Att skrika åt hästen

Sv: Att skrika åt hästen

HAHA!!

Det du beskriver skulle lika gärna kunna vara min pålla! :)

Hon är känslig och vaken men jag för ryta till åt henne ibland, annars kommer skogens alla troll och jagar henne under hela ridturen, och det är inte uppskattat. Hon har väldigt lätt för att försöka ta över och säger jag inte ifrån ordentligt första gången så blir nästa gång etter värre :)

Mitt andra sto däremot, räcker det att prata med...men hon å andra sidan är äldre och mer "världsvan" än "tonårstjejen". Dessutom vet hon var gränserna går-och finner sig i dem.

Jag höjer rösten/ryter till på min ungponny ibland. Tex. när hon e på väg att välta vattenspannen/hötunnan ute. Då räker det med att jag ryter till för att hon snällt sätter ner benet igen. Samma ska när hon ibland får för sig att det e hon som bestammer hastigheten när vi går kan jag ryta till. Om jag inte gör det så kan situationen bli farlig då hon vet vem som e starkast.

Ser jag att hon inte e stressad eller liknade ryter jag inte till då det bara skulle förvärra det hela. Utan jag ryter enbart när hon e busig!

Den andra ryter jag inte på. Men så har hon inte gett mig en anledning till det heller.

Och jag ser inte att mina hästar mår dåligt av att jag "skriker" på dom. Båda 2 e mycket sociala kommer nästa alltid fram till en och följrer gärna efter när man gå i hagen.

KL

Jag "skriker" åt min häst, oftast Nu jävlar skärper du dig! eller Nej! Ibland väser jag "ditt satans hästkräk nu blir det limfabriken"

Jag som fullblodsägare skulle inte kunna ha en fungerande relation med min häst om jag skrek och slog den i tid och otid. Hans nerver skulle bli sönderbrända. Däremot höjer jag rösten åt honom för att bryta ett farligt beteende. Tex. att han tänker lyfta på benet jag lindar, eller att han nafsar efter mig när täcket ska på. Men ett stadigt "Neej" med lite skarpare röst är det som behövs såna gånger.

När vi hade fått ny brunn till duschen var han nära på att klämma mig mot väggen när han upptäckte det. Då vart det ett förvånat "vad fan" sen "HÖRRÖ!" kombinerat med armbåge i sidan. Min tanke var efteråt att vad skulle jag ha tagit till i en sådan situation om min häst vore van att bli skriken åt till vardags?

KL

Sedan tycker jag det är stor skillnad på att ryta fram ett "NEJ!!" och att skrika/säga "jävla fitthäst/skithäst" osv.

Håller med.
När jag blir arg sänker jag rösten några oktaver (låter nog som en man ibland:p ) och ut kommer nog oftast ett slags grymtande morrande typ 'heh' eller 'eyy' eller 'öh'. Funkar oftast bra för att få hästens uppmärksamhet och få den att sluta med vilka dumheter den nu håller på med.
Om hästen gör nåt riktigt dumt (försöka sparka/bita vid rykt t.ex., inte vid stressat/upphetsat beteende) har det absolut hänt att jag vrålat till och slagit till den med handen.

Håller inte med om det där alls, sitter jag vid hoven och håller på med den och jag känner/ser att hästen är påväg framåt så funkar det utmärkt att morra till lite för att hästen ska fortsätta stå still. Det skulle bli ett evighetsjobb att hela tiden släppa hoven och bootsen tex och börja om varenda gång man ser att hästen planerar att gå framåt ett steg. Då är det mer effektivt att bara säga till hästen med rösten att stå still. Min häst vet iallafall mycket väl vad det betyder.
.

Jag har aldrig sagt att man ska släppa hoven, det är en helt annan situation än den som jag beskrev.

Jag kan höja rösten någon gång ibland, min häst har en tendens att bli "rädd" för saker hon gått förbi 1000 gånger innan! Då händer det att jag säger: Kom igen nu hästen!! och skänklar på lite extra, då brukar hon slinka förbi!

Du skrev "att höja rösten...." (hela tråden handlar ju om att skrika på sin häst?) vilket jag visst tycker har önskad effekt om man uppfostrat hästen rätt så den vet vad den får och inte får göra.

Att inte kunna röstkorrigera sin häst tycker jag är en stor brist i handhavandet.

Jag håller med.

Det var just det där med röstkorrigering som jag syftade på i mitt inlägg i denna tråden. Om jag alltid "talar med stora bokstäver" med min häst. Vad har jag då att ta till när det verkligen gäller? Tex, när hästen är på väg att lägga sig i transporten, eller man är på väg att bli klämd mot väggen.

Har hänt att jag har skrikit till åt hästarna men inte ofta 0-3 gånger om året fördelat på 3 hästar.
Skriker åt hästen bara om häst eller meniska kan komma till skada.

Kram

Jag kan ryta till "NEEJ" och höja rösten men stå och skrika gör jag aldrig.

Jag som fullblodsägare skulle inte kunna ha en fungerande relation med min häst om jag skrek och slog den i tid och otid.

Det där känner jag igen. Jag har också fullblod och efter många år med enbart egna hästar började jag på ridskola igen (bägge hästarna blev långtidskonvalecenter)
På ridskolan fanns det ju många olika hästar de flesta med väldigt stadigt temperament men två var lite känsligare och ridläraren sa vid flera tillfälle att du passar så bra på dom för du är så lugn. Den ena hästen till exempel fick ytterst sällan gå med på uteritter för han hetsade gärna upp sig och hade vid ett par tillfälle stuckit hem till stallet och lämnat resten av gruppen i kaos efter sig.

Jag har aldrig direkt sett mig som extra lugn men jag antar att flera år med fullblod helt enkelt har tvingat en att bli lugn och stadig och att använda små hjälper (inklusive röst) både från marken och på ryggen

Senast ändrad:

Det där känner jag igen. Jag har också fullblod och efter många år med enbart egna hästar började jag på ridskola igen (bägge hästarna blev långtidskonvalecenter)
På ridskolan fanns det ju många olika hästar de flesta med väldigt stadigt temperament men två var lite känsligare och ridläraren sa vid flera tillfälle att du passar så bra på dom för du är så lugn. Den ena hästen till exempel fick ytterst sällan gå med på uteritter för han hetsade gärna upp sig och hade vid ett par tillfälle stuckit hem till stallet och lämnat resten av gruppen i kaos efter sig.

Jag har aldrig direkt sett mig som extra lugn men jag antar att flera år med fullblod helt enkelt har tvingat en att bli lugn och stadig och att använda små hjälper (inklusive röst) både från marken och på ryggen

Det är lite synd egentligen att det på något sätt blir ok att vara klumpig/grov i hjälperna/ta i emot en stadigare häst - även om den inte flippar på samma sätt som ett fullblod så förstår den ju de mindre hjälperna lika bra. Sedan är det inte så lätt för en ridskoleelev att göra rätt/hålla sig lugn såklart, det är ju därför man är elev.

Eftersom att hästar är otroligt fredliga djur och aldrig gör något för att bråka med oss människor medvetet så ska man absolut aldrig skrika åt dem, och ännu mindre daska till dem! Man får istället gå till botten med problemet och se var någonstans det brister och rätta till det. Ofta beror det på rädsla, oförstående, brist på respekt osv. Inget av detta kan hästen hjälpa, det är vi som måste tala ett tydligare språk med den. Dessutom känner hästar lukten av adrenalin, så när vi blir irriterade och arga utlöser vi en mängd som gör att de tror att rovdjuret inom oss har vaknat, vilket gör dem rädda. Då blir det ännu svårare att få dem att förstå vad vi vill.

Tycker det är bra av dig att du inte vill skrika åt eller slå till din häst, det är dem inte värda. Lycka till! :)

Vad då aldrig bråkar medvetet? En häst som springer över folk nafsas mm bråkar definitivt medvetet, sedan kanske det är människan som lärt hästen det, men man kan inte direkt hugga eller sparka efter någon och vara omedveten om det

Det finns en situation jag ryter och daskar till en häst och det är när det uppkommer en risk att jag ska bli sparkad, omkullsprungen eller liknande. Det händer sällan, men jag har svårt att se ett bra alternativ till att ge hästen en smäll och ryta till om hästen nafsar eller sparkar som en ögonblicklig reaktion, är det normala hästar så händer det sällan igen.

Hästar gör för övrigt så mot varandra, om någon brister i respekt så blir det en jämförbar reaktion.

Vad ska man göra som alternativ tycker du?

Tja, jag ser det som en övergående fas.
Någonstans när man tar sig fram längs linjen från fullkomligt okunnig nybörjare mot fullt inkännade och förstående "hästmäniska" så passerar man steget där man inser det totalt meningslösa i att skrika och slå på sin häst och slutar.
Den här punkten kommer tidigt för några och väldigt sent för andra.
Och som med allting annat så finns det alltid undantag

Senast ändrad:

Ha ha ja det kanske är därför jag inte skriker åt hästar, men jag gjorde det nog inte tidigare heller vad jag minns (måånga år sen första fullblodet) Min pappa som var mycekt förtjust i hästar och hade jobbat med hästar som ung hatade när folk skrek åt hästarna, han skällde ut en kille som jobbade i stallet jag där jag red som barn, just för att killen tappade humöret och skrek.

Den killen var själv uppväxt med hästkunnig mamma så han sa efteråt att han uppskattade och förstod tillsägelsen:bow:

Min pappa höjde nog aldrig rösten åt något djur öht tror jag.

Jag kan höja rösten någon gång, som en markering, men skrika tjänar inget till, dom hör bra så det är liksom inte det det handlar om....

för mig beror det helt på situation och individ när det gäller hur mycket man kan "ta i".
har ett sto som är en mästare på att testa mitt tålamod, men i vilket fall som helst måste jag ALLTID behålla lugnet med henne, annars stressar hon upp sig, flyger i luften och jag måste istället tillbringa 20 minuter för att lugna ner henne och få tillbaka henne till ett harmoniskt sinnestillstånd.
men för att beskriva en annan individ som kräver hårdare tag...

Har ridit in ett stor kallblodssto som alltid varit en bestämd dam som fått precis som hon velat lite för många gånger och därmed utvecklade hon ett dominant och rent ut sagt livsfarligt beteende.
ex: När man skulle byta täcke på henne i boxen blev hon förbannad om man försökte flytta på henne, vilket resulterade i att hon trängde upp en i ett hörn och började sparka efter en.
där hjälpte det inte med försöka lugna ner henne, utan jag var verkligen tvungen att gapa på henne, köra upp ett knä i magen och en armbåge i sidan för att få henne att sluta. den proceduren fick jag gå igenom med henne två gånger, sedan slutade hon göra så i boxen.
men sedan började hon att gå fram till folk som kom in i hennes hage och trycka undan de med bogen.
försökte man flytta tillbaka henne, vände hon sig om hon kängade på för glatta livet.
men när jag tog henne på inridning fick jag ur henne det väldigt fort med en massa ledarskapsövningar. alltså inte med våld. jag tror inte på att använda våld som en skolning eller bestraffning för olydnad, men när hästens beteende gör att den blir farlig och utsätter dig som människa för en livshotande situation krävs ibland drastiska metoder.
Kan även glatt meddela att denna häst nu är världens goaste och tryggaste unghäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 021
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar