Att rida ut vs inte.

Sv: Att rida ut vs inte.

*KL*
Tycker det är lite märkligt med hästar som trivs på ridanan/ridhus. Det strider mot hästens natur att röra sig på små ytor utan omväxling. Att det fungerar beror på att hästen är väldigt anpassningsbar. Vill ändå sticka ut hakan och säga att en häst som är född/uppväxt på fria ytor i sällskap med andra hästar mår bättre med att vistas ute i skog och mark ;)

Man måste också se helheten, en häst som arbetas på ridbana/ridhus och för övrigt står installad eller i små fyrkanter utomhus, får de en allsidig träning? Jag jämför då med hästar som lever ute i kuperad terräng med artfränder.
Jag anser inte att man kan åstakomma en så allsidig träning i begränsade plana utrymmen som man kan ute i terrängen med klättring, sandstränder med sanddyner eller i skog och mark.

Rolle
IpL
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Är helt med dig i ditt resonemang. Jag har sett dålig ridning på ridbana och dålig ridning i skog och mark. En förvånande stor del av ryttarna tappar all tanke på form och balans så fort dom rider ut.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

När jag tränade och tävlade min förra häst kunde en tävlingsfri vecka se ut ungefär såhär; ett träningspass för tränare i dressyr, och ett i hoppning samt ett "eget" pass då jag kombinerade dem två (bommar, studserier eller dyl). Uteritt resten av dagarna, varvat låååånga skritturer, vanliga uteritter, klättring, intervallträning, "skogsdressyr" mm... Funkade bra och passade både henne och mig. :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Rider man varierat med mycket positiv inställning så kan även hästen gilla det. Tror det hänger väldigt mycket på hur ryttaren rider och med vilken inställning.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Men hur många KAN rida i den balansen som krävs? Det var nog mest det jag undrade, tror jag ;)

Jag har ingen aning faktiskt. Jag vet inte om det räcker med när det känns bra på min häst - om det är ok då. Därför sitter jag inte själv och rider på bana, för det går ju ändå bäst (i mitt fall alltså) för tränare så då håller jag mig hellre på bana när jag rider för tränare.

Men jag tror nog jag är lite väl rädd/försiktig i den frågan, det kan jag hålla med om, men det beror på att jag helt enkelt inte är så himla grym på dressyrarbete på bana. Känns tryggare att rida hästen i balans på rakt spår för min egen del helt enkelt :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

KL

Det finns ingen acceptabel anledning att bara sitta på en fyrkant.
Ulla håkanson(?) har placeringar i OS i dressyr, hon rider alla sina övningar i skogen, varför skulle inte andra lyckas med det?
Jag ser det helt oförlåtligt mot sin häst att rida inom staket 7 dagar i veckan.

Det är ingen ursäkt att "hästen är galen", låt nån annan rida då, "hästen tycker det är tråkigt", gör det roligt då!, "jag har inga ridvägar", ta transporten!

hästen behöver inte ens gå i form för att "hålla" det räcker att den har hittat sin egen balans och rytm, kolla på distansfilmer på youtube, hästarna går aldrig i form, de går upp emot 16MIL.
(http://www.youtube.com/watch?v=ZyvzHjKBWvA)

man kan bygga dressyrmuskler i skogen, lätt. rid "off road" och hästen får lyfta på fötterna, använda ryggen och hela kroppen, det är svårt att få samma effekt genom bommar, man kan nämligen inte täcka hela ridbanan med bommar.

min häst går på banan MAX en gång i veckan, resten i skogen, ni skulle inte se skillnad på honom och på era dressyrhästar som bara går på banan, mer än att min häst är uthålligare, tåligare och har bättre balans i sig själv.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Uppenbarligen kan väldigt många rida i den balansen eftersom deras hästar håller och är friska och starka år ut och år in.

Czarny: vad jag ser har ingen i tråden som svarat, en dressyrhäst som enbart går bakom staket : )

Däremot tycker jag diskussionen är aptröttsam, det är så fånigt när det blir såna här diskussioner, att "den och den sitter minsann och rider si och så inne, min häst rids minsann ute, och de mår bäst av det" osv.
Herregud, det är väl viktigare att hästen går ute i hagen och har stora och bra hagar, än vartrent geografiskt den rids, så länge arbetet är ergonomiskt riktigt, - oavsett som sagt geografin!
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Det finns ju inget bättre än att bara skritta ute i skogen! Det är jättemysigt! Jag skrittade så långt så att jag nästan red vilse men jag hittade tillbaka
 
Sv: Att rida ut vs inte.

KL

Det finns ingen acceptabel anledning att bara sitta på en fyrkant.
Ulla håkanson(?) har placeringar i OS i dressyr, hon rider alla sina övningar i skogen, varför skulle inte andra lyckas med det?
Jag ser det helt oförlåtligt mot sin häst att rida inom staket 7 dagar i veckan.

Det är ingen ursäkt att "hästen är galen", låt nån annan rida då, "hästen tycker det är tråkigt", gör det roligt då!, "jag har inga ridvägar", ta transporten!

hästen behöver inte ens gå i form för att "hålla" det räcker att den har hittat sin egen balans och rytm, kolla på distansfilmer på youtube, hästarna går aldrig i form, de går upp emot 16MIL.
(http://www.youtube.com/watch?v=ZyvzHjKBWvA)

man kan bygga dressyrmuskler i skogen, lätt. rid "off road" och hästen får lyfta på fötterna, använda ryggen och hela kroppen, det är svårt att få samma effekt genom bommar, man kan nämligen inte täcka hela ridbanan med bommar.

min häst går på banan MAX en gång i veckan, resten i skogen, ni skulle inte se skillnad på honom och på era dressyrhästar som bara går på banan, mer än att min häst är uthålligare, tåligare och har bättre balans i sig själv.

varför måste ett sätt vara det enda rätta? Bara för att du rider ut hela tiden måste väl inte alla göra det?
Det kanske är sanningen att vissa hästar inte är så noga med att gå i skogen? Om hästen ogillar att ridas själv ute går det inte bättre för att någon annan sitter upp. Var hyr man någon självmordsbenägen?
Alla hästar är inte uppfödda med att gå i skog och mark, de ogillar underlaget, får panik av lera och skaderisken är stor när de ska snubbla fram på rötter i skogen, nej tack säger jag. BRA ridvägar är en sak, men var finns dom är frågan?Eljusspår är bra men där får man ju inte rida.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

BRA ridvägar är en sak, men var finns dom är frågan?Eljusspår är bra men där får man ju inte rida.

En bra ridväg behöver inte vara slät som en grusväg utan kan se ut på många olika sätt beroende på vad man är ute efter att träna. En skogsstig med rötter osv är utmärkt för att få hästen att lyfta på fötterna och jobba med ryggen. En slät väg med bra underlag funkar perfekt för intervallträning. Asfaltsväg är toppen för att stärka senor och leder. Pulsa i snö är bra styrketräning osv. Det kallas variation och däri är ridbana/ridhus ett bra komplement.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Fast dina argument tycker jag är rena bortförklaringar.

Det finns oerhört få hästar, vare sig de är uppfödda med inomhus ridning eller ej, som inte lär sig uppskatta utomhus ridning och som även om de inte är vana, är så jobbiga att det är självmord att vänja in dem.....

sen det där med ojämn mark osv, är ju som speedway säger, också ingen anledning - det är nyttigt med kuperat där man får lära sig se sig för och lyfta fötterna, det bygger både muskulatur, styrka och stärker senor, leder och ligament. Det är nog ingen i tråden som förespråkar att man rider omkring i kalhyggen för den skull ;)

Om det är variation för senor, leder och ligament man är ute efter med utomhus ridning, hur skulle ett preparerat spån/sandspår i ett elljus spår bidra till detta, då kan du ju lika gärna rida raka spår i paddocken fram och tillbaka.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

En bra ridväg behöver inte vara slät som en grusväg utan kan se ut på många olika sätt beroende på vad man är ute efter att träna. En skogsstig med rötter osv är utmärkt för att få hästen att lyfta på fötterna och jobba med ryggen. En slät väg med bra underlag funkar perfekt för intervallträning. Asfaltsväg är toppen för att stärka senor och leder. Pulsa i snö är bra styrketräning osv. Det kallas variation och däri är ridbana/ridhus ett bra komplement.

det är vad du tycker, jag ser inte det nyttiga med att snubbla fram över rötter, hästen blir bara stressad. Ser inte heller någon nytta med att klaffsa runt i lera, hästar överlag ogillar underlag som inte är fast och de blir stressade. Asfalt och grus är en annan sak.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Fast dina argument tycker jag är rena bortförklaringar.

Det finns oerhört få hästar, vare sig de är uppfödda med inomhus ridning eller ej, som inte lär sig uppskatta utomhus ridning och som även om de inte är vana, är så jobbiga att det är självmord att vänja in dem.....

sen det där med ojämn mark osv, är ju som speedway säger, också ingen anledning - det är nyttigt med kuperat där man får lära sig se sig för och lyfta fötterna, det bygger både muskulatur, styrka och stärker senor, leder och ligament. Det är nog ingen i tråden som förespråkar att man rider omkring i kalhyggen för den skull ;)

Om det är variation för senor, leder och ligament man är ute efter med utomhus ridning, hur skulle ett preparerat spån/sandspår i ett elljus spår bidra till detta, då kan du ju lika gärna rida raka spår i paddocken fram och tillbaka.

bortförklaring för vad?Jag avskyr inte att rida ute men om jag gör det så sker det alltid i sällskap eftersom hästen inte gillar att gå själv. Jag tycker det är upp till var och en hur ofta man rider ute. Huvudsaken är att man lyssnar på vad hästen gillar. Jag får väl anse mig vara lyckligt lottad som har en häst som älskar att jobba i paddock/ridhus jämt. När jag väl rider ute så gör jag det mest för min egen skull och för att det är bra träning inte för att hästen vill det.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

jag tycker det är en bortförklaring när man pratar i generella termer som att flertalet hästar inte gillar att ridas utomhus och därmed är förenade med livsfara att göra så på. De hör till undantagen, och isåfall skriver man det, så blir det en annan sak.
samma sak med underlaget - rötter och lite stenar, eller lite lera här och där, gör inte 99% av hästar stressade, och det är inte dåligt underlag så vida vi inte pratar om idiot ridning i ett kalhygge eller genom en leråker. vilket jag tvivlar på att det handlar om. därav min kommentar. du fick det att låta som om rötter och lite klafs här och där var skadligt för hästen och därmed ett argument att inte rida ute.
i övrigt kan du ju inte i samma veva hävda att rida ut med hästen är ett uppdrag för självmords benägna, samtidigt som du sen säger att när du rider ut gör du det för egen avkoppling, det blir väldigt motsägande och inte direkt ngt konsekvent argument som övertygar : )

I övrigt har jag skrivit samma sak du är inne på, att ridning i ridhus eller på ridbana varken är tråkigt eller skadligt för hästen om den rids och tränas korrekt. så där är vi helt överrens. Jag tycker dock, oavsett vilket läger det handlar om, att det blir löjligt att hävda att det är endera eller, och försöka hitta argument som gör motsatsen till Fel, som motivering eller uppbackning av sin egen metod.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

hästar överlag ogillar underlag som inte är fast och de blir stressade. Asfalt och grus är en annan sak.

Det är möjligt att din häst blir sån men det gäller definitivt inte alla.

Min häst går utan problem fram i all slags terräng. Han har varit tävlingshäst hela sitt vuxna liv innan han som 14-åring kom till mig. Han har oftast full koll på vad som händer runt omkring och är ganska så reaktiv men tvekar inte en sekund att kliva ner i en geggig bäck eller in i snårskogen om det råkat falla ett träd över vägen/stigen.

Sen kan jag säga att jag uppskattar ridhus också. Mörka höstkvällar när det regnar på tvären så är det en välsignelse. :D
 
Sv: Att rida ut vs inte.

det är vad du tycker, jag ser inte det nyttiga med att snubbla fram över rötter, hästen blir bara stressad. Ser inte heller någon nytta med att klaffsa runt i lera, hästar överlag ogillar underlag som inte är fast och de blir stressade. Asfalt och grus är en annan sak.

haha då är det ju ett under att det finns framgångsrika fälttävlanshästar! :)

när jag rider ut så rider jag gärna off road eller hur man ska uttrycka sig, lyfta på benen, klättra och slingra sig fram genom skogen varvat med grus/sand-vägar och stigar.

har ridit så med alla mina hästar och även om de "dressyrskadade" från början var nervösa så hade det knappast med underlaget i fråga att göra utan deras ovana att göra så mycket annat. de var nervösa vid nya saker helt enkelt.

de hästar jag haft som gått ft också traskar glatt på precis vart som helst och är ordentligt säkra på foten. på de rena dressyrfjollorna blir det till en början en del uppgivna suckar från mattes håll...
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Det är möjligt att din häst blir sån men det gäller definitivt inte alla.

Min häst går utan problem fram i all slags terräng. Han har varit tävlingshäst hela sitt vuxna liv innan han som 14-åring kom till mig. Han har oftast full koll på vad som händer runt omkring och är ganska så reaktiv men tvekar inte en sekund att kliva ner i en geggig bäck eller in i snårskogen om det råkat falla ett träd över vägen/stigen.

Sen kan jag säga att jag uppskattar ridhus också. Mörka höstkvällar när det regnar på tvären så är det en välsignelse. :D

har haft fler såna hästar som ogillar just lera och när det blir väldigt snubbligt underlag vilket man kan förstå;) Min ena häst hon tror hon ska sjunka i lera så hon kan ibland få panik och hoppa iväg, fälttävlanshäst?nej:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
516
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
70
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp