Blir även intressant att se hur det blir på kursen som kommer att vara på deras gård, hur bemötandet är och så.

Det positiva är att det kommer kännas mer som att man har häst nu, få bestämma saker som foder, hovslagare ect själv, kunna rida/vara i stallet lite mer när man vill och allmänt ha mer att säga till om kring sin egen häst. Plus slippa höra allt om hur mkt han försämrats sen jag köpt han osv. (Vilket dels inte är sant samt är himla elakt att säga)

Kanske skall lägga till, stallägaren är uppfödaren av min häst.
Sen har hennes dotter ägt hästen fram till det att jag köpte honom.

Lycka till med din nya stallplats! Du gör helt rätt i att flytta! Annars tror jag att t.o.m din häst kan känna av att du inte trivs och påverkas av det. Det kan bara bli bättre.

Jag förstår inte varför folk inte bara kan fokusera på sitt egna istället för att lägga sig i hur andra gör....?? Så länge hästen sköts och mår bra så finns det ingen anledning.

All den tid man lägger i sin/sina hästar skall vara rolig, värdefull och utvecklande och inte vedervärdig för att andra inte kan ägna sig åt sitt.

Jag är också rädd för fång, men det är trots inte så farligt att byta höparti som det verkar på en del kommentarer.
Om inte hästen haft fång förut, inte är överviktig och stillastående så är det inget du behöver oroa dig för. Men fortsätt ge samma sorts kraftfoder som den är van vi ett tag framöver.

Lycka till och ha det så roligt i ditt nya stall! :)

Lycka till med flytten och nya stallet! :banana:

Vad skönt att Du hittat ett nytt ställe och hoppas innerligt att det är vettigare människor där! Det Du står på nu... *skakar på huvudet* Well! Kan ju INTE vara riktiga hästmänniskor som inte ens kan tänka på hästens bästa och GE Dig två ynka jäkla balar hö! :eek:

Det med höet köste sig rätt bra ändå =)

Min blivande stallägare for dit med en säck eftersom jag behövde göra en övergång snabbast möjligt, då vart visst "husbonden" lite skamsen och sen fick hon åka hem med 5 balar hö :banana:
Så jag skulle få betala en slant för det då, men tyckte det var himla bra gjort av vår blivande "hyresvärd" att ställa upp sådär och sen lyckades hon få med sig hö hem med. Nu kan jag göra en mjuk och fin övergång åt prinsen min :)

Var och beställde nytt kraftfoder i onsdags (man "får" ju inte heller bestämma kraftfoder själv åt sin häst i gamla stallet), så får se när det kommer in och så skall jag med tiden byta ut hans gamla sockerfoder mot mer "riktig mat".
Självklart gör jag inte alla övergångar pang på utan han skall få smälta flytten och det först, sen skall jag smyga över fodret mot det bättre.

De i nya stallet håller som bäst på att fixa plats i stallet åt pojken min, skall dit själv i början av veckan och hjälpa till och fixa.

Så nöjd att allt verkar lösa sig ändå :banana:

Har fått ett par sura sms men känner att det är bäst att ignorera, om de inte tror "att vi kommer synas på en tävlingsbana" ngt mer så får vi helt enkelt bevisa motsatsen i vår :)

Du gör helt rätt i att bara ignorera de sura sms:n och om hon kläcker ur sig dumheter när du träffar henne så skulle jag nog slå dövörat till där också, ...... möjligen att jag hade klistrat på ett riktigt glatt leende och sedan bara vänt ryggen till. :)

LYCKA TILL i nya stallet!!!
och hoppas att du kommer ut på tävlingsbanorna, men bara för att du tycker det är roligt och inget måste!!!
tror att gamla stallägaren/uppfödaren kan få svårt att hyra ut boxen efter din häst någon längre period :devil::devil: rycktena måste ju hinna ikapp någon gång kan man hoppas:devil::devil:
än en gång riktigt LYCKA TILL
och ha nu roligt med hästen o rid när du har lust och vill;)

Lycka till i nya stallet! Det låter som om du kommer att få det helbra.

Man SKA inte vara med människor som krossar ens självförtroende och stjäl ens energi. Så skönt att du slipper det nu!

Och förresten, shoppa prylar till pollen är bland det roligaste som finns :banana: Den som inte förstår det är ett pucko :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 432
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V