Att sitta upp på lättaste sättet

Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Vill puffa för pall, men varna för IKEA:s!

Två skäl:
1. Benet på dessa kan ge vika - både på de av plast och de av trä!

2. Om hästen blir orolig kan den fastna med benet i pallen. Framförallt de av trä är farliga. Detta hände med min unhäst - som tur var innan jag hade suttit upp och utan skada på hästen!

Använd istället ett ordentligt uppsittingsblock eller ngt rejält utan hål som står still!

Och en självklarhet till: Lär din häst att stå still när du sitter upp så att du kan sitta upp från en stubbe eller sten i skogen vid behov. Det behöver ju inte vara så att man åker av, man kan ju behöva sitta av för att t ex ta bort en sten i hoven eller för att rätt till ett skydd ...
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Alla använder pall verkar det som, är det bara jag som har klantat mig med det? Jag slutade använda pall efter den gången pallen välte och jag hamnade under hästen. Som tröst fick jag i alla fall ett ganska coolt hovformat ärr på låret.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Alla använder pall verkar det som, är det bara jag som har klantat mig med det? Jag slutade använda pall efter den gången pallen välte och jag hamnade under hästen. Som tröst fick jag i alla fall ett ganska coolt hovformat ärr på låret.

De flesta som håller på med ridskoleverksamhet använder sig av pall. De som håller på med hästar mer dagligen och rider hästar med mer energi låter sig nog bli uppkastade, använder sig av balar, låga murar eller "mjölkpallar" som inte hästen kan trampra sönder, fastna i eller på annat sätt skada sig på. Eller kommer upp på hästen utan pall eller liknande...
 
Senast ändrad:
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Lite olika sätt att komma upp på en häst.

http://www.youtube.com/watch?v=QRPQIIZkyY8

Den här hästen är "rätt lugn"... *s* ...men generellt är de två första sätten att komma upp på en häst utan pall rätt vanligt förekommande. Och det gäller även när hästarna är över 1.60, har sadel och ryttarna under 1.60...

De sista sätten att komma upp på, dvs.bakifrån... ...kan man bara bli imponerad över. Men kanske inte det sättet jag skulle prova på ett fullblod... *s*
 
Senast ändrad:
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Och hur nyttigt är det för hästens hals?

Tror du verkligen att det skulle vara mer farligt för hästens hals och nacke att lyfta upp en lätt och smidig ryttare som hjälper till samtidigt och svingar sig upp i sadeln än vad som är fallet för den osmidige ryttaren som knappt orkar ta sig upp med pall och häver sig upp med all vikt i stigbygeln? Vad tror du det hävmomentet gör med hästens rygg?
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Att sitta upp med pall även om man är osmidig måste ju slita mindre än som osmidig försöka sitta upp med hjälp av halsen :grin:
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Att sitta upp med pall även om man är osmidig måste ju slita mindre än som osmidig försöka sitta upp med hjälp av halsen :grin:

Du lägger ju över armen precis framför manken så det är knappast någon belastning för en häst. Det är mer den lilla boost man kan behöva för att komma upp. Jag väger 60 och en tioåring klarar av att kasta upp mig på en 1.70 häst. Att belastningen skulle vara större på hästen är rätt osannolikt...
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Sen, när man ändå är inne på ämnet "sitta upp". Idag har det blivit mycket vanligt att man sitter upp från pall eller dylikt. För ca 5-6 år sedan hade jag aldrig sett någon göra det- I varje fall inte so rutin. Varifrån dök detta upp? Har aldrig läst om det någonstans heller. Jag har däremot fått höra från vissa att det är snällare mot hästens rygg. Jo det kan jag ju se att det blir en klar snebelastning då ryttaren stiger upp, särskilt då denne gör det från marken. Men i det stora hela, vilken påverkan har det egentligen? Jag menar låt oss säga att man rider hästen en gång om dagen 5 dagar i veckan och att man då sitter upp från marken. Skapar det verkligen ett märkbart slitage på hästen?

Ingen dumförklaring tack, bara en förklaring eller hänvisning till läsning i ämnet.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Hahaha! Nummer tre borde jag testa på min något bakskygga häst. :D

Själv är min plutt 155 cm hög och jag 174. Kommer inte upp barbacka utan pall!
Och med sadel utan pall krävs lite våld.
Vi har en blomkruka i cement på 50cm som är fantastisk! :D
Smidig som ett kylskåp är man...
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

blir ju slitage på sadeln också när man sitter upp på samma sida varje dag, stiglädret töjs ut och bommen kan bli sne osv.
så det är bara bra att hoppa upp från pall eller hel skippa att hoppa upp med hjälp av stigbyglarna egentligen.
eller byta sida varje dag, själv tycker jag det är skitsvårt att hoppa upp från fel sida.
santacruzofscandinavia t ex skriver ut på hemsidan att det bästa är att hoppa upp med pall för sadlarnas skull.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Ok, ja att sadlarna slits galet och blir sne om man hoppar upp från en och samma sida från marken kan jag absolut köpa. Men när det gäller hästens rygg, hur pass illa är det i det avseendet?
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

60-80 kg ryttare som häver sig upp på en icke uppvärmd häst, säkert ingen direkt fara för rygg, men vid upprepade tillfällen? År ut och år in?
Pall, sten eller vad som finns närmast. Man gör väl vad man kan för att spara på hästen? Enkel åtgärd. MEN hästen ska klara av att parera ryttarens uppsättning utan pall, vid enstaka tillfällen, såklart.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jo det låter helt vettigt. Hrm, ridskolorna borde vara i lite ev ett dilemma där. För visst måste man ju lära sig att hoppa upp från marken som ryttare. Med andra ord måste ju ridskolans hästar "stå ut" med det. Särskilt de små ponnyerna som ständigt rids av nybörjare. :crazy:
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Vi hemma började alternera mellan sidor man satt upp på när mamma på en kurs fick höra att 90% av alla frambenshältor var på vänster sida. När man började sitta upp från fel sida framkom det med plågsam tydlighet hur stel man var i andra benet(även om jag då var ung och vig), vilket heller inte kan vara bra för varken häst eller en själv.
Hur sann statistiken är eller vad den kommer ifrån vet jag inte, men för oss fungerade det, vi ville förhindra frambenshältor, hästen har sluppit det! Om det skulle ha uppkommit annars lär vi aldrig få reda på!

Vi har iaf kört med pall i många år, och har nyligen investerat i en högre pall pga mina ryggproblem!

Annars kan man alltid träna sig i uppsving-tekniken som chilenarna brukar göra på galoppsidan! :bow:
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Vi hemma började alternera mellan sidor man satt upp på när mamma på en kurs fick höra att 90% av alla frambenshältor var på vänster sida. När man började sitta upp från fel sida framkom det med plågsam tydlighet hur stel man var i andra benet(även om jag då var ung och vig), vilket heller inte kan vara bra för varken häst eller en själv.
Hur sann statistiken är eller vad den kommer ifrån vet jag inte, men för oss fungerade det, vi ville förhindra frambenshältor, hästen har sluppit det! Om det skulle ha uppkommit annars lär vi aldrig få reda på!

Vi har iaf kört med pall i många år, och har nyligen investerat i en högre pall pga mina ryggproblem!

Annars kan man alltid träna sig i uppsving-tekniken som chilenarna brukar göra på galoppsidan! :bow:

Det är imponerande när syd och centralamerikanerna hoppar upp. Men det är inte alla som klarar det. Även de behöver ibland en hjälpande hand när man träckar på ledvolten. Det som mer imponerar mer är hur de rider sittandes i sadeln när de cantrar bort till startboxarna...

Många svenska jockey's och arbetsryttare lärde sig båda teknikerna inte långt efter det att chilenarna kom till Sverige. Men oftast föredrar man att bli uppkastad eller använda en höbal i stallgången. Och om man åkt av på banan eller i skogen är det bra att kunna komma upp i sadeln själv utan hjälpmedel...

Att använda armbågen äver nacken på hästen eller ta ett mantag är i grunden samma teknik. Man måste kunna sparka till lite för att kunna svinga sig upp. Men när man skall kasta upp "ridhästtjejer" så känns det oftast som att de tror att man skall lyfta up dem i sadeln. Inte de minsta försöker de hjäpa till själva för att komma upp... :angel:
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag upplever ganska ofta att hästar lite grann lutar i kroppen mot v fram, som de har som stödben.
Dock tror jag inte det har att göra med att folk sitter upp så. Utan för att de flesta är högerhänta och rider med sämre koordination i vänster hand och låter hästen lägga sig på vänster fram.

Det finns också studier på hur folk rider mer i vissa varv och hur man ofta börjar rida i just ena varvet etc. Sånt påverkar mkt om man inte rider hästen i balans i sidled. Och det gör de flesta inte.

KL
Ang uppsittning så gör jag lite olika. Jag ville lära mig sitta upp a la svinga mig upp från sidan med handen ngt framför manken och trycka ifrån. Jag har övat lite(började på stockar för att skona hästars ryggar ;)) och kommer nu upp på D-ponnyer. Mer har jag inte testat.
Jag är vig nog att lägga benet över D-ponnyers rygg(gör jag bara på min egen som jag vet står still) och i det hoppa mig upp.
Men att göra det i svingen har jag svårare för på ngt vis. Min överkropp kommer inte upp nog mkt alltid. Benen och rumpan får jag över.
Jag ska be min tränare kolla någon gång och säga vad jag gör fel. Han skuttar upp så på stora halvblod, det aset!
Han kan också sitta upp i sadel utan gjord, genom att liva i stigbygeln.

När jag sitter upp annars på människors hästar gör jag lite olika. Ofta använder jag ngt att sitta upp från, uppsittningspall, stol, sten, stubbe, staket etc. Hästarna ska vara coola med sånt. Det tränar jag in.
Men iom att jag jobbar som tränare måste jag vara fit nog att ta mig upp även på stora hästar utan pall/likn. Och även de där superrunda utan manke där sadlar gärna kanar i sidled. Det finns inte alltid något att sitta upp från eller någon som kan hålla emot på andra sidan.
Är jag för otränad för det kan jag garanterat inte rida bra nog eller orka med det liv jag lever.
Så jag ska(!) kunna sitta upp utan pall. Och har övat på att göra det kvickt och smidigt(för att sadeln sa ligga still och för att man ibland anske måste vara snabb på om man tror det kan explodera). Och gör det regelbundet för att underhålla ngt.

Sitter jag upp från marken med sadel sätter jag foten i stigbygeln och ena handen framför sadeln på manken/halsen och andra handen(om jag når) på andra sidan sadeln och sen upp och över genom mest avstamp, men också en del vikt på hästens hals/manke, för att inte dra sadeln snett.
 

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp