Sv: Att rida ut vs inte.
Klart det finns hästar som inte gillar att ridas ute precis som det finns hästar som avskyr all form av ridning på inhägnat område.
Jag sa att hästen inte gillade att ridas ut på själv men i sällskap går bra, på vilket sätt är det motsägelsefullt?jag har aldrig hävdat att det är fel att rida ute 7 dagar i veckan, lägger mig inte i vad andra gör men däremot är det väldigt många som tycker det är fel att inte rida ut flera gånger i veckan. Blir lite trött när vissa tror att hästen måste ridas ute, jag anser att det beror på individen och hur dess liv ser ut i övrigt.
jag tycker det är en bortförklaring när man pratar i generella termer som att flertalet hästar inte gillar att ridas utomhus och därmed är förenade med livsfara att göra så på. De hör till undantagen, och isåfall skriver man det, så blir det en annan sak.
samma sak med underlaget - rötter och lite stenar, eller lite lera här och där, gör inte 99% av hästar stressade, och det är inte dåligt underlag så vida vi inte pratar om idiot ridning i ett kalhygge eller genom en leråker. vilket jag tvivlar på att det handlar om. därav min kommentar. du fick det att låta som om rötter och lite klafs här och där var skadligt för hästen och därmed ett argument att inte rida ute.
i övrigt kan du ju inte i samma veva hävda att rida ut med hästen är ett uppdrag för självmords benägna, samtidigt som du sen säger att när du rider ut gör du det för egen avkoppling, det blir väldigt motsägande och inte direkt ngt konsekvent argument som övertygar : )
I övrigt har jag skrivit samma sak du är inne på, att ridning i ridhus eller på ridbana varken är tråkigt eller skadligt för hästen om den rids och tränas korrekt. så där är vi helt överrens. Jag tycker dock, oavsett vilket läger det handlar om, att det blir löjligt att hävda att det är endera eller, och försöka hitta argument som gör motsatsen till Fel, som motivering eller uppbackning av sin egen metod.
Klart det finns hästar som inte gillar att ridas ute precis som det finns hästar som avskyr all form av ridning på inhägnat område.
Jag sa att hästen inte gillade att ridas ut på själv men i sällskap går bra, på vilket sätt är det motsägelsefullt?jag har aldrig hävdat att det är fel att rida ute 7 dagar i veckan, lägger mig inte i vad andra gör men däremot är det väldigt många som tycker det är fel att inte rida ut flera gånger i veckan. Blir lite trött när vissa tror att hästen måste ridas ute, jag anser att det beror på individen och hur dess liv ser ut i övrigt.