Att räkna på kostnader för häst

Salikon

Trådstartare
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni bukare räknar på era kostnader, månadsvis som årsvis!

Hur mycket räknar ni att era hästar kostar?

Har ni en buffert eller ett sparande som ni lägger pengar till och isf hur mycket och hur ofta?

När ALLT är betalt (dvs alla räkningar och mat iosv fasta kostnader) hur mycket pengar finns över i er kassa tiller själva och kostnader som inte är fasta s.a.s.?

Jag har en häst och räknar lite på att köpa en till men som alla hästägare får erfara är det ju alltid miljoner utgifter till som är svåra att räkna på, så om man ska räkna med goda marginaler hur mycket pengar ska man egentligen ha över varje månad för oförutsedda saker?

Hoppas på många bra svar :)

Sv: Att räkna på kostnader för häst

Jag har hästarna hemma på egen gård & räknar att mina 2 stora hästar årsmässigt kostar mig ca:
4000:- i hö,
4000:- Torv
3000:- kraftfoder
2000:- foderjäst, loppfrö & Enzion.
7000:- hovslagare
= 20,000 i rena omkostnader på 2 stora hästar.

Sen tillkommer träningar.
2 clinic`s/år på 3000:- st = 6000:-
4 heldagträningar/år 1500:-/st= 6000:-
2 träningar/månaden * 12 à 300:- /st = 7200:-
= 19200:-

Sammanlagt kostar hästarna mig ca: 39200:-/år / 12=3266:-/månaden

Sen köper jag täckena på rea & lägger undan pengar till utrustning & köper kontant. Samt ger lite ridlektioner för att dryga ut kassan lite.

Jag har en månadslön på ca 14,000- 18.000:- efter skatt & sätter undan ca 3000:- varje månad på ett speciellt konto som tillhör hästarna & plockar pengarna därifrån när det gäller dom.

Detta året hade jag hållt nere omkostnaderna & då blev det pengar så jag kunde köpa en ny sadel till den ene för 14.000:- hade resterande som fattades på kontot när jag sålde den gammla för att kunna köpa den nya.:banana:

Per år för min ponny

4000:- i hö
500:- Spån (lösdrift)
1000:- kraftfoder
2500:- hovslagare (barfota, men jag ska ha henne skodd efter sommaren o då kommer ju kostnaden gå upp)
2500:- Försäkring
10 000:- utrustning (vi håller på att köpa sele + vagn mm.)
8400:- stallhyra (700kr/mån)
1000:- träningar

Och så är det ju massa jag har glömt :p

Jag har också eget stall. Jag lägger undan 1500 i månaden till hovslagare, hö och strö. Kraftfoder köper jag "ur egen ficka" knappt 1000 kr per månad. Samma med försäkring. Höet delbetalar jag med jämna mellanrum för att slippa betala hela årskonsumtionen på en gång. Lantbrukaren jag köper hö av vill ha betalt i efterskott då han inte kan svära på att höet räcker hela vintern (hittills har det dock gjort det varje år :) ). med lite småjox hamnar kostnaden på knappt 3000 i månaden för tre hästar. Jag får ut ca 18-19000 i månaden och har mellan 10-12000 i övriga räkningar i månaden, så det blir ca 5000 kvar till mat och sånt. Riktigt tufft blir det när man får hästförsäkringen (betalar halvår) och hundförsäkringen och bilförsäkringen samma månad, då blir det riktigt tight:crazy: (hände denna månad). Någon buffert blir det egentligen inte, men jag har folk runt mig som ställer upp och hjälper mig om jag skulle vara tvungen att åka akut till klinik eller så:love:

Jag har 2 st hästar och räknar lite snabbt för den stora och dyraste av dem.

Stallhyra (Allt ingår, mockning vardagar, foder, insläpp och utsläpp,
täcke av och på, sommarbete och stora vinterhagar, rihus och ridbana m,m.) = 2,750:- månaden.
Extra foder: 800:- (Enzion och müssli) månaden
Hovslagare: 800:- var 6 vecka.
Utrustning: Ca 1 000-5 000:- månaden.
Ev. träning: 100 kr per gång.

Räknar med att han kostar ca 10 000:- i månaden.
Sen kommer försäkring till som jag ej vet pris på plus vaccinering.
(Om man sen i stort ska räkna med veterinär kostnader och annat kan man säga ca 15 000:- per häst i månaden.)

Så för båda mina räknar vi med ca 20 000:- i månaden om vi har en bra månad utan skador och dylikt.

Tack för era svar!

Jag tror iofs att man kan stirra sig blind på siffror, utan att veta hur det blir i verkligheten.

Jag har räknat på följande månadsvis ni kan väl tycka till om det!

Hö ca 1100 kr (12 kg/dag á 3 kr/kg)'
Torv ca 300 kr (1/vecka)
Havre ca 300 kr (3 kg/dag ca 2-2.50 kg)
Stallhyra ca 1400 kr
Försäkring ca 400
Hovis ca 600 (1200 per gång)

Totalt: ca 4000

Jag kommer att ha 900-3000 kr över varje månad beronde på jobbet och tänker ha betalande medryttare för ca 500 kr/månad.

Rimligt?

Har ni andra fast jobb, vågar man köpa en till med t.ex vikariat eller projektanställning med chans till förlängning?

Sen på sommaren går dom ju på bete och då får man väl spara under den tiden...

Nu räknar jag per månad och inte per år:
Stallhyra plus fri tillgång till hösilage: 1000 kr
Hovis: ca 500 kr
Spån: 150 kr
Krafft: ca 420 kr
Luzern: ca 150 kr
Mineraler, b-vitamin, e-vitamin, salt, olja: ca 250 kr
Fabrol (äter det bara under vinterhalvåret när han står uppstallad): 400 kr
Försäkring: 600 kr
Ny utrustning (Köper sällan men om man slår ut det): 200 kr
Träning: 700 kr (om jag tränar för mina ordinarie, om jag tränar för Piia Pantsu eller Ulf Johansson blir det lite mera)

Sedan är det ju bensin till och från stallet, träningar och liknande. Och från april-oktober blir det billigare då han går ute dygnet runt!

Jag betalar:
800:- /mån i hyra
500:-/var 9:onde vecka hovslagare
840:-/höet var tredje månad
200:-/foder varje månad

Jag har liten häst

hyra 1400kr månaden
försäkring 480 kr månad
träningar ca 100kr månaden
lägger undan 400 kr månaden till hovslagare & vet

Jag räknar på min häst ungefär så här:

Stallhyra inkl. foder 2000/mån
Hovslagare cirka 1000/mån (det är dyrt att sko shire och min behöver vet. med lugnande också så det blir närmare 2000 per gång, behövs nya skor blir det mer)
Extra fodertillskott etc cirka 500/månad
Försäkring cirka 400/månad

Summa 3900 kronor/månad

Då tillkommer bensinkostnader etc som jag inte brukar räkna på samt veterinärkostnader, kiropraktor, utrustningsinköp etc. etc. så jag sätter av ungefär 1800/månad till ett sparkonto som jag räknade med skulle öka lavinartat men som för närvarande knappt går ihop...

Så strax under 6000 per månad räknar jag att jag har i kostnader :angel:

Jag tjänar egentligen alldeles för lite pengar för att ha råd med häst, men jag jobbar en hel del extra på helger för att få det att gå ihop.
Nu när jag flyttar till mitt jobbstall så kommer jag att baka in stallhyra (med kostnader för foder och strö) i min lön, så efter skatt får jag ut ca. 6000 kronor, och där ska 2500 gå till hyra + räkningar och sedan får jag lägga undan en mindre summa till hovslagare, vet., ev. träning, utrustning och annat som kan behövas till pållan.

Det som kostar mig mest just nu (och även i fortsättningen) är den fördömda bilen, som visserligen inte slukar bensin men ändå gnager hål i plånboken :mad:

Hur mycket räknar ni att era hästar kostar?
Fasta kostnader/månad: ~3800:- (Stallhyra, träningar och försäkring + ett snitt av ridhuskort och hovslagare som ju inte betalas precis varje månad)
Per år: 50-60.000:- om inga större skador eller sjukdomar inträffar.

2007 och början av 2008 har varit långt dyrare än så, då hon fick fång under sommaren och har ätit ca 1,5 kg lusernhack á 6:- hela vintern...:angel:

Har ni en buffert eller ett sparande som ni lägger pengar till och isf hur mycket och hur ofta?
Tyvärr är det väl lite kasst på den fronten, men jag har pengar så att jag kan betala en självrisk på försäkringen och lite till om något skulle hända.

När ALLT är betalt (dvs alla räkningar och mat osv fasta kostnader) hur mycket pengar finns över i er kassa tiller själva och kostnader som inte är fasta s.a.s.?
1500-2000:-, typ.
Oftast är de pengarna uppbokade långt i förväg för inköp av nya skor, ytterkläder, sparande till dyrare ridutrustning och liknande.

jag tror inte vår ponny kostat under 4500 i snitt, nån månad. Då har vi relativt billig hyra, och tillgång till transport, men lägger en hel del pengar på träning. Träning/tävling ligger på mellan 1500-2000 i månaden.

kl

jag lägger runt 2300 i månaden.
1200 stallplats strö o hösilage ingår.
200 kr hovslagare ponnyn går barfota
100kr försäkring
300kr veterinärbuffert
500kr bensin

efter hästen och alla räkningar har vi ca 8000 kronor kvar. Då är vi två vuxna, två barn och en hund som ska leva på resten. Jag tycker det är rätt mycket att få över.

stallhyra:1500/månad *12=18000:-
foder:300+100+1200=1600:-
strö:350:-
hovslagare:6000:-
vaccinationer:1200:-
träningar:2400+6000=8400:-
tävlingar:8000:-
bensin:3650:-
shopping:10000:-

Ca:55000-60000 :O detta är iof för två hästar

Per månad:

Stallhyra 1860kr
Fodringar 600 kr
Skrittmaskin 125 kr
Hovslagare 800 kr/var 6:e vecka
Försäkring 1000 kr
Träning 1500 kr
Foder (hö, kraftfoder, mineraler)1500kr

=7200 kr/månad :eek:
Dessutom bensin ca 600 kr/månad bara för stallresorna, så är det ofta någon extra utgift -vaccination, tandkoll, kiropraktor etc... så det slutar nog på 8000 kr imånaden USCH!! Ångrar den dag då jag räknade på detta... :crazy:
Jag har en bra lön som tur är men nu har vi köpt hus så det blir inte mycket kvar men ett par tusen försöker jag ha i buffert till hus häst etc. Lever sparsamt i övrigt

Usch, avskyr att räkna månadskostnader.... *hehehe*

Stallhyra: 700:-
Hovslagare: 175 :- Skor honom i fram varannan månad, 350:-/ skoning
Hö: 350:- ca 1,50kr/kg.
Torv: 260:- (en bal i veckan)
Kraft: Ca 2 nävar pellets om dagen, en säck är typ 25 kg & räcker i en evighet för mig. Kan liksom inte räkna ut det :)
Tränare: 0:- , har inte hittat någon där jag bor ännu.
Försäkring: 140:-
Bensin: Borde vara 0:-, kan cykla/gå men fuskar ibland!
Shopping: Olika varje månad, är tyvärr besatt av nya sadlar hehe!

Totalt ca: 1700:-/månad exkl shopping *hehehe*

Okej, per år för min häst då.... :crazy:

Stallhyra: 84.600:- (omg) :eek:
Hovslagare: ca 15.000:- beroende på årstid
Veterinärvård, avmaskning, vaccinering: ca 2000-10.000:-
Träningar och tävlingar vid frisk häst: 12.000:-
Försäkring: 6000:-
Utrustning: Varierar kraftigt. 10.000 - 100.000 om året.

TOTALT: 130.000 - 228.000 om året.

Det här var ju inga roliga siffror att räkna ut. Detta är för ETT halvblod som tävlas och tränas mycket.

Vi började med att sätta undan en fast kostnad varje månad i en buffert för alla utgifter i jan 2007. Jag räknade då på alla fastna kostnader under ett år (hyra, foder, försäkring, vaccinationer, träckprov, etc) och la sen till pengar för extrautgifter som är svåra att räkna på (tex. lagning av täcken, köp av broddar, insektmedel, flughuvor, ny utrustning, snösulor, b-vitamin etc, exemprodukter) och jag hade även mindre veterinärkostnader i åtanke.

Min häst har en hyra på 1500:- inkl grovfoder. Jag har haft honom på lösdrift ett tag nu och vet att han inte äter för mycket mer än så, men betalar extra om han äter mer, och får tillbaka om han äter mindre (fri tillgång). Kraftfoder får han inte mycket av, bara ren havre, mineraler och selen som bas. Så det kostar inte så mkt.

Vi kom iaf fram till en buffert på 2400:-/mån när vi gick in i 2007. Under året hade vi sen ut akupunktör, tog prover och behandlade även hans exem ihärdigt med mediciner, salvor och täcken, samt att vi tog ut en ovanligt dyr tandläkare, och fick köpa flera nya täcken (+extra lagningar) pga att vi hade en hemsk täckesätare i hagen 6 månader (vi hade ca 15-20 trasiga täcken när vi flyttade), och vi fick under detta år lägga ut ca 3000:- extra pga dessa saker. Så vi hade räknat ganska bra ändå. I år har vi ökat bufferten med 200:-/mån så att vi nu lägger undan 2600:-/mån för att förhoppningsvis ha lite pengar kvar när året är slut. Bra att ligga på plus. :cool:

Så utöver hyran på 1500:- kostar det minst 1000:- extra varje månad med ALLT(!). Det är inte så mycket med tanke på att bara en skoning går på minst 700:- var 6e vecka. :)

ÅRSKOSTNAD: 31 200:-
Men nu delar jag kostnaden turligt nog med min syster så det blir bara 15600:-/år per person. Plus bensinkostnad såklart.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 692
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 470
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 280
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38