Sv: Att rida ut vs inte.
KL
jag tycker det finns en hel del nyanser.
Med en rutinerad ryttare som rider en häst i balans, och har ett ordentligt upplägg samt förstår hur man jobbar ergonomiskt, ser jag inte att "harvande" existerar i ordets rätta bemärkelse, även om man befinner sig på ridbanan eller i ett ridhus 5 dagar i veckan.
Det är viktigt med varierande underlag, fast mest när det gäller uppbyggnad av senor, leder och ligament, i en uppbyggnads fas för hästen, och det "underhåll" detta kräver kan till stor del tillgodoses av ensedan fortsatt sund ridning även om det sker på ridbanan, förbehållet att arbetet som sagt är ergonomiskt och att underlaget är bra.
uteritt är bra för både ryttarens och hästens mentala avkoppling och stimuli samt erbjuder variation både för kropp och knopp. det behöver inte för den skull vara frågan om konditionsridning i en massa terräng, utan kan tillgodoses i form av långa sköna skrittpass ute i naturen några dagar i veckan, eller som alternativ till en vilodag.
Själv rider jag både ute och inne, och varierar rätt nogsamt. Jag tycker det är trevligt och ger stimulans och avkoppling. Men som sagt "harvande" behöver det inte handla om även om det är en ryttare som rider inne eller i paddock 5 dagar i veckan, det beror som sagt helt på omständigheterna och hur man rider.