Att skaffa shettis!

D

Depression

Jag går i tankebanorna på att köpa en shettis. Jag är helt nerkärad (och alltid varit) i den rasen.

Jag är hästvan sen 16 år tillbaka. Haft egna hästar, medryttarhästar och foderhästar så jag det är ju inget främmande.

Men, jag har aldrig haft en egen shettis.
In med tips och allt vi vet dom dom små filurerna:love:

Sv: Att skaffa shettis!

Vad roligt! Jag är shettistokig, har i dagsläget fyra stycken. :)

Det du först och främst ska tänka på är att köpa en shetlandsponny med stam!
Vad hade du tänkt använda den till? Utställning, körning, både och eller kanske något annat? :)

Oj, jag är så mångsidig och vill testa på allt som går haha. Men körning, trickträning och ev lite ridning också! :laugh:

Absolut, jag är ofta noga med stam på vilket djur jag än köper! :) Men, jag är absolut inte kunnig inom shettisarna och så. Hur vet man vad som är "bra och inte bra"? :p

Jag förstår dig precis! Liter också av akut shettisbrist, en åkomma med dööödlig utgång! ;)

Jag lärde mig rida på på familjensshettis Paloma, en fantastisk personlighet, som vi hade turen att få äga i 30 år. :love:

Min dröm är att få tag i ett shettissto, som är så nära släkt med min älskade Paloma, som jag vill ha att köra, tömköra, nh- och klickträna och ställa ut.

Jag bli nyfiken på vad vill du ha din shettis till, vilka användningsområden?

Mitt enda tips är att man aldrig får glömma att shettisar oftast är väldigt mycket häst i litet format, inga små gulliduttisar, även om de ser ut som sådana, :angel: men det vet du säkert redan, men det är alltid värt att höras en gång till. :)

Paloma och jag en jul för några år sedan:
29971795.jpg
[/url][/IMG]

Vilken supersöt Paloma:love:

Jag vill köra, trickträna och ja, sen får vi se! Några små ridturer i skogen ibland, då jag är liten, hade jag också tänkt!

Absolut, dom må vara små och söta och gulliga, men icke! ;) Eller, såklart dom är det också! Men så mycket mer. Och det gör dom ännu roligare att ha att göra med.

Jag har aldrig sett en vuxen människa som i mina ögon är tillräckligt liten för att rida på en shettis faktist..

Det är härliga hästar, en stor häst i liten förpackning och passar sig ju inte så bra till små barn egentligen. Väldigt mångsidiga och bara helt underbara. :love:

Det finns lite olika modeller av shettis, som tex mini mfl.
Om det är praktisk möjligt och om du orkar vänta ;), så kanske du skulle besöka lite olika uppfödare och gå lite på utställningar och så innan du bestämmer dig?

Min Paloma var av den lite större shettismodellen, inte särskilt hög (96 cm), men lite grövre och rejälare i kroppen.
Vi köpte henne för ganska precis 30 år sedan ifrån Furunäs Stuteri och jag gillar deras shettisar jättemycket, men jag är väl inte så lite hemmablind... :angel:

Här är en bild på Furunäs Fernando, helbror till Paloma, att ha ett föl efter honom skulle nästan vara som ha ett fö efter Paloma. :)
Furunas%20Fernando%20RS%20258.jpg

Lycka till, hoppas du hittar din mesta häst snart!
Kram, Maya

Senast ändrad:

Nej kanske inte. Jag är snart 21 år och jätte kort, 155. Väger ca 50 kg. Jag tänkte inte rida den varje dag utan mer ta en sväng i skogen ibland. Det borde väl funka? :laugh:

Jag tror att du märker själv om det inte fungerar och skaffar du en lite grövre ponny så borde det inte vara några problem att sitta på den ibland. :)

Vi skaffade shettis som sällskap åt fullblodet när jag var tvungen att ta bort mitt halvblod. Söt liten rackare, men ingen barnhäst. Mycket vilja och styrka, en räv bakom varje öra och pigg som en mört (20 år i år). Han hade löss, loppor och eksem när han kom. Mask i magen och rätt håglös. Det tog ungefär 6 månader att få honom vid god vigör igen, och nu är han verkligen jättefin.

Det främsta jag tänker på är fång, att de har lätt att bli för runda och drabbas av hemsk fång. Vi är väldigt försiktiga med hans hull och håller magen i balans (järnkoll). Han är väl inkörd, men troligen inte inriden med tanke på hur man uppför sig med tyngd på ryggen. Personligen hade jag inte släppt upp dig på en shettis, jag tycker du är på tok för stor, men det är ju upp till eget ansvar och smak så länge det inte är så på tok att det blir djurmisshandel.

Är också förtjust i shettisar nu förtiden;)) Om du har tänkt att ta föl någon gång tänk på att den är reggad i sss.

Furunäs Fernando är min shettis pappa:)
han heter Maffe, är 12 år(tror ja hittar inte papprena:o). han är ca 1 meter o var hingst till 05 tror ja de va. Maffe är en helt underbar liten buse som numera går under namnet Pälsbollen:love:.

såg att Ts skrrev att hon tänkte rida lite vilken jag inte tror blir nåra problem om man tar det lungt och hästen är bra musklad. jag red själv min shetis innan han blev för tjock för sadeln:o:bump:. jag red max 1 kvart 20 min. jag är ungefär lika stor (liten) som ts.

tycker att det kan vara svårt att hitta utrustning som inte gör en pank. och så e de la fång risken och att ha tillräckligt låga trådar i hagen man får tänka på.
de e vad ja kommer på nu.

Senast ändrad:

Vill du rida köp en annan större ponny eller rent av en häst.

Och även om man inte vill avla så bör man enligt mig köpa en ponny som har känd stam och är registrerad i SSS, man kan då vara med i flera aktiviteter och man vet vad man får.

Sen så kan alla hästar få fång, det är inte speciellt just för en shettis. Det är väl alltid något man bör se upp med och hålla koll på. Och att äga en shetlandsponny är inte speciellt billigt om man jämför med större ponnyer, det enda som kanske skiljer är väl kanske foderkostnaderna.

kul shettisar är så trevliga hästar säger det för dom är stora i liten kropp som många fler skriver . jag har en shettis som jag har haft i 4 år hon har mest gått som sällskap för hon gillar inte när man rider . men nu efter två barn har jag börjat köra henne och hon älskar det , min stora dotter har till och med tävlat nu på bom på marken och fått en rosette , jag älskar min shettis :love:

*kl*

Jeg har en stor ridehest og en shettishingst og jeg elsker dem begge. Shettisen brukes til dressur på lange tøyler, tricktraining, kjøring og litt pusleridning (jente på 11 som rir han en gang i uken)

Kjempemoro med shetlandsponni!
timiskogen.jpg

Nej kanske inte. Jag är snart 21 år och jätte kort, 155. Väger ca 50 kg. Jag tänkte inte rida den varje dag utan mer ta en sväng i skogen ibland. Det borde väl funka? :laugh:

Jag tycker att du är på tok för stor för att rida på en shetlandsponny! Även om det rör sig om någon gång per vecka och inte varje dag. Du hade inte fått rida någon längre sträcka på min då jag anser att du både är för tung och för lång!

Jag tycker att du är på tok för stor för att rida på en shetlandsponny! Även om det rör sig om någon gång per vecka och inte varje dag. Du hade inte fått rida någon längre sträcka på min då jag anser att du både är för tung och för lång!

Och min skulle hon absolut få rida! Han bär 55 kilo utan minsta problem! Önskar att jag själv var så liten så jag kunde rida mina småttingar, men ack nej....

Min stora shettis är 101 cm och en riktig groving med bred bringa och rygg.

Bild027.jpg

Och min skulle hon absolut få rida! Han bär 55 kilo utan minsta problem! Önskar att jag själv var så liten så jag kunde rida mina småttingar, men ack nej....

Min stora shettis är 101 cm och en riktig groving med bred bringa och rygg.

Bild027.jpg

Oavsett om din eller min ponny bär den tyngden utan problem så tycker jag inte att man rider runt så ändå. Speciellt inte om man är 155 lång! En större ponny vore väl att föredra så jag förstår inte att folk rekommenderar en shetlandsponny!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar