Att rida ut vs inte.

Sv: Att rida ut vs inte.

kl
Jag förstår inte riktigt dom som säger att deras hästar inte gillar att ridas ute. Det är ju hästar! Jag anser att om man har en häst som inte går att ridas ut eller som inte "gillar" det. Då har något gått fel från början. Som någon skrev som hade en häst som uppenbarligen va en väldigt rädd häst.. Det handlar ju nog inte om att han inte gillade det. Han verkade ju för rädd.. Jag hade testat att ut och gå med en sån häst. Samma runda varje gång.. När den rundan funkat kan man testa en annan.
Och alltid ha en lugn och snäll häst med sig.
Alla har ju inte förmånen som jag att ha fått föda upp sin egen häst men jag gjorde så att från tidig ålder va jag ute och gick med honom. Och jag tror att även en vuxen häst kan man lära detta.
Jag tror att hästar är som hundar och behöver ibland komma från ridhuset och se sig omkring och bli stimulerade på andra sätt med.
Skritta ut på lång tygel är ju hur bra träning som helst. Gärna lite kuperat ibland. Har man tur med en backe kan man ju klättra lite med. Det finns massor att göra. Varierat är bäst :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Rider ut varje dag, har dock ingen paddock så det är ju inte så mycket att välja på. I tidigare stall har jag ridit ut 4-5 dagar i veckan och tränat i paddocken 1-2 dagar. :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

kl

Jag rider enbart ut. Har inte tillgång till någon paddock så det är inte mycket att be för. Försöker variera det hela så mycket det bara går, dvs inte rida på samma stigar varje dag osv för precis som med hästar som bara ser ridhusets fyra väggar eller paddockens fyra staket så kan ju "ute-hästarna" också tycka det är tråkigt i längden om man aldrig ser något nytt.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Satt och funderade lite när jag läste en tråd på Hästmänniska..
Jag kan inte komma på en enda ursäkt till att sitta och harva på ridbanan 7 dagar i veckan. Inte en. Ändå finns det massor med människor som verkar tycka det är helt okej.

Hur ofta rider du ut? Tycker du det finns några ursäkter för att bara traggla bana hela tiden?

Jag tycker att alla hästar bör ha möjligheten att sträcka ut, springa i full fart och skutta och busa i hagen. Utöver det har jag svårt att se hur hästen skulle bry sig särskilt mycket om ifall den rids på ridbana/ridhus eller ute. Att ha hästar i hagar där de inte kan röra sig obehindrat tycker jag är elakt. Men som sagt, ridningen är väl i snitt någon timme om dagen om ens det, tror inte var den timmen spenderas är det som avgör hästens livskvalité.

Med det sagt, så tycker jag mycket om både att rida ut i skog och mark och att rida i ridhus/ridbana. Faktum är att jag allra helst rider typ
20 min ut(uppvärmning)
20 min ridbana(träningspass)
20 min ut(nedvarvning) till vardags. 20 min effektiv träning tycker jag ger mer än att sitta och traggla i en hel timme på banan, men på det här viset blir det ändå en timmes pass med ordentlig uppvärmning.

Dock, om det ska ge något att rida ut får man ju ha skapliga ridvägar också. Finns det bara asfalt och kalhyggen kan jag tänka mig att det inte är så kul... Jag har haft turen att alltid ha tillgång till skog och lantliga grusvägar där jag haft häst, det gör det kul att rida ut och utforska :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

För att det ska gå att arbeta min ponny rider jag ut knappt varannan dag. Hon blir gladast av att rida ut och kan koncentrera sig väldigt mycket bättre om hon är på bra humör. Dessutom får man en hållbarare häst om man rider på varierat underlag t.ex. ridbana ibland och skogen ibland.

Jag tror att alla hästar mår bäst av att komma ut ibland för att ha roligt istället för att jobba stenhårt nästan varje dag. Dessutom är det som sagt bäst att rida på varierat underlag om man vill ha en hållbar häst :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Satt och funderade lite när jag läste en tråd på Hästmänniska..
Jag kan inte komma på en enda ursäkt till att sitta och harva på ridbanan 7 dagar i veckan. Inte en. Ändå finns det massor med människor som verkar tycka det är helt okej.

Hur ofta rider du ut? Tycker du det finns några ursäkter för att bara traggla bana hela tiden?

Jag tycker att det är ett j-a dömande och fördömande!
Och det handlar om brist på ödmjukhet och brist på fantasi.
Och det handlar inte bara om när man kritiserar andra människors träningsupplägg.

Man dömer och fördömer hur andra fodrar sina hästar, om man har dem på stall eller lösdrift, hur man använder eller inte använder täcken, lindor et c.

Vad är det egentligen för fel på att vara ödmjuk och förstå att det går att göra på olika sätt, som fungerar olika bra för olika personer i olika situationer???:angel:

Om jag har en skadebenägen häst med återkommande hältor, bör jag fundera på mitt ridupplägg. Om jag har en välfungerande, skadefri häst utan hältor, så fungerar upplägget oavsett om jag mest rider ut eller mest rider på ridbana.

Personligen rider jag oftast inte på ridbana. Har aldrig fått det beteende-/träningsmönstret, mycket pga yttre omständigheter.
Jag har en egen paddock med bra underlag, den blev klar i mitten av augusti. Innan dess, ingen egen ridbana.
Rider oftast ut och det mesta går att jobba längs vettiga grusvägar. Vissa moment underlättar det att träna på ridbana, lite beroende på hästens förutsättningar och personlighet.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

kl
Den främsta anledningen till att folk inte rider ut tror jag är att de är rädda. Och det måste man respektera. Sedan kan jag heller inte tycka att bara gå på ridbana är det värsta som kan drabba en häst.

Att rida bra, så att hästen mår bra i kroppen och göra träningen intressant, så att även hjärnan får arbeta. Det tror jag är det viktigaste. Sedan är det mindre viktigt var det sker. Svårt är det också...

Rida ut är en skön och härlig omväxling, men inte helt nödvändigt för hästen som jag ser det. Men visst är de¨t bra om man kan och törs. Ulla Håkansson tycker jag är en härlig förebild.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Rider ut 2ggr ca i veckan, har både paddock och ridhus på anläggningen. Rider ca 3 ggr/ vecka, arbetar från marken 2-3ggr/vecka. Tycker inte det finns så många ursäkter till varför man inte kan lämna fyrkantsspåret. Om inte uppsuttet så iaf en promenad.
Det blir ju lätt en ond cirkel annars, hästen är pigg=man vågar inte rida ut, provar igen och hästen är ännu piggare. Bättre att ta bort överladdningen och sedan rida ut regelbundet. Speciellt för att rida på olika underlag.

Men jag har själv ägt ett sto som det inte gick att rida ut på när det var "traktor" säsong för hon gick verkligen på helspänn hela tiden och slappnade knappt av. Och då höll vi oss mer hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Att gå på promenad med hästen i lina är definitivt en underskattad variant.

Håller f.ö. med kryddelydd om att det tycks en väldig massa om det ena och det andra. Människor som inte rider ut utsätts för väldigt mycket press och tyckande, medan det tycks helt OK att rida hästen stel och dra den konstant i truten. OBS! Jag generaliserar!
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Har alltid haft ridhus där jag ridit (mest på ridskola) De har inte blivit att vi har ridit ut så mkt utan vi har hållit oss inomhus. Det är bekvämare att vara i ridhus och man blir lite bortskämd med de ;) Förutom på sommaren då vi har varit ute när de varit fint väder.

Var dock ute i måndags och red, då när det duggregnade och blåste lite. Först tyckte jag att det var för kallt för att rida ut men sen när man väl var ute så var de himla skönt :O ;) Gjorde lite dressyr övningar och hoppade någon stock. Jättemysigt ^

Där jag bor har vi jättefin miljö, skog och fält och jag tycker det är synd att man (jag) glömmer bort naturen p.g.a. bekvämligheterna med ridhus. Det är ju både roligare och bra för hälsan att vara ute både för mig och hästen!

Så mitt mål är att försöka rida ute så mycket som möjligt och ta till vara på att man faktiskt kan/har så pass bra miljö att rida ute i. Man kan faktiskt göra det mesta av grejerna man gör i ridhus ute om inte mer!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag är medryttare och pållen rids nästan bara ut. Han är gammal och har spatt, plus att han tycker att det är ganska tråkigt att gå på banan. Vid enstaka tillfällen rider jag på banan, om det t.ex. är dåligt väglag eller om han är extra stel och jag vill göra vissa särskilda övningar för att mjuka upp honom. Annars är det skogen eller grusvägarna som gäller :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

kl

Jag har en häst som hade funkat utmärkt att ridas i paddock/manege varje dag alla år, han hade varken dött, klagat eller tröttnat. Därmed inte sagt att han inte tycker om att ridas ut, för det älskar han, men han är lika glad & nöjd när han får harva på ridbanan och trivs utmärkt med tryggheten det ger.

Nu är det istället tvärtom, rider nästan enbart ut och tar bara något enstaka pass på ridbanan i veckan.

Min andra häst trivs inte alls på ridbanan och därmed rids hon mycket sällan där. Det gäller ju att anpassa sig efter hästen, hästen skall aldrig behöva anpassa sig efter människan i detta fallet. Och som flera andra redan sagt- har man ett vinnande koncept är det ett vinnande koncept varesig det är paddock 27/7, hage året runt eller endast uteritter. Det som funkar för din häst funkar inte automatiskt för min och vice versa :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

För mig går det där jättemycket i perioder. Oftast så tillhör jag en av de där ryttarna som rider ut men som kräver mycket av hästen under tiden: det är form och takt, tempoväxlingar, sidförflyttningar, öppnor/slutor, voltarbete på ängar, övergångar... då kan det bli någon dag i veckan i paddocken bara. Men i perioder är jag supertaggad på att rida på banan och gör det fyra av mina fem hästaktiva dagar i veckan (medryttaren rider oftast ut). Tyvärr är vår bana rätt kass, den är lång och väldigt smal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
516
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
70
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp