Jag använder utgiftskollen petnoga i Sparbankens app och förra året la jag över 10 kkr/månad på mitt hästintresse
Det är mer än jag egentligen har råd med och mycket mer än jag hade lagt in som standardutgifterna att dras från lönen månadsvis.
Så jag har gått igenom dem igen under en tid och landat i totalt 7300 kr som dras månadsvis. Utöver det tillkommer en del foder och mindre saker eller bara sådant som jag inte budgeterar för pga mer engångskostnader, typ vi gör sällan träckprov pga välfungerande system osv. Hovis är inte med pga lite olika hur vi gör där, inte heller drivmedel till stallet (billigt pga elbil) eller drivmedel när jag kör hästen som läggs till per tankning, även försäkring för transporten tillkommer och ja ALLT annat böcker, kurser, extra tillfällen utöver budgeterade besök osv.
I 7300 kr ingår hösilage, troligtvis en del av ströet (nyligen bytt så får se över tid åtgång), stallhyra, två tandkollar/år, ett PPID-prov, en vaccination inkl botulism/år, ett besök på kliniken hos vet+fysio/år, besök av två olika behandlare var 1.5 månad växelvis, mineraler (gör få stora inköp), 6 AR-träningar/år, 1000 kr till övrig träning/månad, släpservice en gång per år, 500 kr helt övrigt och ett mycket litet sparande (pga mycket litet utrymme kvar
) till en specifik sak.
Jag trivs med att ha ganska exakt koll för att se om jag tycker det är värt det eller inte. Jag har en tendens att läga på tok för mycket pengar på min häst och mitt hästintresse och har landat i ganska många dyra alternativ allt eftersom åren gått så det är viktigt för mig med en överblick då jag lever ensam och har (tycker jag) relativt höga boendekostnader. Hittills är jag väldigt nöjd med mina val men de ändras ju när man hittar annat man prioriterar mer, en ständig process för mig i alla fall, hästlivet är inte en sak jag gör på sidan av utan mitt liv med 110% engagemang.