Att skaffa egen häst?

Sv: Att skaffa egen häst?

Jag har min häst uppstallad på en ridskola och där har jag tillgång till allt. Kostar ca 2000/månad. Sen tillkommer ju allt det där andra som vetrinär och hovslagare bland annat. Visst är det dyrt men om man är villig att ge upp/dra ner andra saker som tex att gå på krogen, handla kläder mm. :) Men det är värt varenda krona. Har haft häst i många år nu och vill man så kan man. Jag tjänar ca 11 000 i månaden men jag har ju även stöd av min pojkvän om det skulle krisa sig ordentligt. Sen kommer man inte ifrån det faktum att det är dyrt med häst. :rofl:
Se till att du har kunniga hästmänniskor när du letar häst så du får en häst som passar dig. Sen är det ju jättebra om man kan ha stöd från kunniga som kan ge goda råd och tips även när du skaffat hästen. :D Man blir aldrig helt fullärd även om man hållit på i många år..

Jag tycker absolut att du ska köpa häst i fall du känner dig redo för att ta på dig ansvaret som kommer med hästen. Sen så är vi alla barn i början men om du hyr in hästen i ett bra stall med kunniga "hästmänniskor" i din närvaro som du kan ta hjälp av vid eventuella problem eller bara behöver rådfråga om något som rör hästen eller något annat runt omkring. Det viktigaste är nog att ha rutinerade hästpolar som man kan ta hjälp av när man köper sin första häst och man ska aldrig vara rädd för att fråga om hjälp även om problemet känns lite löjligt fråga en gång för mycket än en gång för lite det är mitt moto:)
Jag tycker inte att man måste först vara medryttare sen fodervärd och där efter köpa egen häst. Fodervärd och äga hästen så har man samma ansvar överhästen eller? Sen behöver man inte vara foder expert för att ha egen häst, bättre att ta hjälp av någon som verkligen kan foder än att läsa en bok och göra en foderstat utifrån boken. Personligen tror jag man lär sig mer om man tar hjälp av någon än utgår i från något man läst, det är ju svårt att få veta av boken i fall man gjort en korrekt foderstat eller?
Sen är det viktigt att fortsätta att rida för instruktör när man har egen häst så man fortsätter att utvecklas.
Hur mycket det kostar att ha häst är väldigt olika. När jag hyrde stallplats betalade jag 1950 kr i stallhyra + var 8:e v 500 kr till i hovslagar kostnader foder ingick i hyran. Med eget stall och en plastpappa som skor betalar jag ca 500 kr i månden för två stora hästar. Vilket är helt underbart:)

När det är dags att skaffa häst är väldigt individuellt. Det jag tycker är ett måste dock är att man har någon form av erfarenhet av privathäst och hästägande. Dvs att du under en tid har haft medryttarhäst och/eller foderhäst. Då får du erfarenhet om utfodring, täckeskusnskap, träning, sjukdommar, vaccinering och allt vad det där. Det är mkt som man måste ha erfarenhet av och inte bara kan "ta påvägen".

Att ha häst kostar, utöver stallhyra och mat, minst 1000:-/mån (då räknar jag på en hovslagarkostnad på 700:-). Detta är alltså med försäkring, vaccinationer, träckprover, hovslagare, fodertillskott, flugmedel, täckeslagningar, snäsulor, broddar, etc etc. Sen kan ju andra saker tillkomma som veterinärvård, bil och transporthyra när man måste in till klinik eller byta stallplats, medicinering, ny utrustning, omstoppning av sadeln (som bör göras 1 gång om året), kiropraktor/tandläkare (dessa bör också tas ut 1 gång om året)... Så det kan ju bli mycket mer än bara 1000:-/mån utöver stallhyran - det är bara de "fasta" utgifterna. Och det är överaskande mkt som inte går på försäkringen.

Man ska ha pengar att göra allt om någonting händer/är fel.

Mitt tips är att du tar dig en medryttarhäst eller kanske tom foderhäst först, så att du kan säga ifrån dig ansvaret om du inte kan eller har råd att göra allt. Så att du får erfarenhet och även får känna efter vad det kan kosta att ha häst för dig. :)

Jag har egen häst och allt jag kan säga är att man har råd för att man gör så att man har råd. Dvs jag köper inte så mycket till mig själv, men lägger ned desto mer på hästen. det är en prioriteringsfråga helt enkelt.

Att ha egen häst innebär ju så mycket mer än att kunna rida bra, därför råder jag dig att skaffa medryttarhäst innan.
Många skulle säga att det räcker att ha kunniga hästmänniskor omkring sig men det tycker inte jag alltid är det bästa.
Det finns många som påstår sig vara kunniga och gärna övertalar andra att göra som dem, då måste man ha tillräckligt mycket kunskap för att kunna avgöra vad som är rätt och fel. (det kan vara allt från vidhästverkare till dom som tycker att det är normalt att hästar haltar vid böjprov)

Känner du någon sedan tidigare som har välmående friska hästar och som har erfarenhet så kanske denne skulle kunna hjälpa dig om du köper häst.

Lycka till!:)

Detta anser jag att man bör kunna. :)

• Rida/köra på ett sådant sätt att hästen inte tar skada av det. Man ska alltså veta hur en häst ska jobbas i form. Att rida för en bra tränare är väldigt bra.
  • Man bör vet hur en häst fungerar och vilka behov en häst har. Hur fungerar matsmältningen mm. Detta för att kunna sköta hästen på bästa möjliga sätt.
  • Grundläggande anläggningskunskap bör man ha. Hur ser en säker box ut, hur fixar man bra och säkra hagar. Vilka bestämmelser finns om stall, hagar, gödselhantering mm. Hur fungerar olika boxströ...
  • Foderkunskap. Vad är ett bra foder resp dålig. Hur räknar man ut foderstat, vilka risker finns det med felfodring. Hur ser ett dåligt hö/silage ut.
  • Sjukvård och hälsovård. Man bör kunna grundläggande sårvård, man bör kunna se hältor på häst samt symtom på de vanligaste sjukdomarna som kolik, fång mm samt hur man agera i de lägena. Man bör ha grundläggande kunskaper om avmaskning, vaccinering. Man bör ju veta vem man ska ringa för olika bekymmer är det veterinären, tandläkaren, equiterapeuten eller hovslagaren.
  • Man bör kunna ta loss en sko (som kanske är halvt tappad) och helst även kunna slå dit en tappsko vid behov.
  • Grundläggande utrustning kunskap. Hur ska en sadel ligga, hur tillpassas en sadel, hur fungerar olika bett mm. Man bör veta hur man sköter utrustningen.

Jag har ingen egen häst än, men vi planerar. Vi räknar kallt med en kostnad på ca 3000 i månaden i snitt (5000 för två) i eget stall.

tack ALLA för otroligt bra respons och svar.
Jag har verkligen tagit till mig det alla har sagt och funderat lite. Jag har kommit fram till att jag väntar med att skaffa en egen häst, och ska på provridning på onsdag för en medryttarhäst - mkt spännande!:) Fats ja, denna häst är väl inte direkt en läromästare för den kan bli lite stissig under uteritter när man rider själv och bli lite stark om man är för hård i handen, men han sparkas, bits, bockar elelr stegrar sig aldrig. Men han var snäll annars att träna och nöta m i paddock, hoppa etc. Är det dumt att ta en häst som har lite knas för sig t ex då när man rider ut bara för att jag hade tänkt mig en läromästare? Jag har verkligen fallit för denna häst, och tänkte att det är ju bra med lite utmaning för mig iaf..

Som läget är nu så tror jag att jag, efter allt ni skrivit, borde vänta lite så jag mer har grunderna för mig. Jag har även köpt en del böcker nu så nu ska jag plugga på om sjukdomar, utrustning och allt va det heter.. Men den dagen jag skaffar häst ska jag nå ta in hästen på helack. för eget stall verkar vara väldigt mkt mer tidskrävande än att "dela" ansvar över ett stall med andra. Så himla bra tips från alla, tack för all hjälp! Lovar att berätta mer den dagen hästköpet blir av ;)

Detta anser jag att man bör kunna. :)

• Rida/köra på ett sådant sätt att hästen inte tar skada av det. Man ska alltså veta hur en häst ska jobbas i form. Att rida för en bra tränare är väldigt bra.
  • Man bör vet hur en häst fungerar och vilka behov en häst har. Hur fungerar matsmältningen mm. Detta för att kunna sköta hästen på bästa möjliga sätt.
  • Grundläggande anläggningskunskap bör man ha. Hur ser en säker box ut, hur fixar man bra och säkra hagar. Vilka bestämmelser finns om stall, hagar, gödselhantering mm. Hur fungerar olika boxströ...
  • Foderkunskap. Vad är ett bra foder resp dålig. Hur räknar man ut foderstat, vilka risker finns det med felfodring. Hur ser ett dåligt hö/silage ut.
  • Sjukvård och hälsovård. Man bör kunna grundläggande sårvård, man bör kunna se hältor på häst samt symtom på de vanligaste sjukdomarna som kolik, fång mm samt hur man agera i de lägena. Man bör ha grundläggande kunskaper om avmaskning, vaccinering. Man bör ju veta vem man ska ringa för olika bekymmer är det veterinären, tandläkaren, equiterapeuten eller hovslagaren.
  • Man bör kunna ta loss en sko (som kanske är halvt tappad) och helst även kunna slå dit en tappsko vid behov.
  • Grundläggande utrustning kunskap. Hur ska en sadel ligga, hur tillpassas en sadel, hur fungerar olika bett mm. Man bör veta hur man sköter utrustningen.

Kunde inte uttryckt det bättre. Håller med fullständigt.:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 842
Senast: Habina
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
37 729
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar