Att skaffa egen häst?

S

smyg

Hej allihopa!

Har funderat väldigt länge på några saker..
I hela mitt liv har jag velat skaffa en egen häst. I augusti 2007 tog jag äntligen tag i min ridning på allvar, kunde inte rida så mkt som jag ville när jag var liten pga min brors allergi. Så ja, jag kan väl kalla mig att jag är medlevan men med en del nybörjarsidor hos mig.

När är det rätt att skaffa egen häst? Vet att det är en otroligt svår fråga, men i vilken nivå bör man vara som ryttare för att ta sig an en egen häst och allt ansvar? och hur tusan har alla råd? Jag tjänar ca 12000 i månaden som det är nu, och kan verkligen inte få ihop det hur en bekant som tjänar ca 8000 i månaden har råd med häst. Är det billigare än va man tror?

Ja, det var nog en del av alla mina funderingar iaf.. Vet att experthjälp finns nog här att få :confused:

Sv: Att skaffa egen häst?

Ja, billigt är det ju inte direkt..

När man väljer att skaffa häst är nog väldigt individuellt.
Jag köpte själv min första häst när jag var 11 år gammal, och har sedan dess bytt ett par gånger. Ett tag hade jag två, men kände att det inte var hållbart då jag jobbar heltid.
I dagsläget har jag en häst som jag just nu har hemma på gården, men snart kommer att ha inackorderad på helpension då jag är på väg att flytta. För det kommer jag att få betala 2000 kr/månad, men då ingår som sagt allt.

Vad det kostar är otroligt olika beroende på vart man bor.
Jag studerade på Strömsholm strax utanför Västerås en period och betalade då 1500 kr/månad för min häst. Då ingick allt utom mockning.

Du får ju också tänka på att hovslagning tillkommer var 6-8 vecka. Gissar på att det i dina trakter går på kring 800 kr. Det var iaf vad jag betalade, men det kan ju ha förändrats.
Även veterinärkostnader är ju något som kommer varje år.

Jag skulle ju också rekommendera dig att rida för en instruktör, så det kostar ju också.

Det bästa om du vill hålla nere kostnaderna är nog att hitta ett stall där man får göra det mesta själv och hyran därför är låg, men då tar det ju en hel del tid istället. Fast det är klart, tid tar det iaf.. *hehe*

Men men..
Allt handlar ju om prioritering.

Lycka till!

Det viktigaste är inte att du kan rida, utan att du kan ta hand om hästen, ge rätt mat och vårda den vid sjukdomar och skador. Om du inte kan det så bör du stå i ett stall där det finns folk som kan hjälpa dig.

Min häst går på mellan 2000-3000 kr per månad, varierar lite beroende på om det är hovslagardags eller inte.

Köp en läromästare som du kan ha roligt med och lära dig saker på ;)

Lycka till

Fråga 1: Man är redo att skaffa häst när man är villig att gräva ner sig i foderstatsböcker, träningsböcker mm. Sedan beror det ju på vilken nivå man är på och hur mycket pengar man kan lägga på tränare och så förstås, för om man är halvovan bör man träna för någon åtminstone någon dag i veckan. Kanske rida på ridskola någon dag i veckan är faktiskt en jättebra kombination om man har råd. Meningen med ridning är ju faktiskt att man ska utvecklas och tycka det är roligt, och har man en häst som är lämplig för en (en äldre säker läromästare för din del skulle jag föreslå) så är det jättehärligt att ha häst (inte så skojsigt när det spöregnar på tvären och hästen har rullat sig grundligt över hela kroppen den dagen man har bråttom:crazy:)

Fråga 2: De flesta tar sig råd precis som man tar sig råd att röka trots att pengarna är slut. Hästar är bara mycket sundare:)

Foderstats- och träningsböcker är ju kanske lite överkurs för en fritidsryttare.. ;)

Varför skulle det vara överkurs?

Iallafall foderstatsböcker är absolut inte överkurs, oavsett vad man har hästen till så ska den ha en bra foderstat!

Det är det jag reagerar mest på i många trådar, folk har inte en aning om vad de ska ge hästen för foder.

Självklart ska hästen ha rätt mat, men hur mycket fraftfoder behöver egentligen en häst som ska användas till fritidsridning?
Som nybliven hästägare är det mycket enklare att fråga någon mer erfaren om råd än att gräva ner sig i diverse foderstatsböcker. Man kan ju också i många fall fortsätta ge hästen vad den förra ägaren gav, om den ska utföra ungefär samma arbete..

Många hästägare stoppar i sina hästar en hel del onödiga saker, om man frågar veterinärerna.

Jag tycker att den bästa gången är medryttare, fodervärd och sedan egen häst.

Dels vet du då vad det kostar och du vet om du har tiden, och under tiden du är medryttare så hinner du förhoppningsvis lära dej massor eftersom du då har någon att fråga.

Att rida på ridskola/instruktör någon gång i veckan är jätteviktigt, även om man bara vill "skogsmulla".

jag som ridit och jobbat med hästar i många år känner också att jag behöver en instruktörs kritiska ögon på mej ibland för att inte "snöa in" helt i egentillverkade ridsätt;)

Lägg in en annons om att du söker en läromästare att bli medryttare till är mitt råd:)

Lycka till!

Mina hästar kostar stillaståendes ca 700kr/månad. Ska de skos blir det 150kr tii i månaden. Eftersom jag inte utför något större arbete med dem så kostar inte fodret något utan är inräknat i vad uppstallningen kostar dvs 750 kr/mån.

Självklart ska hästen ha rätt mat, men hur mycket fraftfoder behöver egentligen en häst som ska användas till fritidsridning?
Som nybliven hästägare är det mycket enklare att fråga någon mer erfaren om råd än att gräva ner sig i diverse foderstatsböcker. Man kan ju också i många fall fortsätta ge hästen vad den förra ägaren gav, om den ska utföra ungefär samma arbete..

Många hästägare stoppar i sina hästar en hel del onödiga saker, om man frågar veterinärerna.

Det är ju just det som är problemet, att många tror att alla hästar måste ha kraftfoder eller fortsätter ge det som förra ägaren gav "för den måste ha en liter havre".

Det är mycket bättre att verkligen lära sig vad hästen behöver, så slipper hästen få sjuttioelva olika tillskott som är helt i onödan.

Foderlära handlar inte om vilka kraftfoder man ska ge utan en lära om vad hästen behöver för att må bra.

Nu är inte veterinärer i huvudsak experter på foder, men visst har de rätt i det fallet, och du har också rätt i det att en fritidshäst sällan behöver någon specialkost eller så, men du kommer att märka att du får hundra olika svar från hundra olika personer och då kommer du också till slut ge upp och skaffa dig den kunskapen själv. Sedan är det väldigt kul att lära sig om foder:D

JAg är en tjej som drömt om häst sedan barnsben. HAr aldrig ridit på ridskola och har ingen egen särskild hästvana. MEn tro det eller ej i okt skaffade jag mig en häst. Det bästa jag gjort. JAg gjorde det inte själv. Till hjälp har jag en mycket van häst tjej och med henne delar jag ansvaret för en underbar häst kille. HAn och hon lär mig massor av skaer varje dag. OCh jag går nu på ridskola och utvecklas i rasande fart. Lycka till. MEn tänk efter först!
:banana:

Självklart, och som sagt så överdriver många det här med fodertillskott.
Jag har själv inhyrningar, hade rätt många för ett par år sedan men har nu dragit ner.
Fick intrycket att några av ägarna hade häst istället för barbiedocka, det var morotschips och jag vet inte allt som varje häst skulle ha utöver sitt basfoder.

Jag har faktiskt provat mig fram gällande min häst och vet nu vad han mår bäst av.
Men min poäng är att som nybliven hästägare ta hjälp av någon mer erfaren att ta fram en vettig foderstat istället för att gissa sig fram med hjälp av böcker.

Självklart, och som sagt så överdriver många det här med fodertillskott.
Jag har själv inhyrningar, hade rätt många för ett par år sedan men har nu dragit ner.
Fick intrycket att några av ägarna hade häst istället för barbiedocka, det var morotschips och jag vet inte allt som varje häst skulle ha utöver sitt basfoder.

Jag har faktiskt provat mig fram gällande min häst och vet nu vad han mår bäst av.
Men min poäng är att som nybliven hästägare ta hjälp av någon mer erfaren att ta fram en vettig foderstat istället för att gissa sig fram med hjälp av böcker.
Och hur har de erfarna fått sin kunskap? Genom trial and error? Då är det bättre att lära sig grunderna i böckerna så slipper man gissa!

Så om jag säger till dig att jag har en arabvallack på 13 år, som i normala fall rids 6 ggr i veckan, varierande träning, så kan du med hjälp av en bok berätta för mig vad han ska äta?

Så om jag säger till dig att jag har en arabvallack på 13 år, som i normala fall rids 6 ggr i veckan, varierande träning, så kan du med hjälp av en bok berätta för mig vad han ska äta?
Om du ger mig analysresultatet på ditt grovfoder och eventuellt kraftfoder använder dig av samt vikten på din häst så skulle jag med hjälp av en bok och lite hjärnverksamhet kunna räkna ut en foderstat åt dig som för normalhästen skulle fungera bra. Det har jag gjort på samtliga av mina hästar och det har fungerat alldeles utmärkt.

Det tror jag säkert, och tack för erbjudandet, men senast någon räknade ut vad min häst borde äta (och jag menar inte nu att ifrågasätta din kunskap, du är säkert mycket bättre än de som hjälpte mig) var de helt ute och cyklade.
Han fungerar utmärkt nu på det han får.

Jag har haft det som dig. Velat ha egen häst i hela mitt liv, men inte kunnat på grund av ekonomi, tidsbrist mm. Nu har jag äntligen tagit tag i det. Sen lite mer än två veckor tillbaka är jag ägare till världens mysigaste pålle. En 15-årig läromästare. Han är underbar. Jag har honom i ett stall där det finns duktigt folk som kan hjälpa.

Kostnaden då? Jag har slutat röka, och går inte till nagelsalongen längre, och det betalar nästan hästen åt mig!:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 842
Senast: Habina
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
37 729
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar