Att skrika åt hästen

Sv: Att skrika åt hästen

Jag är en väldigt ljudlig person när jag rider, skrattar högt osv.
Jag kan absolut ryta till om hästen gör nåt den inte ska, tex påbörjar en bockning eller något liknande. Budskapet går fram klockrent!

Om jag busar med en häst och denne sparkar bakut så skriker jag rätt ut det högsta jag kan. Även där går budskapet fram, och de brukar aldrig göra om det.

Så att hästar inte förstår när man skriker är ju bara skitsnack.

Och jag kan inte se felet med att skrika "jävla fitthäst" för det är ju inte som att hästen tar illa upp. Jag själv gör det inte, men hästen lider ju knappast av vad man skriker åt den.
När det gäller att bryta beteenden då funkar det ofta väldigt bra att ryta till ordenkligt.

Självklart slår de inte på flyktbeteendet för det, mina hästar litar på mig och då finns ingen anledning att fly.
Är min häst riktigt riktigt dum typ vägrar stå still i gången och jag flyttat tillbaka henne 5 ggr så kan jag lägga en hand på henne, och kanske 1-2 ggr om året så får jag lägga till lite kraft bakom (fortfarande mkt lösare än vad många klappar när de berömmer sina hästar!), men då blir hon mkt förnärmad och får jätte stora ögon!
Det brukar vara vid pälsfällning.

Visst finns det situationer där man kan behöva ryta ifrån ibland men att skrika i sin hästhantering var och varannan dag kommer göra hästen avtrubbad.
Jag skriker ytterst sällan, jag ryter mest till och det är också väldigt sällan det brukar räcka med att hojta till lite för att få fram budskapet.
Att använda sig av fula ord till sin häst tror jag inte stör hästen så mycket men jag tror att ett sådant språk som används konsekvent inte kommer från någon som respekterar sin häst. Det visar även att personen saknar vanligt folkvett mot omgivningen, ingen vill höra gap, svordomar och skrik när de är i stallet för att ta hand om sin häst.

Tror nog inte hästen förstår innebörden av ordet " jävla fitthäst", men jag tycker det säger en hel del om hur ägaren/ryttaren ser på sin häst. Absolut inte okej i min värld att anvönda den typen av ord vare sig mottagaren förstår eller inte. Men det är ju jag det, kanske har det något med att göra att jag tillhör den delen av ryttarna som fyllt 4o och inte ser ordet "fitta" som en naturlig del i vokabulären.

Håller med.
De få gånger jag skrikit på min häst, är när jag varit rädd.
Annars är jag ganska tyst när jag håller på med hästen och pratar nästan aldrig under ridturen. Kan bli ett NEJ om hästen vägrar eller nåt uppmuntrande ord när hon är duktig.
Kanske ett NEJ i hantering om det blir farligt och för hästens bästa, men inget gapande.

De personer jag hört skrika och gapa "fitta" och "hästjävel" mm på sin häst, har oftast varit osäkra personer som vill att man ska tro att de är tuffa, när de i själva verket är rädda.

kl

At skrika fula ord överhuvudtaget visar väl på omognad och rent ut sagt dålig uppfostran och inget som jag skulle vilja förekom där jag har min häst.

Att skrika på sin häst kan ju få hästen att reagera tex så lyckades jag placera min fot under hästens hov och hästen tyckte den stod jättebekvämt så jag skrek till dels för att det gjorde ont men också för att hon skulle flytta sig illa kvickt. Att skrika för att man blir arg kan få en ovan häst att bli rädd så skrik tycker jag enbart bör användas i nödfall.

Att ryta på en häst som busar eller sparkar i boxväggen eller bråkar med grannen kan vara nödvändigt då ett rungande nej kan få hästarna att sluta upp med vad det än är de sysslar med

Likaså hojtar jag på gammelmärren då hon fastnar i en grästuva och inte vill följa med in eller ut, hon går oftast lös och vandrar därför ibland på sina egna drömmars väg tydligen

Ja människan skulle ju helt klart tappa rätt mkt respekt i mina ögon om det inte var tex om människan trillat av, har ont och bara försöker reagera av sig lite. Det är ju många ggr bättre att skrika jävlafitthäst, ta några djupa andetag och hoppa upp lugn igen, än att som många, kastar sig upp på hästen och då fortfarande är arga/rädda med adrenalin i blodet... För det blir i slutändan inget bra.

Men för oss åskådare är det trevligare om människan bara tar några djupa andetag... men många behöver svära lite om det gjorde ont och man blev lite rädd, kanske att man behöver jobba med det då, men just då kanske inte är rätt situation att jobba med det.

Jag kan svära på min häst när hon rycker till och hoppar 1 meter åt nåt håll för att samma sekund vara coollugn och skritta vidare. Då brukar komentaren: Men vad fan var det då?! slinka ur mig. Häftigt igentligen, har väl hänt kanske 4-5 ggr under den tiden jag haft henne och hon har verkligen verkat livrädd, kastat sig rätt rejält och bara skrittat vidare. inte ens nån paus emellan! Min teori är att hon "somnar till" ibland när vi skrittar och helt plötsligt ser något och blir rädd men vet i samma sekund som hon "Vaknar till" att det inte är farligt :p

Och jag kan inte se felet med att skrika "jävla fitthäst" för det är ju inte som att hästen tar illa upp.
Så det är okej att använda sådant språk mot någon som inte förstår det?
Jag tycker ändå det är ett tecken på respektlöshet.

Absolut inte okej i min värld att anvönda den typen av ord vare sig mottagaren förstår eller inte.
Det är så jag menar.

At skrika fula ord överhuvudtaget visar väl på omognad och rent ut sagt dålig uppfostran och inget som jag skulle vilja förekom där jag har min häst.
Bra skrivet :)

Då får du tycka det. Jag har som sagt aldrig personligen sagt något sådant.

Är ju samma sak som att man lika gärna kan säga "jävla fitthäst" när man gullar med den som att man kan säga att den är söt osv osv, för hästen är det ju ingen skillnad om man inte lär den att just ett visst ord är något negativt.

Tycker i det stora hela att vare sig skrik,rop eller "flaxande hör ihop med god djurhållning. Att sedan använda vulgära uttryck ock kalla sina djur diverse saker ser jag också som en omognadsak hos vederbörande som kanske bottnar sig i att man är rädd eller okontrollerad arg. Hemma hos oss och våra hästar brukar det räcka med en harkling för att få dem att lyssna. Att lösa problem med våld tror jag inte gynnar någon. Önskvärt vore att folk lärde sig mer om hästar och deras beteende samt att man börjar med att hantera hästarna i tidig ålder så slipper man uppleva en massa otrevligheter

Tycker i det stora hela att vare sig skrik,rop eller "flaxande hör ihop med god djurhållning. Att sedan använda vulgära uttryck ock kalla sina djur diverse saker ser jag också som en omognadsak hos vederbörande som kanske bottnar sig i att man är rädd eller okontrollerad arg. Hemma hos oss och våra hästar brukar det räcka med en harkling för att få dem att lyssna. Att lösa problem med våld tror jag inte gynnar någon. Önskvärt vore att folk lärde sig mer om hästar och deras beteende samt att man börjar med att hantera hästarna i tidig ålder så slipper man uppleva en massa otrevligheter

:):):):):):)

Fast jag börjar känna mig lite gammal faktiskt för det verkar ju som om i nästa generation är det som jag kallar för fula ord mer eller mindre del av det vardagliga språket till skillnad från när jag var liten då vågade man knappt viska dessa ord för mamma hade sagt att tungan kunde svartna och trilla av ;) Att skriva dom var inte att tänka på och de censurerades i alla tidningar och filmer. Nu skrivs de och används till höger och vänster överallt. Och nej jag är inte urgammal heller men språket har helt klart förändrats från när jag gick i skolan. F-ordet som kimmis87 använder sa man bara inte, inte heller h-ordet och k-ordet och som ni ser än idag vägrar jag att skriva eller använda dessa ord.

Senast ändrad:

*KL*
Jag tolkar mycket skrik och slag som att man har svårt för att få ledarskapet. Vad är då ledarskap? I min uppfattning är det när hästen har fortroende för mig och känner sig trygg i mitt sällskap. Då behöver man inte skrika mycket, om alls.
En häst försöker alltid att göra som man säger till den, om den inte gör det beror det oftast/alltid på att vi inte kommunicerar på hästens språk och att den därför inte förstår vad vi säger. Det bästa är att alltid behålla sitt lugn och vänlighet i sin kommunikation med hästen, för att behålla viljan hos hästen att försöka förstå vad vi menar. Om vi "bestraffar" hästen när den gör fel så vågar den tillslut inte ens försöka förstå utan stänger sig ute från dig. Då brukar man säga att man har en problemhäst....men vem är det som är problemet egentligen ;) Det finns inga problemhästar, bara hästar som har problem med vissa människors beteende.

Visst händer det att jag skriken ett HOOOWWW när hästen försöker flytta mig eller när jag står bland 10 st unghingstar och de ska bråka med varann, då räcker det med att skrika och vifta med händerna i luften för att de ska lugna ner sig.

Att skrika okvädingsord som i exemplen ovan är en diskussion om allmänt uppförande. De som utrycker sig så gör det ofta också det i situationer när inte hästen är inblandad :eek:

”Man ska aldrig handskas med hästen i vredesmod. Att lära sig det och vänja sig vid det är viktigast av allt för den som umgås med hästar. Ty vreden är blind och åstadkommer ofta sådant som man sedan får ångra.”
Xenofon 360 f.k.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

:bow:

Kl
Jag skrek faktiskt igår, men inte direkt åt hästen.

Stog böjd vid frambenet o hästen sparkade då till åt en fluga troligen. Jag fattade inget utan fick en stjärnsmäll vid tinningen.

jo jag var oförsiktig:o fast även hästen egentligen.

Vad menar ni som skriver att hästen inte talar?
Det gör de ju i allra högsta grad.

Halt klart kommunicerar hästar, men de förstår inte om jag skriker : "SKÄRP DIG NU!" om hästen stressar runt ex. Då är det mer effektivt att bara vara lugn och tyst.

Sedan som jag skrev så kan jag i undantagsfall ryta till, men det är inte så jag kommunicerar med min häst. :)

Hej!
Jag vill dock inte skrika åt min häst. Jag ser det som ett nederlag, precis som när jag skriker åt min hund tycker jag att det är ett tecken på att jag är en dålig ledare och på att jag tappat kontrollen över situationen.

Jag är väldigt tyst som person i alla situationer och även med hästar. Känns aldrig bra att gapa åt någon. Framförallt inte skrika fula ord till hästen, det tycker jag inte man ska oavsett. Finns ingen anledning att säga fula ord till någon eller något.

Men ibland som idag tex när jag satte på häst hans extrasko eftersom han tappade ena så är det viktigt att han står still, att han inte rör sig innan jag knött på den. Då hojta jag faktiskt till åt honom, och sånt lyssnar han på, då inser han allvaret och står väldigt stilla. Detsamma om hovis är där och häst är otålig och orkar inte stå still riktigt så kan man hojta till åt honom så skärper han sig. Det är väl i dom situationerna jag ev. kan skrika till.

Men det är en annan i stallet som skriker otroligt mycket på hästarna, när dom ska gå, när dom inte går, när dom inte står still och i princip alla situationer där hästarna inte gör som den vill och det tycker jag är lite fel. Hästarna blir lite döva tillslut och slutar lyssna plus att det är jobbigt för folk runt omkring med en sån högljudd person. Jag tycker iallafall det är jobbigt.

Min pålle vet att det är allvar när jag säger till på det sättet, då måste han skärpa sig och det gör han. Rösten har han en väldig respekt för.

Jag är med tyst och reagerar ganska mycket när jag möter människor som inte klarar sig utan att skrika. Oftast kommer man långt med ett bestämt nej eller ett morrande.
Den som skriker åt sin häst skriker också åt alla andra hästar. Det blir ett beteende som den personen tar med sig oavsett var han eller hon är. Och det finns inget som gör mig så arg när någon skriker i min närhet och gör den häst jag för tillfället rider nervös med...

Man ska inte behöva höja rösten eller ge hästen en random smäll på halsen, -det lär sig hästen ingenting utav.
Där emot om hästen ex. inte står still när man borstar så fortsätter man att flytta tillbaks hästen till samma ställe hela tiden, -går hästen ett steg så backar man den ett steg, helst utan att röra hästen, utan använda sig utav sitt kropps språk.

Prata med min häst gör jag bara för min egen skull, hästen förstår ändå inte vad man säger, så spelar det ingen roll om man säger "min lilla älskling" eller "du är dum i huvudet". Där emot tror jag hästen kan förstå om man ryter till eller använder "bebis röst", men det är inte alls lika effektivit som när man använder sitt kroppsspåk. ex. om du nu vill att hästen ska stå stilla & den går fram ett steg, ryter du bara till så blir hästen överraskad och kan förstå att det är något som är fel, men förstår inte vad. Tittar du istället på benet, och flyttar tillbaks hästen så förstår hästen att du ville att den skulle stå på "ditt bestämda ställe", ibland förstår hästen inte p åen gång eller testar dig, men istället för att ryta till osv, så backar man tålmodigt tillbaks hästen, helst ska man korrekera innan hästen flyttat sig (när den är "på väg" att flytta fram ett ben), och så håller man på tills hästen lyssnar och står still.

Där emot om hästen ex. inte står still när man borstar så fortsätter man att flytta tillbaks hästen till samma ställe hela tiden, -går hästen ett steg så backar man den ett steg, helst utan att röra hästen, utan använda sig utav sitt kropps språk.
Håller inte med om det där alls, sitter jag vid hoven och håller på med den och jag känner/ser att hästen är påväg framåt så funkar det utmärkt att morra till lite för att hästen ska fortsätta stå still. Det skulle bli ett evighetsjobb att hela tiden släppa hoven och bootsen tex och börja om varenda gång man ser att hästen planerar att gå framåt ett steg. Då är det mer effektivt att bara säga till hästen med rösten att stå still. Min häst vet iallafall mycket väl vad det betyder.

Men klart om man redan står upp och borstar eller liknande så visst backar jag tillbaka min häst om man skulle försöka gå iväg.

Tittar du istället på benet, och flyttar tillbaks hästen så förstår hästen att du ville att den skulle stå på "ditt bestämda ställe", ibland förstår hästen inte p åen gång eller testar dig, men istället för att ryta till osv, så backar man tålmodigt tillbaks hästen, helst ska man korrekera innan hästen flyttat sig (när den är "på väg" att flytta fram ett ben), och så håller man på tills hästen lyssnar och står still.

Som sagt så förstår iallafall min häst vad jag menar med rösten om jag säger åt honom att lägga av att försöka dra bort benet osv. Inte alltid det är läge att släppa allt man håller på med för att ställa sig upp och backa tillbaka hit och dit.

Kl:

Visst kan jag ryta till ibland, när något är/går riktigt fel till, men främst föredrar jag att prata lugnt och sansat. För min del och de två hästar jag hanterar funkar det faktiskt att "prata vett", eller helt enkelt bara prata. De slutar med det jag inte är nöjd med och Thats it. Att ta till våld eller skrika är bara onödigt när vi kan lösa det utan sådant.

Att skrika okvädingsord som i exemplen ovan är en diskussion om allmänt uppförande. De som utrycker sig så gör det ofta också det i situationer när inte hästen är inblandad :eek:

Kan bara hålla med om detta. :bow:

Jag kan förstå att någon skriker till av smärta om hon/han blir sparkad, eller fräser ifrån om en häst försöker gå över henne/honom. Det finns situationer där jag kan se nyttan av det, eller ursäkta det.

Men generellt tycker jag att skrikande visar på dålig självkontroll och bristande respekt för den andra individen. Vill du korrigera ett beteende så kan du markera på andra sätt än att skrika nedsättande saker - det spelar ingen roll att hästen inte förstår innebörden av det faktiska ordet, det är ett oförskämt och nedlåtande beteende oavsett vem det riktar sig emot.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 021
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar