Att sitta upp på lättaste sättet

Sv: Re: Att sitta upp på lättaste sättet

Men... snabb fortsättníng på dum fråga...
Om jag länger ner stiglädret så att foten når upp dit, hur ska det andra benet nå upp över hästens rygg, jag kommer ju med största sannorlikhet hamna på mage mitt i sadeln?? :D:D:D:D:D

Till trådskaparen!
Pall eller repstege :D
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Totola skrev:
Jag brukar ta tag i manen och häva mej upp, plus lite längre läder då.. Sånt kan man träna upp också, ställ upp foten på ett bord och kliv närmare och närmare bordet med andra benet tills det sträcker ordentligt. Sen kan du testa lägga lite vikt på foten som står på bordet så får man snart lite mer "uppklivningsmuskler" :)


Ta tag i manen ja. Medryttarhästen hade tills i förra veckan man, nu har ägaren stubbat den. Mitt handtag är borta :cry:
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Pall så skonar du hästens rygg också :)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Smulu skrev:
Ta tag i manen ja. Medryttarhästen hade tills i förra veckan man, nu har ägaren stubbat den. Mitt handtag är borta :cry:

Haha, osis ;) finns alltid liite man att ta tag i, har man spänt gjorden ordentligt kan man ta tag i själva sadeln. Fast jag brukar undvika att dra mej upp via framvalvet, hellre bakvalvet isåfall.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Länger stiglädret och sitter upp som att hästen var mindre ;) eller så kan man be någon slänga upp en...:)
 
Sv: Re: Att sitta upp på lättaste sättet

Calazirya skrev:
Använd pall och skona häst och sadel!!

Håller helt med! annvänd alltid pall, så slipper du slitta på hästen rygg och sadeln, verkligen om det också är en ryttare som tar lite tid på sig att klänga upp på ryggen! jag sitter alltid upp med pall eller likande. :D
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Både jag och hästen är 1.70 höga :D Så jag använder oftast en jättesten utanför stallet som är perfekt att använda! :) Men e ju inte direkt smidig, eller så lätt heller för den delen.. :angel:

Jag rekommenderar varmt att alltid använda pall/sten/stol/ramp.. vad som nu finns tillgängligt!
Sparar på häst, sadel och ryttare!
Inte bara något för stela/osmidiga/äldre etc - utan för alla. :p :D
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Som säkert andra har svarat: Använd pall och skona både hästen och DIg själv ;)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Totola skrev:
Jag brukar ta tag i manen och häva mej upp, plus lite längre läder då.. Sånt kan man träna upp också, ställ upp foten på ett bord och kliv närmare och närmare bordet med andra benet tills det sträcker ordentligt. Sen kan du testa lägga lite vikt på foten som står på bordet så får man snart lite mer "uppklivningsmuskler" :)

I hästens man? :confused:

Skulle inte tycka det var så kul om någon drog sig upp på min rygg med hjälp av mitt hår..

/Säger Anna som har en häst på 1.28 o nästan kan lägga benet över ryggen för att komma upp :angel:
 
Sv: Re: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag använder alltid pall vid på stigning. Hamnar jag i skogen, kan man alltid hitta en svacka, stubbe eller sten som gör det lättare att komma upp.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Använder alltid pall. Skulle jag trilla av någon annanstans så är det bara att leta upp ett dike sten eller liknande. Det händer att man får gå en bit. ;)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Använd pall, det gör jag för hästens, sadeln och mina ridbyxors skull (allt för många ridbyxor har slutat med ett RIITSCH när jag försökt utan pall...:D) i skogen gäller det bara att leta upp en sten :) kämpade en gång en halvtimme med att komma upp tillbaka på min häst som jag ridit barbacka, jag hade blivit tvungen att hoppa ner och sparka bort avföring som hästen förstås hade placerat i ett stugområde. :grin: fick nästan applåder av en stuginvånare som stod och kollade på mina försök när jag till sist kom upp genom att ställa hästen mellan två stenar (han svängde baken åt sidan varje gång jag ställde mig på stenen), dock blev det inte en så snygg uppsittning, hann just och just hoppa upp innan hästen störtade iväg under ett träd med flera låga grenar som höll på att knuffa av mig igen :D men upp kom jag, så det går! :D
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag har tidigare (läs yngre och smalare :D)varit ganska duktig på att sitta upp även om lädrena från början är korta. Vig som tusan och så bara studs upp i sadeln. Småstudsa lite med högerbenet och så 1-2-3-HEJ-metoden.

Runt 16-17-årsåldern insåg jag nyttan i att alltid sitta upp med pall, och ridskolan jag red på började ha som krav att alla ryttare ska använda pall för att skona hästarnas ryggar. Min medryttarhäst var då en islänning på 138, jag satt ändå upp med pall :p

Jag kan knappt sitta upp utan pall längre. Även om jag kunde skulle jag inte göra det pga min övervikt. I stallet har vi en pall som är hög nog för att jag bara ska kunna lägga över benet. Men om jag måste, t ex tappat spöt ute i skogen eller ramlat av, så letar jag upp en sten eller liknande att sitta upp från.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Ikea pall, det är super använder det till min stooora häst som är hela 147cm ;)

Ikeapåsar och ikeapall. Utan dom hade livet för oss hästägare varit bra mycket krångligare :D

*kl*

Jag har funderat på det där med uppsittning på det gamla sättet. Det måste väl ändå vara en kvarleva från när man hade en värja (heter det så?) som annars riskerade att fastna i sadeln? Risken är ju stor att man petar till hästen i sidan när man sitter upp. Det betyder ju flytta och det vill man ju inte att hästen gör. Känns inte riktigt konsekvent. Eller finns det någon annan bättre förklaring till att man gör så?
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag hoppar så gott som alltid upp från en hög pall eller liknande. Dels är det betydligt mer skonsamt för både min och hästens kropp, och dels behöver jag då inte spänna sadelgjorden så hårt.

Annars brukar jag ta lite stöd med ena handen på manken och stampa av ordentligt, så jag inte behöver lyfta mig upp i sadeln med foten som är i stigbygeln. Då funkar det hjälpligt. Men jag är väldigt stel i nacke/axlar/rygg, kan t.ex. verkligen inte hoppa upp från marken barbacka.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Lär hästen "kasta" upp dig. Ber hästen sänka halsen, lägger dig på halsen o så ska hästen lyfta upp halsen ! Tar lite tid att lära hästen men är jätte bra om man rider ut barbacka och inte har en sten i närheten och kanske behöver hoppa av en sväng :D
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

8 år gammal tråd :D:D Jag tycker det e kul när gamla trådar ploppar upp så här . :d

Själv anv jag mig utav en stol när jag ska hoppa upp på min häst. Är vi ute i skogen så letar jag upp ngt som jag kan hoppa upp ifrån =)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Lär hästen "kasta" upp dig. Ber hästen sänka halsen, lägger dig på halsen o så ska hästen lyfta upp halsen ! Tar lite tid att lära hästen men är jätte bra om man rider ut barbacka och inte har en sten i närheten och kanske behöver hoppa av en sväng :D

Det fanns någon här som la ut fem bilder på på en liknande tråd hur man kommer upp på en häst utan pall eler dylikt. För er som inte vet om det så växer det inte pallar eller stenar överallt ute i naturen...

Det sätt som jag använder mig av när jag inte har tillgång till en sten, höbal eller mur är att jag när hästen sänker huvudet och luktar på något på marken lägger jag vänster armbåge över hästens nacke strax framför manken. Sedan när hästen höjer huvudet följer man enkelt med upp och lägger samtidigt högerbenet över sadeln. Lite som en indian...

Kommer man inte upp på en häst utan pall så blir man aldrig någon arbetsryttare eller jockey inom galoppen. Finns ingen tränare som vill ringa hästens ägare och berätta att hästen bröt benet då den trasslade in benet i pallen som ryttaren behövde för att komma upp på hästen...
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Ehm.. Jag skulle vilja se dig göra det på min giraff. 176hög och låååång hals.
Dessutom, alla vill ju inte bli arbetsryttare eller jockeys så..
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

På galoppkurserna på Srömsholm fanns det inga pallar. Man fick lära sig komma upp utan sånt. Men nej, självklart vill inte alla bli arbetsryttare eller jockey´s. Skrev jag det?

Men frågan TS ställde var väl hur man kom upp utan pall eller dylikt? Och det är inte alltid man har tillgång till pall. Och jo, jag har kommit upp på hästar som är 1.76 och högre genom att lägga armen över nacken, åka med upp, knixa till och få högerbenet över rygg och sadel. För det händer att jag rider ut med hopp och dressyrhästar ibland med, inte bara fullblod. Och långa halsar gör det bara enklare. Men ok, man gör det inte första gången man försöker om man inte gjort det här förut. Och tycker man det är jobbigt att komma upp på hästen med pall och stigbygel har man nog inte den fysiska statusen att klara denna övning...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp