Att sitta upp på lättaste sättet

Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Nu blir jag nyfiken Bowman. Hur lång är du, vad väger du och hur stor häst tar du dig upp på utan stigbyglar/hjälp?

Jag är 1.72, väger in på 60 kg. Utan att få hälp av hästen så har jag klarat hästar över 1.70 men få galoppörer är så höga de flesta är väl runt 1.65. Med armbågen över manken/nacken på hästen så att jag fått hjälp upp så tror jag det handlat om 1.76 men då var det en dressyrhäst. Men det tillhör "ovanligheterna" att jag hoppar upp. Oftast finns det ett par höbalar i stallgången, en hässkötare som kastar upp mig eller en "mjölkpall" (runt metern hög) utanför stallet...

Som jämförelse, Jacob Johansen som var Skandinaviens bästa jockey förra året är 1.78 tror ja och väger väl in på 56 någonting. De flesta jockey's väger väl in på runt 54-56 kg och har väl en längd på runt 1.65. Amatörryttare och arbetsrytare är oftast längre och väger dryga tio kilo mer.

Annars tror jag inte att det är hästens höjd som är det största problemet utan det är vad för sadel man har. En hopp eller dressyrsadel är nära decimetern högre än en flat galoppsadel. De flesta slår i en sådana sadlar med vänsterbenet när de svingar sig upp.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag är 1.72, väger in på 60 kg. Utan att få hälp av hästen så har jag klarat hästar över 1.70 men få galoppörer är så höga de flesta är väl runt 1.65. Med armbågen över manken/nacken på hästen så att jag fått hjälp upp så tror jag det handlat om 1.76 men då var det en dressyrhäst. Men det tillhör "ovanligheterna" att jag hoppar upp. Oftast finns det ett par höbalar i stallgången, en hässkötare som kastar upp mig eller en "mjölkpall" (runt metern hög) utanför stallet...

Som jämförelse, Jacob Johansen som var Skandinaviens bästa jockey förra året är 1.78 tror ja och väger väl in på 56 någonting. De flesta jockey's väger väl in på runt 54-56 kg och har väl en längd på runt 1.65. Amatörryttare och arbetsrytare är oftast längre och väger dryga tio kilo mer.

Annars tror jag inte att det är hästens höjd som är det största problemet utan det är vad för sadel man har. En hopp eller dressyrsadel är nära decimetern högre än en flat galoppsadel. De flesta slår i en sådana sadlar med vänsterbenet när de svingar sig upp.
Så du sitter upp på högersidan;)

Hur är det med kvinnliga jockeys? Att män klarar av det i en ..... gammal mansdominerad värld.:angel:

De är ju plättlätta att kasta upp.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Så du sitter upp på högersidan;)

Hur är det med kvinnliga jockeys? Att män klarar av det i en ..... gammal mansdominerad värld.:angel:

De är ju plättlätta att kasta upp.

Även tjejerna är bra på att komma upp själva. De flesta arbetsrytarna är tjejer. Kan de inte det tidigare så lär de sig det på Brittish Racing Scool som de flesta svenska tjejer (och killar) går som har ambitioner på att jobba inom galoppvärlden. Även på de galoppkurser som man haft på Strömsholm har alla fått lära siga att komma upp i sadeln själv. Någon kanske tagit lite längre tid på sig att lära sig. Men i allmänhet har stoltheten och viljan varit den att även de minsta och yngsta tjejerna snabbt lärt sig hoppa upp som "indianer". Det många tjejer som vill ta licens för att rida löp har problem med att klara är fystestet som är tre kilometer på max 15 minuter...

Själv fick jag lära mig att komma upp på hästen själv hos den första tränare jag red för. Fick inte rida en meter innan jag kunde komma upp på hästen själv. Sen kan jag även berätta om episoden där jag under en tid hela tiden blev uppkastad hos en tränare. De trodde inte att jag kunde komma upp själv. Och jag trodde mest att jag blev uppkastad för att inte få allt för "studsiga hästar" att rida. Men det varade inte så länge. Under en travtur i skogen blev jag avbockad av en pigg unghäst. Lite förbannad på att jag blev avbockad var jag lika snabbt uppe på hästen igen varpå tränaren utbrister:

- Men du! Du kan ju ta dig upp själv!
- Klart jag kan, är ju ingen som frågat. Alla har bara varit så snabba med att kasta upp mig så att det har aldrig blivit tillfälle att ta sig upp själv... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

I detta klippet, http://youtu.be/wgW0djyxtGY Om man börjar kolla vid 1:10 så är det häst nr 5 med den vitklädda jockeyn precis bakom trecking-hästen. Svårt att se dock, men han skuttar upp och plötsligt sitter han där. Precis efter ser man också ett klipp på en häst som småbockar i galoppen på väg ned mot startboxarna där ryttaren parerar genom att stå upp, på tal om den andra diskutionen gällande att ramla av.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Tack för anekdoten:banana::rofl:

Jo jag misstänkte att de flesta träningsjockeys är tjejer.
 

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 393
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp