Att rida ut vs inte.

Sv: Att rida ut vs inte.

Just nu när min häst är under igångsättning och jag sällan (aldrig) har sällskap att rida ut blir det mycket på banan. Det går dock att variera ganska mycket:). Vi har tre olika ridbanor med lite olika underlag och skillnad på storlek. Den ena är så stor att man utan tvekan kan kantra runt och kondisträns. Iom snön varierar även djupet och träningen av det. Så bara för att man inte är ute i skogen går det att variera sig:).
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag rider ungefär vartannat pass på ridbanan fast jag kan variera lite beroende på vädret.

Jag lärde mig att rida genom att åka på turridning, så rida ut var normen för mig. "Banridning" har kommit långt senare för min del och jag vart bara såhär :eek: när jag förstod att det finns folk som inte rider ut. Jag tycker att det är viktigt för hästens kropp (varierad träning), hästens skalle (slipper "bara" vara på banan), vårt samarbete som ekipage (man möter svåra situationer på uteritt som man får reda ut tillsammans, som aldrig skulle dyka upp på en ridbana), mitt självförtroende som ryttare (dito) samt att jag tycker det är lisa för själen - om man inte ridit ut i en alldeles tyst snöig skog på en frustande glad häst har man inte levt :love:

Jag har bara känt en person som bara var på ridbanan 7 dagar i veckan, antingen red eller longerade hästen, och det var för att hon inte kunde kontrollera hästen ute och hade blivit rädd (fast hon erkände det inte). Hästen hade upprepade hältor, och alla i omgivningen såg ett klart samband.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

om man inte ridit ut i en alldeles tyst snöig skog på en frustande glad häst har man inte levt :love:

Eller hur?

PICT0361.jpg


Oj, de var visst ingen häst. :p
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Nej, det tycker jag egentligen inte. Nu har jag en häst som periodvis inte går att rida ut av olika skäl men då varierar jag träningen genom att rida på ängar och i hagar på gården för att byta lite underlag och miljö. Hon har ridits ut i skogen i alla fall så ofta som möjligt och de perioder då det har gått att rida ut har jag passat på och ridit ute nästan varje pass.

Mvh JV
 
Sv: Att rida ut vs inte.

*kl*

Jag måste bara fråga: ni som säger att era hästar inte tycker om att gå i skogen utan tycker det är tråkigt, vad gör ni när ni rider ut? Tycker att frågan känns relevant, då ryttare som säger att deras hästar blir uttråkade i ridhus ofta får samma fråga. Om "ridhusryttarna" förutsätter att folk som förespråkar uteridning bara gör tråkigt och enformigt arbete i ridhus och därför blir deras hästar uttråkade/utslitna, är det då riktigt av mig att anta att "ridhusryttarna" bara skrittar fram och tillbaka på en grusväg när de väl rider ut?

kan bara svara för mig själv det är inte det att min häst tycker det är tråkigt att ridas ute men det är heller inte så att hon blir superglad hon är neutral helt enkelt, skiter i vilket kan man säga. Jag skrittar definitivt inte fram och tillbaks på någon grusväg utan det kan bli långritter på 1 timme med snabba galopper och varierande tempo om underlaget tillåter. Däremot så rider jag bara ut när jag har sällskap eftersom hon inte gillar att gå själv, dvs det kan hända att man inte kommer så långt och hon njuter inte av ridturen så att säga, detta är en häst som ofta hittar spöken även i paddocken, kanske därför hon aldrig blir uttråkad där?:D
Hade jag haft bättre ridvägar hade jag kanske också ridit ut oftare. Och såklart om jag hade kunnat ha sällskap i ridningen oftare.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Mjo, det finns faktiskt inlägg som sagt så. Sen har jag deltagit i andra trådar med samma ämne där folk sagt precis så, att deras hästar skulle bli vansinniga av att lulla på samma skogsstig hela tiden. Nu kanske inte de användarna läser den här tråden, men det finns ju bevisligen folk som har hästar som tydligen blir uttråkade av skogen. Då måste ju jag undra vad man gör i skogen?

Manhattan: Tja, det är ju synd att du inte har fler ridvägar att rida på, jag har själv varit i samma situation och jag fick flytta ifrån det stallet, höll på att bli tokig. :s Jag försöker absolut inte säga hur du ska rida din häst, jag försöker bara dela av mig av mina egna erfarenheter, men mina tittiga och knäppa hästar har inte gått mindre i skogen för det och de har definitivt blivit bättre med tiden och spöken har försvunnit. :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

kl

Här finns inga vägar att rida ut på annat än hårta korta ojämna grusvägar och asfalt. Skogen är minimal och ängarna används av bönder som inte tillåter ridning. (plus att de är så våta och tunga att det inte går att rida där. Visst rider jag ut, som uppvärmning alltså. Jag brukar göra skänkelvikning och andra enklare övningar längs vägen, men att rida ut bara för att rida ut? Nepp.

Annars skulle jag gärna rida ute, dressyr i skogen, eller galopp över ängarna. Om det fanns möjlighet alltså.

Då jag var yngre gillade jag att rida ut trots de dåliga stigarna, men numera ger det mig inget alls.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Håller med, den mest optimala upplevelsen man kan ha med häst är ute i naturen. Har man inte naturen runt knutarna kan man lasta och åka någon annanstans. Hästarna tycker det är kul med nya ställen och med andra hästar undersöka terrängen.
Vi tar gärna och lastar pållarna och åker till:

HighUp.JPG

Sanddynerna vid Mälarhusen, eller
Kullen-ravlunda.jpg

Paus-ravlunda.jpg

Fikapaus på Ravlunda skjutfält, eller

Ravlundavy.jpg

Njuta av utsikten över skjutfältet

Sjapplin-o-Gullfaxi-med-bihang.jpg

Eller bara ta en tur på snöklädda fält....

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Att rida ut vs inte.

*kl*

Jag måste bara fråga: ni som säger att era hästar inte tycker om att gå i skogen utan tycker det är tråkigt, vad gör ni när ni rider ut? Tycker att frågan känns relevant, då ryttare som säger att deras hästar blir uttråkade i ridhus ofta får samma fråga. Om "ridhusryttarna" förutsätter att folk som förespråkar uteridning bara gör tråkigt och enformigt arbete i ridhus och därför blir deras hästar uttråkade/utslitna, är det då riktigt av mig att anta att "ridhusryttarna" bara skrittar fram och tillbaka på en grusväg när de väl rider ut?



Det här var inte så långt från stallet, så på väg upp mot skogen, mkt tempoväxlingar i skritt, halter och någon övergång till trav/skritt



Tempoväxlingar i trav, halvhalter, halter och några övergånger till galopp/trav



Skolor, skänkelvikningar, serpentinbågar och övergångar i skritt och trav.



2 km "inspektionsraka" i fri gångart oftast rejält frisk trav eller galopp.



Kort backe för busrallygalopp :angel:



Något längre galoppsträcka, när inte regnet varit för ihållande...

Det ligger nog ett antal ridspön i varierande längd och färg, efter mina äventyr med damen i de skogarna. Eftersom antagligen gick det FÖR fort, baklänges eller på två ben, så jag fick släppa spöna efter att ha försökt allt, "lilla söta vännen", NU GÅR VI!!! till "klatsch på rumpan", till "klatsch på rumpa" och "SKÄRPNING!!!", till att jag som har ryggmärgsskada fått kasta mig av och leda hästen hem mellan 2-4 km.

Och väl hemma, har antingen jag eller annan i stallet kunnat rida damen utan problem eller mankemang i paddock eller på träda bakom stallet mellan 1-2 timmar när vi kommit hem, med öron som strutar, alternativt öron avslappnat rakt ut, trevlig form, avspänd och nöjd häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag är inte så där jätte road av att rida ut 7 dagar i veckan.
Detta antagligen på grund av att jag har ett rörelsehinder som gör att OM jag skulle ramla av så kommer jag antagligen inte komma upp och jag har ju då dessutom svårt att ta mig hem för egen maskin (även om jag kan gå rätt obehindrat så är det just ute i skog som det blir fruktansvärt svårt och tungt).

Min förra häst kände jag mig totalt säker på, han tog verkligen hand om sin ryttare, så han red jag ut på i alla gångarter både i sällskap och själv.

Det som därför var viktigt nu när jag köpte en ny häst var just att den var helt orädd ute och gick fram överallt.
Jag har nu hittat min nya drömhäst och hon är jättesnäll och trygg ute, distanshäst som hon är, och jag har skrittat ut på henne. Nu har jag bara haft henne i tre veckor så vi lär fortfarande känna varandra och tills jag lärt känna henne ordentligt så är det bara i skritt vi rider ut.

Men även om jag själv kanske inte rider ut 7 dagar i veckan så betyder inte det att jobbet inte blir varierat när vi rider i paddocken.

Dock har jag en medryttare som älskar att rida ut i alla gångarter, så min nya häst kommer ut i skogen åtminstone en dag i veckan i alla fall.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Nä vet du, jag har ingen studie utan jag lutar mig på de unghäst studier som påpekar att hästen stärks under sina tidiga år under belastning och underlag, och det är till stor del detta som påverkar hållbarhet framöver.
utöver det ser jag till alla de tävlings ekipage på elit nivå som förstår att rida sina hästar i balans, och som rider mycket inomhus och på bana, parat med något skritt pass ut i naturen.

Att unghästen stärks av varierande belastning och underlag är väl självklart, det jag undrade var om det verkligen gick att underhålla det med enbart ridning på ridbana/ridhus.
Angående elitryttare så rider väldigt få hästägare på den nivån men alla tror sig säkert rida på ett sunt sätt - frågan är om det verkligen är på det viset? Jag fick intrycket av att ditt uttalande var väldigt allmänt riktat och inte handlade om elitryttarna då man knappast kan jämföra deras ridning med vanligt hästfolk.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Att unghästen stärks av varierande belastning och underlag är väl självklart, det jag undrade var om det verkligen gick att underhålla det med enbart ridning på ridbana/ridhus.
Angående elitryttare så rider väldigt få hästägare på den nivån men alla tror sig säkert rida på ett sunt sätt - frågan är om det verkligen är på det viset? Jag fick intrycket av att ditt uttalande var väldigt allmänt riktat och inte handlade om elitryttarna då man knappast kan jämföra deras ridning med vanligt hästfolk.

Svaret är att det går att underhålla aldeles utmärkt, bara man har förmåga att rida hästen i balans samt vet hur man varierar arbetet på ett ergonomiskt och för hästen stärkande, inte nedbrytande sätt.

Min kommentar var allmän i tråden då den tenderar att bli en smutskastnings tråd att usch och fy, stackars hästar som alltid går i ridhuset/ridbanan - därmed går de sönder.
Så enkelt är det inte. ;) Som i allt arbete, oavsett vad man gör med hästen, handlar det om hur den rids först och främst.

sen håller jag med dig om att gemene hobby svensson nog inte är den mest lämpade att rida i ridhuset/paddocken 7 dagar i veckan, just av denna anledning. Men som sagt - man kan inte hårddra det och få det till att ridning på ridbana/ridhus 90% av veckan är det dödstraff på för alla, för det stämmer inte.

Halvt knapplån:

det fanns en väldigt intressant artikel i Equipage för några nummer sen, där en fälttävlans profil (kommer inte ihåg vem), och Kristian von K, berättade om hur man bäst stärker och främjar sin häst arbetsmässigt. Där kommenterade man vikten av just ergonomiskt arbete, och att det många missar, är att det faktiskt inte är VAR man befinner sig, som spelar roll. Har man en häst som tex blir otroligt spänd utomhus, så ska denna häst skrittas, inte ridas i galopp över fält osv, då den om den är för spänd, endast jobbar emot sig själv, belastar fel, bygger fel muskler osv osv. Bägge är elit ryttare och rider därför givetvis massor med ridpass på ridbana/ridhus, ca 5 dagar i veckan. Det var oerhört intressant hur nogsamt deras upplägg var och hur de just "bröt upp" sina pass till att handla om olika sorters arbete och kropps belastning, för att stärka, inte bryta ner. Summa summarum så deras poäng var att arbetet och hur man lägger upp träning för sin häst, är ytterst individ anpassat, och att det är detta som är nyckeln till en hållbar och stark häst. Som sagt, väldigt intressant artikel, försök leta reda på den, om ni inte redan läst den.

Min poäng är nog, att det inte är vart man befinner sig, utan hur man jobbar, som spelar roll ur hästens hållbarhets synpunkt först och främst. Att rida i fel form på en spänd häst utomhus som bygger fel muskler och belastar fel, gör ingen glad det heller i längden.

sen att det är bra mental avkoppling för häst - men kanske främst ryttaren : ) att rida ut, är nog alla överrens om.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag håller helt med dej, blir så trött när det förutsätts vara "harvande" för att man rider i ridhus/ridbana.

Dom ryttarna ska nog inte rida där mycket, det blir inte bra med den inställningen...

Jag behöver rida ut för min egen skull och hästen älskar det och behöver det mentalt och fysiskt, det blir lite annat man kan göra. Men "harvar" gör jag nog där också,:angel: jag vill ha bra arbete även ute, inte något idiotflängande eller bara sitta och skritta heller. Jag vill i stort sett ha kontroll i varje steg även om jag tex galopperar riktigt fort, och inte minst då, förresten.

Det blir ju ändå inte samma så visst tappar man en del av precisionen i dressyren tycker jag, men det är det värt, det ger ju mej mental energi och njutning och hästen äslkar det också. det gör ju de flesta hästar om de är vana att ridas ute.

Sä jag tycker att alla hästar SKA ridas ut i naturen men inte för att undvika "harvande" då har man fel inställning till vad man håller på med på ridbanan och ute också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att rida ut vs inte.

Min kommentar var allmän i tråden då den tenderar att bli en smutskastnings tråd att usch och fy, stackars hästar som alltid går i ridhuset/ridbanan - därmed går de sönder.
Så enkelt är det inte. ;) Som i allt arbete, oavsett vad man gör med hästen, handlar det om hur den rids först och främst.

sen håller jag med dig om att gemene hobby svensson nog inte är den mest lämpade att rida i ridhuset/paddocken 7 dagar i veckan, just av denna anledning. Men som sagt - man kan inte hårddra det och få det till att ridning på ridbana/ridhus 90% av veckan är det dödstraff på för alla, för det stämmer inte.

När jag tog över mitt nuvarande 26-åriga halvblodssto för sex år sen så hade hon inte varit ute i skogen mycket just för att "hon är lite galen", "man kan inte göra si och så med henne". Så hon har gått mestadels på ridbanan från att hon var 5-20 år gammal.

Hon har aldrig haft några sorters allvarliga skador, lite sträckningar efter bus i hagen är det enda nu på senare år (jag är övertygad om att hon blir piggare och busigare för varje år som går..)

Jag motbevisade ganska fort med henne att det vist går att rida ut i skogen, och visst går att göra "si och så" med henne. Däremot är jag inte alls speciellt road av att gå ut i skogen så värst ofta, därför låter jag min mamma göra det när hon blir ridsugen, ett par 4-5 gånger i månaden kanske.

Tanten är lite, precis som jag, på-banan-dressyr-nörd och taggar till ordentligt så fort vi kommer ut på ridbanan. Hon har inget emot att gå ut i skogen, utan sträcker gärna ut, men vi båda verkar iallafall föredra ett dressyrpass framför en skogstur.. speciellt nu på vintern, banan är dessutom full med snö att pulsa i, så det blir finfin träning! :)
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Mysigt att se alla bilder på olika ridvägar! Rida ut är det bästa som finns! Dock ogillar jag att rida ut själv då jag är lite feg (a) tänker ofta på att det kan komma vildsviner ir ngt liknande.... Men rida ut några styckna ååh det är såå mysigt!! Sen är det roligt att ta padocken kanske 2 ibland 3 gånger i veckan :D Det är både bra för dig och hästen att variera så ingenting blir tråkigt!!!!!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

spelar det igentligen så stor roll vart man rider? i min verklighet så hard et mer med hur man rider.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Fast så kan du ju inte säga:confused:

Att den mest optimala upplevelsen är att rida i naturen med sin häst (eller vad det nu stod)

För dig kanske, men långt ifrån för alla!

För mig är den mest optimala upplevelsen ett lyckat dressyrpass på ridbanan eller när jag och hästen tillsammans fått till det perfekta språnget.
Allting handlar om vad man har för syfte med sin häst och sin ridning/träning.

TS
Jag rider ut, men inte särskilt ofta. Rider jag ut är det för att jag vill uppnå ett specifikt syfte som inte går att uppnå i ridhuset. Precis som jag planerar mina ridpass på banan/ridhuset planerar jag in pass med galoppintervaller osv. Exempelvis kan jag rida ut en runda med mestadels asfalt med syftet att stärka senor...och det blir ju svårt i ridhuset. Jag kan inte påstå att jag någonsin har "gillat" att rida ut, men ibland är det ett nödvändigt ont:angel: För min egen del och för den hästen jag har idag får jag ut mer av att rida ett bra pass i ridhuset. Har haft min häst i snart 10 år och hon har stundtals varit knepig att rida ut på (detta har dock gett med sig med åren) vilket nog också lett till fler pass på banan än ute i skogen. Och min pålle uppskattar fortfarande att rida i ridhuset eller på utebanan.

Det handlar om variationen i arbetet. Att nöta samma saker kan tråka ut vilken häst som helst, dessutom skapar det ju ett otroligt slitage på senor och ligament!

Tror det är viktigt att se till varje individ och inte påstå att alla hästar gillar att rida ut!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
70
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp