Att rida ut vs inte.

Sv: Att rida ut vs inte.

jag tycker det är en bortförklaring när man pratar i generella termer som att flertalet hästar inte gillar att ridas utomhus och därmed är förenade med livsfara att göra så på. De hör till undantagen, och isåfall skriver man det, så blir det en annan sak.
samma sak med underlaget - rötter och lite stenar, eller lite lera här och där, gör inte 99% av hästar stressade, och det är inte dåligt underlag så vida vi inte pratar om idiot ridning i ett kalhygge eller genom en leråker. vilket jag tvivlar på att det handlar om. därav min kommentar. du fick det att låta som om rötter och lite klafs här och där var skadligt för hästen och därmed ett argument att inte rida ute.
i övrigt kan du ju inte i samma veva hävda att rida ut med hästen är ett uppdrag för självmords benägna, samtidigt som du sen säger att när du rider ut gör du det för egen avkoppling, det blir väldigt motsägande och inte direkt ngt konsekvent argument som övertygar : )

I övrigt har jag skrivit samma sak du är inne på, att ridning i ridhus eller på ridbana varken är tråkigt eller skadligt för hästen om den rids och tränas korrekt. så där är vi helt överrens. Jag tycker dock, oavsett vilket läger det handlar om, att det blir löjligt att hävda att det är endera eller, och försöka hitta argument som gör motsatsen till Fel, som motivering eller uppbackning av sin egen metod.

Klart det finns hästar som inte gillar att ridas ute precis som det finns hästar som avskyr all form av ridning på inhägnat område.
Jag sa att hästen inte gillade att ridas ut på själv men i sällskap går bra, på vilket sätt är det motsägelsefullt?jag har aldrig hävdat att det är fel att rida ute 7 dagar i veckan, lägger mig inte i vad andra gör men däremot är det väldigt många som tycker det är fel att inte rida ut flera gånger i veckan. Blir lite trött när vissa tror att hästen måste ridas ute, jag anser att det beror på individen och hur dess liv ser ut i övrigt.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Låt var och en rida som de själva vill, så länge hästen inte tar skada. Det finns alltför många beskäftiga tyckare här som ska tala om för andra "vad det finns ursäkter för eller inte". Fattar inte hur de orkar.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag har hittills bara träffat på en enda häst som inte gått att få att uppskatta att ridas ut. Det var en travhäst vi hade då jag jobbade på Solvalla. Han kunde stå i timmar och slåss med sin ryttare som så gärna ville att han bara skulle kliva av vägen ner i gräset eller in på en stig. Han ville inte bara. Han gav sig och gick på ibland. Men man såg hur mkt hästen avskydde det. Fick han gå på banan eller i ridhuset älskade han det.
Han gillade heller inte banan i skogen. Varje varv man körde eller red så försökte han smita ut. Han var inte det minsta otrygg eller rädd. Bara enveten och ovillig.

I övrigt har jag stött på diverse banhästar a la travare eller galoppörer eller importerade hästar som bara ridits i ridhus/på bana. Många av dem har varit osäkra. En del för att det är så mycket nytt att se och höra. Andra blir nervösa av underlaget om det blev lite sankt eller var vattenpölar. Men med rätt metod har de blivit stabila allihop.

Dock ser jag ofta rädda ryttare, ryttare som förväntar sig att hästarna ska bli rädda och låter dem tramsa i önödan eller ännu värre ryttare som själva skrämmer upp hästarna genom att knipa till/spänna sig eller överdriva saker som hästarna själva inte reagerat på om inte ryttarna gjort så stor affär av dem. De hästarna är nippriga hela livet och det sägs att det är hästarna det är fel på.
Skulle man sätta dem i rätt träning skulle de flesta av dem bli stabila på kort tid. Och när flyktdjuret är lugnt och har en bra ledare kan ledaren motivera dem till att vad som helst är kul.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

klart det finns många rädda ryttare som inte vet hur de ska hantera eventuella problem. Som tur är det väl inte jättevanligt med hästar som inte vill ridas ut själva. Just därför är det viktigt att vänja hästen vid tidig ålder att ridas ute så slipper man förhoppningsvis problem i framtiden.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Det går ju att få även en äldre enveten häst att tänka om. Jag har haft en travare som betedde sig som den tuaphua beskriver och det var ingen lek...men det gick ;) . Det roliga var att när han väl lärde sig att gå på naturunderlag blev han dessutom en stjärna på det. Har aldrig haft en säkrare häst i skogen, bergen, ris och lera. Han var 10 när han lärde sig gå på kuperat.

Som jag nämnt tidigare så är jag överallt och tränar, det funkar för mig. Men, som jag också nämnt tidigare, så anser jag att det inte är fel att rida på ridbana, slätbacken, ridhus o.s.v om man har rätt inställning och får hästen att gilla det. Att rida den i rätt bärig form och balans är ju målet oavsett var vi är någonstans.

INGEN ska känna sig tvingad att rida ut i skogen om man är osäker och har en häst om kan bli lite yvig för det kan ställa till med otrevligheter. Det är INTE värt risken att ge sig ut bara för att många här säger att det är ett måste. Det ska vara roligt att rida.;)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Håller med dig tull fullo. Det beror på hur man rider på banan, om hästen gillar det eller inte. De ryttare som själva avksyr banan får ju hästar som också gör det tror jag... Många runt omkring mig som är "skogsmullar" tror att träning på bana handlar om att harva på en och samma volt under en timme. Ack så fel de har ;)

Jag hade en unghäst liknande den som Ingela beskriver (fast liiiite ålderskillnad ;) ) Men i vilket fall så hatade han att gå i skog och mark. Jag "tvingade" honom eftersom jag ansåg att man bör rida ut. Han var livrädd för precis allt, spelade ingen roll att vi red samma väg, förbi samma dike/träd/sten/dunge femtielva miljoner gånger - så kastade han sig hejvilt åt sidorna, taktade, frustade, steppade, grisnitade, backade.... you name it. Det var allt annat än roligt och givande att rida ut kan jag säga. Han var spänd som en fiolsträng hela ritterna!

Tillslut gav jag upp. Det är ingen ide att rida en häst i miljö han inte gillar - oavsett vilken miljö det handlar om!
Så vi satsade på att träna dressyr hemma på täkten och galoppintervallade på täkten bredvid stallet, som han kände igen. Då blev han glad, nöjd och tillfreds. Kan sen nämna att han som 4,5 åring såldes till en ridskola ämnad att bli ridskolehäst ;) Idag är han sex år och ääääälskar livet på sin ridskola :love:

(tillägg: jag själv älskar uteritter så i detta fall handlade det enbart om hästens ovilja - vi kämpade nästan i ett år med olika varianter innan jag gav upp )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att rida ut vs inte.

Fast där handlar det nog om att hästen helt enkelt inte kände sig trygg med dig utomhus borta från stallet än att hästen inte gillar uteritter. Hästen var ju uppenbart väldigt rädd.

Jag tror att med rätt ryttare så kan alla hästar lära sig att vara ute, det går ju oftast bra i manegen/paddocken för att ryttaren har en annan inställning där, där är det mera tryggt och man tänker på inte samma sätt som man gör utomhus kanske och det påverkar hästen mer än man tror.

Min foderhäst jag hade verkade inte gilla att vara ute särskillt mycket, däremot otroligt ambitiös i manegen, bättre framåtbjudning har jag aldrig vart med om, otroligt arbetsglad häst. Däremot när hon stod hos sin ägare som inte hade ridhus och paddock så gick hästen minst lika bra framåt ute som inne. Och eftersom jag hade henne en såpass kort tid och hästen var såpass nöjd inne så red jag mest inne och skrittade ut på promenader istället för jag orkade faktiskt inte kämpa med uteritterna.

Jag var antagligen för tråkig på uteritterna, det fanns inte särskillt många roliga vägar där heller. Däremot är jag väldigt bra på att rida i manege/paddock idémässigt sätt, jag varierar ridningen väldigt mycket där vilket jag har en tendens att inte göra ute tyvärr.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Men vad tycker du om ridskolorna då? Där de flesta har växt upp och lärt sig rida. De hästarna både harvar runt och rids ej i form o balans. Dessutom så går de oftast flera pass om dan eller i red. Ska ridskolorna bort då eller?

Vill inte stöta mig med dig alls, vill bara höra din åsikt om ridskolehästarnas veckor.;)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Men för egen del sker ca 99% av ridningen i skog och mark, man kan rida lika bra dressyr ute i som i paddocken, samma gäller hoppning och annat
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag är en förespråkare av ridning "ulla håkansson style", dvs i största möjliga mån utomhus, men har fått revidera det lite under den här vintern. Fram till och med i höstas fick "min" ponny den utomhusmotion han behövde i form av joggingturer med vagnen och skrittpromenader i skogen. Men sen kom ishalkan och vagnen fick ställas av. Anser inte att någon hästs enda utemotion ska vara skrittpromenader så jag har försökt rida lite med honom som handhäst men det har fungerat sisådär. Det är även först nu i januari som han blivit säker att rida ut på för vår lilla medryttare så nu är han ute precis som de andra hästarna.

Kontentan av det hela är att han har spenderat större delen av vintern på ridbanan/i ridhuset och har inte mått sämre för det. Han har tvärtom fortsatt utvecklas fint och varit glad och nöjd hela vintern. Men det tror jag huvudsakligen beror på att vi verkligen varit noga med att hela tiden variera arbetet, inte tömköra tre dagar i rad osv. Han har sällan gjort samma sak två dagar per vecka och det tror jag är nyckeln i det hela.

Däremot har vi kunnat konstatera att sen det börjat gå att släppa ut honom på riktiga uteritter (galopp på fält och i backar, hoppa stockar, klättra i skogen osv) har hans utveckling i allt annat ökat lavinartat under en väldigt kort tid. Så jag tror att håller man koll på sin häst och ser till att verkligen variera träningen så kan man lösa en period av lite uteridning utan att hästen mår dåligt. Men i slutändan är det ändå så att hästar behöver få komma ut regelbundet.

Kanske bör tillägga att hästen förstås gått i hage med gott sällskap hela vintern, ca 7-8h om dagen.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

När hästen är igång försöker jag rida på bana en dag i veckan. Det är min medryttarhäst, och jag rider 2-3 dagar i veckan. Ägaren försöker också ta henne i paddock en dag i veckan. Vi tycker båda att det är roligast att rida ut, så det krävs lite diciplin för att gå till ridbanan/ridhuset istället för att rida ut ;)

Det är skönt att jag och ägaren har samma filosofi när det gäller det där :) Jag var medryttare till en annan häst ett tag. Ägaren till den hästen var lite rädd för att rida ut så hon red bara i paddock (inget hårt arbete och ganska korta pass), vilket resulterade i att hästen hade sjukt mycket överskottsenergi den dagen jag red honom och det blev riktigt farligt att rida honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

*kl*

Jag rider på ridbana/i ridhus 2-4ggr/veckan; 1-3ggr dressyr, 1grr markarbete med bommar/hoppning. En av gångerna = träning. Jag rider ut 2-3ggr, och arbetar oftast vid hand/promenerar 1ggr också.
Vissa veckor blir det nån uteritt till, andra något pass till på ridbanan. Beroende på hur jag jobbar, vädret, hästens och mitt humör/motivation, etc...
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag brukade rida ut mer än jag red på ridbanan, 4-5 dagar ut vs 1-2 på banan kanske. Lite beroende på säsong också.

Jag har haft hästar som gått bananer av att bara gå på ridbanan, så jag har ridit mycket i skog och mark för skallens skull. För min egen skalles skull också, för all del :)
Jag kan dock delvis hålla med om det en del skriver om att ifall träningen på ridbanan är tillräckligt varierad så kan det kanske möjligtvis motiveras.

Dock försöker jag sätta mig in i hästens skalle och tänker att det måste vara tråkigt att det enda man ser är stall-->rasthage-->ridbana-->stall.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Tyvärr blir det nästan bara på ridbana/ridhus för vår del. Hästen har specialskor för reining som omöjliggör några ritter i skog och mark. Hon måste ha skorna för att kunna tävla. Vi har nu låtit henne gå en omgång med vanliga skor när det inte varit säsong och då har vi självklart gått i skogen. Vårt stall har extremt begränsade ridvägar. Typ 2... En åt varje håll. :) Den ena är bara grus och asfalt och den andra är asfalt, skog med varierat underlag som gyttja och grenar som skorna kan fastna i och därmed slitas av etc och stor väg och grusväg.

Vi går på grusvägarna och asfalten när hon har sina specialskor, men de är inte så långa och de sliter oerhört på skorna, därför blir det inte några riktiga uteritter för henne... :crazy:
Våra tankar är om det möjligen kan finnas någon typ av gummiboots som är såpass stora nertill så skorna får plats (de sticker ut baktill några centimeter) men ändå sitter bra utan att glappa.. :confused: Vi skulle så gärna vilja ta med henne mer ut, men dessa skor alltså... Och att sluta tävla är inget alternativ heller... :grin:

Idag var första gången som hon fick vara ute i skogen helt själv och hon är så duktig. Trampar på och hittar vägen själv (nåja... ;) ) och det är allt med lite skräckblandad förtjusning hon är ute. Hon är vansinnigt duktig på att anpassa sig så hon ha inga problem med att vara ute själv nu efter några veckors "träning". Så tänk om man kunde hitta några boots som passade henne så hon kunde få komma ut ÄNNU mer.. :love:

Nästa vecka är det slut på skogsturer för ett tag. Då kommer hovis och sätter på plates igen...
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Rider iprinip alltid ut. De gånger jag rider på ridbanan rider jag oftast ut först för att värma upp hästen i de olika gångarterna för att sedan komma in på ridbanan och köra det sista som jag ville träna på.

Har fin ridteräng och många olika vägar att rida på. Dessutom har jag skrittavstånd till en normalstor ridbana vilket gör att det blir en perfekt värma upp/varva ner sträcka.

Sen har jag märkt att vissa hästar koncentrerar sig bäst ute medans andra går och tittar på allt och behöver en "tråkig" avskalad miljö för att ta sig för allt arbete. Därmed inte sagt att man behöver vara länge på ridbanan. Men på den ena kan jag träna galoppfattning ute och hon lyssnar utan problemi en bra form, den andre tänker bara "tjoho galopp!" och själva arbetet försvinner dvs det blir att hon springer av sig lite energi. Givetvis kan man försöka göra något arbete ute men det går bara i korta stunder.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Sen har jag märkt att vissa hästar koncentrerar sig bäst ute medans andra går och tittar på allt och behöver en "tråkig" avskalad miljö för att ta sig för allt arbete. Därmed inte sagt att man behöver vara länge på ridbanan. Men på den ena kan jag träna galoppfattning ute och hon lyssnar utan problemi en bra form, den andre tänker bara "tjoho galopp!" och själva arbetet försvinner dvs det blir att hon springer av sig lite energi.

Det där håller jag med om, hade problem med min pålla att få henne att fokusera ordentligt ute. När jag krävde lite blev hon spänd och använde "spöken" som ursäkt att slippa jobba. Då blev min ridning otillräcklig och jag blev ofta för hård i handen - något som ju varken gynnade henne eller mig.
Därför valde jag ofta att lämna dessa diskussioner till ridbanan där vi inte hade samma problem... :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag rider ut ungefär 2-3 gånger i veckan. Ofta gör jag även så att jag avslutar eller börjar passen på bana/i ridhus med att skritta ut en bit :) Vi har ganska tråkiga ridvägar så tycker inte att det är så kul att rida ut, men det är alltid skönt med variation för både mig & häst.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Så är min kille också. Det går att rida ok ute på ridbanan, men allra bäst (mest koncentrerat) går han i ridhuset.
Delvis kan det säkert ha att göra med att vi varit mest i ridhuset, jmf med ridbanan, nu under vintern då det varit rätt mycket snö. Jag räknar med att det blir bättre nu under våren, då vi förhoppningsvis kommer att vara alltmer på ridbanan. I takt med att det blir bättre på ridbanan, kommer jag att försöka flytta ut åtminstone en del av tränandet till grusvägarna etc.

Förtydligande: Han går alltså i en ändamålsmässig form även på uteritter, för det allra mesta, men vi får inte till dressyrandet ute riktigt ännu.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Rider alltid ut.. Dels för att den "ridbana" jag har är uppbyggd som en oval så det är ibland rätt svårt att rida dressyrövningar där. Dessutom så älskar min häst och jag att rida ut, men vi tränar dressyr ute i terrängen också, det blir mycket roligare då. Förvisso så använder man sig alltid av dressyr som exempel i sin ridning i allt man gör, så att kombinera den med motion ute i skog och mark är jättebra :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
516
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
70
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp