Att räkna på kostnader för häst

Sv: Att räkna på kostnader för häst

Hur mycket räknar ni att era hästar kostar?
Har ni en buffert eller ett sparande som ni lägger pengar till och isf hur mycket och hur ofta?
När ALLT är betalt hur mycket pengar finns över i er kassa tiller själva och kostnader som inte är fasta s.a.s.?
hur mycket pengar ska man egentligen ha över varje månad för oförutsedda saker?

Utrustning räknar med upp till 20 000/år (förra året blev det nog uppemot 60 000, detta året räknar jag med typ 0 kr i kostnader för utrustning)
Mat/stallplats/bete 11-12 000/år
Försäkring 2400/år
Hovslagare 4000/år
Träning/roliga utflykter 5000/år
+ bensin minst 12 000/år (ligger snarare på det dubbla bara för allt som rör hästen)

Så i runda slängar kostar han väl iaf 50 000 om året.

Har sparpengar som jag kan ta av om det mot all förmodan skulle behövas. Skulle något hända honom och det skulle kosta massor i vetkostnader betalar min pappa det.

Vet inte exakt hur mkt pengar jag har kvar varje månad... en vanlig månad sparar vi iaf 10 000 och har några tusenlappar per person att göra av med på vad vi vill (jag och sambon)

Jag tycker att man iaf ska ha 3 000 efter att ALLT är betalt (allt för hästen, bostad, matbudget, shoppingbudget, försäkringar, övriga räkningar) + sparpengar för ifall nåt drastiskt skulle hända.

kl

Tack för alla bra och tänkvärda inlägg!
Alltid intressant att se hur andra gör. Den slutsatsen som går att dra är väl att våra kära kamrater alltid kostar mer än vad man tror:p

Jag har en ponny och en stor häst.

Stallhyra= 1100:- (hö ingår)
Spån, kraftfoder= ca 500:- (öser spån fr sågverk)
Försäkringar= 500:-
Hovis= 600:-
Shopping= ca 400:-
Per månad alltså ca 3100:-
Har medryttare på ponnyn a`700:-/ månad.
Mina hästar kostar i rena slantar 2400:-/månad.
Dyrt men värt det. Har iofs lite lektioner oxå.
Det blir en liten "extra" inkomst som går till hästarna, ca 450:-.
Så 2000:- då.
Har sparade pengar om ngt oförutsett skulle hända.
Pengar över när ALLT är betalt, inkl hästeriet, ca 1000- 2000:-.
/Jenny.

Haha när jag och min kompis övertalade våra föräldrar att köpa häst hade vi månadsbudgeten (om jag minns rätt):

Stallhyra+hösilage= 1800kr/månad (analyserat hösilage)
Kraftfoder= ca: 100kr/månad, ev. 200kr/månad
Hovslagare = 700kr/månad
Spån = 50kr/månad (köper spån direkt av sågen)

Allt som allt ca: 2650kr/månad. Och sedan delat på 2.

Kan säga att vi gått långt över budgeten nu ;) med all ny utrustning som behövts, veterinärbesök (självrisken),ET-besök. Fast det var ju saker dom hela tiden visste om kunde hända, men som inte är "regelbundna" kostnader.
Fast vi (jag och min kompis) har betalat så gott som all utrustning själva förutom det nödvändigaste (såsom sadel). :)

Såg att några skrivit bensingpengar, men jag (och min kompis) är duktiga och försöker cykla den nästan en mil långa vägen till stallet ;)
Fast brukar få skjuts hem om det blir mörkt och sent.

Okej, per år för min häst då.... :crazy:

Stallhyra: 84.600:- (omg) :eek:
Hovslagare: ca 15.000:- beroende på årstid
Veterinärvård, avmaskning, vaccinering: ca 2000-10.000:-
Träningar och tävlingar vid frisk häst: 12.000:-
Försäkring: 6000:-
Utrustning: Varierar kraftigt. 10.000 - 100.000 om året.

TOTALT: 130.000 - 228.000 om året.

Det här var ju inga roliga siffror att räkna ut. Detta är för ETT halvblod som tävlas och tränas mycket.

Men gudars! :eek: Det måste ju bli typ 15-20.000 i månaden?!
för EN häst?!?!

Jag är inakorderad.

48 200 stallhyra
5000 kr extra foder, vataminer etc. utöver stallhyra
5000 skoning
20 000 utrustning
35 200 träning

Nu vågar jag ine räkna längre:crazy:

Summa: 113 400 kr/år

Senast ändrad av en moderator:

Stallhyra 4 fodringar dag 1.200kr då ingår spån, hösilage. havre(blå) betfor,mineraler.
Hovis:650 var 8-9 vecka
Bvitamin och munkpeppar köper jag själv, även morätter och annat godis;)
Försäkring: 600 kr
Träningar ca varann vecka 400 kr
Vacionationer och avmaskning ca 500kr-1000
Sedan är det ju bensin till och från stallet.

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle nog eg behöva lägga upp en budget för pållen.. :angel: får ta o göra det ngn dag.
tillägger att jag inte äger hästen, men betalar för alla hans kostnader förutom foder+stallhyra (ägaren har eget stall o gård).

Kostnader
Försäkring: ca 2000 kr/år
Hovslagare: ca 1000 kr/gång, á 8 ggr/år = ca 8000 kr
Vaccination: ca 300 kr/år

Utrustning: här kommer det dra iväg rejält i år, då jag ska investera i dressyrsadel samt ev hoppsadel. sen gillar jag att köpa grejer till hästen så det blir väl ngt varje månad jag köper :o :angel:
Träningar, kurser, tävlingar: här kommer det också dra iväg i år, då jag börjat hoppträna o fälttävlansträna också (innan mest ridit dressyr o hoppat lite då o då). dessutom ska jag o pållen börja tävla lite smått, så där tillkommer det en extra kostnad.

det är alltså de rörliga kostnaderna som jag behöver göra upp en nogrann budget på, så man har lite koll iaf.. :crazy:

sen så har jag tänkt att skapa ett konto/fond där jag lägger undan pengar för pållen varje månad. men det ska jag inte göra förrän jag har ett fast jobb o är klar med studierna (till sommaren). ;)

*KL*

oj nu ser jag vad billigt jag kommer undan.

Hö: gratis, får av svärfar
Boxhyra:Inget har hästarna på gårn.
Kraftfoder:runt 300kr i månaden.
Hovslagare:96kr, köper bara skorna,svärfar skor.

sen tror jag inte de är nå mer, förutom utrustning etc då.

Mina kostar ca/år:

6000 kr - hovslagare
3600 kr - försäkringar
5600 kr - hö
1000 kr - vaccinationer och avmaskning (kolla masken)
1600 kr - lucernpellets och mineraler
-------
17800 kr totalt/år, dvs nästan 1500 kr/mån för min haflinger och shettis tillsammans.

Ingen kostnad för stallhyra och spån.

En häst.
Stallhyra:42.636 kr
Hovslagare:5.000 kr
Foder:3.600 kr
Vaccinationer:500 kr
Träningar:ca MINST 3.000 kr
ET: ca 3.000 kr
Torv:1.200 kr
Försäkring:
Summa: 58.936 kr :eek:
och då har jag inte räknat på försäkringen då jag inte vet vad den ligger på ;) och sen blir de nog dubbelt så mkt ialf ;)

Sen tillkommer utrustning, oförberedda utgifter t.ex. veterinärkostnader mm.

Jag är inakorderad.

48 200 stallhyra
5000 kr extra foder, vataminer etc. utöver stallhyra
5000 skoning
20 000 utrustning
35 200 träning

Nu vågar jag ine räkna längre:crazy:

Summa: 113 400 kr/år

Hur ofta tränar du och hur mkt kostar en träning ? :eek: fast du kanske har fler hästar ? :p

Jag tror att gränsen generellt går vid 3 hästar, om det är billigast att hyra box i inackordering eller att ha egen gård utan hyra. Men då har jag inte räknat med ev avbetalning på lån eller andra kostnader som följer med eget.

Jag har fyra isisar på lösdrift på egen gård utan lån, och det är ungefär samma summa som att ha en häst inackorderad. Jag har räknat ut att de kostar 25 000 - 30 000 om året, om de är friska. Ingen rids så de verkas bara och utrustningen hänger mest som inspirationskälla. En hel del av höet är eget, men det varierar lite hur mycket vi måste köpa, samt vi har egen havre, men de behöver ju inga mängder och vid dräktighet/di måste koncentrationen vara högre så då köper jag pellets. De är försäkrade till knappt 3000 kr/år var. Hoppas att kunna rida in unghästarna så småningom, och då lär de kosta dyrt på alla sätt!!! :crazy:

Jag räknar på att det kommer att kosta ca 2500 för mig i månaden (Stallhyra, foder + annat smått :) Är Shopaholic så ;) Väntar på att ta hem min 07:a så jag har ju inte så mycket pengar i hovslagare, utrustning osv ännu, förutom verkning :)

Det blir med lite snabb räkning 30,000 för mig på ett år då, utan att ha tagit med försäkringen! :) Hon har ett eget konto!

Senast ändrad:

Har aldrig räknat per år så jag provade för att se vad det skulle visa sig bli...

Årskostnad för min unghäst:

Stallplats inkl. hö, strö: 24 000:- /år
Hovslagare: 3200 :-/år
Kraftfoder: 7000:- /år
Utrustning: 5000:- /år
Veterinär/ vacc.: 5000:- /år
Försäkring: 2000:- /år
Bensin + slitage: 14.600:- /år
Totalt: 60.800:- /år :o

Tar man bort kostnaden av att resa till stallet så blir det 46 200:-. Det känns genast mycket bättre, så vi räknar så... ;)

Rimligt räknat tror jag... MEN jag skulle aldrig köpa häst om jag "bara" hade 900- 3000... (eller det beror ju på vad det ska räcka till.. är det till allt? Eller bara "extra" pengar?)

Sen tror jag inte man ska "räkna med" att man får en medryttare... om man INTE får det kan det kanske skita sig:(

Låter kanske lite kritiskt... men tyvärr kostar det OFTA mer än vad man räkna med:(

Lycka till iaf:)
Tack för era svar!

Jag tror iofs att man kan stirra sig blind på siffror, utan att veta hur det blir i verkligheten.

Jag har räknat på följande månadsvis ni kan väl tycka till om det!

Hö ca 1100 kr (12 kg/dag á 3 kr/kg)'
Torv ca 300 kr (1/vecka)
Havre ca 300 kr (3 kg/dag ca 2-2.50 kg)
Stallhyra ca 1400 kr
Försäkring ca 400
Hovis ca 600 (1200 per gång)

Totalt: ca 4000

Jag kommer att ha 900-3000 kr över varje månad beronde på jobbet och tänker ha betalande medryttare för ca 500 kr/månad.

Rimligt?

Har ni andra fast jobb, vågar man köpa en till med t.ex vikariat eller projektanställning med chans till förlängning?

Sen på sommaren går dom ju på bete och då får man väl spara under den tiden...

Jag har 2 st hästar och räknar lite snabbt för den stora och dyraste av dem.

Stallhyra (Allt ingår, mockning vardagar, foder, insläpp och utsläpp,
täcke av och på, sommarbete och stora vinterhagar, rihus och ridbana m,m.) = 2,750:- månaden.
Extra foder: 800:- (Enzion och müssli) månaden
Hovslagare: 800:- var 6 vecka.
Utrustning: Ca 1 000-5 000:- månaden.
Ev. träning: 100 kr per gång.

Räknar med att han kostar ca 10 000:- i månaden.
Sen kommer försäkring till som jag ej vet pris på plus vaccinering.
(Om man sen i stort ska räkna med veterinär kostnader och annat kan man säga ca 15 000:- per häst i månaden.)

Så för båda mina räknar vi med ca 20 000:- i månaden om vi har en bra månad utan skador och dylikt.

20000 i månaden för två hästar?:eek:
Vad tusan gör du med dem då?

Har en häst som jag tränar regelbundet, tävlar inte så mycket..

Per månad:
Stallhyra 2000 kr
Försäkring 1200 kr
Extra foder 200 kr
Hovslagare 950 kr/gång = 475 kr
Träning hoppning 400 kr
Träning dressyr 400 kr
Räknar ej med tävling då det sker så sällan.

Totalt 4675 kr.

Har inte räknat med några kostnader för utrustning eller veterinärvård..
Så svårt att räkna hur mycket det kommer kosta..

Hur mycket jag får över till annat efter alla räkningar är betalda är olika då jag inte har fast jobb utan jobbar extra vid sidan av plugg..
Än så länge ligger jag på minus men det kommer att räta ut sig allt eftersom..

Senast ändrad:

Nu räknar jag på år och månad.
Stallhyra = 0:- (har egen gård) 0:-
Spån = 0:- 0:-
Hö = 9000:- 750:-
Foder = 2400:- 200:-
Försäkring= 5900:- 500:-
Per år 17300:- Per månad ca: 1450:-

Detta är för två hästar. Havre får vi gratis så i foder är det betfor och mineraler. Hö är ju inte sanningsenligt per månad heller eftersom de går på bete så jag slog ut årskostnad per månad bara. Men det är bara beräknade uppgifter. Jag ska till hösten efter betet räkna på vad jag betalar och skriva upp allt. Vore intressant att se vad det blir.

Ska även börja träna och de kostnaderna är inte inräknade.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 692
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 470
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 280
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Sånger som du hatar
  • Motionscykel?