Att rida ut vs inte.

Sv: Att rida ut vs inte.

Om du vet vilket nr av Equipage får du gärna säga till!
Vore intressant att läsa.

Har en "nipprig" häst i min närhet som istället för att ridas ut, tömkörs i skogen just av anledningen att hon inte ska springa
och spänna sig. Hon tömkörs upp och ned i skogen, i skritt. Funkar så mycket bättre än en vanlig uteritt på henne.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Till TS

Jag rider för det mesta ut, tycker det är roligast och mysigast och det tycker även mina hästar :) Vi har en upplyst ridbana på gården som jag också använder en del, särskilt nu när det är kolsvart ute när man kommer hem från jobbet. Under den ljusare årstiden blir det banan 2 ggr per vecka kanske och uteritt resten :) Vi tävlar lite så ett pass på banan då och då är bra för oss.

Har min unghäst i träning nu också och då har det blivit på banan mestadel eftersom han inte ska ridas så länge per gång. Men några uteritter har vi tagit, i skogen så han tränar upp balansen i kuperad terräng och tarvsträckor på grusväg :) Vill försöka komma ut så ofta som det går med båda för jag tror dom kommer tycka det blir för tråkigt med banan flera ggr i veckan.

Den äldre har inte tröttnat på min ridning än så variationen jag har i ridningen fungerar på honom iaf :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Satt och funderade lite när jag läste en tråd på Hästmänniska..
Jag kan inte komma på en enda ursäkt till att sitta och harva på ridbanan 7 dagar i veckan. Inte en. Ändå finns det massor med människor som verkar tycka det är helt okej.

Hur ofta rider du ut? Tycker du det finns några ursäkter för att bara traggla bana hela tiden?

Jag rider ut 10/10. Enda gången jag rider i ridhus/på bana är när jag åker i väg på träning/tävling. 1 gång (eller kanske 2?) har jag lånat grannens ridbana (4 km bort) under de 4 åren min häst varit riden (unghäst) och kanske 5 gånger har vi åkt till ridhuset utan att träffa tränaren, då har det varit ex efter vilor/vinter för att få rida ett lätt pass på egen hand innan träningar igen.

Dessutom är jag VÄLDIGT restriktiv med träningar. Nu blir min häst 7 2011 och nu kan jag känna att jag gärna tränat 1g/vecka, varannan dressyr och varannan hoppning i perioder (INTE året runt). Jag har VÄLDIGT stor respekt för att rida på mjuka underlag och så himla mycket böjda spår som det blir på en ridbana, oavsett storlek.

Min häst har inte på något vis vilat sig igenom sin uppväxt eller flumridits i skogen helt utan utbildning, han har stärkts och utbildads petnoga i skogen för att klara av att ridas på bana och klara av att vara ridhäst hela sitt liv. Så ser i alla fall jag på vår träning :)

Dessutom är det ju tusen gånger lättare att både rida och reda ut div problem i skogen. Är han skitpigg så får han öka ordentligt i uppförsbackar, när det vänder och går nedåt igen så kortas han upp rejält då kan man inte vara 5 meter lång i framstupa sidoläge om man ska kunna galoppera... Han gör byten i svängarna/förvänd galopp och övergångar i nedförsbackar är inte att leka med. På banan måste man själv kunna rida så mycket bättre, passar inte mig :o
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag håller helt med dej, blir så trött när det förutsätts vara "harvande" för att man rider i ridhus/ridbana.

Jag baserar mitt uttryck "harvandede" på det jag ser omkring mig. En jäkla massa slitande och nötande i ridhus och på banor. Många (OBS absolut inte alla) man ser sitter ju mest och tragglar nedbrytande till dödagar på uttråkade hästar i djupa underlag. Därav är det ju inte konstigt att man ifrågasätter varför folk inte rider ut..

Annars håller jag med mackan.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

En spinn off på "harvande" på ridbanan vs "spänd häst ute". Likväl som man kan ha problem med att hästen är spänd och inte arbetar harmoniskt ute så kan man ju ha problem med att hästen inte har tillräckligt med energi att arbeta bra på bana.

Bara en reflektion åt andra hållet :)

Det enda positiva jag ser med att rida på bana är just att ha instruktören nära hela ritten :angel:


Sedan undrar jag en sak till: varför är det så självklart att rida på bana när man har häst? Vad kommer det i från?
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Nej ingen häst borde få gå på en ridbana eller i manege varje dag. Jag är ute ofta. Rena uteritter minst två dagar i veckan och sen rider jag ofta ut en sväng efter en stund på ridbanan så det blir både och.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

*kl

"Harvande" blir det ju om hästen måste gå på samma ställe jämt.
Även om man göra olika övningar varje dag så blir det ju harvande. Olika övningar i ett ridhus ger ändå inte en bra variation.

Skulle vara exakt samma sak om man red samma runda i skogen varje dag.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

nej, harvande antyder en oergonomisk form och ett monotont arbete i den formen.

ring till Kristian von K och gänget som rider på bana 5 av veckans 7 dagar, och fråga om de harvar. :cool: det gör de nämligen inte.

däremot Lilla Lisa som sitter utan en enda tempoväxling eller halvhalt på volten och maler 5 dagar i veckan, och utan ngn specifik plan i huvudet om vad som ska hända den femtisjätte varvet på volten, ja där kan man väl kalla det harvande.

att rida samma runda i skogen är knappast harvande det heller, se ovan.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Ingen av mina hästar tycker ridhuset/ridbanan är tråkigt. De tycker det är fantastiskt kul att få komma in där och jobba. Vi har två olika ridhus med olika underlag. Och två utebanor med ett tredje underlag. Det tycker jag är bra för att kunna variera vad de går på för underlag.
Att jag rider ut är också framför allt därför. Jag vill kunna variera underlaget.

Jag kan förstå en del som inte vill rida ut som har hästar som än inte är säkra nog att rida ut på. Min unghäst red jag inte ut på under ett långt tag. Det var en fråga om min säkerhet.
Däremot var vi ute och gick/sprang och jag hade honom som handhäst efter min andra häst. Just för att jag vill att unghästen ska vänja sig vid allt och klara av allt.
Men jag kan förstå om fler gör som jag och väljer att rida inne i början för att slippa slå sig så mycket.

Om ridhuset eller banan upplevs som tråkigt för hästen har man misslyckats med att motivera den. Och om det blir slitage av att rida där inne så har man misslyckats med att rida hästen i balans.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Sedan undrar jag en sak till: varför är det så självklart att rida på bana när man har häst? Vad kommer det i från?

Programridning, banhoppning etc sker ju på bana. Ridskoleridning och andra lektioner sker på bana av praktiska skäl.
Och det är praktiskt om man är dressyrryttare att rida på bana. Då kan du när som helst utföra den rörelse som krävs i vilken riktning du vill för att få hästen optimal.
Rida dressyr ute är skitbra. Men man kan inte alltid göra den rörelse man tycker krävs för att man begränsas av vägen/stigen man rider på.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag har ridit i ridhuset nästan varje dag i perioder men då med framskritt och avskritt ute. Detta under perioder då min häst var så pass vild att det inte gick att göra något vettigt arbete ute i skogen. Han bara röjde ;)

Kan man bara variera träningen ser jag inget problem med att hästen rids på bana de flesta dagarna - så länge de går i hage och får se sig om i världen ändå. Jag uppskattar ett bra pass på banan lika mycket som en härlig tur ut i naturen och jag är ganska säker på att hästen tycker likadant.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Håller med, finns ingen anledning att rida ut "bara för att man ska" om man inte kan kontrollera och rida hästen i en bra form. Kan göra mer skada än nytta, tänk en häst som ska bygga ryggmuskler och som springer i slängtrav med högt huvud och sänkt rygg. Har tyvärr sett hästar som senare blivit helt förstörda av ägare som inte kunnat rida tillräckligt bra för att rida sina hästar ute. Nu på vintern är dessutom underlaget lika både på banan och i skogen.

Har själv just nu en häst som trivs på banan och är avslappnad där men bör ej ridas ut själv, tyvärrr blir det inte så ofta uteritt även om jag gillar det pga att hon inte kan ridas med pannlampa och jag jobbar dagtid, blir stressad av att gå själv och blir mkt spänd och de ridturerna ger varken mig eller henne ngt possitivt. Jag får helt enkelt rida ut på helgerna när jag kan få sällskap. Men jag längtar till våren och värmen då hon blir lugnare och bäst är sommaren då hon blir avslappnad av värmen.

Jag tror många av oss har lite tokiga hästar under den kalla årstiden och det finns ingen anledning att skämmas för att vi rider eller tömkör på ridbanan mer under vinterperioden. Många jag känner rider ut med hjärtat i halsgropen bara för att inte andra ska prata illa om dom fast hela ekipaget skulle ha haft en trevligare ridstund på banan. ;)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Om ridhuset eller banan upplevs som tråkigt för hästen har man misslyckats med att motivera den. Och om det blir slitage av att rida där inne så har man misslyckats med att rida hästen i balans.

Jag håller med. Det är troligen väldigt få ryttare som inte håller med om att det kan vara bra för en häst att ridas ute i skogen. Det finns många "tyckanden" om skogen som det enda roliga alternativet för en häst, men som jag ser det så är finns det också en hel del ryttare som inte kan rida sin häst i balans och ge den sunt arbete, varken på ridbanan eller i skogen. Kan man det så har man också en häst som tycker att ridbanan är minst lika rolig som uteritter!

I dessa lägen när det beror på ryttaren, så tror jag det är bättre för hästen att oftare få komma ut och gå rakt fram i skogen; där de flesta hästar också får en naturlig framåtbjudning.

/V
Hobbyryttare
 
Sv: Att rida ut vs inte.

kl

Jag erkänner, jag rider väldigt sällan ut och det är pga att jag känner att jag inte har kontrollen på honom snabbare än i (vissa dagar) trav.
Ena dagen kan jag galoppera på fält med kompisar och andra dagar kan jag knappt trava utomhus (ibland så illa att jag knappt kan galoppera inne). Vi jobbar på det och de går framåt.. I sommras när jag precis fått honom ( och när han var ute längre bla) red jag ofta ut och märkte att han blev segare och segare, mer uttråkad för varje dag som gick o vi var ute i skogen. Då var det gräsbanan som gällde. Den sista flyttar jag till ett nytt stall som tydligen ska ha dåliga ridvägar så då blir det inne då också.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag är medryttare 2ggr/vecka men jag rider alltid ut och någon gång då och då så blir det kanske 20 minuter i det lilla lilla ridhuset. Ser ingen anledning att bara pumpa på på i ett ridhus eller en ridbana varenda pass. Naturen är bäst, man kan ju själv tänka sig hur det är att bara gå runt inomhus hemma... tråkigt!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Min häst tycker det är roligt med både ridbanan och ridhuset. Utomhus är läskigt. :eek:
Även om vi rider ut 4 dagar i veckan - för att jag tycker det är roligt så är det superläskigt. :eek:
Roligt på hemvägen dock, om hon får galoppera i full fart. :p
 
Sv: Att rida ut vs inte.

kl
elma går på planen max 2-3 ggr i veckan (ibland blir det bara uteritter en vecka). dels för att elma tröttnar på att ridas i paddock alla dagar i veckan och dels för att det går minst lika bra att rida dressyr ute i skogen. även om man inte kan rida galopp på volt så kan man rida slalom, skänkelvikniningar, skolorna och massa annat över vägarna. sen är det ju såklart olika vad hästarna tycker om att bli ridna ute eller på en ridplan men även om hästen tycker att nåt av det är trist så ska man variera ridningen. och det går faktiskt att göra även det tråkigaste till något roligt!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag rider på banan högst en gång i veckan, ofta bara en gång varannan vecka.

Jag använder oftast bara ridbanan när jag måste ha en inhägnad för att kunna koncentrera mig på annat. Som exempel är hästen jag har nu lättstressad, och då finslipar jag vikthjälperna och koncentrationen genom att rida utan tygelkontakt. Skulle jag gjort detta ute i nuläget så skulle vi haft för många störelsemoment och övningen skulle aldrig kunnat gå igenom eftersom han skulle dragit iväg och inte lyssnat.

Alla andra övningar där jag faktiskt inte behöver en inhägnad, utnyttjar jag naturen för. Vi har härliga vägar om man vill ha planmark och tempo, och bra fält om man vill rida på böjda spår. Skogsstigarna är utmärkta för gymnastik och styrka, och en kuperad bergsväg underbar för lydnadsövningar! Man har aldrig en så lösgjord häst som efter en bra och varierad uteritt, jämfört med att göra specifika övningar dag ut och dag in på en bana.

Man får så otroligt mycket mer i hästen genom att utnyttja fria och naturliga områden, och det går aldrig att ersätta med en ridbana/-hus. Sen finns det hästar som behöver barriärer en kort period för att sedan kunna ridas ut på. Tycker helt enkelt att man i allmänhet skall se inhägnader som ett hjälpmedel man kan använda sig av till och från.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag red inte ut på min häst under en period på ett år, dels för att jag lätt blir osäker, men också för att det enda som hände var att hon spände sig något enormt och inte ens kunde gå i ordentlig skritt.
Eftersom jag hade mycket problem med spänningar och stress även i ridning i paddock, så tyckte jag det var onödigt att låta henne backa så många steg genom att rida ut, alltså red jag inte ut.
Nu har jag börjat rida ut en del eftersom hon har utvecklats något enormt, fortfarande kan hon spänna till lite ute men det är helt hanterbart.
Jag märker ingen skillnad på hur hon är nu sedan jag började rida ut och hur hon var tidigare, faktiskt.

Vill dock poängtera att jag självklart tycker att det är bra att rida ut och framför allt att rida varierat, vilket är lite svårt, men inte omöjligt, i paddock. Vill bara påpeka att hästar överlever även om de bara går i paddock eller ridhus ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
70
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp