Att rida ut vs inte.

Sv: Att rida ut vs inte.

Jag rider ut när jag kan rida i dagsljus.Som idag när jag jobbar ikväll. Vi har upplyst paddock så där rider jag nu de dagar jag rider på kvällen.När det blir ljusare ute dominerar uteritterna.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag vet inte om min häst skull ha något emot att enbart arbetas på ridbana/ridhus men jag är däremot helt säker på att jag skulle tröttna ganska fort. :D
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag tycker att det beror lite på vad hästen har för liv i övrigt och vad den trivs med. Alla hästar gillar inte att gå i skogen. Jag rider ut någon gång när jag känner för det. Det kan vara allt från 1 gång i månaden till ca 4 ggr i månaden. Men så har jag också en häst som aldrig tröttnar på ridhus/ridbana, däremot kan jag behöva lite omväxling ibland. Därmed så anser jag att man ska lyssna på hästen.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag anser inte att det finns någon bra ursäkt att bara harva i ridhuset varje dag, det innebär att hästen rids och tränas på samma underlag hela tiden vilket jag tror är skadligt i längden - och det märks oftast inte förrän efter flera år när det är för sent ...
Jag tror och tycker att träning på varierande underlag ger en mångsidigt musklad, balanserad och frisk häst. För min del så vill jag gärna klättra i backar (vilket är svårt i ett ridhus), pulsa i snön, ibland skritta på hårt underlag som stärker senor och ligament eller för all del låta hästen sträcka ut till max någon gång ibland. Allt det är svårt att få till i ett ridhus som har samma underlag hela tiden oavsett hur man krumelurar runt.
Jag tror det finns en klar anledning att man hör mer om skador som kotledsinflammationer och det verkar stå i relation till att folk rider mer i ridhus än tidigare och har usla hagar där hästen aldrig rör sig.
Men klart ridbana och ridhus har sina fördelar, nu är jag medryttare men jag rider oftast på banan när jag tränar för instruktör i hoppning/dressyr men det kan hända att jag tar en sväng dit efter uteritten och kollar av läget lite när hästen är uppvärmd. Jag skulle inte ha något emot att rida mer dressyr ute men min medryttarhäst tycker att det ska man inte (undantag lite tempoväxlingar) och eftersom hon är en gammal dam och inte min häst så får hon som hon vill. :p
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag rider varierat. Har fälttävlanshästar och tränar mångsidigt. Har ridbana hemma och kör till ridhus.

Jag rider ut och klättrar, rider dressyr, galopperar, joggar på hårdare underlag eller bara en kravlös uteritt. Jag rider dressyr, markarbete, hoppning, longerar och tömkör i paddocken eller ridhuset. Vissa veckor rider jag bara ut, vissa veckor rider jag nästan bara på banan eller åker till ridhuset (det händer dock i stort sett aldrig). Men skulle säga att jag snittar ungefär 50/50.

Jag tror på varierande och stärkande träning på varierande underlag.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

*kl*

När jag red varje dag hände det ibland att jag inte kunder rida ut av olika anledningar. Däremot såg jag då alltid till att hon fick komma ut genom tömkörning eller prommenad MINST 1 gång/v. Annanrs hade hon somnat ;)

Jag personligen däremot har absolut inget emot att rida i ridhus 7 dagar/vecka. Tilhör den lilla(??) grupp som tycker det är mycket roligare att rida i ridhus/paddock än ute. Men för hästens skull gör jag det inte!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

delvis kl

Jag gillar inte överdrivet mycket att rida ut jag heller, har tröttnat. Mamma rider aldrig dressyr, så hon red ut på långa skogsturer några gånger i veckan (riktig ordentlig konditionsträning med klättring osv) sen red jag dressyr resten av dagarna. Medan vi hade häst, alltså.

Hur bra som helst!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Helst varje dag=) Men jag inser ju att hästen behöver muskelbygga lite så en gång i veckan försöker jag dressera!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

KL

jag tycker det finns en hel del nyanser.
Med en rutinerad ryttare som rider en häst i balans, och har ett ordentligt upplägg samt förstår hur man jobbar ergonomiskt, ser jag inte att "harvande" existerar i ordets rätta bemärkelse, även om man befinner sig på ridbanan eller i ett ridhus 5 dagar i veckan.
Det är viktigt med varierande underlag, fast mest när det gäller uppbyggnad av senor, leder och ligament, i en uppbyggnads fas för hästen, och det "underhåll" detta kräver kan till stor del tillgodoses av ensedan fortsatt sund ridning även om det sker på ridbanan, förbehållet att arbetet som sagt är ergonomiskt och att underlaget är bra.

uteritt är bra för både ryttarens och hästens mentala avkoppling och stimuli samt erbjuder variation både för kropp och knopp. det behöver inte för den skull vara frågan om konditionsridning i en massa terräng, utan kan tillgodoses i form av långa sköna skrittpass ute i naturen några dagar i veckan, eller som alternativ till en vilodag.

Själv rider jag både ute och inne, och varierar rätt nogsamt. Jag tycker det är trevligt och ger stimulans och avkoppling. Men som sagt "harvande" behöver det inte handla om även om det är en ryttare som rider inne eller i paddock 5 dagar i veckan, det beror som sagt helt på omständigheterna och hur man rider.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Frågan är nog snarare tvärtom, hur ofta rider jag i paddock?
Just nu rids det inte mycket alls, jag bor 4 mil ifrån hästen, har inget körkort eller jobb och han står hos mina föräldrar då jag idag inte har råd att ha han här.
Men dem brukar ta med han på släp när dem kör en annan häst hemma.
Åker hem 1-2 gånger i veckan och fixar med honom. Beroende på om någon kan köra eller om jag har råd med buss.

Men så gott som varje gång jag rider rider jag ut, minns faktiskt inte senast jag red i paddocken, i sommras troligen då den är helt igensnöad nu.
Föredrar att rida ut och förstår inte varför man ska harva i paddocken allt för ofta, enormt tråkigt att se samma fyra hörn varje gång! Är jag nog inte ensam om att tycka, Eros skulle nog verkligen inte tycka de var roligt.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag tror att det beror väldigt mycket på vem som sitter i sadeln. Jag vet flera duktiga tränare som rider internationellt (bland annat VM) och rider i paddock/ridhus väldigt mycket. Det handlar om att låta passen vara varierande och vad man gör under passen. Sen gäller det att sluta i tid också..

Har också sätt väldigt många hobby ryttare som också vill träna sina hästar och rider mycket i paddock, och rider sen 1½timme på ungefär samma volt, -klart att hästen blev avtrubbad och uttråkad!

Jag själv anser mig inte vara så pass duktig att jag "klarar av" att rida i paddock varje gång.. därför försöker jag rida ut minst en gång i veckan, och låter min häst vila 2-3dagar i veckan.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Det är viktigt med varierande underlag, fast mest när det gäller uppbyggnad av senor, leder och ligament, i en uppbyggnads fas för hästen, och det "underhåll" detta kräver kan till stor del tillgodoses av ensedan fortsatt sund ridning även om det sker på ridbanan, förbehållet att arbetet som sagt är ergonomiskt och att underlaget är bra.

Finns det någon studie på att underhållet kan tillgodoses senare av enbart ridning på ridbanan? Och hur lång brukar uppbyggnadsfasen vara?
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Nä vet du, jag har ingen studie utan jag lutar mig på de unghäst studier som påpekar att hästen stärks under sina tidiga år under belastning och underlag, och det är till stor del detta som påverkar hållbarhet framöver.
utöver det ser jag till alla de tävlings ekipage på elit nivå som förstår att rida sina hästar i balans, och som rider mycket inomhus och på bana, parat med något skritt pass ut i naturen.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

nu har jag ju ingen egen häst, men när jag hade det så såg väl mitt veckoschema ut ungefär som så att;
1dag banhoppning / terrängträning
1dag vila
resterande dagar galopp i skogen/ dressyr på fält / rida ut

så nej, ngn ridhus/paddock-människa har jag aldrig varit
vilket också har märkts ganska tydligt på mina hästar, som blivit piggare o mer framåt!;)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Dom gånger jag använder paddocken är vid longering och löshoppning.
Jag rider aldrig där för det tycker jag är så tråkigt.
Jag rider alltid ut. Naturen är underbar.... :love:
 
Sv: Att rida ut vs inte.

För mig och min häst varierar det mycket beroende på årstid och väder. På sommaren rider vi klart ute varje dag, varierar ridning i paddock med träning i skogen. Skrittar även igång och av i skogen efter träning i paddock.
Men nu på vintern blir det sällan. Jag bor i norrland och när vi har 20 minus är det inte lockande att rida ute då vi har ridhus. Jag är också extremt frusen av mig och kroppen värker i timmar efter en ridtur där jag frusit. Däremot så älskar jag djupsnö :love: Så om det inte är allt för kallt och inte är dåligt väder så försöker jag ta mig ut med hästen och plumsa.

Jag har också en häst som såklart tycker det är kul ute i skogen men han blir tacksamt nog inte less på ridhuset/paddocken.

Att man rider i ridhus/paddock 7 dagar i veckan behöver inte betyda att man rider omkring på samma volt hela tiden. ;)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

De enda ursäkterna är väl "hästen kan skada sig" eller "hästen blir galen". (Läs: Många ryttare är rädda)
Klart som fan det är stor skaderisk och att hästen blir tokig om man aldrig rider ut.

Nu har jag inte häst för tillfället, men jag har som regel att aldrig rida mer än 2 dagar i rad på ridbana.
Och det är för hästens skull. De behöver komma ut både psykiskt och fysiskt.
Själv tycker jag det är rätt tråkigt att rida ut, ffa på min förra häst för hon var så rolig att rida dressyr på :D

Sen har jag som regel nr 2, att om jag av någon anledning inte vill/vågar rida ut på min häst, så skulle jag skaffa någon annan ryttare som gör det åt mig.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

*kl*

Jag måste bara fråga: ni som säger att era hästar inte tycker om att gå i skogen utan tycker det är tråkigt, vad gör ni när ni rider ut? Tycker att frågan känns relevant, då ryttare som säger att deras hästar blir uttråkade i ridhus ofta får samma fråga. Om "ridhusryttarna" förutsätter att folk som förespråkar uteridning bara gör tråkigt och enformigt arbete i ridhus och därför blir deras hästar uttråkade/utslitna, är det då riktigt av mig att anta att "ridhusryttarna" bara skrittar fram och tillbaka på en grusväg när de väl rider ut?

TS:
Jag rider nästan bara ut. Som regel är det väl två pass i veckan som sker på ridbana, hoppning en gång och dressyr en gång. Sen blir det ju mer ibland och mindre ibland. Just nu blir det inte så ofta som jag skulle vilja då jag måste traila till ridhus och för tillfället inte har en ordentlig dragbil. Men även när jag stått intill ridhus blir det inte mer, jag tycker det är roligare i skogen, och hittills har jag inte haft någon häst som inte hållit med mig. Såvida det inte står hinder i ridhuset, förstås! :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Tror inte någon har skrivit att deras häst blir uttråkad av uteritter. Bara att de inte blir uttråkade av ridbanan??? Och att vissa ryttare tycker det är tråkigt. Jag vet ingen häst som tycker det är trist att rida ut!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
70
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp