Att sitta upp på lättaste sättet

Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Att använda pall kan säkert vara jättebra och en bra lösning när man sitter upp hemma på stallplanen eller liknande men jag tycker det borde vara givet att man faktiskt också kan sitta upp på något sätt från marken. Hästen ska klara av att stå still och som frisk ryttare bör man vara så pass vältränad att man klarar av i alla fall någon enstaka gång sitta upp från marken. (nu menar jag INTE de ryttare som har någon sorts skada eller handikapp eller annat fysiskt problem, bara de friska)

Att någon gång vid behov eller för att träna hästen klara av att sitta upp utan pall eller annat hjälpmedel tycker jag är lika givet som att man kan rida utan stigbyglar, det tillhör för mig baskunskaperna i ridning. Jag har precis börjat rida igen efter ett uppehåll på ungefär 15 år, under den tiden har jag blivit betydligt osmidigare och gått upp ganska många kilo i vikt, trots det kan jag fortfarande sitta upp utan att klänga mig upp i sadeln och utan att belasta hästen eller sadeln någon längre stund. Det sitter i kroppen eftersom uppsittning med pall eller annat inte användes när jag växte upp med mina hästar, vi satt alltid upp från marken förutom när vi red barbacka på de större hästarna.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Fast just det där med stiglädret som töjs ut är ju enkelt åtgärdat för det är ju bara att byta sida på dem med jämna mellanrum så töjs de lika mycket.

Att sadeln blir sned går inte att lösa på samma sätt men jag har heller aldrig upplevt att mina sadlar blivit påverkade av att jag hoppat upp från marken och inte haft några problem med hästarna heller. Då tror jag mer snedbelastningen på hästen påverkas av att man som ryttare inte har rätt balans och som någon skrev är höger- eller vänsterhänt och arbetar bättre i ena varvet precis som de flesta hästar gör. Tror betydligt mer av problemen kommer av felaktigt ridna hästar än att man under den korta sekund det tar att sitta upp påverkar skadligt.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

"När jag var ung" kunde jag svinga mig upp på stora hästar med indiansprånget, nu vill jag inte försöka ens på en d-ponny. Knepet är att svinga högerbenet upp över hästens rygg och liksom låta resten av kroppen följa med.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag ska träna vidare. Vi har bra stockar på gården. ;)
Har fått tekniken beskriven för mig. Och sett den mkt. Men inte fasen får jag till det lika bra. :p
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Att någon gång vid behov eller för att träna hästen klara av att sitta upp utan pall eller annat hjälpmedel tycker jag är lika givet som att man kan rida utan stigbyglar, det tillhör för mig baskunskaperna i ridning.
Fast varför egentligen? Det låter ju mest som en principsak för dig...
Jag använder alltid pall när jag sitter upp numera. Började med det för rätt många år sedan när jag hade en häst som egentligen var för stor för mig och jag såg ingen anledning att jag skulle hänga på hästens ena sida varje gång jag satt upp på den. (att sitta upp från höger sida på just den hästen fanns aldrig med i tanken, då det är ännu svårare även på en lagom stor häst...) Det sliter på både sadel och ryttare när man försvårar uppsittningen och jag kan inte för mitt liv tänka mig att hästens fysik inte påverkas av det.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Tycker med det är bra att kunna ta sig upp på fler sätt och utnytjar alltid det som är enklast för stunden. Kan inte heller tänka mig att vi som behärskar att komma upp på hästen "ala chilenska jockey's" påverkar hästens fysik mer än de som häver sig upp i stigbygeln.
Känns och låter mer som att de som använder pall aldrig kan tänka sig att använda något annat. Men många som använder sig av pall tänker heller inte så mycket på att rider man barbacka eller med galoppsadel så är det "jockey-style" som gäller. Man riskerar att trampa runt sadeln om man kliver upp i en galoppsadel på samma sätt som de flesta kliver upp i en vanlig sadel...
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Min förra häst (isis) var inte så hög, och jag använde pall alltsomoftast, men när jag inte hade det i närheten lutade jag mej över hästen och höll i mot själv.
jag hängde alltså men ena handen i högra stiglädret medan jag hivade mej upp. sadeln hölls på plats , fast det säkert inte var så fixt :o
men på en hög häst går ju inte det heller..:D
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Känns och låter mer som att de som använder pall aldrig kan tänka sig att använda något annat. Men många som använder sig av pall tänker heller inte så mycket på att rider man barbacka eller med galoppsadel så är det "jockey-style" som gäller. Man riskerar att trampa runt sadeln om man kliver upp i en galoppsadel på samma sätt som de flesta kliver upp i en vanlig sadel...
Min fysik tillåter inte längre att jag tar mig upp på annat sätt än med pall. Åker jag av i skogen får jag ta hjälp av sten eller stubbe eller helt enkelt gå hem. That's it.

Nu är det väl inte särskilt stor andel av ryttarna som rider i galoppsadlar - i min landsände väldigt nära noll procent med tanke på hur långt vi har till alla galoppbanor. Så just den biten har jag ingen erfarenhet av.
Jag har kunnat ta mig upp barbacka på hästar upp till ca 160 när jag var yngre och smidigare, nu är jag glad om jag får foten i stigbygeln när jag står på pallen... :crazy:
Jag lär mina barn att ta sig upp barbacka, än så länge bara på shettisar men nånstans ska man börja.

Men, rider man i vanlig engelsk sadel så ser jag ingen anledning till att låta bli att använda pall om man har en sådan tillgänglig.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag har ju inbyggt katastroftänk.:crazy:;)
Jag förväntar mig inte att det värsta ska ske. Men jag är riskmedveten! Just iom att jag jobbar med hästar, en hel del problemlösning etc där man måste tänka på det absolut värsta som kan hända, för att skydda sig, andra och hästen.

Så även om det säkert inte kommer behövas lär jag mina hästar och de jag har i träning att klara det mesta. De måste greja både pall, stubbe, staket och a la stigbygel. Jag ser det som nyttigt för hästen alla olika saker de kan klara lugnt.
Ju mer de klarar öht desto mindre oroliga blir de för saker/miljöer/händelser/etc.

Dessutom KAN man åka av och slå sig så pass att man måste upp för att man inte kommer hem genom att gå. Man bara måste kravla upp.
Här har jag en klar för del iom att mina hästar ligger vid signal. ;)

Och för egen del vill jag klara så mkt olika saker som möjligt. Jag vill bli så stark, så vig, så snabb, så koordinerad, så balanserad, så smart som möjligt. Så alla saker som gör att jag blir bättre inom några av de områdena ger jag mig på. Det gör mig nämligen till en bättre ryttare. Och det är slutmålet.
Så alltså klättrar jag på saker, klänger på saker, springer, gör rörlighets och koordinationsträningar etc. OCH tar alla små chanser till att bli mer fit/bli en bättre ryttare. Så jag kravlar gärna upp. Och genom allt det jag gör så ser jag till att om jag inte blir sjukare än jag är nu kommer fortsätta vara i sån form att jag orkar med mitt hästliv.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Håller med och förstår dig helt och fullt ut, ameo. Helt klart skall man utnytja de möjligheter som gör det lättast att komma upp för både en själv och hästen. Kan jag undvika det så inte hoppar jag upp direkt från marken utan mycket hellre från ett par höbalar eller liknande. Jag rider inte ovanligt galopphästar och då de inte står still som många andra hästar så är det inte så lämpligt med pall. Det betyder ju att man nmåste lära sig tekniken. Och fullblod tillåter inte normalt att man är klumpig eller osmidig med dem. *ler*

De hopp och dressyrhästar som jag får förtroendet att rasta av då och då samt en och annan ridskolehäst använder jag pall för att komma upp på om inget annat finns. Men föredrar högre och fastare föremål och allra helst så blir jag uppkastad. Och visst, jag är glad att jag fortfarande har fysiken så att jag kan hoppa upp eller bli uppkastad och ändå landa mjukt sadeln. Men jag vet att den dagen kommer då även jag får svårare att komma upp utan hjälpmedel. Så visst har jag full förståelse för dem som använder hjälpmedel för att komma upp av fysiska skäl och ser ingen anledning till att de skall göra på annat sätt...

De yngre och friska tycker jag väl ibland dock skulle må bra av att lära sig komma upp på andra sätt än med pall. Inte minst för att se och lära sig att det fungerar och egentligen inte utgör någon större belastning för hästen. Jag tycker som många andra att det är mest synd om de ridskolehästar som man kliver upp i två gånger om dagen, fem dagar i veckan. Där hade jag nog gärna sett att man ännu hellre använde sig av en mjölkpall med trappa så man satte sig ner i sadeln än att man klev upp i den... *s*
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

delvis knapplån

Personligen sitter jag helst upp från pall, sten, stubbe eller vad som nu finns till hands. Erkänner att jag inte är världens smidigaste och ja, jag har lite svårt att komma upp på min 173 cm höga häst direkt från marken trots mina 185 cm om stiglädren är kortare än allround-längd. Har försökt bli smidigare i benen så jag klarar att lyfta foten och böja i höften så pass att jag når stigbygeln men det är svårt. Dessutom gör det ont i mina knän att häva mig upp direkt från marken.

Åker jag av och det inte finns något bra ställe att hoppa upp brukar jag faktiskt länga ena stiglädret ett par hål, sitta upp och sedan korta det igen.

Har för mig att jag läste någon studie för en del år sedan som gjorts på ridhästar där man satt upp direkt från marken på vanligt sätt och där hade man upptäckt att det var vanligt på dessa hästar att ryggen var sned åt det hållet man sitter upp.

Har suttit upp med pall så länge jag kan minnas. När jag började rida i vuxengrupper på ridskolan gick ridläraren runt med en pall så att folk som hade svårt att komma upp på vanligt sätt kunde använda den.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Fast varför egentligen? Det låter ju mest som en principsak för dig...
Jag använder alltid pall när jag sitter upp numera. Började med det för rätt många år sedan när jag hade en häst som egentligen var för stor för mig och jag såg ingen anledning att jag skulle hänga på hästens ena sida varje gång jag satt upp på den. (att sitta upp från höger sida på just den hästen fanns aldrig med i tanken, då det är ännu svårare även på en lagom stor häst...) Det sliter på både sadel och ryttare när man försvårar uppsittningen och jag kan inte för mitt liv tänka mig att hästens fysik inte påverkas av det.

:bow:
Jag använder köksstegen, men visst ska man kunna ta sig upp om nöden kräver.

Jag har problem med att komma upp om det samtidigt är djup snö som man sjunker ner i. Köpte en EZ mount som jag aldrig har provat. Det hjälper inte så mkt med att förlänga stigbygeln. Hmm. Jag rider ju alltid i hoppsadel o dito läder ute...Lite prestige där kanske. "Det SKA gå"

Det är inte lätt när stigbygeln är högre än längden på ens ben.
kommer dock fortfarande upp på min 185 cm om så skulle behövas.
första gången som jag äntrade :angel:upp så stog hästen stilla fast det var första gången o ute själv på väg hem. 3 åring.:love:

Tappade mobilen inte bara en gång....

Jag hittar sällan ngt att kliva upp på ute.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

*kl*

Jag har höftledsluxation, så att sitta upp utan pall eller annat att stå på är uteslutet. Ute i naturen har jag framgångsrikt använt mig av diken, stubbar, stenar, en vänlig joggares knä, snövallar, en låg grangren, staket, en b-ponnys stigbygel (tur att hästarna var bästisar), vägbommar, egna bilens kofångare och en traktors dragkrok.

Det som fungerat mindre bra är en pilatesboll, en lite för mjuk snöhög och en väldigt murken stubbe.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Om det bara är ena höften får du byta sida:p

Allvarligt. Det är ju teknik- som att cykla o jag skulle ALDRIG ta mig upp från "fel" sida.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Det är båda sidorna, och även om så inte var fallet så skulle det inte hjälpa. Först gör det ont i vänster höft när jag sätter vänster fot i stigbygeln, sedan gör det ont i höger höft när jag trycker ifrån, sedan gör det ont i vänster igen när jag trycker mig uppåt för att avslutas med en dubbel fanfar när jag vrider mig runt för att svinga höger ben över bakvalvet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag använder mig oxå av det jag hittar. Tycker det är viktigare är vänja hästen vid det och att kunna stå still och vänta än att kunna svinga sig upp för egen maskin.
Med dubbla fotledsfrakturer är min tid som smidig svingare upp i sadeln ett minne blott....
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Det är inte lätt när stigbygeln är högre än längden på ens ben.
kommer dock fortfarande upp på min 185 cm om så skulle behövas.
-------
Jag hittar sällan ngt att kliva upp på ute.
Jag kunde ta mig upp på min 177-centimetershäst när det begav sig, men jag undvek det helst. Jag är 165 cm lång...

Hennes barn och barnbarn är inridna med pall...

Och jag bor ju mitt i den småländska skogen, där det är gott om både stenar och stubbar, så jag har hittills aldrig behövt gå mer än typ 25 meter om jag av någon anledning har klivit av hästen.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Nej ingen principsak, man får väl göra som man vill men precis som andra också skrivit så kan det faktiskt behövas ibland. Det är inte alltid det finns möjlighet att använda pall eller andra hjälpmedel och då måste man kunna ta sig upp igen. För min del är det inget alternativ att vända och gå hem för att jag tvingats hoppa av av någon anledning under en ridtur och jag inte kommer upp utan hjälpmedel. Nu bor jag i Smålad och här kan man säkert hitta stenar eller nåt men jag har växt upp i Skåne och det var ofta bara åker på båda sidor om vägen och inget att stå på, då fick man välja på att gå långt eller klara av att sitta upp.

När jag var 17 föll jag dessutom av och skadade höften när min häst blev skrämd och jag hade inte kunnat gå och leta upp något att kliva upp på utan jag var tvungen att sitta upp direkt. När jag kom hem fick mamma dra mig av hästen eftersom jag inte längre kunde röra ena benet. Mobil hade jag inte med mig och även om mamma självklart visste var jag red hade jag fått vänta en bra stund innan hon letat upp mig.

Jag tycker mer det verkar vara känsligt för många som alltid kliver upp med pall att påpeka att man borde klara av det utan. Jag ser inga som helst problem med att använda pall och ser en del fördelar med det som jag skrev men jag tycker också att man bör kunna sitta upp från marken vid behov.
 

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 393
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp