Att skrika åt hästen

stearinljus

Trådstartare
Hej!

Jag är en medelduktig ryttare. Jag har en medryttarhäst och tar lektioner på ridskola. Jag har massor att lära både när det gäller ridning och hantering och jag suger åt mig så mycket jag kan av kunniga och erfarna människor i min omgivning.

Det jag reagerar på är att oerhört många skriker åt sin häst när de inte tycker att den beter sig som den vill. Ofta kombinerat med en smäll med handen. För mig känns det inte rätt, men det verkar vara en uppfattning bland många att man ska "ryta i" så att hästen "förstår vem som bestämmer."

Jag vill dock inte skrika åt min häst. Jag ser det som ett nederlag, precis som när jag skriker åt min hund tycker jag att det är ett tecken på att jag är en dålig ledare och på att jag tappat kontrollen över situationen.

Åsiker från er duktiga bukemänniskor, tack.

Sv: Att skrika åt hästen

I princip håller jag med dig.
Men ibland höjer jag rösten åt fröken häst, framförallt då hon gör någonting som kan utveckla sig till en farlig situation. Slår henne gör jag däremot inte. Dels för att jag inte behöver och dels för att det finns bättre metoder att få sin vilja fram. I början när jag köpte henne hade min omgivning massa åsikter om att jag körde den snälla skolan med henne. Det skulle aldrig gå och hon skulle ta över och bli farlig enligt de självutnämnda experterna, men jag körde mitt snällrace i alla fall. Aldrig har jag träffat en snällare häst, hon lyssnar jättebra på min röst och vet precis var gränsen går. Jätteskönt tycker jag att ha en häst som inte hukar för lyfta händer.

Eftersom att hästar är otroligt fredliga djur och aldrig gör något för att bråka med oss människor medvetet så ska man absolut aldrig skrika åt dem, och ännu mindre daska till dem! Man får istället gå till botten med problemet och se var någonstans det brister och rätta till det. Ofta beror det på rädsla, oförstående, brist på respekt osv. Inget av detta kan hästen hjälpa, det är vi som måste tala ett tydligare språk med den. Dessutom känner hästar lukten av adrenalin, så när vi blir irriterade och arga utlöser vi en mängd som gör att de tror att rovdjuret inom oss har vaknat, vilket gör dem rädda. Då blir det ännu svårare att få dem att förstå vad vi vill.

Tycker det är bra av dig att du inte vill skrika åt eller slå till din häst, det är dem inte värda. Lycka till! :)

Jag ser det som ett nederlag, precis som när jag skriker åt min hund tycker jag att det är ett tecken på att jag är en dålig ledare och på att jag tappat kontrollen över situationen.

Jag håller verkligen med dig!
Jag har mycket svårt för att respektera människor som skriker åt sina djur, särskilt med fula ord såsom kukhäst, jävla idiot osv. Med tanke på allt hästar gör för oss tycker jag man kan behandla dem med respekt.
Sak samma om de inte förstår ordens innebörd, inte sjutton skriva man så åt en döv människa.

Håller helt med dej, skulle aldrig skrika åt hästen. Finns ingen anledning...:confused:

Dock kan jag erkänna att det har kommit en ganska ljudligt "F*N!" när lilla svarta för femtioelfte gången låtit mej komma inom räckhåll i hagen för att när fingertopparna snuddar grimman dragit iväg i 120 med ett förnöjt stopip...:devil:

Känner jag att jag behöver använda rösten blir det ett bestämt Nej eller Sluta, men skrika...Nej tack!

Mvh Domino_s

Jag vet inte när du sett folk skrika och slå på hästar men sist jag gjorde det var här om dagen när jag skulle köra en häst.
Detta är en gammal häst som åkt mycket transport. En väldigt egendomlig dam... Inte rädd eller stressad men har bestämda åsikter. Hon ville inte åka släp just då helt enkelt. Så när vi stängt så försökte hon lägga sig ner. Det hjälper inte att stå bredvid och viska för att bryta ett sådant beteende.

Jag röt i, gav henne en bitchslap på rumpan och sen slutade hon. Hon blev typ förvånad över att någon sa ifrån :devil:

Självklart är det inget att sträva efter och man får läsa av hästen noga om den "klarar av behandlingen". (nu lät det väldigt groteskt men jag hittar inte rätt ordval).
En rädd häst eller stressad, kan man inte ryta eller klappa till...

Det bästa av allt är att lastträna hästen och åka regelbundet. Men ibland har man inte möjlighet till det och ibland är det akut....

På en hopptävling för nån vecka sedan såg jag en tjej på framhoppningen som försökte piska sin häst över ett för högt hinder (en annan hade höjt för sin häst med bra mycket mer kapacitet, men den här tjejen skulle prompt över samma hinder också).
Slutade med att tjejen piskade hästen, skrek åt sin mamma att köpa en ordentlig hopphäst till henne istället och hindret sänktes.... Ingen vacker syn...

Jag skulle aldrig vare sig skrika eller slå på min häst! Han är mitt allt, en livsdröm och min stora kärlek! Känslorna är inte ömsesidiga dock! =)
När han behövs sägas till räcker det med ett skarpt "Nej!" eller ett morrande, han vet vad han får och inte. Dagar jag har dåligt tålamod (det händer emellanåt!) lägger jag ner diskussionerna utan bråk och går tillbaka när mitt humör lagt sig. Jag har lätt för att bli hetsig och förbannad men har hittills lyckats hålla hästen och hunden utanför mitt taskiga humör! Det är inte värt det, börjar man gapa och skrika åt dem förstör jag ju den tillit jag faktiskt lyckats bygga upp!

Allt är beroende på häst dock! Min är känslig och varit med om lite för mycket och behöver inga skarpa tillsägelser, medans andra hästar behöver en skarpare ton! Kanske en "klatsch" på rumpan för att fatta att nu är det allvar!

Senast ändrad av en moderator:

Jag ryter oftast åt min häst när jag är ute och rider, och speciellt när jag rider själv.
Av elakhet vet jag inte, jag uppskattar inte att galoppera baklänges upp i skog och stenrösen för det är en stubbe lite längre fram eller en sten :grin:

Min häst är "devil in disguise" ryter du inte i åt henne på en gång så ligger du garanterat och tuggar grus andra gången.

Jag "ryter i" åt min häst, i vissa situationer - t.ex. Hon har en spricka i ett framben och
får inte sparka på boxdörren, men gör det i alla fall. Då ropar jag "Nej" och så slutar hon.

En hÄst fÖrstÅr inte "mÄnniskans" sprÅk.gap-och skrik-viftande hÄnder etc. SÄtter igÅng flyktinstinkten hos hÄsten,och kan leda till farliga situationer.
Det finns bra litteratur att tillgÅ i Ämnet "kommunikation med hÄst".
Titta pÅ hur hÄstar kommunicerar i hagen.de kliar sig pÅ varandra.
Att klia hÄsten i nacken och pÅ bringan Är ett bra sÄtt att kommunicera med sin hÄst.det Är ett positivt sprÅk som hÄsten fÖrstÅr.den blir lugn,och man blir uppskattad.

TÄnk pÅ att hÄsten bara gÖr det du ber den om.om du ger fel signaler till hÄsten med tex felaktig ridning,sÅ kan man inte skylla pÅ hÄsten om den inte gÖr rÄtt.hÄsten kan inte gÖra fel-det kan bara ryttaren gÖra-logiskt eller hur?om hÄsten protesterar Är nÅgot fel-antingen mÅr hÄsten inte bra av nÅgon anledning eller den hanteras fel.

Att rycka och slita-skricka nÄr man leder hÄsten kan vara direkt livsfarligt.hÄstens flyktinstinkt Är som starkast nÄr man leder den till-och frÅn hagen tex.

Ta hjÄlp av nÅgon erfaren pÅ hÄstkommunikation.

Obs! Se upp med fÖr mycket kraftfoder,som oftast leder till stressade-sura hÄstar.hÄsten Är grÄsÄtare och skall ha bra med hÖ i fÖrsta hand.det ger en lugnare och mer harmonisk hÄst.
Saltsten+mineraler skall alltid ges.pellets kan ges i mÅttliga mÄngder fÖr hÄstar som rids minst en timma om dagen.
Kolik-hovproblem.humÖrproblem fÖrsvinner om hÄsten fÅr mest hÖ i foserstaten.halm bÖr ges oavsett typ av bÄddar.dÅ hÄsten Äter ca 20-24 timmar per dygn Är det viktigt med nÅgot att plocka med mellan mÅltiderna,och fÖr att magen skall mÅ bra.

Obs! Banta aldrig en hÄst med att ta bort hÖ.det kan leda till magsÅr-kolik-fÅng.fÖr mycket halm kan gÖra hÄsten bukig.

Ps:jag har 30-Års erfarenhet av hÄstar(uppfÖdning,ridskola bla).
Hoppas att dessa smÅ rÅd kan vara till lite hjÄlp fÖr ovana hÄstÄgare.

Lycka till med era hÄstar!

Stall kullatorp

Nej då, min äter säkert 10-15 kg halm om dagen och inte mer än något kg hö.
Hon är inte det minsta bukig, det är proteinbrist som gör hästen bukig, inte halm.
Kraftfoder ges enbart vid behov, beroende på vad det är för värden på det grovfoder man ger utav.

Men det tycker inte jag är att skrika. För då skriker jag oftare än jag tror. Min är expert på att stå och slå mot inredningen, speciellt vid fodring. Det är klart att jag med min röst ( i ett strängare tonläge än normalt ) försöker att få stopp på det. När TS skrev skrika tänkte jag att hon menade obefogade ryt och skrik för att få ur sin egen frustration. Eftersom jag pratar mycket med min häst har jag olika röstlägen för olika situationer. Om hon riskerar att skada sig själv eller annan blir röstläget givetvis både starkare och barskare, men det tycker jag inte är samma sak som att skrika. I den situation som tidigar beskrivits med häst som lägger sig i transporten, då hade jag absolut använt den allra strängaste rösten (och kanske till och med brukat milt våld).

Jag tycker inte det är ingen vacker syn med folk som viftar, fäktar och har sig när hästen inte gör som dom vill. Inte heller är det roligt med folk som skriker och vrålar.

Sedan bör man kanske tänka på att man är lite av en "vandrande reklampelare" för sin hästhållning. Hur kul är det att vara känd som en person som skriker, vrålar och slår sin häst?!:grin:

Jag ryter oftast åt min häst när jag är ute och rider, och speciellt när jag rider själv.
Av elakhet vet jag inte, jag uppskattar inte att galoppera baklänges upp i skog och stenrösen för det är en stubbe lite längre fram eller en sten :grin:

Jag förstår precis vad du menar, Jerseyko! :)

Tack för alla era svar! Uppskattar dom verkligen :)

Senast ändrad:

Jag kan hojta till på hästarna. När de tramsar och inte vill ta rättning så kan jag ryta till, men det är ju en gång och sedan får jag ju öka insatsen om det fortsätter med tramset.

Att konstant skrika på sin häst som kommunikationsmedel är helt förkastligt, både för rösten, omgivningen och inte minst hästen. Och relationen till omgivning och häst.

Skriker kun hvis det oppstår en farlig situasjon,står det om liv og helsa så kan jeg både skrike og slå.
Å skrike i det daglige har ingenting for seg,hesten/hunden blir jo vant til ditt lydnivå:)

*KL*

kan erkänna att det har hänt att jag har skrikit åt min häst. Inte med mening men det har hänt, som en reaktion på rädsla...

Annars så är det ju så att hästar talar inte. De använder kroppspråk. Vill du kommunicera med hästen får du använda deras språk.
Sen har jag lärt min ponny att när jag ryter till är det allvar. Men detta ska ju INTE användas i onödan, men hon vet att ryter jag till då :devil: ex. var jag väldigt glad att jag hade den 'nödbromsen' när hon fick för sig att gå hem på en uteritt och höll på att bråka runt på en isig gata. Då ryter jag bra mycket hellre till än att både jag och hästen skadar oss.

Däremot pratar jag väldigt mycket när jag håller på med hästar. Av 2 uttänkta anledningar (kanske fler som jag inte vet om ^^):
dels när jag håller på med hästen så hör den var jag är och blir inte överraskad för att den inte har hört/sett mig. Sedan för att lugna mig själv. När jag känner att jag blir nervös så lungnar jag ner mig själv (kanske även hästen?) genom att prata/sjunga.
Dessutom är de ju väldigt bra på att lyssna och klagar inte om jag sjunger lite falskt :D

Vad menar ni som skriver att hästen inte talar?
Det gör de ju i allra högsta grad.

Piper och skriker när de hälsar, gnäggar och skriar när det är lite avstånd.
Helt klart att hästen förstår när man skriker till, det är ju naturligt för en arg chef. ;)

Jag använder min röst hela tiden, men skriker väldigt sällan.
Att skrika fula ord i tid och otid tycker jag är hemskt respektlöst mot sin häst och alla som får höra eländet.
Folk som skriker när de rider klassar jag som osäkra ryttare.

KL

Sedan tycker jag det är stor skillnad på att ryta fram ett "NEJ!!" och att skrika/säga "jävla fitthäst/skithäst" osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 021
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar