Att outa användare på anonyma forum (som Bukefalos)

Jag tror på fullaste allvar att det tillhör ett undantag. Jag tror på fullaste allvar att om någon säger " Nä, dra nåt gammalt över dig" så skämtar de, även om jag kanske inte tycker det är jättelustigt. Även om det händer och har hänt att någon på riktigt drar nåt gammalt över nån, eller om det har hänt mig personligen.

Läser man in allvar i varenda skämt som sägs, oavsett om man själv tycker det är fyndigt eller inte, då skapar man på allvar problem för sig själv som man inte behöver ha.

Ex.vis om någon väldigt plumpt skämtar att " Du är så snygg, dig skulle man bara ta och hångla upp" så tror jag inte per automatik att denne kommer vid första givna tillfälle försöka tvångshångla. Snarare att den personen uttryckte sig plumpt utan att tänka på alternativa tolkningar.
Inte går jag runt och mår dåligt och oroar mig över det sen.
Känns mer som att du försöker definiera och skilja på begreppen 'bokstavligen' och 'bildligt' nu..

Jag tror på fullaste allvar att det tillhör ett undantag. Jag tror på fullaste allvar att om någon säger " Nä, dra nåt gammalt över dig" så skämtar de, även om jag kanske inte tycker det är jättelustigt. Även om det händer och har hänt att någon på riktigt drar nåt gammalt över nån, eller om det har hänt mig personligen.
Förstår du inte skillnaden på att säga "dra nåt gammalt över dig" jämfört med hot om att söka upp någon hemma, att gömma sig utanför någons hem?

Det händer hela tiden att män söker upp kvinnor, ofredar, trakasserar, misshandlar och även dödar. Att de spionerar utanför bostaden. Av den anledningen är hot om sådant inte kul skämt, det är totalt olämpligt om man inte har en relation där man vet att den typen av skämt är uppskattade.

Ja, alltså det var lite av samma reaktion jag fick efter att ha läst ditt inlägg.

"Jag tror på fullaste allvar att om någon säger "Nä, dra nåt gammalt över dig" så skämtar de, även om jag kanske inte tycker det är jättelustigt. Även om det händer och har hänt att någon på riktigt drar nåt gammalt över nån, eller om det har hänt mig personligen."

Jaha? Enda skillnaden på tolkningarna här är en bokstavlig och en bildlig.
Skillnaden mellan det @mcgyver skrev var hans egna tolkning - humor och majoritetens tolkning - hot. Det är en markant kontrast och du /vi som inte blev hotade har inte tolkningsföreträde. Vi kan inte påstå att något 'bara är humor' när en annan känt sig hotad och obekväm.

Senast ändrad:
Förstår du inte skillnaden på att säga "dra nåt gammalt över dig" jämfört med hot om att söka upp någon hemma, att gömma sig utanför någons hem?

Det händer hela tiden att män söker upp kvinnor, ofredar, trakasserar, misshandlar och även dödar. Att de spionerar utanför bostaden. Av den anledningen är hot om sådant inte kul skämt, det är totalt olämpligt om man inte har en relation där man vet att den typen av skämt är uppskattade.

Det är inte heller lämpligt att uppförstora ett skämt till ett hot, om det inte är uppenbart ett hot. Allra mest för sin egen skull.

Spelar det någon roll? Ibland ser man just inte det roliga, det roliga kanske endast existerar i den personens huvud. Det blir inte ett hot per automatik ändå.

För att citera Kawa Zolfagary, bara för att jag kan:

"Humor är, som vi alla vet, totalt heligt och får absolut inte kritiseras. Ingenting som är på skoj kan tas på allvar. Ett skämt om judar som styr världen? Kör hårt. Alla muslimer är terrorister? Haha, du är ett geni! Skjut alla bögar? Varför inte! Tron att humor existerar utanför någon samhällelig kontext är absurd, det är en konstform precis som alla andra. Spelar ingen roll om du sprider sexism, rasism och homofobi på en ståuppscen eller på operan, alla har rätt att kritisera dig för det. För övrigt, hur kommer det sig att de som använder ”har du ingen humor”-försvaret nästan alltid är totalt humorlösa?"

Det är inte heller lämpligt att uppförstora ett skämt till ett hot, om det inte är uppenbart ett hot. Allra mest för sin egen skull.

Det är inte lämpligt att hota. Problemet är den som gör det, inte mottagaren. Att tala om att man vet vem nån är och kan söka upp den och gömma sig utanför dennes hem är ju helt solklart ett hot, spelar ingen roll om en del tycker att det är ett roligt skämt. Dessutom kan man tycka att det inte är okej att uttrycka sig så, utan att man sitter och skakar av rädsla.

Det är inte lämpligt att hota. Problemet är den som gör det, inte mottagaren. Att tala om att man vet vem nån är och kan söka upp den och gömma sig utanför dennes hem är ju helt solklart ett hot, spelar ingen roll om en del tycker att det är ett roligt skämt. Dessutom kan man tycka att det inte är okej att uttrycka sig så, utan att man sitter och skakar av rädsla.
För att tillägga. Vi vet inte vilket bagage den som känner sig hotad bär på. Kan bli riktigt laddat och helt enkelt fel ifall man börjar skämta om saker utan att tänka sig för. Speciellt på bekostnad av någon annan, ytterligare ifall det ger ett sånt obehag att personen känner sig hotad som i detta fall.
-
På tal om dåliga skämt.
Drar ofrivilligt paralleller till 'skämten' om Engla-mordet som cirkulerade ett tag. Kräks, så osmakligt! :cry:

Och ibland så ser man inte det olämpliga i ett skämt.

Hur många mobbare har inte i efterhand sagt att "Men vadå - vi gjorde det ju bara på skoj"

När olika personer här har påpekat att mobbning händer här på bukefalos, då fick just majoriteten tolkningsföreträde. Och att just de som kände sig illa till mods var de som i onödan tog åt sig.
Tolkningsföreträde verkar vara ett ytterst svajigt begrepp här, som används när det passar ens argument för tillfället.

Har man mycket i bagaget, desto mer anledning till att just släppa saker, sagt av egen erfarenhet.

När olika personer här har påpekat att mobbning händer här på bukefalos, då fick just majoriteten tolkningsföreträde. Och att just de som kände sig illa till mods var de som i onödan tog åt sig.
Tolkningsföreträde verkar vara ett ytterst svajigt begrepp här, som används när det passar ens argument för tillfället.

Har man mycket i bagaget, desto mer anledning till att just släppa saker, sagt av egen erfarenhet.

Så den som är mobbad ska helt enkelt bara skärpa sig? Så den som tycker att något är obehagligt ska bara skärpa sig? När tycker du att den som beter sig illa ska skärpa sig?

För att tillägga. Vi vet inte vilket bagage den som känner sig hotad bär på. Kan bli riktigt laddat och helt enkelt fel ifall man börjar skämta om saker utan att tänka sig för. Speciellt på bekostnad av någon annan, ytterligare ifall det ger ett sånt obehag att personen känner sig hotad som i detta fall.
-
På tal om dåliga skämt.
Drar ofrivilligt paralleller till 'skämten' om Engla-mordet som cirkulerade ett tag. Kräks, så osmakligt! :cry:
I och för sig håller jag med, men samtidigt så tänker man för mycket så finns det inget man kan skämta om. Det finns folk som kan ta illa vid sig om i stort set vad som helst.

Just nu pågår öppen jaktsäsong på @MacGyver i den här tråden, han kan inte läsa eller försvara sig eftersom han är bannad.
Tycker du att drevet som bedrivs är OK?

Det går att läsa trots att man är bannad och om du taggade rätt person så verkar han inte vara bannad?

Sen är det väl ett beteende folk diskuterar, som många verkar ha tröttnat på.

Som jag sagt i några olika inlägg i den här tråden, jag hade panikat totalt om jag hade blivit utsatt för de 'skämten'. Just för att det ÄR ett reellt hot för mig. Idag. Här och nu. Jag kämpar dagligen för att inte låta den hotbild som finns påverka mitt liv mer än nödvändigt men ett oaktsamt/olämpligt/rövhattigt skämt skulle på riktigt knäcka mig. Överreagerar jag? Reagerar jag olämpligt? Eller är det så att jag har rätt till minakänslor och reaktioner och att jag faktiskt ska kunna förvänta mig att folk inte är idioter?

Det går att läsa trots att man är bannad och om du taggade rätt person så verkar han inte vara bannad?

Sen är det väl ett beteende folk diskuterar, som många verkar ha tröttnat på.

Ja precis, exemplet vi diskuterar här är ju också en del av ett beteende från nämnde användare som sträcker sig väl utanför den här tråden.

Och sen tycker jag faktiskt att det är mer än okej att diskutera någon annans svinighet fastän de inte är där att försvara sig - oavsett om det handlar om en privatperson på ett forum eller Jimmie.

jag behöver tex inte vara orolig för att det skulle finnas folk från ett forum som lurkar utanför mina fönster och lämnar små hälsningar på min fönsterbräda.
Eftersom du drar upp den där gamla vendettan IGEN så kan jag bara påminna om att har nån lämnat lappar på din fönsterbräda så inte är det jag inte, varför skulle jag göra det liksom? Sånt är definitivt inte min stil och vill ingen träffa mig så inte kommer jag oinbjuden inte, jag har andra saker för mig som är bra mycket roligare än att smyga på fruntimmer i buskarna. Jag söker aldrig aktivt upp någon som vill vara anonym eller ifred!

Liknande trådar

Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 426
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar