Att räkna på kostnader för häst

Sv: Att räkna på kostnader för häst

Glömde ju hovslagarn så det tillkommer ju 1200:- var 9 oende vecka. 600:-/häst

20000 i månaden för två hästar?:eek:
Vad tusan gör du med dem då?

Tror vi ligger just nu på 10-12 000 i månad för båda, så mitt inlägg var med stora marginal ;).
Men eftersom vi haft månader där veterinärkostnaderna varit så pass höga att hästen ligger över 10 000 kr styck går det inte att blunda för heller. Sen för våran del som köpt en del täcken per månad nu ligger vi nog inte lång därifrån heller.
Men jag tog nog i lite, ligger nog på ca 6 000 per häst istället.

Tror vi ligger just nu på 10-12 000 i månad för båda, så mitt inlägg var med stora marginal ;).
Men eftersom vi haft månader där veterinärkostnaderna varit så pass höga att hästen ligger över 10 000 kr styck går det inte att blunda för heller. Sen för våran del som köpt en del täcken per månad nu ligger vi nog inte lång därifrån heller.
Men jag tog nog i lite, ligger nog på ca 6 000 per häst istället.

Jaha då förstår jag. 6000 känns lite mer normalt :)

KL

hm..
2500kr hö/hösilage
2000kr kraftfoder+vitaminer
0kr skoning (verkar själv och hovis tar inte betalt för att titta till hovarna när han ändå är där och skor andra hästen. Fast min lär behöva skor han också nu)
Vet faktiskt inte vad försäkringen ligger på
Fick halmen gratis i år
har lagt ner 1000kr på spån, eller så, men ska övergå till halm
1500kr i täcke och grimmor m.m. (köpte flug och utetäcke, sydde fleecetäcke)
Sadeln har jag arbetat av.
Lektioner/inridning arbetar jag av efterhand.
Har stallet hemma och fria hagar.
Stängseltråd ska jag kanske ta med? Fast jag har ingen aning om hur mycket det kostade, och det är ju inte direkt något man betalar varje år (bara lättare reparationer då).

Så i rena pengar kostar hästen generellt 6000kr/år, och 500kr/månad för en häst. Förutom försäkringen då, som jag inte har koll på.

Har ju försäkring och eftersom jag är lite arbetslös är det pappa som håller ekonomin (den andra hästen är ju hans) men liten buffert för oförutsedda utgifter finns. Jag betalar egentligen bara kraftfoder och gör boxskyltar :angel:

Beräknat på min i månaden:

1000:- stallhyra ink: spån och fri tillgång på hösilage
150:- Havre
100:- Kornkross
300:- verkning var 8.e vecka.
200:- försäkring
70:- betfor/mineraler/kli uppdelat på ca: 2-3 månader
300:- buss

Min pålle kostar mig ca: 2120kr med allt i månaden.
sen tillkommer ju vaccinering och ev. veterinärsbesök..

jag är också lite fundersam över kostnader, kanske en ponny till hösten. stallhyran är gratis. och inga kostnader till och från stallet. men vad kostar försäkringar, hovverkning mm och foder?

jag är också lite fundersam över kostnader, kanske en ponny till hösten. stallhyran är gratis. och inga kostnader till och från stallet. men vad kostar försäkringar, hovverkning mm och foder?

Det där får man kolla upp bland olika försäkringbolag. Olika bolag har olika priser. Sen behöver man också kolla upp vilken försäkring man vill ha, det ser man också hos de som finns. Hovslagare är bäst att höra med runt om i trakten du håller till. Det varierar allt från 400-1200:-, och framförallt hur ponnyn är skodd, enbart fram blir det billigare osv. Det är likaså med foder, bor du i ett område där det finns gott om foderleverantörer blir det billigare och dyrare om det är tvärtom..

Så din fråga kan vara allt till en liten peng till en större bereoende på vart du bor..

Tycker att det verkar variera otroligt mycket mellan svaren. allt från 6000-500! Men är jag ute och cyklar om jag säger att Ni som har uppstallat hemma el utan hyreskostand verkar hamna på ca 1000:- / månad (bortsett från ev veterinärvård)?

ojojoj..vill man ens börja räkna?kommer bara bli deprimerad.haha..
ja räknar iaf inte ut per år,jag betalar det som behövs bara.. sen får ja se va de blir o va man får över.
men hmm.. asså de blir mkt på ett år..
1500 i mån stallhyra inkl hö o halm..
sen allt extra foder, typ 300 kr per mån
hovslagare,veterinär,utrustning,tränin,tävling,bensin,transporthyra.. ojoj..ja har inte råd o ha häst?hur får man alltid fram pengar???

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 692
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 470
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 280
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt