Att ställa krav på sin ridutbildning

S

susekl

Ridning är ju dyrt och i synnerhet om man inte har råd att ha egen häst så är det ganska stor kostnad att gå på ridskola om man räknar per ridtimme. Vad jag funderar över att det är så få som verkar ställa krav på sin ridskola/ridlärare. Tråden "Vad lärs ut på ridskolor..." vittnar ju om många som uppenbarligen är missnöjda och tycker man får lära sig på fel sätt och att personalen behandlar hästarna på fel sätt. Jag undrar om man aldrig tänkt tanken att byta ridskola, prata med sin ridlärare eller om det är riktigt illa anmäla ridanläggningen?

Det är kanske inte så lätt att byta om man bor på en liten ort utan dem möjligheterna men man kan ju alltid prata med ridläraren och får man inte gehör där så får man gå vidare till chefen för ridskolan. Själv var jag inte rädd för att föra fram mina synpunkter varken när jag var yngre eller nu som återfallsryttare. När jag var yngre bytte jag även ridskola när jag inte var nöjd. Det kan ju aldrig bli någon förändring om på en dålig ridskola om ingen säger någonting. Visst det är inte alltid så lätt när man är yngre med kompistryck o.s.v. men alla kan väl ändå inte vara jätteunga som klagar på ridskolor i dom övriga trådarna här?

Nu rider jag på en ridskola som det är ganska långt att åka till men den uppfyller mina krav på human hästhantering, mycket utevistelse i hage för hästarna och bra ridlärare.

Sv: Att ställa krav på sin ridutbildning

Håller med. Jag red kvar på en "dålig" ridskola tills terminens slut förra året, sedan bytte jag bara, eftersom det helt enkelt var en inkompetent outbildad ridlärare jag störde mig på. Han sa att huvudhjälperna var något och så visade sig detta vara helt fel. Ioförsig sket han i mig och tyckte jag var allmänt dålig och det sa jag till honom att jag inte lärde mig något och att han var opedagogisk.

Men man ska byta/säga till om man inte är nöjd helt enkelt!!
=D

Jag bytte ridskola när jag var yngre, till en som låg betydligt längre bort. Orsaken var att jag tyckte kvalitén hade sjunkit såpass mycket, både när det gällde hästarna, instruktörerna och den allmänna stämningen, och den andra ridskolan sköttes av en ridlärare som jag ridit för tidigare och visste var bra. Jag frågar och diskuterar gärna med ridlärare och mer kunniga personer, och tycker att jag inte är den som är rädd för att ställa krav. Som du säger, det kostar att rida på ridskola, och då ska man kunna få ut något av det också. I slutändan är det som vilket företag som helst, som förlorar på att kunderna försvinner, så det ligger ju även i deras intresse att man berättar vad det är man vill ha så de kan tillhandahålla det.

Håller med om att man ska ställa krav på sin ridskola. Jag åker därför hellre en bit o får bra lektioner än att ta närmsta bästa. Kollade väldigt noga upp detta. Hoppas andrar också gör detta för annars vaknar inte ridskolornar. Det är inte bara att kasta upp en nybörjar ryttare o åka rundor utan fram med den pedagotiska i arbetet.

kem skrev:
J Jag frågar och diskuterar gärna med ridlärare och mer kunniga personer, och tycker att jag inte är den som är rädd för att ställa krav. Som du säger, det kostar att rida på ridskola, och då ska man kunna få ut något av det också. I slutändan är det som vilket företag som helst, som förlorar på att kunderna försvinner, så det ligger ju även i deras intresse att man berättar vad det är man vill ha så de kan tillhandahålla det.

Det är också en viktig aspekt, om ingen säger något så kan ju inte ridskolorna veta vad vi som elever vill ha. Självklart förstår jag att dom inte kan tillfredsställa varje elevs krav fullt ut, det är en omöjlighet, men om det är många som påpekar samma sak då kanske det är möjligt att det händer något. För mig är ridningen ganska dyr och en stor priotering i ekonomin som jag gärna gör och då vill jag ha kvalite. En del av kvaliten tycker jag ligger i att det är ett öppet klimat och att man kan föra fram åsikter.

Jag var en period nöjd med min ridskola, det var väl hästmaterialet som var lite sämre ställt med men de var ok och instruktören var bra. Sedan bildades en ny styrelse, pengarna tog plötsligt slut så det fanns inte pengar att köpa in nya hästar efter de som av olika anledningar inte kunde gå kvar i ridskolan. Och så fick instruktören, som visserligen inte var utbildad men tillräckligt kunnig för att lära mig mycket, till förmån för en utbildad men inte trevig instruktör. Jag nöjde mig inte med det så jag och många andra slutade där. Nu är det inte så jättetätt med ridskolor men jag kände mig färdig med hästeriet. Det känns som om det är jättesvårt att hitta bra ridskolor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 251
Senast: Zewz
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Grazing
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 803
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar