Att rida ut vs inte.

Sv: Att rida ut vs inte.

Jag är faktiskt rätt kass på att komma ut i skogen, dock beror det inte på att jag inte vill utan att det ibland är svårt att strukturera hela mitt liv med litet barn, barnvakt o.s.v. o.s.v. Är jag i ridhuset KAN jag ta med mig barn+vagn och motionera honom på något vis, t.ex. longering.

Men jag tycker ändå det blir för lite skog, jag rider helst ut 3-4 ggr/vecka (varierat skritt, trav o galopp, en del rundor är bara för avslappning = skritta på långa tyglar och njuta
Jag försöker låta honom komma ut-ut på något vis två gånger/vecka just nu, antingen skritta eller promenera för hand, sen går han inte alla dagar heller.

Men just nu det ju ett gissel. Han är pigg som en kanon för han går i för lite hage utan att äta eller ha någon kompis, får överskottsenergi, det har varit för "varmt" för att rida ut = snöstyltor om man inte rider på åker/äng vilket vi inte har så mycket tillgång till. Och med pigg (!!) häst + snöstyltor promenerar jag inte gärna med barn i sele/vagn med honom, för allas skull.

Men jag är iallafall ärlig, min häst kommer ut för lite i skogen - just nu. Annars är jag en jävel på att rida ut!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

nej, harvande antyder en oergonomisk form och ett monotont arbete i den formen.

ring till Kristian von K och gänget som rider på bana 5 av veckans 7 dagar, och fråga om de harvar. :cool: det gör de nämligen inte.

däremot Lilla Lisa som sitter utan en enda tempoväxling eller halvhalt på volten och maler 5 dagar i veckan, och utan ngn specifik plan i huvudet om vad som ska hända den femtisjätte varvet på volten, ja där kan man väl kalla det harvande.

att rida samma runda i skogen är knappast harvande det heller, se ovan.

:bow:
Det är nog snarare ryttarens ointresse som avspeglar sig. då ska man inte harva alls.

Om man säger att man dansar runt- då pratar vi härlig ridning som man inte kan få nog av, men som man ändå avstår ifrån- som hobbyryttare.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Det är ju väldigt individuellt hur man vill rida ute eller inne.

Men för egen del sker ca 99% av ridningen i skog och mark, man kan rida lika bra dressyr ute i som i paddocken, samma gäller hoppning och annat.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

KL

På d-ponnyn rider jag i princip bara ut, longering, tömkörning eller någon annan aktivitet på ridbanan någon gång ibland när jag inte hinner rida ut. Hon har nyligen varit skadad och att harva runt på ridbanan är inte direkt det optimala för henne.

På kallblodstravaren rider jag inte ut särskilt mycket eftersom hon är rätt nervös av sig och lätt går med huvudet bland stjärnorna eller stegrar med risk för omkullridning. Tömkör, kör, drar granris eller promenerar hellre, alternativt rider på ridbanan.

Fölis går på små promenader eller får öva på hovlyftning eller någon annat klurigt :D
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Har tittat igenom svaren eftersom jag tyckte det var en intressant tråd, men tröttnade efter ett tag. De som svarar är ju uteslutande sådana som INTE är på ridbanan alla dagar i veckan de rider. Skulle vara intressant att veta om de som tittat på tråden och inte svarat att de är uteridande är de som rider i paddocken/ridhuset :laugh:
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Och de sista sidorna vände tråden alltså - vilket jag nu upptäckte :o
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Kl
Rider nog lika mkt på bana som i skogen med mina hästar. Beror lite på vad för häst jag rider. Har en som är väldigt trött på allt vad bana heter, han går endast ute (relativt ny häst). Även 3 åringen går mesta dels i skogen. Den som rids mest går nog lika mkt på banan som i skogen. Hon älskar att arbeta och är lika pigg och framåt på banan som i skogen. Tycker själv att det är väldigt skönt att rida ut, även om jag inte bara "lullar" omkring när jag rider i skogen. Men det blir ju lätt så att man bara sitter och skrittar på långa tyglar och myser.. Vi har riktigt bra ridvägar här, sandmark i skog med lite backar här och var. Utan att behöva rida på en massa stora vägar. På tidigare stället red jag nästan enbart på bana då vi hade väldigt dåligt med ridvägar och lång väg dit på ordentligt trafikerad asfaltsväg. Men hästarna var inte oengagerade ändå, tror det har med ridningen att göra, just som några tidigare i tråden skrivit. Sitter man och rider likadant runt,runt på banan så tröttnar nog de flesta hästar så småningom.

Dock förstår jag inte människor som lägger sig i hur andra rider sina hästar. Om dom bara vill rida på banan så fine, låt dom göra det då. Anser inte att det är någon annans bekymmer om hur man tränar sin egen häst.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag försöker rifa ut väldigt ofta men nu på vintern blir det väldigt sällan eftersom det är så kallt men på sommaren är det för varmtför att rida i ridhuset så då rider jag ut varje dag om det inte regnar
 
Sv: Att rida ut vs inte.

nej, harvande antyder en oergonomisk form och ett monotont arbete i den formen.

ring till Kristian von K och gänget som rider på bana 5 av veckans 7 dagar, och fråga om de harvar. :cool: det gör de nämligen inte.

däremot Lilla Lisa som sitter utan en enda tempoväxling eller halvhalt på volten och maler 5 dagar i veckan, och utan ngn specifik plan i huvudet om vad som ska hända den femtisjätte varvet på volten, ja där kan man väl kalla det harvande.

att rida samma runda i skogen är knappast harvande det heller, se ovan.

Då har inte vi samma syn på harvande helt enkelt.

Harvande är monotont, ja där håller jag med. Och monotont blir det när man är på samma ställe jämt oavsett vad man heter.

All form av monotont arbete - även samma runda i skogen - är harvande. Se ovan! ;)

(Som sagt, olika syn på det och har uppenbarligen inte samma åsikt om vad som är monotont och inte)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

EFtersom vissa verkar anse att man inte kan rida om man väljer att rida ut så vill jag bara förtydliga (saker som jag iofs tror jag redan skrivit):

Jag rider ut för hästens skull.
Om hästen får komma ut regelbundet så stärker den sig både psykiskt och fysiskt.
Att gå på plant underlag med väggar runt ger ingen variation oavett hur duktig man än påstår sig vara.


Och nej jag har aldrig haft problem med uttråkade hästar på ridbanan. Jag älskar att rida dressyr och mina hästar har alltid varit positiva till ALLT arbete.
Nåja, min första häst föredrog väl skogen efter alla år på ridskola, men de andra har alltid varit positiva till allt. :p
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Nej vi har inte samma syn, och jag tror de flesta som rider högre klasser och har ett konkret upplägg och mål runt sin ridning håller med mig. Det finns inget som helst monotont i ett sånt upplägg på ridningen, då varje pass är planerat och fokuserar på olika typer av arbete, just för att variera belastning och form på sin häst. Den som har en syn på att dressyrarbete med ett kunnigt och insatt upplägg, är monotoni för hästen, är ute och cyklar anser jag och har helt fel bild av vad dressyr är, och skall vara.

vem är "vissa", som har skrivit att man inte kan rida om man väljer att rida ut, undrar jag? Och vart har vi pratat ridhus endast, vi har väl pratat ridning i padock och ridhus?

För att lugna dig kan jag ju påminna om att jag själv rider ut, varvat med dressyr arbetet : )
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Att ryttare som rider högre klasser har samma syn som dig är ju faktiskt helt orelevant.
Vad jag vet så finns det många toppryttare som även tar hänsyn till att hästar behöver röra sig i skogen.

Hur bäst man än är så spelar det liksom ingen roll när hästen går inom ett fyrkantigt område varje dag.
JAG kan inte se hur det inte kan vara monotont, och nej jag har inte fel bild av vad dressyr är.

vem är "vissa", som har skrivit att man inte kan rida om man väljer att rida ut, undrar jag? Och vart har vi pratat ridhus endast, vi har väl pratat ridning i padock och ridhus?

Läser man mellan raderna och inte missar de nedlåtande tonerna så är det inte så svårt att se vilka.

Paddock och ridhus = samma skit förutom att det är väggar runt den ena och eventuellt lite skillnad i underlaget. :p
 
Sv: Att rida ut vs inte.

På vilket sätt är det orelvant? Jag vågar påstå att jag rider höga klasser jämfört med dig och ö.h.t har bättre koll på läget i det stora sammanhanget vi nu diskuterar.

Hästen behöver röra sig på ett ergonomiskt och varierande sätt, rent fysiskt, vart det sker, om man åstadkommer det, är sak samma.

tycker det är märkligt att du anser att ditt argument håller, samtidigt som du anser att ridandet av samma slinga i skogen, är lika med harvande : )

jag ger inte så mycket för dina åsikter då jag inte anser att du vare sig har rutin eller ålder att komma med ngt viktbärande rent argumentativt ang. detta, så nedlåtande kan du vara själv : ) Hade du varit lite mer insatt hade du förstått vad dressyrarbete när det funkar som det ska, innebär. Att rida i skogen är stärkande och nyttigt och ger den avkoppling det ska göra fysiskt och mentalt, - om det sker på rätt sätt, med rätt förutsättningar. Dessa beror på individ och ekipage. se tidigare inlägg.

du kan rida allt du vill i skogen i stärkande och avslappnande syfte och det är tvärtom, om det inte funkar för individen och ekipaget, nedbrytande och ger motsatt effekt, om det inte passar det ekipaget. Precis som ditt argument mot ridbana eller ridhus är.

Vilka det är i tråden som är "vissa" får du nog fortfarande specificera om det inte ska förefalla som att du svamlar. Menar du mig så faller ditt argument, då jag både konditions rider, tränar och arbetar mycket utomhus nämligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Lånar närmsta knapp.

Jag tror att det är ytterst få hästar som inte kan ridas ut men desto fler ryttare som inte vågar/vill av en eller annan orsak.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

KL

(Jag har inte orkat läsa hela tråden)
Varför ska hästfolk klanka på andra och genast anse att den som inte gör som jag har fel, eller kan inget om hästar?:confused:
Det finns en del som man undrar hur de tänker då de enbart rider på bana, och även de som enbart rider ut. Några kanske skulle behöva tänka på hur de lägger upp sin träning, men långt ifrån alla.
Beroende på vad man som ryttare har för inställning till det arbete hästen ska utföra så får man en häst som antingen älskar eller hatar det den gör. Jag har hästar som älskar hoppning. Skittråkigt tycker jag och de stackarna hoppas kanske två ggr om året. En annan häst ser ut som döden när vi rider dressyr, inte för att hon tycker det är tråkigt utan för att jag sitter och och tråkas ihjäl.
Sen vet jag att jag kommer att få hundra påhopp om att jag inte kan ett skit om hästar oavsett vad jag skriver, men nog kan man träna ute? Inte är det väl så att man rider i skog och mark utan att ha dressyr, lydnad och form i huvudet? Inte att hästen ska gå stenhårt i form, men är det inte så att om man tänker efter faktiskt sitter och gör de förhållningar som man gör på banan även ute? Man sitter ju inte och sover. En lugn skrittur på 20 minuter, visst, men annars jobbar nog de flesta lika mycket ute som på banan.
Om hästen tycker att det är skitkul att rida på bana alltid så tycker jag att det är helt OK att göra det, men hästen ska tycka om det, och du ska tycka om det. Annars är det ju ingen ide.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Du har helt rätt, och det är därför jag reagerar i tråden. Det finns inga svart eller vitt, och det är det som gör det hela så irriterande när det börjar handla om enskilda personer som praktiserar ditten eller datten och därför är det rätt rakt av.

ja - du kan rida i skogen och åstadkomma väldigt mycket. du kan också rida i skogen och motverka precis det du tror att du vill åstadkomma.

samma sak i ridhus eller på ridbana.

jag stör mig på när det går till extremiteter endera hållet, oavsett vilken linje man hävdar. det det handlar om är arbetets upplägg, ryttarens förmåga att rida ergonomiskt och planerat, samt hästen som individ och vart den arbetar bäst.

Inget annat. Oavsett vad folk försöker inbilla sig.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Du har helt rätt, och det är därför jag reagerar i tråden. Det finns inga svart eller vitt, och det är det som gör det hela så irriterande när det börjar handla om enskilda personer som praktiserar ditten eller datten och därför är det rätt rakt av.

ja - du kan rida i skogen och åstadkomma väldigt mycket. du kan också rida i skogen och motverka precis det du tror att du vill åstadkomma.

samma sak i ridhus eller på ridbana.

jag stör mig på när det går till extremiteter endera hållet, oavsett vilken linje man hävdar. det det handlar om är arbetets upplägg, ryttarens förmåga att rida ergonomiskt och planerat, samt hästen som individ och vart den arbetar bäst.

Inget annat. Oavsett vad folk försöker inbilla sig.

Men finns det dock inte en viss underskattning av risken med att rida på så mycket böjda spår osm det ändock blir på en ridbana?
 
Sv: Att rida ut vs inte.

jag rider ut olika mycket beroende på tid på året.
Rider ut nästan varje dag/vecka mitt på sommaren då det är lågsäsong för tävling. Beroende på vecka i tävlingssäsong rider jag ut minst 1 gång och skrittränar utöver det i skogen minst en gång. Händer väl kanske någon gång på hösten när det är kolsvart ute och spöregnar hela veckan att jag inte hinner med något utepass, men varierar så mkt jag kan i ridhuset då, bommar, dressyr, tömkörning, pass vid handen o lite extra vila. Har man fantasin kan man ju variera hur mycket som helst :) (även om jag tyvärr har för dålig fantasi)
jag har ett akriboristo på 5 år med "akribori-skalle" dvs lite småknäpp och hon är väldigt rädd för allt nytt o sådant som är nära hennes ben( de är ju gjorda av porslin säkert) vilket gör att jag måste jobba med bommar helst flera ggr per vecka för att det ska gå att jobba henne i närheten av bommar överhuvud taget även om jag mest är dressyrtant, hehe. Tycker detta hindrar min uteridning till viss del, främst under tävlingssäsongen då det måste trimmas dressyr endel, o visst det kan tragglas i skogen med men min lilla dam tycker att ridhusväggarna/padockstaketen är livsfarliga att gå i näärheten av om man inte gått vid de på några dar.... men desto mer lydig och vältränad hon blir desto mer kan jag göra i skogen :D har ju trimmat i snön 3 dar i rad i helgen!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Inte dokumenterat nej, förutsatt att arbetet är i balans.
Det publicerades en studie via ridsport för några månader, tror den var tysk (studien), där man hade kartlagt avlivnings orsaken på ett stort antal elit tävlingshästar. Endast 35% togs bort pga ngn sorts hälta och då var de i rätt hög ålder dessutom.

det här med böjda spår har det ju gått missuppfattningar i hos gemene man. Anledningen att böjda spår anses skadligt och slitande är ju just när ryttare inte kan rida hästen i balans. Vid en kotledsinflammation som läkt ut och hästen ska sättas igång, är ju som du vet, böjda spår total förbjudet på veterinärs ordination. Det är inte för att böjda spår i sig är skadligt, det är för att veterinärerna VET att ryttare sällan kan rida sina hästar i balans på böjt spår, och då sliter det.

det är viktigt att skilja på äpplena och pärona tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
70
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp