Att sitta upp på lättaste sättet

Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Ser helt klart inte roligt ut om man filmar en "normal uppsittning" från marken eller pall med foten i stigbugeln. Sadeln rör sig rätt bra...

Frågan är om det är så idag att många aldrig kommit på tanken att försöka komma upp utan pall och stigbygel eller aldrig fått möjligheten att lära sig det. Och det i sin tur lagt grunden för åsikter om följder och verkan om man inte använder pall...

Har man fysiska besvär så tycker jag att man är helt ursäktad. Men idag verkar det även som många yngre har så dålig fysik att de helt enkelt inte klarar av att komma upp utan pall. Ofta märker man det när man någon gång skall kasta upp någon i sadeln. De orkar ofta knappt hjälpa till själva med upphoppet vilket gör att man närmast får lyfta upp dem i sadeln. Men det är väl få som vill eller vågar erkänna att de har dålig fysik och kondition ens för sig själva...

Man undrar varför det är så få som inte ifrågasätter tonåringars kondition när de inte klarar en uteritt utan att få träningsvärk?
 
Senast ändrad:
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet


Ja det är därför jag numera alltid ser till att ha något att sitta upp från, stege stubbe en stock stol eller något. Att hästen ska "lära" sej att stå ut med det man ser på filmen är löjligt.

Förr tyckte jag det var lite dressyrkärring över det där med pall ( nu är jag ju kärring :p) men sen insåg jag hur det faktiskt måste kännas för hästen med en klump som drar sadeln i sidled.
Min häst är inriden med att sittas upp på från marken trots att hon reds in som galopphäst från början. Men när jag slutade göra det så är resultatet nu att hon hatar den där känslan och blr riktigt arg om man skulle ge sej på det. Det säger en del om hur hästar kan uppleva det. Nu är hon väldigt känslig men ändå.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Delvis KL


Tycker inte heller det är juste att klänga och kravla och försöka hoppa upp om man inte är smidig nog att komma upp snabbt. En stege (typ köksstege) gör att man kommer högt nog att sadeln inte rör sej mycket trots att man använder stigbygeln, man får ha en teknik att kvickt komma ner i sadeln. En pall är lite låg, det blir fortfarande att sadeln rör sej.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Nej ingen principsak, man får väl göra som man vill men precis som andra också skrivit så kan det faktiskt behövas ibland. Det är inte alltid det finns möjlighet att använda pall eller andra hjälpmedel och då måste man kunna ta sig upp igen. För min del är det inget alternativ att vända och gå hem för att jag tvingats hoppa av av någon anledning under en ridtur och jag inte kommer upp utan hjälpmedel. Nu bor jag i Smålad och här kan man säkert hitta stenar eller nåt men jag har växt upp i Skåne och det var ofta bara åker på båda sidor om vägen och inget att stå på, då fick man välja på att gå långt eller klara av att sitta upp.

När jag var 17 föll jag dessutom av och skadade höften när min häst blev skrämd och jag hade inte kunnat gå och leta upp något att kliva upp på utan jag var tvungen att sitta upp direkt. När jag kom hem fick mamma dra mig av hästen eftersom jag inte längre kunde röra ena benet. Mobil hade jag inte med mig och även om mamma självklart visste var jag red hade jag fått vänta en bra stund innan hon letat upp mig.

Jag tycker mer det verkar vara känsligt för många som alltid kliver upp med pall att påpeka att man borde klara av det utan. Jag ser inga som helst problem med att använda pall och ser en del fördelar med det som jag skrev men jag tycker också att man bör kunna sitta upp från marken vid behov.
Jag har också tvingats ta mig upp på en häst med skadat ben - hästen gick på bakbenen och tappade balansen, jag åkte av först och hästen landade med en duns över mitt ben som låg så att knäet böjdes i sidled... Detta hände före mobiltelefonernas tid. Jag är inte säker på att jag skulle klarat det idag, för smidigheten i min kropp är borta sedan jag fick min reumatiska sjukdom. :(
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Och jag håller med dig traceys... *s*

Försöker alltid hitta det högsta jag kan använda för att komma upp på för att landa snällt på hästen om jag nu inte kan bli "uppkastad". Och använder i rincip aldrig stigbyglarna för att komma upp i sadeln.

För den som undrar så är det inte så att man landar med en duns i sadeln bara för att man hoppar upp eller blir uppkastad. Är ju så at man tar stöd och hälper till med händerna mot manke och sadel vilket gör att man landar mjukt och försiktigt. När man hoppar upp så är det snarare så att man gör en "rullande rörelse" ner i sadeln. Fötterna går ofta i stigbyglarna på ren reflex tiondelen senare...

Det största problemet som jag ser det är när "ovana" kastar upp mig och tar i för kung och fosterland. En tioåring orkar kasta upp mig så när någon tar i så blir det inte ovanligt femte våningen. Nu är jag oftast beredd på det så jag kan kompensera på vägen upp. Men många blir förvånade hur högt upp en ryttare kan kastas om ryttaren och den som kastar har lite teknik... *s*
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Frågan är om det är så idag att många aldrig kommit på tanken att försöka komma upp utan pall och stigbygel eller aldrig fått möjligheten att lära sig det. Och det i sin tur lagt grunden för åsikter om följder och verkan om man inte använder pall...

Har man fysiska besvär så tycker jag att man är helt ursäktad. Men idag verkar det även som många yngre har så dålig fysik att de helt enkelt inte klarar av att komma upp utan pall. Ofta märker man det när man någon gång skall kasta upp någon i sadeln. De orkar ofta knappt hjälpa till själva med upphoppet vilket gör att man närmast får lyfta upp dem i sadeln. Men det är väl få som vill eller vågar erkänna att de har dålig fysik och kondition ens för sig själva...

Man undrar varför det är så få som inte ifrågasätter tonåringars kondition när de inte klarar en uteritt utan att få träningsvärk?

Precis så här tror jag att det är i många fall. Jag kan bara jämföra med mig själv som trots att jag inte ridit på 15 år fortfarande kan ta mig upp utan några större problem eftersom det sitter så invant i kroppen antar jag.

Dessutom ansåg jag alltid som yngre att man inte fick någon kondition när man red vilket jag naturligtvis inte tyckte eftersom jag ridit regelbundet från det att jag var liten, min kondition var ju då så bra att jag aldrig blev trött av ridningen eller fick träningsvärk... annat är det idag när jag känner av ljumskmuskelerna efter bara en kort skrittrunda. :D Det ska det dock bli ändring på nu!
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Det där händer väl när den som hjälper till inte fattar att ryttaren själv också s a s tar i och hoppar upp samtidigt :) det är väl ihopsynkningen som är tekniken, att göra samtidigt...
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag håller helt med här!

Är man på något vis skadad eller handikappad är man ursäktad. Men att unga, friska människor är så otroligt otränade att de inte ens kommer upp i sadeln eller får träningsvärk av lite lätt ridning ser jag som ett ökande problem.
Hur kan man tror att man då ska kunna rida riktigt bra?
För många av de här personerna har riktigt högt satta mål.
Det är många som inte fattar hur stark, smidig, snabb och koordinerad man måste vara för att rida riktigt bra. Det kräver jobb och slit!
Man måste svettas lite och kämpa när det tar emot.
Många unga tjejer idag orkar inte kämpa, har aldrig kämpat och kan inte kämpa. Svettas är ju döööden. ;)
De kan nästan börja grina om man ber dem ta i i tex sitsträning.
Nu låter jag som en gammal militär på 75 år. Men när jag red sitsträningar som 15-åring så gnällde man inte, man red och höll käften. Man gjorde det tränaren sa utan tjafs.
Och de flesta kunde också sitta upp kvickt, utan att störa allt för mkt.

De flesta kan inte sitta upp smidigt. Den som sitter upp på filmen tex har ju rätt så kass teknik och använder inte händerna för att balansera upp. Man kan inte bara trampa i stigbygeln och kräla upp med den. Klart som fasen sadeln åker då.

Man tar sig upp främst genom avstampet i backen och handen över manken och om man når gärna en hand på motsatta sidans bakvalv/mot kåpan där man trycker nedåt, inte drar mot sig. Man måste vara lite snabb i avstampet och lite stark för att komma upp fort. Dessutom lite smidig så man känner när man är ur balans, i drag och åverkar hästens balans fel.

Dessutom bör man ställa hästen så den är i bra ställning med benen innan. De ska inte behöva trampa om för att rädda balansen med en ryttare som kravlar på sidan. Man ber dem trampa om innan.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Delvis kl

Det för tankarna till en av deltagarna i Ponnyakuten som hade problem med balans och styrka. Hon var helt normalviktig, så inget konstigt där. På uttagningen hängde hon i ena stigbygeln i en halv evighet utan att ens orka dra sig upp med fysisk styrka, när hon väl kom upp råkade hon sparka till ponnyn på korset med foten när hon svingade över benet och ponnyn bockade av henne.

Tycker detta är ett problem som blir vanligare och vanligare bland ryttare idag. Man har ingen fysisk styrka, allt fokus ligger på att hästen ska bygga muskler, men ryttaren glömmer sig själv vilket gör att även om hästen blir musklad är ryttaren fortfarande som en potatissäck.

På något vis känns det som att ridning på hobbynivå så sakta börjar sluta vara en fysiskt krävande sport för ryttaren. Tycker det förr var mycket mer fokus på ryttarstyrka och smidighet än det är idag.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag ställer hästen i ett dike, slänt eller dyl eller klättrar upp på en stubbe/sten om jag måste av ute på tur.
Använder alltid pall, men tror att jag skulle kunna ta mig upp även utan hjälpmedel då jag trots en viss rondör på mitten:angel: är hyfsat vig och smidig (eller ja, jag är överrörlig eg.)
Tog mig upp på fullblodet på 168 utan hjälp för några år sen, kanske dags att prova igen..

Håller med om att vissa inte alls har någon teknik alls nuförtiden! Har dock drillat dottern och hon tar sig upp från båda sidorna utan pall om nöden kräver ;)
Men att uppsittning från pall är av godo för både häst och sadel (och ryttare) är jag övertygad om.

Drog för övrigt av ett senfäste helt på vänstra foten vid uppsittning på 170+ jättefux, utan pall på ridskola för x antal år sedan...Senan som ska löpa på utsidan av fotknölen lever nu ett annat mer rörligt liv ;)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

tar din knapp igen, eftersom vi så ofta tycker så lika ;)

jag tycker det här är en nyttig och viktig diskussion. Bortser vi från (som tidigare nämnt) personer med fysiska hinder/skador och det faktum att det inte är nyttigt att "viagreppiframvalvetochmedallsinstykra" HÄVA sig upp i stigbygeln (det jag kallar "klättra upp" snarare än att sitta upp) så borde det väl rimligen finnas någon form av rörlighet/kvickhet-träning kvar på ridskolorna/ med tränarna? (tänker att detta kunde hjälpa i uppsittningsfrågan såväl som "avsittningsfrågan"¨, dvs. kunna ramla rätt när man väl ramlar).

När jag red på ridskolan och i specialgrupper hade vi vissa teoripass där vi övade reaktion (vi satt på en sadlad tunna med ben och instruktören höll i ett löst träns). Denna tunna fick vi också öva sadling, sits och uppsittning på.

Håller med Bowman om att alltförmånga "ridskoletjejer" har för dålig koll på sin egen muskelinverkan i uppsittningsmomentet, jag (som ju också är inom galoppen nuförtiden) är van vid att "slänga upp" såväl proffsjockeys a´ca 50-55kg som träningsryttare som väger minst 10 kg mer HELT utan problem...
Teknik; böj armen, spänn lite i underarmen, var med i rörelsen... inga problem.
MEN, när jag ska kasta upp praktikanter som minsann "ridit hela sitt liv" och kanske väger 45 kg så blir det genast mer problem, antingen finns inte balansen eller så saknar de styrkan vänster arm/ frånskjutningsben....

Dock ska väl jag inte svära i kyrkan...trots att jag är galoppfolk så tror jag inte att jag kan sitta upp "chilenskt" på typ någon av våra, jag kör bal eller uppslängning för det mesta :o sitter aldrig upp från marken på galoppörerna dock.


När jag var galen ponnyunge lyckades jag dock lära ponnyn jag tävlade då att stå stilla och tillochmed gilla när jag satt upp bakifrån (hoppa bock-tekniken), det var kul :) (hon var ju 136 i mkh också)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

KL
För många år sedan fick läraren på en RIK0 för sig att eleverna skulle komma upp utan att använda stigbygeln- hoppa upp.:crazy:
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Det lät ju... snällt :crazy:

kl

Som typ alla sagt är ju pall eller liknande det enklaste och skonsammaste att sitta upp med. Ska man upp barbacka utan hjälpmedel är det bara att öva upp spänsten! För ett par år sen hoppade jag utan större problem upp på en 163 cm häst barbacka från marken. Har även hoppat bock upp på maxad C-ponny :D

Men att sitta upp med sadel utan hjälp när man väl behöver det. Jag tror att man helt enkelt strechar för lite som ryttare. Många har väldigt stela baksidor på låren och då blir den rörelsen rätt svår. Så att strecha lår/ljumskar/höfter tror jag skulle få uppsittningssvårigheter att minska :)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Förr iaf var det standard på ridlärarutbildningen på Strömsholm. Jag känner fler som gått den(är väl typ på samma nivå som RIK0?) och de har alla fått göra samma grej.
Min ena tränare berättade att då de skulle upp så, med sadel(svårare än barbacka tycker jag nästan) utan stigläder eller pall så fick man inte rida förrän alla kommit upp. Det ökade ju pressen på dem iom att man inte ville förstöra för andra. Det kan inte känts helt kul.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Det var han... W....n.

Troligen ngt från det militära- macho:rofl:

Är det en bombraid på G så kan man nog skutta upp i rena förskräckelsen- adrenalin.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Kan någon visa film på denna chilenskjockeyuppsittningsteknik?

Har inte hittat några bra bilder men den ser i stort sett ut som den första tekniken som visas på filmen från youtube jag satte in tidigare i tråden.

I princip går det ill på följande sätt...

Jockey'n fattar tag med vänster hand om manen strax framför sadeln och vrider ett halvt varv så att han får ett rejält grepp. Han håller då även tyglarna i "brygga" med samma hand och yttertygeln något sträckt så inte hästen går ifrån honom. Men tyglarna skall inte vara spända så att man drar hästen i munnen. Han kan även hålla spöet med samma hand.

Jockey'n hitar sen ett bra grepp i sadeln med högerhanden samtidigt som han gör ett litet jämfotahopp, svingar upp högerbenet så nära hästen som möjligt. Då jockey'n hjälper till med högerhanden vid upphoppet följer vänsterbenet med på automatik och han/hon kan även "bromsa" landningen så att man landar mjukt i sadeln. Sedan är det bara att trä fötterna snabbt i stigbyglarna såvida man inte vill fortsätta med att rida sydamerikanskt...

Jag brukar sällan eller aldrig behöva ta mantaget. Lägger ibland armbågen över manen/nacken istället. Vilket man gör skiljer sig från ryttare till ryttare. Men har jag tillgång till en höbal använder jag den. Och allra helst så blir jag uppkastad.

Men att komma upp själv från marken är rätt tryggt då inga hjälpmedel finns i närheten. Red "Emphasis" vid ett tillfälle då en sten fastnade i skon och hon är rätt ömfotad. Då kändes det rätt bra att kunna hoppa av, få bort stenen och sen komma upp igen
 
Senast ändrad:
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Tertio Blom och Fredrik Johansson. Så nära man kan komma tror jag när det gäler snga upphopp. Jockey'na i det här fallet får en liten "klapp" på stöveln av ägarna/tränaren. Men det chilenska uphoppet ser i princip likadant ut. Svårt att hitta en riktig bra bild då det altid skall komma en tränare, jockey, häst eller något annat i mellan...

http://www.youtube.com/watch?v=DnN3hzSIETQ
 
Senast ändrad:
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Nu blir jag nyfiken Bowman. Hur lång är du, vad väger du och hur stor häst tar du dig upp på utan stigbyglar/hjälp?
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

*kl

Jag använder alltid pall eller dylikt, jag får lätt kramp i senorna(?) på utsidan av benen, såpass att jag i princip gråter. Det slipper jag om jag sitter upp från ett föremål. Det har alltid varit så och jag kan fortfarande minnas smärtan på ridskolan ibland. Men visst kom jag upp barbacka osv där som alla andra. Men smärta sen :crazy:

(Ja det är säkert något som går att träna eller stretcha bort).

Sitter också upp från båda hållen, det gjorde jag även på den tiden jag fortfarande klättrade upp från marken.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 393
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp